Bigblu prøver å lage hjemmekino i kjelleren - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg snakker nok ikke av erfaring, men holder selv på med et kjellerprosjekt der diskusjonen har gått hyppig frem og tilbake. Jeg er i alle fall ikke blitt anbefalt å legge kasteplast på innsiden, hverken av folk her på dette forumet eller av venner/bekjente som er håndtverkere.

Dette er ikke for å gjøre deg usikker, men ganske enkelt fordi jeg har vært usikker selv :razz: .

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hensikten med bruk av knottplast er i hindre inntregning av fukt i betong og videre inn i kjelleren. Knottene skal da ligge mot betongen slik at det dannes et luftskikt mellom plasten og betongen. Plasten må også dekke noe over bakkenivå slik at det ikke renner vann inn i luftskiktet.

Bruker man knottplasten innendørs vil fuktsperren bli flyttet innenfor betongen, og man vil selvfølgelig få fuktgjennomtrengning inn til knottplasten. Der vil den mest sannsynlig bli værende og man vil få utslag av sopp og vond lukt.

Det er mange som har prøvd forskjellige løsninger med tanke på lufting, noen mer vellykket enn andre, men dette er uansett ikke en holdbar løsning over tid.

Jeg anbefaler deg sterkt å bruke sommeren på drenering og ny knottplast utvendig, og heller fortsette med kinoplanen til høsten. Da får du noe som holder og slipper å rive ned kinoen om 5 år.

Velger du alikevel å gå for knottplast innvendig, bør du tenke nøye over hvor du vil ha luftspalter / ventiler. Varmekabler blir også ett must, og disse må stå på hele tiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg la ny drenering og knasteplast utvendig for 2 år siden. Den er 100%. Det er også isolert med grunnmursplater utvendig. Det er støpt ekstra tykk mur av vanntett betong. (Sleit med mye vann i grunnen når vi bygde på så alle mulige forhåndsregler ble tatt på utsiden). Det er også foretatt fuktmålinger innvendig før jeg begynte dette prosjektet. Ingen fukt fra vegger eller gulv i tilbygg. Jeg la knasteplast for en ekstra sikring og for ikke å ha reisverket helt inntil kald mur på innsiden. Det er ikke veldig mye som kommer til å tyde på det kommer fukt igjennom noe sted der nede.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal du da legge en ny "fuktsperre" på innsiden? Har du gjort en god jobb på utsiden, ja da konsentrerer du deg om å isolere rommet du skal ha kinoen i, og sørger for god ventilasjon.

Poenget med en fuktsperre, er jo å bestemme hvilken side vannet skal være. Jeg skjønner ikke helt hva du skal med en sperre til? Har du fuktsperre på utsiden, og lager en til på innsiden, hvor blir i så fall vannet/fukten å samle seg?

Du vil få ett midtpunkt/fødepunkt i grunnmuren der fukt ikke vil ha noen vei å gå. Worst case scenario!!! Grunnmuren skal være tørr! Luftingen skal foregå fra innsiden. Alt annet er snarveier, og vil over tid skape mer problemer en snarveien var verdt. Håper dette gir deg noe å tenke på

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting som er verdt å nevne, men som jeg regner med du vet, betong puster og tar opp vann. Nesten som en svamp, fukten må bort når den først har nådd betongen. Om ikke vil den nå rommet. Det beste er å hindre at nettop det skjer.

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spenende dette her, må hive me på tråden å følge med
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    En annen ting som er verdt å nevne, men som jeg regner med du vet, betong puster og tar opp vann. Nesten som en svamp, fukten må bort når den først har nådd betongen. Om ikke vil den nå rommet. Det beste er å hindre at nettop det skjer.
    høres logisk ut

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke klikket på bildene før dette innlegget, bare lest og kost meg. Å legge knottplasten innenfor "the walls" byr på "big problemos". Det kommer til å lukte møkk og rommet blir totalt ubrukelig etter kort tid...Hva skjer her egentlig?
    Hva baserer du dette på? Egen erfaring? Har hatt knotteplast på innsiden av veggene mine i 5 år og det er overhodet ingen tegn på hverken møkkalukt eller at rommet er totalt ubrukelig. Hvorfor byr dette på "big problemos" egentlig?

Og hva er det kritiske om betong er fuktig? Selve betongen tåler godt å være fuktig selv om dette ikke er ønskelig. Betong råtner ikke. Det som ikke tåler å være fuktig er organiske materialer som f.eks treverk og gipsplater etc, da blir det fort sopp og råte og møkkalukt...

Det beste er selvsagt ALLTID å ha skikkelig drenering utvendig, samt knasteplast, og gjerne minst 1/3 del av isolasjonen utvendig også. Har man dette og det fungerer slik det skal, er det normalt ikke nødvendig med Platon innvendig. Imidlertid forutsetter dette at muren/gulvet er fullstendig tørt og at det ikke er fare for kapillærsug fra bakken og opp i selve grunnmuren. Dette kan skje selv om man har drenert og lagt Platon utvendig. I nyere hus vil dette normalt ikke skje da man gjerne har lagt grus/pukk/kapillærbrytende lag under selve grunnmuren og kjellergulvet.

Bruk av Platon innvendig skal strengt tatt ikke være nødvendig dersom drenering og knasteplast er lagt utvendig. Men hovedgrunnen til eventuelt å bruke dette er for å hindre kontakt mellom betong og organiske materialer på samme måte som man vanligvis legger plastfolie mellom betonggulv og f.eks parkett. Hvor tar forresten fuktigheten veien når man legger plastfolie på et betonggulv i en kjeller?

Bruk av vanlig plastfolie i kjellervegger derimot er noe helt annet. Platon er ikke "fuktsperre" som skal hindre fuktig luft eller damp å passere, men et såkalt kapillærbrytende lag som skal hindre fuktighet å trenge gjennom. Når man legger Platon direkte på innvendige betongvegger med luftespalter fungerer ikke dette som en fuktsperre eller dampbrems på samme måte som plastfolie, men har kun til hensikt å skape avstand og lage et fysisk skille mellom betong og treverk etc. Betongen vil kunne puste og avgi fuktighet på baksiden av Platonlaget.

Et alternativ er å sette opp den innvendige veggen med et par cm klaring til betongen slik at man ikke får direkte kontakt. Det viktigste er uansett å sørge for at treverk og andre organiske materialer ikke har direkte kontakt med betong.

Forøvrig har jeg også for 2 år siden gravd opp rundt kjelleren og lagt ny Platon og 5cm Jackofoam drensplater utvendig. Har ennå ikke merket noe til møkkalukt eller andre ting

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Hva baserer du dette på? Egen erfaring? Har hatt knotteplast på innsiden av veggene mine i 5 år og det er overhodet ingen tegn på hverken møkkalukt eller at rommet er totalt ubrukelig. Hvorfor byr dette på "big problemos" egentlig?

Og hva er det kritiske om betong er fuktig? Selve betongen tåler godt å være fuktig selv om dette ikke er ønskelig. Betong råtner ikke. Det som ikke tåler å være fuktig er organiske materialer som f.eks treverk og gipsplater etc, da blir det fort sopp og råte og møkkalukt...

Det beste er selvsagt ALLTID å ha skikkelig drenering utvendig, samt knasteplast, og gjerne minst 1/3 del av isolasjonen utvendig også. Har man dette og det fungerer slik det skal, er det normalt ikke nødvendig med Platon innvendig. Imidlertid forutsetter dette at muren/gulvet er fullstendig tørt og at det ikke er fare for kapillærsug fra bakken og opp i selve grunnmuren. Dette kan skje selv om man har drenert og lagt Platon utvendig. I nyere hus vil dette normalt ikke skje da man gjerne har lagt grus/pukk/kapillærbrytende lag under selve grunnmuren og kjellergulvet.

Bruk av Platon innvendig skal strengt tatt ikke være nødvendig dersom drenering og knasteplast er lagt utvendig. Men hovedgrunnen til eventuelt å bruke dette er for å hindre kontakt mellom betong og organiske materialer på samme måte som man vanligvis legger plastfolie mellom betonggulv og f.eks parkett. Hvor tar forresten fuktigheten veien når man legger plastfolie på et betonggulv i en kjeller?

Bruk av vanlig plastfolie i kjellervegger derimot er noe helt annet. Platon er ikke "fuktsperre" som skal hindre fuktig luft eller damp å passere, men et såkalt kapillærbrytende lag som skal hindre fuktighet å trenge gjennom. Når man legger Platon direkte på innvendige betongvegger med luftespalter fungerer ikke dette som en fuktsperre eller dampbrems på samme måte som plastfolie, men har kun til hensikt å skape avstand og lage et fysisk skille mellom betong og treverk etc. Betongen vil kunne puste og avgi fuktighet på baksiden av Platonlaget.

Et alternativ er å sette opp den innvendige veggen med et par cm klaring til betongen slik at man ikke får direkte kontakt. Det viktigste er uansett å sørge for at treverk og andre organiske materialer ikke har direkte kontakt med betong.

Forøvrig har jeg også for 2 år siden gravd opp rundt kjelleren og lagt ny Platon og 5cm Jackofoam drensplater utvendig. Har ennå ikke merket noe til møkkalukt eller andre ting
    Det er bra å høre at du har fått det til. :smile: Mine uttalelser baserer jeg på egne erfaringer.

Jeg er enig i alt du sier her, og tror vi kan liste oss til å si at det beste er å løse problemet med vann/fukt av mengder, før det har entret inn i betongen. Er dreneringen i god stand, og det ligger knottplast på UTSIDEN ser jeg ikke noe poeng i lage en sandwich med betongen i midten.

Problemet er ikke at betongen ikke tåler vann. Det ligger i at betongen er en solid vannbærer, og holder godt på vannet når luft ikke er tilstede. Stillestående vann og organismer vil til slutt råtne.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd å studere bildene dine litt, men finner ingen spalter for lufting. For meg ser det ut som du har dekt både gulv og vegger med platon uten noen luftespalter. Stemmer det?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt tidligere så er det jo akkurat dette jeg har gjort på utsiden

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd å studere bildene dine litt, men finner ingen spalter for lufting. For meg ser det ut som du har dekt både gulv og vegger med platon uten noen luftespalter. Stemmer det?
    Det synes dårlig på de bildene der ja. Her kommer et closeup just for you.
    (Hadde vært litt rart og sagt det hvis ikke jeg hadde det kanskje? Prøve å lure meg selv?)
    Har bare 3mm, så vet ikke om det er nok, men litt luft blir det jo. Har vannbåren varme under gulv, ikke kabler så er det sagt også.

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ønske deg lykke til med prosjektet. Bare et tips, kan du legge inn bildene i fullformat slik at man ikke behøver å klikke på dem? Det er også lettere å se og kommentere med mere lys på bildene. En arbeidssol eller to er jo nyttige til det formålet og.

Når det gjelder fukt og slikt, har jeg ikke kompetanse til å bidra. Du skulle hatt en onkel P i slike tilfeller, som jeg hadde

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir nok garantert bra! Det viktigste er jo at det utvendige er i orden, når du da har valgt platon innvendig med riktig lufting, er du jo på den sikre siden. Beklager om jeg har forsinket deg. Men som sagt stusset jeg på noen av bildene.

Lykke til! Jeg skal titte innom her se litt. Det står i allefall ikke på innsatsen, kanskje du blir ferdig før ferien :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør ingenting. Det er jo det som er fint med dette forumet. Tips og råd/ kritikk er alltid nyttig. Men jeg håper og tror at jeg har valgt en løsning som holder i ganske mange år ihvertfall. Ble ferdig med å kle veggene akkurat nå. Håper å være ferdig til ferien ja, men er jo høsten og vinteren som er film sesongen her i gården.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vi omtrent samme tidsskjema da ! *Vil-bli-ferdig-nå* Tror dette er et skjema som er kjent hos mange DIY-ere her på forumet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angry

Sparkle, pusse, sparkle, pusse.............................:evil:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har kinoen vært ferdig en stund. Her kommer noen bilder og ja, de er veldig dårlige og tatt med mobil, men gir kanskje et lite intrykk allikevel. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med resultatet og har ønsket hver eneste regndag velkommen hittil i sommer.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi! Her har det gått unna i svingene, gitt! Gratulerer så mye med ferdig kinorom. Det ser riktig flott ut! Ser du har alt i mørke farger, og det er vel optimalt tenker jeg.

Er det forresten en Sony HW15 jeg ser? Hvilke erfaringer har du gjort deg med den?

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette så flott ut!

gratulere så mye!!

var litt vanskelig og se, men har du laget sterio benken som en del av gulv konstruksjonen? er det mulig og få litt mer bilder av den, syntes det så veldig bra ut! :-D

stian

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •