eXntric's lyttebule - akustikkjusteringer!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

eXntric's lyttebule - akustikkjusteringer!

Hei!

Jeg er i gang med planlegging av akustikkjusteringer, etter flere ganger å ha tenkt over saken. Etter å ha sett youtube-klipp med akustikknerden Ethan Winer ble jeg veldig inspirert, og kanskje kan jeg endelig ta oppgaven på alvor...

Vet at folk her på forumet sitter inne med en hel haug med informasjon angående emnet, og håper at ting kommer i orden relativt fort.

Beskrivelse av rommet:

Rommet er lokalisert i andre etasje av et gammelt hus, med alt annet enn god demping. Jeg har forsøkt meg i sketchup, men det ble vel ikke akkurat vakkert, men hvis dere legger godviljen til, får dere sikkert et inntrykk av hvordan det er utformet i vedlegget :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rakk ikke å skrive mer i går..

God morgen.

På bildet har jeg delt opp rommet i dets tre bestanddeler: gang, kjøkken og lytterom. Som dere ser har jeg plassert høyttalerne der hvor jeg ser for meg at de kan stå. Rommet er L-formet, med en alkove til venstre for lytteposisjon som jeg ser for meg at det kan bli problemer med akustisk sett.

Jeg har tenkt å få tillaget noen basstraps. Utifra bildet, har dere noen forslag til hvor slike traps kan være greie å plassere for å få så god lyd som mulig? Jeg tenker da på førsterefleksjoner og demping av rommet. Det er veldig mange rette flater i rommet mitt.

Skal gjøre et forsøk til i sketchup i løpet av dagen, har nettopp begynt med det og er ikke spesielt god enda...:-?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig beste plassering kan være å ha hver høyttaler på hver side av høyre hjørnet nede på siden. Vanskelig å si på forhånd da det kommer ann på dimensjonene, men det fungerer ofte bra i L-formet rom så sant du får litt avstand til bakveggen. Se tegning for hva jeg mener.

Ellers er det ikke noe hokus pokus når det gjelder akustiske tiltak. Det samme gjelder for alle rom. Alle hjørnene bør ha bassfeller (jo større jo bedre) og førsterefleksjonene bør dempes med minst 10 cm rockwool akustikkplater. Har du god avstand til bakvegg (helst 3 m), så er det en god plass å ha diffusorer.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her vises det litt bedre...

Fikk fram dybden også i disse bildene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Mulig beste plassering kan være å ha hver høyttaler på hver side av høyre hjørnet nede på siden. Vanskelig å si på forhånd da det kommer ann på dimensjonene, men det fungerer ofte bra i L-formet rom så sant du får litt avstand til bakveggen. Se tegning for hva jeg mener.

Ellers er det ikke noe hokus pokus når det gjelder akustiske tiltak. Det samme gjelder for alle rom. Alle hjørnene bør ha bassfeller (jo større jo bedre) og førsterefleksjonene bør dempes med minst 10 cm rockwool akustikkplater. Har du god avstand til bakvegg (helst 3 m), så er det en god plass å ha diffusorer.
    Takk for godt svar! Det var en mulighet jeg ikke hadde tenkt over før. Når det gjelder en avstand til bakvegg à 3 meter, er ikke det mulig i dette rommet, spesielt ikke med en plassering som den du beskriver.

Har hørt at i små rom (som mitt rundt 25kvm) er absorpsjon det beste valget, heller enn diffusor. Hvordan er dine erfaringer i forhold til dette?

Se forresten min forrige post for oppdaterte bilder.

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor har du ikke plassert høytalerene på motsatt vegg?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den plasseringen du har valgt på bilde, vil jeg tippe ikke fungerer spesielt bra. Enten bør du snu anlegget 180 grader, ha anlegget plassert mot hjørnet slik jeg nevnte i forrige innlegg eller ha anlegget på venstre kortvegg og sitte ca. 38% fra frontvegg. Sistnevnte kommer ann på hvor lang den veggen til gangen er. Det er jo viktig med mest mulig symmetri.

Dersom du ikke gidder å prøve alle mulighetene, kan du kontakte John Brandt, oppgi alle dimensjoner på rommet og be han regne ut for deg optimal plassering. Han er akustiker og har god erfaring. Koster deg ikke så veldig mye faktisk og han vil også gi deg konkrete tips angående akustikk.
    JH Brandt - Acoustics, Electronics, -- Music!

Ja, i lite rom er demping det viktigste. Og spesielt mye bassabsorpsjon. Bruk mest mulig tykke paneler i førsterefleksjonene og trekantbassfeller i hjørnene. Dersom du bodde i Bergen, kunne jeg ha mekket slikt til deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Hvorfor har du ikke plassert høytalerene på motsatt vegg?
    Hmm, godt spørsmål egentlig:-D

Litt av grunnen er at jeg helst vil ha litt avstand fra høyttaler til bakvegg, og det blir veldig upraktisk på den veggen du nevner... Da blir jeg jo sittende nesten i kjøkkeninngangen...

(I det minste kort vei for å hente seg mat, he-he..)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne plassert nede mot venstre hjørnet kan også fungere. Da får du større avstand til bakvegg. Men du vil noen refleksjoner fra veggen mot gangen.

Det er viktigere med avstand fra sitteposisjon til bakvegg enn at høyttalerne blir trukket langt utifra frontvegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den plasseringen du har valgt på bilde, vil jeg tippe ikke fungerer spesielt bra. Enten bør du snu anlegget 180 grader, ha anlegget plassert mot hjørnet slik jeg nevnte i forrige innlegg eller ha anlegget på venstre kortvegg og sitte ca. 38% fra frontvegg. Sistnevnte kommer ann på hvor lang den veggen til gangen er. Det er jo viktig med mest mulig symmetri.

Dersom du ikke gidder å prøve alle mulighetene, kan du kontakte John Brandt, oppgi alle dimensjoner på rommet og be han regne ut for deg optimal plassering. Han er akustiker og har god erfaring. Koster deg ikke så veldig mye faktisk og han vil også gi deg konkrete tips angående akustikk.
    JH Brandt - Acoustics, Electronics, -- Music!

Ja, i lite rom er demping det viktigste. Og spesielt mye bassabsorpsjon. Bruk mest mulig tykke paneler i førsterefleksjonene og trekantbassfeller i hjørnene. Dersom du bodde i Bergen, kunne jeg ha mekket slikt til deg.
    Jeg hører på ekspertene, og slår fra meg mitt forslag med en gang

Venstre kortvegg er interessant, og er noe jeg har vurdert. Veggen til gangen er vel ikke mer enn en meter, så det er mulig høyttalerne blir stående litt for langt fram i forhold til den.

Det var et godt tips med Brandt, men jeg tror ikke jeg er så nøye på det at jeg vil betale for det, dessuten har jeg jo eminent hjelp fra forumet8)

Bor nok ikke i Bergen dessverre, men jeg skal se om jeg ikke klarer å lage noen selv i helgen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne plassert nede mot venstre hjørnet kan også fungere. Da får du større avstand til bakvegg. Men du vil noen refleksjoner fra veggen mot gangen.

Det er viktigere med avstand fra sitteposisjon til bakvegg enn at høyttalerne blir trukket langt utifra frontvegg.
    De 38 prosentene fra frontvegg er altså noe å gå etter?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    38% regelen fungerer ofte veldig bra. Det er ikke noe fasit for alle rom, men et bra sted å begynne. Vi snakker da om enten sitte 38% fra frontvegg eller 38% fra hodet til bakvegg.

Kan du oppgi dimensjoner?
    Dersom du plasserer anlegget på kortveggen hvor veggen til gangen er, så vil det bli litt usymmetrisk. Men det blir det jo uansett hvor du plasserer anlegget. Du må nesten bare prøve deg fram. Fint med teppet under racket, så det kan dras rundt........

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endret litt på plassering.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    38% regelen fungerer ofte veldig bra. Det er ikke noe fasit for alle rom, men et bra sted å begynne. Vi snakker da om enten sitte 38% fra frontvegg eller 38% fra hodet til bakvegg.

Kan du oppgi dimensjoner?
    Dersom du plasserer anlegget på kortveggen hvor veggen til gangen er, så vil det bli litt usymmetrisk. Men det blir det jo uansett hvor du plasserer anlegget. Du må nesten bare prøve deg fram. Fint med teppet under racket, så det kan dras rundt........
    Dimensjoner er ikke mulig for meg å oppgi akkurat nå, da jeg er på jobb

Ellers meget godt tips om teppe under racket, det skal tas til følge!

Skal eksperiementere litt når jeg kommer hjem.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXntric
    Endret litt på plassering.
    Når var vel bare dette en skisse, men plasser aldri sitteposisjonen i midten. Der er det minst bass.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når var vel bare dette en skisse, men plasser aldri sitteposisjonen i midten. Der er det minst bass.
    Nok et tips som jeg plukket opp fra Ethan Winer... Har du sett videoene hans på youtube? Virkelig informative

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett alle videoene av Ethan tror jeg. Og lest mye han har skrevet. Jeg har veldig sansen for han, men mener han tar feil når det gjelder seriøs romkorreksjon. Men det er nå en bagatell. Han vet hva han snakker om.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk et inntrykk av det ja.

Noe som er verdt å merke seg angående min situasjon er at jeg ikke har høyttalere i hende for øyeblikket. Venter mine nye oppover med posten idag eller imorgen. Jeg vil rett og slett være føre var denne gangen når det gjelder akustikken.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål:

Når jeg skal kle akustikkplater laget av rockwool, hvilket stoff anbefaler dere? Og hvor får jeg kjøpt slikt stoff?

Driver å kikker på gardinstoff på ellos sine nettsider, er det et godt alternativ?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stoff som er gjennomblåstbart. Bomull eller lin fra f.eks IKEA fungerer brillefint:
    IKEA | Tekstiler | Metervarer og sytilbehør | Metervare

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •