Hvilke aircondition-løsninger bruker folk her?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke aircondition-løsninger bruker folk her?

Et kinorom kan fort bli veldig varmt, spesielt om sommeren. Er det noen som har løst det med aktiv airconditioning? For eksempel ved hjelp av en mobil, flyttbar aircondition-maskin. Hvilke modeller har folk her erfaring med? Tenker spesielt på kjølekapasitet og støynivå.

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Et kinorom kan fort bli veldig varmt, spesielt om sommeren. Er det noen som har løst det med aktiv airconditioning? For eksempel ved hjelp av en mobil, flyttbar aircondition-maskin. Hvilke modeller har folk her erfaring med? Tenker spesielt på kjølekapasitet og støynivå.
    Jeg bruker 1 stk split-unit inverterstyrt varmepumpe i hver etasje. 4/6 kW ytelse. Anbefaler deg ikke å bruke penger på mobil A/C i kino/stue pga støy og ytelse.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ikke fall for fristelsen å kjøpe en inverterstyrt A/C som har for stor ytelse i forhold til rommet.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes en tråd om dette allerede.

Men anbefaler ingen en mobil løsning. De bråker, man må fjerne varmen via en fleksibel slange ofte og den må ut et sted. Tungvint.
    Alternativet med en transportabel sak er jo å bruke den før man ser film og la den være av under bruk av kino.

Om dere regner ca 100 watt pr m2 i kjøleeffekt så er dere vel innenfor.
    Det skal dekke de fleste behov, inkludert det med egenprodusert varme i forsterkere etc.

Mitt forslag til alle er å montere en slik type løsning:

Produsentrepresentant
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt Daikin designmodell installert i kinorommet i flere år allerede. Fungerer perfekt. Også veldig stillegående så den kan også stå på til og med når jeg hører på musikk.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og pris forskjellen på varmepumpe og en ren A/C maskin er nesten lik null, så da kjøper en selvfølgelig varmepumpe.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativt noe sånt, hvis man vil ha mørkere innedel:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    Og pris forskjellen på varmepumpe og en ren A/C maskin er nesten lik null, så da kjøper en selvfølgelig varmepumpe.
    Det kan du godt si. Men hvis du sjekker den nærmere, så finner du ut at den også er en varmepumpe.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Det kan du godt si. Men hvis du sjekker den nærmere, så finner du ut at den også er en varmepumpe.
    REfererte ikke til modellen du henviste til, men generelt. Eneste forskjellen på A/C og varmepumpe, for å se enkelt på det, er en 4-veis ventil som står i utedelen + styring da....

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    REfererte ikke til modellen du henviste til, men generelt. Eneste forskjellen på A/C og varmepumpe, for å se enkelt på det, er en 4-veis ventil som står i utedelen + styring da....
    Det er helt riktig! Det er omtrent ikke mer enn det. Litt er det, men det er unødvendig å snakke om her!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vann til vann varme i huset. Så jeg var tenkt å kjøre vannet fra borrehullet i en sløyfe gjenneom en radiator med vifte på i kinorommet.
    Da kan jeg jo ha kjøling på hele året uten å ha dårlig samvittighet for strømmforbruket.

Om det er noen som har tips til ventiler og slikt så tar jeg gjerne imot tips.
    Jeg trenger vel en shulz ventil og en form for temperaturstyrt bryter på denne igjen.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKO
    Jeg har vann til vann varme i huset. Så jeg var tenkt å kjøre vannet fra borrehullet i en sløyfe gjenneom en radiator med vifte på i kinorommet.
    Da kan jeg jo ha kjøling på hele året uten å ha dårlig samvittighet for strømmforbruket.

Jeg trenger vel en shulz ventil og en form for temperaturstyrt bryter på denne igjen.
    Hva slags ventil mener du her?
    Er det shuntventil du tenker på?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags ventil mener du her?
    Er det shuntventil du tenker på?
    He he. Selvfølgelig tenker jeg på en shuntventil.
    Men jeg regnet med at om det var noen som var kyndig nok til å hjelpe meg så viste de hva det het og.
    Jeg er langt fra noen rørlegger så termologien sitter vist ikke helt. :-|

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKO

Sirkulerer vannet i borehullet hele året? Grunnen til at jeg spør, er at jeg ikke vet om det er vanlig å gjøre. Tenkte kanskje de ble slått av på sommeren uten at jeg vet det.
    De som bruker det til oppvarming av tappevenn gjør jo selvsagt ikke det, men det er så mange løsninger ute å går!

Regner med at du kjører glycol i borehullet og at dette går i en varmeveksler i huset? Hva er temperaturen du henter opp, stabilt på en 6-8 grader eller noe sånt?

Er det boreulls rørene du har tenkt å koble deg på, eller hva tenker du her?

Hva slags pumpe/system har du?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sirkulerer vannet i borehullet hele året? Grunnen til at jeg spør, er at jeg ikke vet om det er vanlig å gjøre. Tenkte kanskje de ble slått av på sommeren uten at jeg vet det.
    De som bruker det til oppvarming av tappevenn gjør jo selvsagt ikke det, men det er så mange løsninger ute å går!

Regner med at du kjører glycol i borehullet og at dette går i en varmeveksler i huset? Hva er temperaturen du henter opp, stabilt på en 6-8 grader eller noe sånt?

Er det boreulls rørene du har tenkt å koble deg på, eller hva tenker du her?

Hva slags pumpe/system har du?
    Systemet heter wirsbo. Men nå har de vel byttet navn til upo eller hva det var.
    Det går glykol i rørene i borrehullet som du sier ja. Det er ikke noe som heter sommer/vinter innstilling. Men sirkulasjonspumpen til borrehullet starter samtidig som varmeveksleren normalt sett. Og ja, den varmer opp varmtvannet og. så den vil gå om sommeren og selv om det ikke blir så mye. Men sirkulasjonspumpen kan selvsagt kjøres manuelt så det er ikke noe problem der..
    Borrehullet vil nok holde en temperatur på under ti grader ja.
    Aller helst skulle jeg jo hatt intaksvannet til radiatoren, for det ville jo gitt mest stabil temperatur + at jeg ville faktisk fått igjen det jeg brukte på kjøling siden jeg ville fått varmere vann inn til varmeveksleren.
    Men nå er det allerede lagt ut rør på retur som har vært brukt på ett kjølerom tidligere. Så hver gang kompressoren går så vil jo vannet som da evt. går til kinorommet bli kaldere. Men i og med at dette blir termostatstyr så tar jeg det ikke så tungt. Får bare være litt nøyere med tanke på isolering og kondens.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du å lage en enkel løsning med en to-veis ventil, eller en treveis ventil? Da er jeg på shunten din igjen.

To-veis vil jo bli som av/på styring, mens en tre-veis løsning gir deg muligheten til å behovsstyre pådraget på ventilen slik at du får bedre styring på det.

Slik jeg forstår deg så har du en plan om å bruke det vannet som kommer ut av varmepumpedelen inne, altså det som skal ned i veksleren for å bli varmet opp igjen?

Du bør vel kanskje ha en liten pumpe på kjølekretsen også, uten at jeg vet hvordan det er konstruert hos deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først vil jeg gjerne si unskyld til trådstarter for å stjele tråden.
    Om det er ønskelig så skal jeg selvsagt starte en ny tråd.

Det må nok bli en treveis/shunt ventil ja. Slik at strømen gjennom borrehullet forblir uendret.
    Planen var å ta det som skal ned i borrehullet. Altså det som har vært igjennom veksleren og nedkjølt der. Jeg tenkte at med en shunt ventil så så blir jo bare min radiator bare en forlenger av borrehuls-slyngen. Altså vil det allerede være en sirkulasjonspumpe på systemet.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg på den unnskyldningen til trådstarter.

Aah, så du har en plan om å bruke glycolvannet som flyr opp og ned ifra borehullet?

Får du nok sirkulasjon i dette da, hvis du bare kobler deg på med en avstikker som er mye mindre enn "hovedstrengen"?

Eller tenker du kanskje en tre-veis ventil på hovedrøret, der det tredje løpet brukes til dette rommet? Isåfall, bare vær trygg på at ikke vannmengden totalt ikke minsker pga trykkfall. Da går det utover virkningsgraden på hele anlegget ditt nemlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Må vel bruke glykolvannet. Vist ikke ville det jo blitt rimelig dårlig kjøling med vann på 40 grader.

Det blir ikke en avstikker. Med shunt ventilen så går jo alt vannet enten uforandret eller gjennom radiatoren.
    Så tipsene jeg er på jakt etter er jo. 1. hvor finner jeg en elektrisk styrt shunt ventil. og 2. hvor finner jeg en termostat med styring for 220volt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay. Jeg ser ikke for meg noen fastmontert løsning i denne omgang, og trenger derfor en portabel sak. Det står mellom to modeller: Wilfa WAC-9000 og Vortice Polar M10EA. Er det noen som kjenner disse, og har en klar anbefaling?

Av specsene ser Vorticen ut til å være både lettere og mindre i omfang, og betydlig mer stillegående (26-35 dB mot Wilfas 49-60). Av bildene virker Wilfaen littt mer elegant, og med flere funksjoner, men vet ikke om det faktisk er tilfelle. Prisforskjellen er ikke veldig stor.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •