Hvilke aircondition-løsninger bruker folk her? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 52
    Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Okay. Jeg ser ikke for meg noen fastmontert løsning i denne omgang, og trenger derfor en portabel sak. Det står mellom to modeller: Wilfa WAC-9000 og Vortice Polar M10EA. Er det noen som kjenner disse, og har en klar anbefaling?

Av specsene ser Vorticen ut til å være både lettere og mindre i omfang, og betydlig mer stillegående (26-35 dB mot Wilfas 49-60). Av bildene virker Wilfaen littt mer elegant, og med flere funksjoner, men vet ikke om det faktisk er tilfelle. Prisforskjellen er ikke veldig stor.
    Jeg hadde helt klart valgt Wilfa´en. Den er på 3 kW, altså 600 W mer kjøleeffekt. Noe som kan utgjøre en del. I tillegg har du flere trinn på vifta, noe som og er en fordel. At Vortice jobber med en så lav lyd tviler jeg på, men for all del... Har ikke erfaring med dette merket....Men husk at det finnes forskjellige måter å oppgi lyd data på... Husk at jo mindre vifte/kabinett jo høyere lyd, forutsatt ved samme luftmengde vel og merke. Klarer ikke å finne luftmengden på Vorticen.

Wilfa er et anerkjent merke, mens Vortice har jeg aldri hørt om...

Jeg hadde ikke vært i tvil.

Det var min mening da

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De skriver heller ingenting om hvilket fabrikat kompressoren er av. Det kan du spørre selgeren om.....

Dette er den dyreste komponenten i en slik sak. Ryker kompressoren kan du kaste hele maskinen, og heller kjøpe ny.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm. Ser i dette produktarket at lydmålingene til Vortice er gjort 3 meter fra apparatet. Da blir det vel en god del lavere enn om man måler helt inntil. Er kanskje vanskelig å sammenlikne med Wilfa da.

Wilfaen er for rom på 35 kvm, mens Vorticen oppgir 24 kvm. Hos meg skal den stort sett brukes på et soverom som er mindre enn dette, så jeg tror begge vil duge. Det viktigste er at den får det kjølig innen rimelig tid, og deretter er lydnivå og fysisk volum og vekt de viktiste parametrene.

Ang anerkjent merke eller ikke, så har jeg inntrykk av at Vortice heller mer mot "proff-segmentet", mens Wilfa er mer et typisk forbrukerprodukt. Men jeg har ingen erfaring med noen av merkene selv.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm. Ser i dette produktarket at lydmålingene til Vortice er gjort 3 meter fra apparatet. Da blir det vel en god del lavere enn om man måler helt inntil. Er kanskje vanskelig å sammenlikne med Wilfa da.

Wilfaen er for rom på 35 kvm, mens Vorticen oppgir 24 kvm. Hos meg skal den stort sett brukes på et soverom som er mindre enn dette, så jeg tror begge vil duge. Det viktigste er at den får det kjølig innen rimelig tid, og deretter er lydnivå og fysisk volum og vekt de viktiste parametrene.

Ang anerkjent merke eller ikke, så har jeg inntrykk av at Vortice heller mer mot "proff-segmentet", mens Wilfa er mer et typisk forbrukerprodukt. Men jeg har ingen erfaring med noen av merkene selv.
    Proff-segmentet tviler jeg på at det tilhører. Har jobbet i kjølebransjen i 13 år, og aldri hørt om det merket

Det som hadde vært interessant å vite er hvordan Wilfa´en har målt lyden.
    I og med at den skal brukes på soverom skjønner jeg at lyden er viktig for deg.
    Sitter selv 2 meter unna en portabel AC som durer nå. Denne er for proff-segmentet, men ville ikke hatt den på soverommet

EDIT: Nå er jeg den typen som må ha det helt stilt rundt meg når jeg skal sove Jeg jobber med kjøleanlegg opp mot industri og dagligvare. Er som regel typiske elektrokjeder og varmepumpe leverandører som jobber med disse produktene, så for all del; kjenner ikke ALLE merkene av portable A/C´er, men er sånn nogelunde oppdatert på hva som eksisterer på markedet

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    Klarer ikke å finne luftmengden på Vorticen.
    Vorticen har luftmengde på 350 m3/time mot Wilfaens 450 m3/time. Har forskjellen mye å si når den skal brukes i et soverom på kanskje 10-12 kvm?

Synes ellers det er et stort pluss med Vorticen at den er både lavere, smalere og mindre dyp enn Wilfaen!

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vorticen har luftmengde på 350 m3/time mot Wilfaens 450 m3/time. Har forskjellen mye å si når den skal brukes i et soverom på kanskje 10-12 kvm?

Synes ellers det er et stort pluss med Vorticen at den er både lavere, smalere og mindre dyp enn Wilfaen!
    I og med at det kun er snakk om 10-12 m2, vil jo Wilfaen starte og stoppe noe mer enn den andre som er mindre. Det er jo en bakdel.

Ingen tvil i at begge to vil gjøre jobben de er tenkt til når det er snakk om et så lite rom. Vet ikke hvordan prisforskjellen er på disse, men om det kun er snakk om marginer hadde jeg uansett gått for Wilfa. Det er mitt råd. Da har du og det lille ekstra i ytelse om du skulle bruke den i et annet rom ved f.eks sosiale sammenkomster o.l. 8)

Tommelfingerregel vedr kuldebehov: 100W/m2

EDIT: 100W/m2 er ved en split-løsning. Bakdelen med en portabel, forutenom støy, er at du får varmeavgivelse i slangen som går fra maskin og ut gjennom vegg....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjenner ikke ALLE merkene av portable A/C´er, men er sånn nogelunde oppdatert på hva som eksisterer på markedet
    Snakket med en av leverandørene nå, og Vortice er visstnok et tradisjonsrikt italiensk merke. De har laget slike produkter i årtier i følge ham.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Vortice hjemme selv jeg, funker som bare det!

Jeg valgte dog denne løsningen:

Grunnen er vel ganske opplagt:

Som du ser så har den en egen utedel på en måte, du slipper den varme slangen og alt tullet det medfører. Kondensvann føres ut og drypper ute og den virker ca 14 ganger bedre enn de andre modellene til Vortice. Og alle andre merker som har den løsningen med å føre varmen ut via slange for den saks skyld.
    Syns ihvertfall jeg da.

Har ingen problemer med å anbefale Vortice.
    Det er ingen vidundermaskin(i likhet med alle slike mobile løsninger), men den gjør jobben enkelt og greit.

Setter den på et par timer før jeg legger meg, så er det deilig resten av natta.

Ta målinger angående lyd med en STOOOOORRRRR klype salt når det kommer til slike løsninger, jeg mistenker at det er kastet terning omtrent på dette området.

Gyllen regel er at de bråker heløt sikkert mer enn hva som er oppgitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så... en anbefaling på Wilfa og en på Vortice. Hvis jeg summerer opp de positive fordelene med de to i forhold til hverandre:

Wilfa:
    - Kraftigere og større kjølekapasitet
    - Flere viftehastigheter
    - Penere design?
    - Medfølgende teleskopsperre til å plassere i vindusåpning
    - Litt billigere

Vortice
    - Mindre størrelse og lavere vekt
    - Mindre støy

Selv om det er flere fordeler ved Wilfa, så er kanskje fordelene til Vorticen viktigere. Er det noe annet jeg har glemt eller ikke tenkt på her?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor har du spurt om Vortice hen?

Såvidt meg bekjent er det 2 stk importører av den i Norge, en i Oslo og en i Kristiansand.

Angående det med luftmengden de 2 imellom, så er det jo gjerne også sånn at jo mer luft, jo mer bråk får du også!

Bare å sammenligne med en vanlig varmepumpe det. Skrur du opp viftehastigheten så øker bråket også.

Ingen av de transportable er å anbefale å ha på om natten, kjøl ned rommet før du legger deg. Grunnen er støy, enkelt og greit.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Hvor har du spurt om Vortice hen?
    Snakket med Lars-Erik hos Oslo varmepumpeservice.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket med Lars-Erik hos Oslo varmepumpeservice.
    He he, Lars Erik er en luring!

Tror forresten jeg har sett han her inne også faktisk!

Jeg kjenner han litt, en ok fyr det! Og ha kan sine saker bare for å si det!

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKO
    :
    Jeg er langt fra noen rørlegger så termologien sitter vist ikke helt. :-|
    Termologi = varmelære
    Terminologi = lære om ord, termer, begreper
    :wink:

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Termologi = varmelære
    Terminologi = lære om ord, termer, begreper
    :wink:
    Under varmelære er også kjøling, så begge begrepene er i denne sammenheng helt korrekt! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvordan prisforskjellen er på disse, men om det kun er snakk om marginer hadde jeg uansett gått for Wilfa.
    Ang pris så koster Wilfa 4000,- mens Vortice koster 5000,-. Så man betaler noe mer for å få en litt nettere, hendigere og stillere sak som leverer ca det samme. Vorticen har 8150 BTU mot Wilfas 9000.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så... en anbefaling på Wilfa og en på Vortice. Hvis jeg summerer opp de positive fordelene med de to i forhold til hverandre:

Wilfa:
    - Kraftigere og større kjølekapasitet
    - Flere viftehastigheter
    - Penere design?
    - Medfølgende teleskopsperre til å plassere i vindusåpning
    - Litt billigere

Vortice
    - Mindre størrelse og lavere vekt
    - Mindre støy

Selv om det er flere fordeler ved Wilfa, så er kanskje fordelene til Vorticen viktigere. Er det noe annet jeg har glemt eller ikke tenkt på her?
    mindre størrelse og lavere vekt: ja stemmer nok.
    Mindre støy: ta dette med en klype salt.

Som sagt; begge gjør nok jobben sin til et lite soverom, uten tvil. Jeg personlig hadde gått for wilfa. Vil du bruke minst mulig penger på dette går du for den andre

Btu kan du dele på 3 (avrundet) så får du antall watt.

Uansett lykke til med valget

PS: alle selgere sier masse positivt om noe de selger selv

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg personlig hadde gått for wilfa. Vil du bruke minst mulig penger på dette går du for den andre
    Wilfa er faktisk den billigste av disse.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mindre størrelse og lavere vekt: ja stemmer nok.
    Mindre støy: ta dette med en klype salt.

Som sagt; begge gjør nok jobben sin til et lite kjølerom, uten tvil. Jeg personlig hadde gått for wilfa. Vil du bruke minst mulig penger på dette går du for den andre

Btu kan du dele på 3 (avrundet) så får du antall watt.

Uansett lykke til med valget

PS: alle selgere sier masse positivt om noe de selger selv
    Hvorfor er du så bombastisk på denne Wilfaen?

Selvfølgelig sier selgere det, er derfor de selger! Skulle da bare mangle!

Det sagt så er Lars Erik en mann med MYE kunnskap innen faget, hvis noen skulle finne på å tro noe annet med min forrige kommentar.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wilfa er faktisk den billigste av disse.
    da leste jeg feil

da burde valget være enklere...

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Hvorfor er du så bombastisk på denne Wilfaen?

Selvfølgelig sier selgere det, er derfor de selger! Skulle da bare mangle!

Det sagt så er Lars Erik en mann med MYE kunnskap innen faget, hvis noen skulle finne på å tro noe annet med min forrige kommentar.
    jeg er så "bombastisk" som du kaller det fordi det er min personlige mening. Jeg sier hva JEG hadde valgt. Sier ikke at den andre modellen er noe søppel det ikke er verdt å bruke pengene på. Langt ifra. Som jeg sa gjør de sikkert jobben sin begge to.

Ps: Lars Erik er sikkert en mann som kan faget sitt og han har sikkert all grunn til å gi varme ord til den andre modellen.

Beklager hvis det irriterer deg at jeg anbefaler wilfa :???:

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •