Cynos byggetråd - premiere utført

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 57
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cynos byggetråd - premiere utført

Etter å ha vært en ivrig leser av nesten alt som finnes av byggetråder her på AVforum så ble det min tur å legge ut litt info. Jeg valgte å opprette en byggetråd siden jeg både har lyst på tilbakemeldinger og tips, men litt også fordi jeg har ikke funnet mange prosjekter med innbyggingshøytalere.

Vi, fruen og meg selv, kjøpte et hus tidlig i 2008 hvor vi hadde planer å bo resten av livet. Vi hadde som alle andre planer om å "male noen vegger, skifte parkett så er det perfekt". Oppussingspøkelse slo skikkelig til her i gården og vi endte opp med å rive hver eneste vegg i hele huset, bytte ut alt elektrisk og alt røropplegg. Etter å ha brukt hele 2008 og hele 2009 til å bli ferdig med de "viktige" rommene i huset så har endelig tiden kommet til det _viktige_rommet! Dette rommet har i to år nå vært guleroten for en stakkars kar som til tider har slitt med motivasjonen.

Rommet som ble plukket ut var et gammelt hobbyrom og lå rett under stuen i første etasje. Det ble ganske tidlig bestemt at det rommet skulle bli hjemmekinorom/kjellerstue. Jeg har som mange andre her inne på forumet en W som setter sine krav og derfor ikke får en batcave. Jeg har pløyet forumet og minHjemmekino etter inspirasjon og har funnet et par som jeg har lyst til å stjele ekstra mye fra:
    - ambiance's hjemmekino
    - Scic's hjemmekino

Må få nevne et par byggetråder som jeg har fulgt med ganske argusøyne siden jeg begynnte med min egen kino:
    RuneW: Hadde arbeidsgiveren min visst hvor mange timer jeg har brukt på å lese gjennom hele tråden din fra begynnelse til slutt så hadde han nok ikke vært like happy
    TomRons: Jeg kan ikke bruke RuneW som referanse på progresjon, men du gjør ting kjapt og bra!

Det sagt så er jeg ganske langt fra ekspert på lyd og bilde. Som regel så blir jeg fornøyd og synes ofte opplevelsen ligger i hva jeg ønsker å gjøre det til. Det betyr ikke at jeg ikke ønsker god lyd og godt bilde, men det betyr at jeg ikke nødvendigvis gjenkjenner god lyd når jeg hører den.

Jeg har derfor lagt litt av bestemmelsen på utstyrsfronten på en meget godt bekjent som jobbet hos Soundgarden og det har nok påvirket hva som har blitt valgt. Jeg hadde tidlig en visjon om at ungene skulle kunne bruke kjellerstuen uten at jeg skulle være redd for at utstyret skulle bli ødelagt og har derfor plukket meg ut innbyggingshøytalere og valgte at elektronikken skulle bli bygget inn i veggen.

Utstyret ble kjøpt inn lenge før rommet ble påbegynt da jeg visste at pengene ville ta slutt en dag når jeg holdt på med oppussingen :-P

Utstyret er som følger:
    Reciver:Pioneer VSX-LX51
    Blu-ray: Pioneer BDP-320
    Lerret: Adeo 237x141(100")
    Front: JBL HTI8
    Side: JBL HTI6
    Bak: JBL HTI6
    Senter: JBL HTI55
    Sub: Velodyne CHT-12R
    Prosjektor: Epson TW-4400

Rommet som skal benyttes er av størrelsen 5,5m x 4m med romhøyde 2,45m. Det har to yttervegger av Leca, en innvendig vegg mot bod og en vegg mot et soverom. -ccf11032010_00003_mini-jpg

Opprinnelig så var det ikke høyere enn 217cm til paneltak, men etter en kjempeinnsats av senior og venner en sen, våt høst så ble det 245cm til takbjelker (fukten gjorde sitt på bildet også):
    -cimg0995-jpg

Jeg har også fått god hjelp av autoriserte tømrere og har flittig brukt Byggforsk sin Lag-rom i kjelleren/. Denne vil jeg anbefale alle som skal starte å bygge et rom i kjelleren om å lese for å danne seg et best mulig grunnlag før man begynner på finpussen på toppen.

Jeg har ingen teknisk utdannelse som hverken tømrer eller elektrikker, men i løpet av oppussingen av resten av huset så har jeg opparbeidet meg en solid erfaring!! :-D Jeg har heldigvis kontakter som jeg kan ringe hvis jeg står fast på ting, men i det siste har jeg brukt AVforum vell så mye!

Som nevnt tidligere så har jeg allerede kommet et stykke på vei, men jeg har desverre ikke vært verdens beste til å dokumentere, men har litt bilder som jeg kan legge ut. Det vil nok bli mer dokumentasjon og bilder fra dette punktet av!! Jeg er heller ikke den personen som kan skrive mye og utbrodere med masse tekst, men har heller en tendens til å være svært konkret og to the point. Det oppfordres derfor til å stille spørsmål hvis det er noe som man lurer på og jeg vil svare så godt jeg kan

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utgraving av kjeller

Det ble som sagt gravd ut en god del masse når vi skulle øke høyden i kjelleren. En liten gravemaskin og en minidumpers ble leid inn for anledningen til å frakte massene ut. Uheldigvis så funket det ikke med pigger på gravemaskinen og måtte til med brekkhammer. Det ble benyttet betongsag langs grunnmuren for å unngå at grunnmuren skulle slå sprekker mens vi meislet gulvet. Hell i uhell så hadde de latt grunnmuren gå langt ned i bakken når de bygget huset i 1967 så vi slapp å støpe under grunnmuren.

Gravemaskin var veeeeldig nyttig da det var veldig mye som skulle ut!
    -cimg0994-jpg

Massene ble plassert hvor enn det var plass på tomten :-o
    -cimg0986-jpg

Når alle veggene var borte så måtte huset bli holdt oppe av noe. I dette tilfellet så ble det skrustag. Det skal nevnes at når gulvet ble støpt så måtte vi fjerne de fleste støttene og 1 etg (96kvm)ble holdt oppe med hjelp av 2 stk 2"x2":shock:
    Det gikk veldig godt siden det ikke eksisterte noen vegger eller gulv i 1etg.
    -cimg1001-jpg

Når all masse var kjørt bort så ble det lagt drensrør under singelen i tilfellet det skulle lure seg inn noe fukt under gulvet. Over drensen så ble det lagt singel, 15cm isopor, fuktsperre, armering, varmekabler (men ikke under kinoen, kun gang og bad) og deretter 8cm støp. Jeg har desverre ingen bilder av etter singelen ble lagt, men slik så det ut med kun singel

Kinorommet grenser ganske nøyaktig av støtten og 3 vegger leca(høyre, rett frem og den lille kanten til venstre):
    -cimg1011-jpg

Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se, der var'n ! Du er jo allerede kommet et godt stykke på veg, ser jeg! Det var en riktig fin innledning på byggetråden din. Du kaller deg selv lite erfaren, men etter en sånn start så har du sikkert allerede plenty med erfaring!

Dette blir nok et mye mer avansert prosjekt enn det jeg er i gang med selv. Den store forskjellen blir nok at gulvet blir senket en god del hos deg. Akk, den som hadde hatt råd til noe sånt...

Jeg hiver meg med og abonnerer på tråden din. Dette må jeg følge med på !

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var du som var dråpen som fikk meg til å starte denne tråden. Jeg tenkte å legge ut mer informasjon i kveld. Akkurat nå er jeg nede i kjelleren og skal gjøre noe arbeid, mens når jeg blir trøtt i kveld så kan jeg slå meg ned med pc'en. I går kveld så lastet jeg ned SketchUp og skal gjøre et ærlig forsøk på å vise hvordan jeg har tenkt at sluttresultatet skal se ut.

Hvordan fikk du tak i høytalerene og stolene som vises på ditt bilde?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble desverre ingen oppdatering i går. Lillejenta har nettopp flyttet til nytt rom og da kapret hun det eneste rommet med internett(ikke fått lagt opp nettverk andre plasser enda). Jeg må nok få fingen ut å legge litt nettverkskabler i dag

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyno
    Det var du som var dråpen som fikk meg til å starte denne tråden.
    Flott! Det er alltid gøy å hjelpe til med å lage litt merarbeid !

I går kveld så lastet jeg ned SketchUp og skal gjøre et ærlig forsøk på å vise hvordan jeg har tenkt at sluttresultatet skal se ut.

Hvordan fikk du tak i høytalerene og stolene som vises på ditt bilde?
    Det er ikke vanskelig. Gå bare på File - 3D Warehouse - Get models. Så er det bare å velge og vrake. Importen er lett som bare det !

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,577
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble desverre ingen oppdatering i går. Lillejenta har nettopp flyttet til nytt rom og da kapret hun det eneste rommet med internett(ikke fått lagt opp nettverk andre plasser enda). Jeg må nok få fingen ut å legge litt nettverkskabler i dag
    Koble på en trådløs ruter da vel. Så kan du bruke laptop, koble på ps3 etc etc.

Lykke til videre med byggingen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RuneW: Hadde arbeidsgiveren min visst hvor mange timer jeg har brukt på å lese gjennom hele tråden din fra begynnelse til slutt så hadde han nok ikke vært like happy
    Og hadde arbeidsgiveren min viss hvor mye av arbeidstiden jeg hadde brukt på å skrive i den....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Koble på en trådløs ruter da vel. Så kan du bruke laptop, koble på ps3 etc etc.
    Jeg vil starte å si at jeg på ingen måte fanatiker når det kommer til stråling og har mobil og babycall. Det vi derimot har slått fast er at vi ønsker å begrense trådløs trafikk rundt spedbarn og har derfor slått av den trådløse routeren.

Jeg kunne ikke brydd mer mindre om meg selv og trådløse ting, men prøver å være litt føre-var når det kommer til små barn.

PS! Dette var ikke en start på en diskusjon rundt dette med stråling er skadelig eller ikke. Jeg bør egentlig bare få ut fingen å trekke den ene ekstra kabelen med cat5 ledning som tar meg maks 1 time.

Newcomer JauJau sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er nok ikkje dumt og tenke over slike ting :-D
    Lykke til med prosjektet, ser spennende ut, kommer til og følge med fremmover.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lenge leve internett

Endelig fikk jeg lagt opp ny nettverkskabel! Ble mye banning og skriking når jeg prøvde å trekke kabel nummer to i samme rør. Enda på visa var at jeg måtte trekke ut kabel nummer en og deretter å trekke dem sammen.

Back to business:
    Etter rommet var ferdig støpt så ble stenderverk satt opp. Desverre har jeg ikke bilder av når innerveggene ble satt opp, men kan legge ved noen bilder rett etter jeg hadde hengt opp de første lydbøylene.

-dsc_0064-jpg
    K-rørene man ser i taket er strøm til kjøkkenet som ligger over og litt til siden. Har prøvd å legge dem samlet for å letter finne dem igjen hvis nødvendig på et senere tidspunkt.

-dsc_0066-jpg

Bakdelen med å gjøre ting litt kjapt er at man lærer ting mens man holder på og ofte etter man er ferdig. En lærepenge jeg har lært er jeg burde lagt inn et ekstra lag med gips opp mot gulvet i etasjen over slik som RuneW har gjort i sin tråd. Jeg hadde allerede gipset taket når jeg lærte om trikset så jeg var veeeeldig lite lysten om å ta ned gipsen, fjerne rockwoolen, fjerne glavaen og så legge alt opp igjen. Jeg hører desverre litt lyd fremdeles, men hundre ganger bedre enn det en gang var :-)

Legger med en veldig grov skisse om hvordan jeg har lagt vegger og tak. Merk: det er ingenting i skissen som er i forhold så se bort fra størrelser og slikt. Tegningen er kun ment for å gi en ide om hvordan jeg har løst tak og vegger:
    -skisse-png

Skissen er et tversnitt av rommet på langs; dvs det skal være ca 390cm fra leca'en til venstre og til stenderen på høyre side.

En liten detalj som kan være verdt å merke seg er at det er ingen skruer som holder veggene fast i taket eller gulvet. Det er bunnfyllingslister med Alufiks som gjør jobben. Stenderene i seg selv er jo koblet sammen i en stor firkant for å hjelpe med avstiving. Det virker veldig solid og hvis det kan hjelpe noe som helst med lydisolering så topp, men det var ikke veldig mye arbeid når man har rett verktøy for fuging.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Materialer

En liten kommentar til bilde over for andre som skal kle inn kjellere: Det er viktig at man tar inn materialet i varmen slik at det for tid til å tørke skikkelig før man kler den inne. Leste i Byggforsk sin anbefaling var 14 dager før man kledde dem inne.

Jeg valgte i tillegg trykkimprignert materialer (som sett på bildet nummer 2) til stenderverk på grunn av at jeg ville unngå , mot formoding, at det skulle komme noe fukt på materialet og dermed råtne. Nå har jeg jo gjort såpass arbeid for å hindre at fukt skal komme inn at det er i etterpåklokskapens lys litt overkill.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gips i taket

Det ble lagt opp et 40mm K-rør for prosjektor og et 16mm rør til strøm for prosjektor.

Jeg har desverre ikke bilder av arbeidet med å henge opp lekter i lydbøylene og deretter gips, men en kort forklaring følger:
    -La først opp lekter 20cm i fra vegg og deretter 600cc
    -La første gipslag på langs av langveggen.
    -Fuget skjøtene på gipslaget
    -La neste gipslag på langs av kortveggen. Passet på at skjøtene fra første gipslag ikke traff skjøtene på andre gipslag.

Her er bilder av det ferdige resultatet med gips i taket. Det er mulig å se røret for HDMI midt i taket.

-063-jpg

-064-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stenderverk og første lag isolering

Etter taket var satt opp så ble stenderverk satt opp. Etter anbefaling fra Byggforsk så ble disse satt opp 5cm i fra yttervegg. Mot innervegg ble det satt opp stendere med 2cm mellomrom til eksisterende vegg. Bak stendere mot yttervegg ble det lagt 50mm Rockwool isolasjon. Rockwool ble valgt for yttervegg da den er stivere, lettere å lure bak stendere (stenderene ble satt opp først) og den opptar ingen fukt hvis det skulle oppstå noe.

Det ble ikke lagt noen form for fuksperre bak isolasjonen da ytterveggene er dekket av jord. Jeg har heller ikke laget noe form for lufting mellom isolasjon og yttervegg. Muren skal være tørr etter det ble lagt ny drens i fjor vår og vurderte det slik at det ikke var nødvendig med ekstra tiltak.

Etter anbefaling fra Byggforsk så ble det kun lagt 10cm isolasjon ut mot yttervegg da dette er leca. Ved å kun bruke 10cm så skal kondens mot kald murvegg unngås. Hadde jeg brukt mer så kunne muren blitt så kald at kondenspunktet ble på innsiden av muren og det vil jeg jo unngå til enhver pris.

-001-jpg

Stenderene ble, som nevnt tidligere, festet til taket og gulvet ved bruk av dyttelist og fuging. For at det skulle være mulig å få plass til dyttelist og fuge så ble avstandstykker plassert mellom taket og stenderverk.

-006-jpg

Etter at stenderverk hadde blitt satt opp så måtte jeg spe på motivasjonen litt. Jeg skar opp en gipsplate som tilsvarte lerretet som er kjøpt inn og hang det på veggen. Dette hjalp mye på motivasjonen og hjalp i tillegg med å finne ut plassering av høytalere og elektronikk.

-009-jpg

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,577
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir jo knall dette:-D

Bare tenk på nakken om du henger lerretet høyt.

Jeg har nedre billedkant 64 cm over gulvet på et 92" , og det bør ikke være høyere enn dette synes jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høyde på lerret

Jeg har tenkt en god del på hvor høyt jeg skal plassere lerretet, men fremdeles ikke funnet et godt svar. Planen var å senke det 10cm i forhold til den høyden det er vist på bildet. Da blir lerretet 70cm over bakken. For lavt og jeg syns litt av kinofølelsen forsvinner, for høyt og nakken får smellen.

Har konkludert med at jeg må nesten prøve meg frem litt når lerretet og prosjektor blir ferdig montert.

Skal ta 64cm med i tankene når jeg finner endelig høyde.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,577
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble 64 hos meg for at jeg skulle kunne ha subben forran lerrete. Hadde jeg vist at det ble som i dag, så hadde jeg hengt det lavere.

Ang kinofølelse, så er kinosaler bygget nedover, og lerretet går nesten helt i gulvet.

Sett opp en stol, finn fram en "slepebrøler" , sett på noe musikk, popp deg en pils og eksperimenter med høyden på "gipslerretet" så finner du fort ut av det:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plassering

Det er en del ting jeg hadde vurdert hadde jeg ikke allerede kjøpt inn utstyret. En av de tingene hadde vært et akustisk transperant lerret. Jeg skal ha innbyggingshøytalere og det hadde jo passet supert bak lerretet.

Det er ingen vits å gråte over spilt melk og løsningen jeg har nå blir nok god nok for meg for øyeblikket.

Jeg sjekket rommet nå nettopp og der så jeg at det blir ikke mulig for meg å senke det lavere enn 70 cm da senteren har fått kassen sin rett under der. Skulle det vise seg at 70cm blir for høyt for min smak så får jeg bare rive opp platene, flytte ting litt lavere og gipse på ny. Ingen krise her i gården

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trekking av k-rør

Det er da liten eller ingen vits å ha innbyggingshøytalere uten å legge ledningene i skjult anlegg. Det ble derfor trukket rør til alle høytalerene. Det ble også lagt inn to rør til hvert sitt bakre hjørne som jeg tenkte å kunne bruke til sub'er hvis det skulle passe seg best å ha den/dem bak. Hvis de ikke blir brukt til sub'er så kan de jo alltids gjøre nytte for seg til nettverk. Jeg trekker ingenting mindre enn 20mm rør da 16mm syns jeg blir for lite fleksibelt i fremtiden.-dsc_0155-jpg-dsc_0156-jpg-dsc_0157-jpg-dsc_0158-jpg

Beklager rotet med bilder, men i mangel på vidvinkel så ble det et forsøk på å sette bilder sammen. Jeg burde plassert meg litt bedre på hvert bilde, men litt sent å finne det ut nå Håper det er mulig å se hva det skal forestille. Det er trukket akkurat likt på motsatt side.

Kassen ca på midten på bildet over er venstre bakhøytaler, mens kassen som såvidt kan skimtes i høyre billedkant er den ene bakhøytaleren bak ryggen på lytteren.

-dsc_0160-jpg
    Uheldigvis så har jeg et vindu akkurat over den ene bakhøytaleren som begrenser hvor høyt jeg kan plassere dem. Etter å ha lest mange tråder så konkluderte jeg med at 50cm over lytterens ører var optimalt, men i mitt tilfelle så greier jeg ikke mer enn 40cm. Krysser fingrene på at dette fungerer:???:

BTW: Vinduet skal skiftes ut med et nytt som fyller ut kassen rundt. Det ble bestilt et biittelitt større vindu da det gjør det litt lettere å rømme ut hvis det skulle brenne. Det er ikke godkjent som rømningsvei, men litt er da bedre enn ingenting. Jeg er ikke så kjukk at jeg ikke kommer ut et 99x69 innadslående vindu :-D

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huhei! Der fikk jeg et godt tips! 50 cm. over lytterens ører er noe jeg også må vurdere. Jeg har gått og undret litt på hvor høyt jeg skulle plassere bakhøyttalere etter hvert. Skal se hvordan det passer med denne høyden hos meg nå.

En ting til: Hvordan gjorde du det med kabeltrekking i hjørnene? La du skjøtemuffe, eller dro du ganske enkelt kabelen gjennom hjørnet? I så tilfelle, er det like enkelt å dra trekkefjær gjennom hjørne med kabel som hjørne med skjøtemuff?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •