Cynos byggetråd - premiere utført - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 57 av 57
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da har jeg endelig fått oppdatert litt arbeid. Det er ikke noe jeg har gjort selv så det er begrenset med informasjon jeg har angående hvordan det har blitt utført. Bilder kan det uansett bli:

-dsc_0046_mini-jpg

-dsc_0047_mini-jpg

Etter å ha lest OyvindDK sin tråd så er jeg meeektig glad at jeg valgte å outsource sparkling. Makan til drittarbeid (les: vanskelig å få til skikkelig)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er endelig malingen utført! Jeg må si at fargene ikke ble helt som ventet, men velger ikke å male over. Fargen på sideveggene ble mye mer blå enn det jeg hadde trodd på forhånd. Forventningen var lys grå, men ble heller lys blå/grønn. Litt usikker på om det kommer frem av bildene.

-dsc_0053mini-jpg

Jeg måtte bare sette inn høytalere i hullene! De ble mye mindre enn jeg hadde trodd. Blir spennende å se dem når lerretet kommer opp:
    -dsc_0054mini-jpg

-dsc_0052mini-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har endelig bestilt projektor!
    Etter å ha lest opp og ned på forumet så har valget falt på en Epson TW4400. Kriterier som størrelse og lyd, eller rettere sagt mangelen på lyd var vekten på skålen som gjorde at valget falt på Epson. Heldigvis så passet den akkurat inn i budsjettet som var igjen til å brukes på projektor.

Status på avshop.no er behandlet, men uten mer info så har jeg ikke peiling hva som skal skje etterpå eller når jeg har den i hus.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser fint ut dette. Synd du ikke er 100% fornøyd med fargen, men på bildet ser det helt fint ut

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser bra ut
    Er vanskelig å si om fargen er helt rett eller ikke før det er møblert. Så tror nok det der blir helt knall

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyno
    Etter å ha lest OyvindDK sin tråd så er jeg meeektig glad at jeg valgte å outsource sparkling. Makan til drittarbeid (les: vanskelig å få til skikkelig)
    Det har du helt rett i. Ser ut som din "sparkelmann" har lagt på noe mer sparkel enn det jeg gjorde, spesielt i skruehullene. Ikke lett å få til det der, nei.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke direkte misfornøyd med fargen, men ville trodd at gutten som skulle "bo" i dette rommet hadde vært 3 år og ikke 30

Vil nok avvente møbler og slikt før jeg kaller fargen for mislykket. Nå skal jeg inn med grå teppefliser og en grå sofa så får vi se hvordan veggene blir i forhold.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var tiden kommet til en liten oppdatering. Jeg har fått med meg at andre forumdeltakere har mistet litt gnisten når slutten nærmer seg, men for undertegnede så har gnisten aldri vært større. Ser slutten nå og føler jeg kan ta på den i det fjerne.

De to siste dagene har jeg montert høytalere, malt teknisk kasse, trukket elektriske ledninger, satt i ventilasjonsstusser og begynt å legge teppefliser.

Litt usikker på hvor lett det er å se på bildet, men et lite tips til andre som ønsker å benytte teppefliser er å vurdere Huntonitt Silencio 6mm trinnlydsplater under. Jeg må si at det føles mykere enn å legge flisene direkte på betongen som ble anbefalt i butikken. Bakdelen er at det ikke er mulig å lime flisene til gulvet da trinnlydsplatene er for porøse til å holde på limet. I tillegg til mykhet så har jeg en forhåpning om at gulvet blir en liiiten smule lunere.

-dsc_0015_mini-jpg

-dsc_0014_mini-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker på om den oppservante leser så en liten hvit(dog større enn jeg forventet) boks på det siste bildet, men nå har endelig projektoren kommet!! :-D

1 uke og 1 dag etter jeg bestilte den ankom den på det lokale postkontoret. Ikke nødvendigvis veldig treg levering, men et lite tips til AVShop vil være å få et system hvor status på ordren ikke står på "Behandlet" helt til den er levert på døren. De ender kun opp med kunder som må ringe inn hver dag for å spørre hva status er.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sluttinnspurten ble som sagt veldig intens og i helgen som var så hadde vi premiere i kinoen, og aaaaaalle forhåpninger ble innfridd. Jeg må bare beklage at jeg ikke er verdens beste fotograf og derfor kommer ikke stemningen skikkelig frem på bildene under, men de viser nå hvordan ting er. Jeg håper at nå som rommet er ferdig så får jeg tid til å gjøre andre ting, inkludert å bli en bedre fotograf:P

Jeg må bare vektlegge at dette skal være et flerbruksrom og jeg føler dette har blitt veldig godt ivaretatt med dette rommet

Det som gjenstår er å liste rundt elektronikkboksen, skjule ledningene i bakkant av kassen og akustiske tiltak.

Sistnevnte er den delen som jeg har minst peiling. Jeg har til min disposisjon 3 bokser med Ecophon Master B (tror jeg de heter). Jeg må si at på premieren så synes jeg lyden var ganske god, men etter dette forumet å dømme så kan den bli enda bedre med litt demping. Jeg har lest en god del om førsterefleksjon på sidevegger og demping av bakvegg, men er litt usikker på hvordan/hvor jeg skal dempe i tak. Noen som har noen forslag???

Bilder:
    -dsc_0026_mini-jpg

-dsc_0025_mini-jpg

Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker på hvor lett det er å se på bildet, men et lite tips til andre som ønsker å benytte teppefliser er å vurdere Huntonitt Silencio 6mm trinnlydsplater under. Jeg må si at det føles mykere enn å legge flisene direkte på betongen som ble anbefalt i butikken. Bakdelen er at det ikke er mulig å lime flisene til gulvet da trinnlydsplatene er for porøse til å holde på limet. I tillegg til mykhet så har jeg en forhåpning om at gulvet blir en liiiten smule lunere.
    Dette er jo interessant da jeg har tenkt å legge teppefliser om ikke så lenge. Men hvis du ikke får limt teppeflisene hvordan oppfører de seg da med litt aktivitet i rommet? Ser for meg at hvis man flytter på en stol så "river" man opp flisene. Kan være enig at de flisene ikke kjentes så myke ut i butikken...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke erfart at flisene rives opp selv om jeg flytter på store ting. I går dro jeg en stol og en ganske stor sofa sidelengs uten å flytte på fliser. Det jeg passet på var å skjære den siste flisen helt nøyaktig slik at de ikke hadde mulighet å vandre noe. Jeg var også nøyaktig med å legge dem tett til veggen når jeg startet.

Hvis jeg ikke husker feil så la TomRon også teppefliser uten lim. Både butikken og en bekjent som er teppelegger anbefalte å legge dem uten lim.

Teppefliser har en ganske stiv bakside som gjør at det skal ganske mye til å bøye dem og dermed flytte dem så lenge de ligger inntil hverandre.

Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med fullført rom ! Dette så jo riktig bra ut! Nå har jeg gravd meg dypt ned i hula mi lenge, men det er vel på tide å komme seg litt opp på forumet igjen.

Når jeg nå ser hvordan gulvet blir med teppefliser, blir jeg litt småmisunnelig. Synes det virkelig gjør jobben. Det ligger sikkert en del lyddemping i det å ha teppegulv også. Dersom du har tenkt å dempe ytterligere med dempeplater på veggene, så tror jeg at jeg må følge med deg litt. Dette var et tiltak som også jeg tenkte å benytte meg av. Jeg vet bare ikke hvordan...

Hvor fikk du tak i lampene du har på veggen, forresten? Har sett dem før, de er knallstilige!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    Når jeg nå ser hvordan gulvet blir med teppefliser, blir jeg litt småmisunnelig. Synes det virkelig gjør jobben. Det ligger sikkert en del lyddemping i det å ha teppegulv også. Dersom du har tenkt å dempe ytterligere med dempeplater på veggene, så tror jeg at jeg må følge med deg litt. Dette var et tiltak som også jeg tenkte å benytte meg av. Jeg vet bare ikke hvordan...
    Jeg har desverre ingen peiling selv på lyddemping. Jeg merket at teppeflisene gjorde ganske mye godt på lyden i rommet. Før teppeflisene så var det meeeget mye klang i rommet. Nå som teppeflisene er der så er det fremdeles litt klang, men ikke så mye at man merker det godt under film. Jeg er litt nysjerrig på hvordan lyden hadde vært med skikkelig demping :P

Jeg tenker at når første trangen til å se film i rommet har lagt seg så tar jeg nok opp tråden med lydemping. Forhåpentligvis så tar disse tiltakene lyden til enda ett nivå:-D

Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    Hvor fikk du tak i lampene du har på veggen, forresten? Har sett dem før, de er knallstilige!
    Jeg lette i flere uker etter lamper som jeg ville ha til den prisen jeg ønsket dem. Enten fant jeg noen som var for dyre, eller så var det 12V som igjen skapte problemer med trafo i veggboks. Til slutt fant jeg noen lamper på Desigbelysning.

Cube hos Designbelysning

Jeg leste opp og ned på fordeler og ulemper når det kom til 12V vs 230V diskusjonen. Det negative med 230V var som regel "Pærene ryker fortere", "230V gir et rart, gult lys". Dette er jo argumenter som ikke er gyldige for et hjemmekinorom da lyset står kun som regel på når man går ut og inn av rommet Jeg synes det var fantastisk å slippe hele trafoen samt muligheten til å enkelt koble til LED når prisene synker litt. Dimmeren som ble brukt, for de som er interresert i den slags ting var

Plus dimmer 630GLE PH

6 lamper med 2 stk 50w pærer blir fort en del Watt som trekkes gjennom dimmeren. Det måtte derfor settes inn en dimmer med litt ekstra futt! Denne funker ikke sammen med LED pærer, men når den tid kommer så byttes dimmeren lett ut uten veldig store kostnader.

Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aaah! Se, der var disse lampene ja! Har sett etter dem selv, men ikke hatt sjanse til å finne dem. Thnx a lot !

Jeg tenker at når første trangen til å se film i rommet har lagt seg så tar jeg nok opp tråden med lydemping.
    Du har altså ikke tenkt å legge opp til lyddemping med det første da, skjønner jeg ? Jeg tenkte akkurat det samme selv. Ble ferdig i rommet i sommer, men nå - etter ca. 200 timer på projektoren - er det fremdeles ikke kommet noe lyddemping. Det er rett og slett for gøy å se film :razz: .

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så jo flott ut

Når man bygger dedikert kinorom så er demping nærmest et krav, det gjør underverker med lyden - så det er nok neste post på programmet for deg å sette deg inn i Da vil du nok innse at det kanskje er endel du ønsket å gjøre i selve byggeprosessen, men du kan naturligvis henge opp plater i etterkant også
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Når man bygger dedikert kinorom så er demping nærmest et krav, det gjør underverker med lyden - så det er nok neste post på programmet for deg å sette deg inn i Da vil du nok innse at det kanskje er endel du ønsket å gjøre i selve byggeprosessen, men du kan naturligvis henge opp plater i etterkant også
    Jeg ønsker å gjøre noe med dempingen, men må nok prøve meg litt frem. Som et flerbruksrom for meg og ungen(e) så er det ikke bare, bare å henge opp akustikkplater på veggene. De er jo ikke akkurat laget av stål:? Vil nok prøve meg å lage noen rammer i tre og eventuelt kle dem med et lydtransparant stoff. Jeg har sett andre som har kledd platene inn i gardinstoff i forskjellige farger, noe som ble ganske bra..

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •