Cynos byggetråd - premiere utført - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 57
  1. #21
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Trakk den uten skjøtemuffe. Jeg har ikke trukket ledninger i den enda, men har trukket skarpere hjørner før uten problemer! Jeg hadde ikke hatt plass til skjøtemuffe da stenderene ble satt opp før jeg la rør.

    Jeg har lagt ved en grov skisse, men jeg suger i å tegne så du får se om det er noen nytte i den:
    -hj-rne-jpg
    Bildet viser et snitt av hjørne fra oven.


    Siden jeg har 5cm klaring mot yttervegg så var det ingen problemer med å lure inn hånden på baksiden når jeg trakk røret. Det ble først boret fra yttersidene, dvs høyre side av den doble stenderen og venstre(vist som under på tegningen) av den enkle.

  2. #22
    Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Oki! Flott skisse!

    Dette er greit å vite for meg. Tenker å dra litt kabler i rør selv om ikke så alt for lenge, og dette er noe jeg ikke har prøvd før. Høres veldig bra ut at jeg slipper å dra muffer. Skal satse på en liknende løsning jeg også, tenker jeg.

    Funderte litt på diameter på trekkerør jeg også, men kommer fram til det samme som deg: 20 mm. må til når det kommer til høyttalerkabler.

  3. #23
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Trekking av rør

    Kjørte en kjapp prøvetrekking med trekkesnoren i går kveld. Valgte meg ut de to rørene som går lengst, hvor det ene går gjennom to hjørner. Dette gikk supert, men jeg kunne merke bittelitt ekstra motstand i siste hjørne uten at dette hadde noen betydning for resultatet.

    Hvis du ikke har trukket rør før så er det viktig å huske på at rørene må være stramme mellom stendere og ikke gå for lenge i friluft. Er rørene for slappe så blir det ekstremt vanskelig å få ledninger gjennom. Det finnes spesielle klips som kan brukes med gjevne mellomrom som holder røret stramt. Kan se om jeg husker å ta et bilde i kveld av hva jeg mener og hvordan de fungerer. Fikk også et tips fra en mer erfaren tømmermann som jeg kan bringe videre til interessenter: Hvis du ser på bilder fra langveggen min så vil du se at det er 3 rør som er plassert ganske tett.:roll: Jeg fikk beskjed i etterkant at jeg måtte passe på at de ikke ble plassert for tett inntil hverandre for da ville jeg svekke stenderens egenskaper på det punktet. Ved å ha litt luft mellom hvert hull (min 5cm) så ville stenderen beholde sine gode egenskaper.

    Etter å ha brukt 20mm rør en stund nå så virker 16mm som nåløyer og kommer nok aldri til å gå tilbake dem. Kjekt med litt ekstra plass.

  4. #24
    Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takker for god informasjon! Er ikke lenge til jeg ser enden på reisverket mitt nå, så da går det raskt mot kabeltrekking hos meg også. Tenkte å kjøpe ei trekkefjær hos Clas Ohlson og få til det meste selv. Planen var å trekke høyttalerkabler, antenneledning og nettverkskabler selv.

    Det blir noen kinkige hjørner hos meg også, men skal følge rådene og holde rørene stive og fine, så får man se. Forreste, må man bruke klips? Vil ikke en bit med patentbånd gjøre samme susen, mon tro?8) (Elsker patentbånd)

  5. #25
    Newcomer Skummel sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    wow! mr.fixit i full sving! ikke så mye en kino enda men det her kan jo bli stort da. ser veldig lovende ut så langt.

  6. #26
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    Forreste, må man bruke klips? Vil ikke en bit med patentbånd gjøre samme susen, mon tro?8) (Elsker patentbånd)
    Jeg vil ikke tro at man må bruke klips, men det går langt raskere enn patentbånd. Jeg bruker 10 sek på å klemme på en klips. Jeg mistenker det tar lengre tid med patentbånd.

    Det viktigste er at k-røret holdes fast og ikke kan bevege seg så kan du feste dem som du vil. Jeg har sett noen på forumet som har "rør-fester" som også fungerer som beskyttelse mot skruer og spiker. Jeg har ikke funnet dem hos Elektroskandia, men de er nok der ute en plass.:neutral:

  7. #27
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Fremgang

    Det er endelig tid for litt oppdatering på fremgangen. Jeg har enda ikke kommet opp til hvor langt jeg egentlig har kommet :???: Som jeg nevte tidligere så hadde jeg startet prosjektet før jeg startet tråden.

    Etter å ha trukket k-rørene så la jeg på neste 5cm isolasjon mellom stenderene. Her ble det valgt Glava isolasjon da den kommer på rull og dermed mindre svinn, færre mulig kuldebroer. Det negative er at jeg reagerer mye mer på Glava enn Rockwool. Det funker fint med tjukke hanser og maske.

    -145-jpg

    -146-jpg

    -147-jpg

    Etter å ha isolert mellom stendere ble det begynt å legge gips. Det første laget ble lagt liggende slik at neste lag kan bli stående. Dette for å hindre at skjøter overlapper.
    -dsc_0174-jpg

  8. #28
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Tilbake til fremtiden

    Nå blir det siste post før dokumentasjonen har tatt igjen arbeidet. Jeg har tatt noen ekstra bilder av gipsarbeidet som har blitt gjort siden sist.



    -dsc_0183-jpg

    Det ble lagt en stripe silikon rundt kassene for høytalerene. Dette vil forhåpentligvis hjelpe mot lydlekasjer. Forhåpentligvis så vil det også hjelpe med å holde kassen i ro, dvs hindre vibrasjoner.
    -dsc_0175-jpg

    Den siste vegge jeg har igjen å gipse er frontveggen. Denne har blitt litt utsatt i forhold til hva jeg trodde. Det to lengre tid å lage kassen som skal holde elektronikken skjult.
    -dsc_0184-jpg

    Alle rør ender opp i denne kassen. Jeg ble anbefalt fra en elektrikerkompis om at jeg ikke måtte føre rørene inn i toppen av kassen da elektronikken avgir en god del varme som igjen kan påvirke ledningenes ledeevne. Derfor har jeg ført dem inn på sidene av kassen.
    -dsc_0185-jpg

    Det ble også laget en luftespalte under hyllen for å hjelpe til med ekstra flyt på luften. Tanken kom fra innstallasjonen som jeg gjorde med innbyggingskjøleskap. Et annet tips jeg fikk var å flytte elektriske kontaktene i luftespalten under. Dette vil gjøre det lettere å plugge inn kontaktene og trekke dem ut igjen uten å krabbe over komponentene.

  9. #29
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Oppdateringer

    Det har desverre ikke skjedd så mye på byggefronten i det siste da jeg må planlegge utskiftingen av hustaket som skal skje neste helg. I tillegg så har jeg spillet to fotballkamper denne uken. Etter en kamp så har jeg ikke energi til å gå ned i kjelleren for å jobbe, men heller å legge seg ned i sofaen å dø bittelitt

    Jeg håper å få gjort noe i neste uke før taket tar alt av tilgjengelig tid.

  10. #30
    Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Åssen går det med hustaket? Er du i gang? Eller har fotballen tatt knekken på deg ?

  11. #31
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Hustak

    Joda, taket går sin gang..
    Det tok myyyye lenger tid enn jeg hadde trodd. Spesielt når jeg måtte ta av lekter jeg hadde spikret på fordi jeg måtte bytte takpapp :-( Begynte i dag å skru takplater som var 18 dager forsinket.

    Som med alt annet jeg gjør av oppussing så slo spøkelset til igjen; jeg har byttet to takbryst, laget tre nye gesimskasser og byttet 3 ventiler i tillegg til å legge nye takpanner(stålpanner som skal skrues med 2500 skruer).

    Det har derfor blitt veeeeeldig lite tid i koserommet. Det har også blitt lite forumsarbeid, men det får komme til sensommeren/høsten. Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves!

  12. #32
    Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Cyno
    Det tok myyyye lenger tid enn jeg hadde trodd.
    Hmmm.... Det hørtes jaggu kjent ut!!!

  13. #33
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    I gang etter høsten

    Nå har endelig høsten satt inn og arbeidet kan endelig tas opp igjen i kjelleren. Jeg har ikke ligget noe særlig på latsiden i vår/sommer, men sommertid = utetid og dermed kommer diverse hageting(skiferplatting på terasse, male garasje, planere plen osv) foran kjellerstua. Jeg kan jo dele en ikke hjemmekino-relatert sak, men som faller inn under dyi arbeid; skjære skifer til platting tar sjuukt med tid. Det er et puslespill med brikker som veier 10-25kg. I tillegg så skal ting tilpasses og skjæres for å få fine fuger etterpå.

    Back to business: Jeg har fått gjort litt arbeid i kjelleren siden sist og med det innebærer legge gipsplatelag nr 2. Jeg har i den sammenheng lært en liten lekse angående plating med gips jeg burde visst og kommet på før jeg la gipslag nr 1. Jeg vet ikke om den oppservante leser har lagt merke til det, men når jeg la det første gipslaget liggende så manglet det horisontalt stenderverk i skjøten. Jeg har blitt fortalt at dette ikke har veldig stor betydning siden jeg legger 2 lag gips, men jeg merket at gipsen svikter litt i skjøten. LESSON LEARNED: Til neste gang så legger jeg enten begge lag gips stående med forskjøvet skjøt, eller slår opp horisontale stendere midt på.

    Det er ikke så lett å vise fremdrift når man plater gips på toppen av gips, men ser man veldig nøye etter så ser man på de neste bildene at skjøten er forskjellig. Jeg har også prøvd å holde en liten glipe på et par millimeter i fra taket og ca 3 mm fra gulv for å opprettholde mekanisk kobling mellom veggene og gulv/tak. Ja, jeg vet allerede at jeg har 3 elektriske bokser som bryter lydveggen min på sidene og jeg hadde nok derfor ikke behøvd å stresse med mekanisk frakobling, men litt lydisolering må da være bedre enn ingenting.

    Jeg har også flyttet lyddøren inn i rommet slik at kanten av døren nå flukter med innerkant gips. Dette gjør også at døren nå er festet i det indre stenderlaget og har derfor ingen kobling til stenderene som lager veggene i gangen. Jeg burde i nesten omgang laget en foring på utsiden som ikke har kontakt med selve karmen, men jeg er usikker på hvor mye jeg tjener på slike detaljer når jeg har de 3 hullene på hver side. Noen formeninger ute og går blant befolkningen?


    -dsc_0013_2-jpg


    Legger ved et detaljbilde av dobbelt gipslag rundt en elektrisk boks av typen "slå på stender med metalplate fra Elko". Dette gjør, til min kjennskap, at det mangler justeringsmuligheter for doble plater og derfor må jeg i etterkant kjøpe lengre skruer og utbyggingsring.
    -dsc_0014_2-jpg

    -dsc_0021_2-jpg


    Neste steg som skal skje i morgen(faktisk senere i dag når jeg ser på klokken) er at jeg skal lage en kasse til ventilasjon i framkant av rommet. Her skal det bli to rør, et for innluft og et for utluft. Dette er ikke optimale plasseringer i forhold til sirkulasjon av luft, men på grunn av at jeg ikke ønsker kasser rundt hele rommet så får det duge i denne omgang. Fungerer løsningen dårlig så får jeg heller krype til korset ved en senere anledning og lage kasser rundt rommet slik at sirkulasjonen blir komplett.
    Jeg har laget en kjapp skisse over hvordan jeg HÅPER sirkulasjonen blir(eller hvertfal tilnærmet). Setter pris på tilbakemeldinger hvis noen mener dette kommer til å gå rett åt helv....:???:

    -skisseventilasjon-jpg

  14. #34
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Change of plans: Den eldre og vise (far) var innom rommet og bidro i dag. Kreativ kar som ofte kommer opp med gode løsninger til vriene problemer. I dag kom han på en kreativ løsning på noe som egentlig ikke var et problem

    I stedet for den løsningen med ventilasjon som ble skissert i forrige post så har vi kommet frem til en løsning som er mer elegant og anderledes enn noe annet jeg har sett.

    I stedet for å ha en kasse øverst så legger vi ventilasjonsrør bak lerretet. Dette vil jo selvfølgelig skape problemer siden lerretet ikke er transperant av noe slag. Det løses ved å lage en ny vegg som er lektet ut med 2"x2".

    -nyventilasjonslosning-jpg

    2"x2" i midten bak lerretet er plassert der slik at ikke inn og utluften skal "kortslutte" og bare flyte fra inn-luften til ut-røret.

    Jeg skulle gjerne tegnet nydelige tegninger, men har verken kunnskapen eller tiden til å gjøre det. Tegningen er ment kun til å være illustrative og derfor ute av proposjoner og mål.

  15. #35
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser jo ut som et bra prosjekt dette!
    Litt usikker på om du klarer å få sirkulert luften slik du har tegnet med den løsningen, jeg ville tro at sirkulasjonen bakerst i rommet ville bli en del mindre enn den er foran. Selv om du blokkerer for direkte luft fra inn til ut bak lerretet, så vil korteste vei fremdeles være like foran lerretet, og du vil nok få mest sirkulasjon der.

    Men for all del, du vil helt sikkert få noe utskifting av luft også bakerst i rommet.

    Når det gjelder Elko-boksene dine, så har du nok rett i at du må ha utbyggingsring på dem.

  16. #36
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg frykter du har rett, men jeg gjør heldigvis ingen trekk som ikke kan omgjøres på et senere tidspunkt hvis det skulle vise seg å være for lite lufting.

    Jeg håper jeg vil også få litt hjelp av det faktum at varm luft stiger og kald luft synker. Det var ikke så lett å vise på tegningen, men røret for inn-luften tenkte jeg å plassere et stykke ned på veggen, mens røret for ut-luften ble plassert lengst mulig oppe på veggen. Dermed vil menneskene som sitter under prosjektor, og sammen med prosjektor, varme opp luften som kommer inn på bakken og deretter bli "trukket" frem av avsuget.

    Eminent tegning for å demonstrere hva jeg håper/tenker:

    -sirkulasjon-jpg

  17. #37
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Når det gjelder Elko-boksene dine, så har du nok rett i at du må ha utbyggingsring på dem.
    Jeg ser i etterkant at det er mulig å flytte metallplaten inn et hakk for bruk sammen med dobbel gips, men dette er en manuell jobb hvor man må vippe opp fire pinner, fjerne metallplaten, skjære bort noe plastik, klemme på metallplaten og deretter vippe tilbake de fire pinnene. Men slike ting finner jeg selvfølgelig ut etter jeg er ferdig

  18. #38
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå har tiden kommet til å finnne maling for det oh store rom Jeg har tidlig sagt at det blir et lyst rom og en mørk framvegg. Et viktig krav når det kommer til valg av maling er hvor god den er i bruk når det kommer til skraper og hakk siden dette er tiltenkt å være et flerbruksrom. Innen noen få år så kommer flere små krapyl til å klatre på vegger og spille håndball/fotball her inne og jeg orker ikke male over skader og striper hele tiden.

    Som en ivrig leser av forumet så har jeg jo fått med meg Razortecs tråd:
    Matt maling? Sjekk denne. Pesimisten i meg hadde jeg allerede avskrevet denne malingen siden den helt sikkert ikke var kompatibel med kravene jeg hadde til maling i tillegg til at den skulle være dyrere, men sannelig ble jeg ikke overrasket.

    Fruen og undertegnede var ute for å kjøpe maling i dag og havnet da inn hos den lokale malingsbutikken. Vi la frem ønskene til egenskaper som malingen måtte ha og fikk følgende svar: "Den mest slitesterke malingen for innedørsbruk er en maling fra Jotun som heter Lady Pure Color." Da må jeg ærlig si at jeg jublet en liten dæsj inni meg

    Følgende ble kjøpt inn:
    6 liter S1502-B50G (lys, lys grå) til bruk på side og bakvegg
    1 liter S5502-G (litt mørkere grå) til bruk på frontvegg.

    Prisen var ikke veldig avskrekkende og jeg ble faktisk positivt overrasket: 1200kr for overnevnte maling. Kunne absolutt vært værre spør du meg.

    Satser på å få malt rommet mandag/tirsdag. Gleder meg som en unge til å få noe farge på veggene (hvis man kan kalle forskjellige nyanser av grå farge )

  19. #39
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvordan går det med sparklingen, da? Hvis alt går etter planen skal jeg også starte å sparkle en gang i neste uke, men jeg må si jeg gruer meg. Er jo litt styr å få det fint.

    Bruker du spesialutstyr? Ser Norgips nevner noe som de kaller "sparkelboks" for å legge på lag med jevn tykkelse, men har aldri sett en slik sak.

  20. #40
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har erkjent at sparkling ikke er blant de tingene jeg kan og har derfor outsourcet det arbeidet Jeg synes, i likhet med deg, at det er litt styr å få fint, spesielt i taket. Det var derfor veldig kjekt at en bekjent av far som tidligere har vært maler i mange år sa seg villig til å gjøre jobben.

    Av utstyr bruker han medium sparkel og to størrelser på skjeene; en bred og en litt smalere. Jeg vet også at det er viktig å skjære en skråkant på noen millimeter i stuen på gipsplatene når de møtes kort-kant mot kort-kant. Dette er for å hindre at papirstrimlen som brukes til å forsterke skjøten blir presset opp og at sparkelet skal få godt feste. Hos meg møtes platene slikt kun i taket.

    Sparkelboksen du snakker om så jeg kjapt når maleren jeg hadde inne til å sparkle hele første etasje. Det er en slags boks i enden av et forlengerskaft hvor man fyller oppi sparkel og "ruller" det nærmest på vegg/tak. Så vidt jeg husker så brukte han dette kun på strøk nr 2 og 3, mens på det første så brukte han sparkelskje for å bedre få i papiret. Jeg hadde nok aldri stresset med å skaffe meg en slik innretning for kun ett rom. Den tar nok litt tid å bli komfortabel med og vinningen går derfor opp i spinningen tror jeg. Han som er inne hos meg bruker ca 1,5 - 2 timer per strøk når han sparkler et rom på 20kvm.

    Det er vell en grunn til at RuneW og mange andre har valgt freste Huntonitt plater slik at man slipper å sparkle :-D

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •