Jan#jan`s Lyttestue

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer jan#jan sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jan#jan`s Lyttestue

Hei .. Jeg er ny her :-P

Men er jo andre steder ... HFS

SKAL SETTE IGANG PROSJEKTERING AV ET NYTT LYTTEROM !!!!

Rommet serut til å bli ca 5 x 7 meter 2,40 på den minste takhøyde ca 10 graders takvinkel...

Hva skal jeg kle med innvendig ? dobbelt lag gips eller kryssfiner ??

Denne tråden blir en føljetong håper jeg - alle tips og hint taes imot med stor takk .. akustikk blir et viktig tema !!!

Jeg får så og si full kontroll der .. men en sofakrok blir det - sosialt skal det være .
    Er en byggmester som skal se litt på priser osv... så alt må jo taes med ...

Som sagt så er det foreløpig på planleggings stadiet, MEN jeg regner med at en setter igang på høsten ...
    Det skal bygges på en etasje til her og da får jeg mitt eget tilholdssted for hifi...

Det blir nok et såkalt pulttak med 10 graders takvinkel. Høyttalere i den lave enden. det kommer en en lim-trebjelke i taket .. et sted mellom høyttalere og lytteposisjon... hva jeg gjør med det vil tiden vise .. regner med at tips kommer.
    Gulv : 22 mm spon blir nok lagt .. og hva jeg gjør oppe på der igjen ...må jeg oxo se på .. vi bor 2 stykker i huset .. ingen barn - kun en Rottweiler ved navn Gucci Glad så det er igrunn ikke en "prekær" situasjon med henhold til å få det lydløst til andre deler av huset , MEN hensyn tar jeg og det blir gjort enkle grep rundt omkring tipper jeg ..

Noen nevnte det og bruke asfalt vindtett plater for skikkelig trinn-lyd og isolering nedover .. det er jo noe og tenke på.... gulvgips oppe på den igjen.... evnt ....

Strøm er nok ok å ha ... har idag 16amp kurs med 6mm2 + en 10 blir nok lagt opp til anlegget...som en fortsettelse.

Vinduer blir det oxo .. 2-3 små glugger eller et avlangt bak høyttalere så det anser jeg ikke som noen big deal - bak lytteposisjon så blir det noe større vinduer, men ikke sikker på størrelsen enda...det kommer nok ann på hva som skjer i hoved etg oxo. Tipper det blir litt smale .. 1,5 meter høye vinduer : 2-3-4 stykk

Har full vetorett når det gjelder dette rommet - Men jeg er selvfølgelig istand til å forhandle med madammen.
    Kommer til å bli en daglig stue tipper jeg .. med en go soffa (må jo hvile litt middag oxo) og noen bokhyller bak i rommet....

Her viser jeg litt hvordan jeg har tenkt .. Rommet er til venstre på bilde
    den linjen som er mellom høyttalere og stol er ca der limtre bjelken kommer ... og dem brune firkantene er bare for å vise ca høyttaler posisjon...

Newcomer Tannoy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir gull dette her og velkommen til forumet!

Blir gøy å følge prosessen og slik som jeg ser det, har du et glimerende utgangspunkt. Blir det "kun" Hifi, eller kino i tillegg?

Uansett...lykke til! Og bilder må du poste underveis...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til AVforum (sendte deg PM på HFS, hvis du husker?)
    Veldig spennende utgangspunkt dette her. Ser du har soverom i tilknytning til lytterommet. Her er det nok lurt å tenke god isolering, hvis du har tenkt å kunne bruke rommet, mens den bedre halvpart sover? Dobbel vegg med luft mellom kan jo være en løsning, to lag gips på hver vegg. I tillegg kanskje en lyddør som demper mellom rommene? Uansett blir det vanskelig å fjerne all bass i en slik konstruksjon, men mye av de høyere frekvensene kan du klare å temme.

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for velkomsten !!
    ENDA så er jeg ikke så glemsk at jeg ikke husker SannaX

Det at det er soverom ved siden av bør ikke by på store problemer .. vi har samme døgnmønster :wink: ellers så er jeg igrunn ganske grei slik .. jeg MÅ ikke spille høyt klokka 07 om morgenen ...

Den ene innerveggen er tenkt som en 8" toms vegg eller som nevnt her dobbel.
    Om det blir gips eller et annet materiale vet jeg ikke enda .. det som jeg regner med er at det blir noe slikt imellom Underlagsmateriell - for ulike behov
    Har oxo tenkt litt på GG...

Lyd dører pleier å være litt dyre (tar imot tips) så en ytterdør vil oxo bli vurdert der .. dem er tyngre og det hjelper endel... tetningslister og.

I første omgang blir det HIFI , men etterhvert som økonomien tillater det så blir det litt kinofølelse her .. så det må det legges opp til... Det er gøy og se film, men det er ikke "hoved interesse" (får vel kjeft nå :wink: )

Det jeg lurer på er jo hva som må taes med i denne prosjekteringstiden ... Arkitekt kommer idag forresten , og blir det noe av så er byggestart til høsten...

Her er anleggs status :

# Aragon Aurum/Palladium K1 -
    # Rega Planar 3 - VdH Tonearmskabel - Goldring 1006 - ASR Basis
    # Denon DCDS10 - TUS10 - DVD2900
    # Dali MS 4 -Tapped Horn Eighteensound 18" (X 2) (DIY)
    # Dali Menuett (DIY)
    # Strømfilter (DIY) Supra Nettkabler
    # Tara Labs Air Rca 2 og 3 - Audioquest Dragon Ht
    # Sennheiser HD 650 - Rega fono

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arkitekt og byggmester var her idag og det var noe gledens nytt for min hifistue
    Det er en mulighet for å bruke I bjelker isteden for vanlige bjelker ... OG da slipper jeg unna limtrebjelken !!!!!!!!
    Det letter ting endel .. vil jeg tro

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Status : Sitter her med dem første skissene til arkitekten og det ser bra ut i henhold til løsninger.
    MEN hun har satt døren inn til lytterommet i hjørnet... bak venstre hovedhøyttaler - så før jeg roter for mye så spør jeg dere ... hvis jeg snur rommet 180 grader og spiller MOT stigende takvinkel .... Sagt en gang til - det er snakk om et pulttak med en 5 graders vinkel. Blir litt ekstra for meg når det kommer til innvendig difusering/demping i tak - men blir det allikevel .." noe biggie " ??

Hva problemer kan oppstå .. ??

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger tråden død ... ihvertfall inntil videre P.g.a. dårlig respons.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •