Lydisolere stue i blokk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydisolere stue i blokk

Hei! Uansett hva jeg Googler vedrørende lydisolering, ser det ut til at jeg alltid havner innom AVforum, så det er tydelig at det er kompetanse her. Mitt problem er dog motsatt av hva de fleste andre her har, jeg trenger å isolere for sjenerende støy utenfra.

Jeg bor i en eldre blokk i betong og lettbetong, og har problemer med at det lekker inn veldig mye lyd fra de som bor under. Det er da luftbåren lyd som er problemet; TV, musikk og egentlig også normal prating.

Så vidt jeg klarer å høre meg til virker det som om det kommer via gulvet, men det resonnerer muligens klarere i veggen. Med andre ord har jeg ikke peiling på hvor lyden kommer inn fra, for det virker som den kommer fra overalt. Fins det noen god måte å pin-pointe dette på?

Vurderer å legge inn noe lydisolerende matte av et slag under parketten, men har ikke så mye å gå på. 5mm er nok maks. Vil dette være til noe hjelp?

Som en temperær løsning, vil det hjelpe å henge opp akustikkplater mot veggene som resonnerer? Eventuelt kline til et lag med gips utenpå? Å bygge ut med en lettvegg med isolasjon er det dessverre egentlig ikke mulighet for. Kan tapet ala Leco Demp være til hjelp?

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får fore på vegger å gulv....Ser frustrasjonen din utrolig godt. Betong leder jo ganske godt lyd. Aldri noe moro å bo i blokk da.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man leser jo iblandt om folk som bor i flermannsboliger, og som ikke sliter med støy. Hvordan finner man disse når man er på boligjakt? Det finnes vel noen unntak.

Var jeg trådstarter ville jeg vurdert et rom-i-rom på soverommet, og kanskje kombinere soverommet med oppholdsrom på en smart måte? Kjipest med støy når du skal sove.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de med boligjakt: Alle blokker bygget de siste 10 årene har vesentlig bedre isolasjon enn eldre blokker, spesielt hvis de er bygget i sentrumsnære strøk, da det er lovpålagte krav om maksstøy i oppholdsrom fra trafikk utenfra o.l.

Her er det dønn stille fra både naboer og trafikk selvom det er trafikkert gate rett utenfor. Bygården er bygget i 2004.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med betongbygg oppført i 2011?

Har en leilighet som er på vei i et rekkehus der leilighetene i 1 etg har beting vegger og tak, har ingen under, men naboer over og på hver side.

Hvordan vil lydisoleringen være en et såpass nytt bygg? (er under oppføring nå)

Fikk et forslag å legge en slags glassfiber strie mellom tak/vegg i hjørne for å redusere lyd som kan lekke gjennom der, men er usikker på om dette vil ha noe å si.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •