Bussulf`s 2kinoprosjekt.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bussulf`s 2kinoprosjekt.

Hei alle sammen. Jeg trenger HJELP
    Jeg bor i et lite skipperhus fra 1894 og nå skal det bli større. Fruen krever nytt kjøkken,bad nede og et soverum nede som jeg kan bruke til kino inntil beina blir så dårlige at jeg (eller hun) ikke klarer trappa opp.
    En kamerat tipset meg om AVforum,og den siste måneden har jeg fulgt med på RuneW, paalab,tols1 og ikke minst tomron og en del andre.
    Det var dumt, for nå er jeg hektet.Det ene drar det andre med seg og nå er planen :
    1. Soverum nede 3,7x3,3m blir TV stue med 5,1 lyd.
    2. Loftstue med skråtak ca 16m2 blir TV/spillerum for guttungen på 12.Han har kjøpt sony 5,1 og tv og forlanger at alle ledninger skal være inne i veggen slik som hos gutta på AVFORUM.
    3.En lesekrok i stua der fruen kan sitte med bøkene sine og høre på musikk, vinyl og cd.Og her SKAL DET IKKE VÆRE TV..
    4.Uthuset.. 3,7mX5,3m innvendig etter isolering+gips+gips++. Her skal FAR kose seg. Projektor , stort, så stort som mulig, lerret og så mye lyd jeg får råd til.

Dette er et prosjekt som kommer til å ta litt tid, og rekkefølgen er gitt.Alt inne MÅ være ferdig før uthuset...

Så kommer min første bønn om hjelp.
    Omtrent midt på huset og 12m fra uthuset har jeg et lite rum på ca2,5m2.Der kunne jeg tenkt meg og ha det meste av elektronikken.Pc,parabol dekodere,forsterkere ++.Er dette mulig?? eller er det smartere å ha anleggene i hvert sitt rum?
    Hvis det er mulig så må jeg legge mange,veldig mange, og ganske lange K-rør, men det er jo det minste problemet hvis jeg bare har planen klar før veggene blir pakket inn.

hilsen Bussulf på øya.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen hjelp og få, men det gjør ingenting.Det var jo bare å lete litt rundt på forumet.Der (her) får man jo svar på det meste. Løsningen på mitt første problem er enkel og grei. Et anlegg i hvert rum. Mye mindre trekking av rør og ledninger, fremdeles lyd og bilde noen steder om deler av anlegget skulle bryte sammen. Og ikke minst, lettere å bygge ut et og et rom.

Iflg. første tegning av tilbygget skulle tvrommet/soverommet være på ca 14m2, men i og med at sjefen godtok kino i uthuset blir det rommet litt mindre og badet litt større. Man må gi og ta i slike diskusjoner, det har i alle fall jeg lært etter 23års ekteskap.

Nye tegninger er underveis og da får jeg vel legge de ut her og se om det blir noen respons etter hvert.:lol:

Newcomer Tannoy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen som AV-junkie!:grin:

Et ambisiøst prosjekt du er i ferd å begi deg utpå og velkommen i gjengen!
    (noen litt mer ambisiøse enn andre...)
    Når det gjelder prosjektet ditt er ALT mulig bare man planlegger godt nok.
    Slik som jeg ser det, blir det veldig lang avstand fra det tekn. rommet til selv hjemmekino (om jeg har forstått deg riktig), men alt er jo mulig. Det vil selvfølgelig komplisere prosjektet en smule med mye rør og lange fordyrende ledninger osv., men dersom du ønsker dette, ser jeg ingen problemer at dette kan bli gjenomførbart. Personlig ville jeg nok satset på noen litt enklere og ha elektronikken nærmere selve kinoen.

Det hadde vært interessant å se noen plantegninger på hvordan på ser prosjektet, alltid lettere på den måten...

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja! Det er gutten sin med planene i orden! Må ikke bry deg om du ikke får respons med en gang, for det tar gjerne litt tid før folk legger merke til tråden på forsiden. Uansett, så vil jeg vel tro at det er fullt mulig med et teknisk rom noen meter unna hvis du har mulighet til å legge nok rør. Spørs jo egentlig bare på hvor mye tid du har til å rådighet, og gidder du å lette på skrotten og tusle mellom filmbytte osv? Ser du på Hunsbedt sin tråd så finner du mange lekre løsninger i tilbygget hans, så den anbefales sterkt. Legger ved linken til deg http://avforum.no/forum/av-rom-konst...latorskap.html

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig å ha vært til inspirasjon. Selv om det virker som du kanskje fikk litt mer inspirasjon enn du hadde tenkt Jeg led under akkurat samme skjebne selv for 4 år siden og du ser jo hvordan det gikk...

Hvis jeg har skjønt deg riktig så ønsker du å ha en form for mediasentral i dette lille rommet, dvs. server med musikk, parabolmottaker, muligheter for å streame TV-signaler og TV-opptak ut til TV-ene i nettet etc? Det er sikkert fullt mulig, hvordan man i praksis går frem, særlig på TV-biten vet jeg neimen ikke.

Men musikk og film kan jo med fordel lagres sentralt. Min erfaring er med Squeezebox. Jeg har en server med all musikk lagret i FLAC og to Squeezeboxer som streamer all musikken til stua og kinoen. Det finnes også andre løsninger, Sonos f.eks. På bildesiden har jeg etter hvert lagret en del film på server som streames til PS3. Fungerer greit men er da avhengig av kablet nett for å oppnå tilstrekkelig stabilitet og HD. Med kablet nett bort til uthuset kan du selvsagt nyte godt av streamet musikk og film. 12 meter med ethernet går kanskje, dette er det sikkert noen her som kan litt om.

Men hvis du tenker å ha all elektronikk i det lille rommet, inkl. forsterkere så ville jeg nok blitt mer skeptisk. Jeg ville heller bygget et lite utstyrsrack i tilknytning til selve kinorommet. Skal man distribuere lyd på høyttalernivå såpass langt må du hvertfall opp i kabeltverrsnitt og sørge for godt skjermede kabler. 12 m. høres i utgangspunktet ikke så langt ut, men man må ofte legge på en del meter opp/ned vegger, rundt hjørner etc, jeg vil tippe du fort kommer opp i 20 m til sammen.

Active TomRon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ethernet blir det minste problemet. Kjører lett gigabit nettverk med cat5 på så korte strekk.
    Skal du ha hdmi-signal på 20-25meter, så kan du jo kjøre hdmi over cat5 kabler også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •