Wanviks hjemmekinoprosjekt, første test unnagjort.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer wanvik sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Wanviks hjemmekinoprosjekt, første test unnagjort.

Hei!

Jeg er helt ny her, og tenkte å starte denne tråden både for å presentere prosjektet mitt, og for å få noen tips underveis

Har kjøpt meg et hus som jeg holder på å pusse opp, og jeg har alltid hatt lyst på dedikert kinorom, noe jeg får anledning til nå.
    Huset er et "standard husbankhus" fra midten av syttitallet, og har en kjellerstue som det (dessverre) er montert peis i ene hjørnet av.

Rommet er i underkant av 25kvm, og blir 100% dedikert kinorom.
    Pr. idag er det panel (ubehandlet sådan) på vegger og tak, mens det er et nokså tykt vegg til vegg-teppe på gulvet.

Skisse av rommet:
    Vedlegg 63726

Planen min er å fore inn veggene litt, montere bokser og k-rør til å strekke kabler i, legge gips på "de nye veggene", for så støydempe dette. (Hvordan støydempinga blir har jeg ikke tenkt veldig hardt på enda, men det skal absolutt dempes, uten at det trenger å gå alt for mye penger på det.)
    Taket tenkte jeg å gi samme behandling, kanskje montere en stjernehimmel i tillegg til litt downlights, og både tak og vegger blir mest sannsynlig mattsvart.

Komponentene er ikke innkjøpt enda (må selge leiligheta for å få frigjort litt kapital først).
    Har så godt som bestemt meg for å gå for Denon AVR-2310 og DVD-2500BT, og en Benq projektor, valget står nok mellom W5000 og W6000.
    Antar det blir et rammelerret, gjerne et kurvet lydtransparent, men en må vel se an litt hvor mye penger det går med før en evt kjøper et slikt et.
    Det er sikkert å banne i kirka, men jeg har et par bipolare bakhøyttalere fra Eltax som jeg er meget godt fornøyd med i dag, disse tenkte jeg å beholde, men skal ha resten nytt. Vet ikke hvilke høyttalere og sub det blir enda..

Som nevnt, er jeg helt fersk på dette, og håper noen her kanskje kan gi meg noen hint dersom dere ser noe som er helt på jordet.
    Er ikke så glad for den peisen som står der, men synes det kanskje er litt drastisk å fjerne den også - innspill?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peis i en kino? Hvis du tenker at du kommer til å bruke den, så kan den jo stå men ellers vil den vel i praksis kun stå i veien. Alt til sin tid, det er min mening

Hadde du tenkt å la panelen bli og bare lage ny vegg utenpå? Hvordan er panelen festet? I stendere eller rett på murveggen?

Edit: velkommen til forumet forresten

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, har ingen planer om å bruke den peisen der nei, og det er kanskje enklere å fjerne den enn jeg har sett for meg. (Ikke at jeg har tenkt mye på det enda da, hatt nok med oppussing av alt det andre i huset..)

Jeg er faktisk ikke sikker på hvordan panelet er festet, men det skal sjekkes opp iløpet av nærmeste fremtid.
    Planen var i utgangspunktet å la den være der ja, og bare lage ny vegg utenpå.
    Kan fint leve med det reduserte arealet en slik løsning medfører, men om det av andre årsaker ikke er lurt, er det vel ikke veldig mye jobb å fjerne det heller.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg tenkte at dersom panelet er festet til stenderverk, å kunne man jo fjerne panelet og bruke det stenderverket som allerede er det til å skjule kabler osv. Så kunne du jo bare satt opp gipsplatene på de gamle stenderne. Penger spart, samt større gulvareal.

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D Denne døde litt ut i "kaoset" med all den andre oppussinga..

Nå kommer det håndverkere uti uka og hele kjelleren står for tur.
    Kinoen blir kanskje påbegynnt mot helga, hvis ikke regner jeg ihvertfall med å være i gang i løpet av neste uke.

Det ble så jeg kjøpte Denon AVR-2310 og DVD-2500BT :-)
    I tillegg har jeg kjøpt en Dali SWA-15 (?), ihvertfall en 15" sub fra Dali, og ett par Audiovector C1 fronthøyttalere (disse kjøpte jeg av en kompis. Har ingen ting i mot å kjøpe brukte høyttalere så lenge jeg vet de er brukt fornuftig.)
    Fikk også tilbud om en Adyton effektforsterker som jeg høyst sannsynlig kjøper i løpet av uka. Eneste minuset der er vel at jeg bør legge opp en egen 16A-kurs til den

Noe av det første som skjer med rommet, er at peisen blir fjernet og murt igjen.
    Deretter får jeg vel sjekke hvordan panelet er festet, slik at en evt. kan bruke opp igjen stendere.

Men har noen spørsmål, da jeg regner med det er større kompetanse på slike rom her enn hos Byggmakker eller håndverkerne som kommer :-P

Tenkte å bruke gips på veggene. Har lest at denne skal være dobbel, men legges det da gips på gips, eller gips -> stender -> gips?
    Hva med isolasjon? Har den stor betydning, og hvor legges den? (Tenker da type Glava, Rockwool etc.)

Som en ser på skissen i første post, er det en liten "krok" i samme ende av rommet som døra er.
    Først tenkte jeg å ha et "teknisk rom" der, med forsterkere etc., men har funnet ut at dette vil bli plassert i front isteden.
    Alternativet kan være å ha det til oppbevaring av filmer og musikk - kanskje det mest sannsynlige..
    Vil det være en fordel å snekre igjen den kroken og lage en dør inn dit, eller er en åpen løsning like greit? -Da tenker jeg litt "utforming av lytterom"...

Budsjettet er økt noe siden sist, og det eneste som er gjort er innkjøp av diverse komponenter, så "ingen ting galt" er gjort enda, og målet er å ha et best mulig rom som uten mye om og men kan oppgraderes senere :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spennende...

...Wanvik. Vi er i samme situasjon. Har nettopp kjøpt hus selv, hvor kjellerstuen skal oppgraderes. Vi tar ikke over huset før i februar, så foreløpig er det kun planlegging. Morsomt da og følge med deg. Det er også panel i min kjellerstue fra før, så lurer på om den bør ned for å få lagt opp ting skikkelig.

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite fremgang her dessverre, men nå skjer det mye fremover

Håndverkerne ble dessverre forsinket en måned, men de begynner i morgen, 100% sikkert.
    De skal ta andre ting i kjelleren først, så jeg har litt tid på meg, men planen var å få de til å sette opp stendere nokså tidlig, så får jeg strekke k-rør og slikt imens de jobber med andre ting

Jeg kjøpte den Adytonforsterkeren, og er meget godt fornøyd med den ihvertfall! :-D
    Nå ser jeg at det er soft-start på den, så jeg trenger ikke en egen 16A-kurs likevel, men det vil uansett bli lagt opp, så jeg har litt å gå på til senere.
    Selv om Denon-receiveren greit klarer å drive bakhøyttalerne, ga det litt mersmak med effektforsterker, så jeg lurer litt på en Emotiva, men er ikke helt sikker på hvor mange kanaler jeg skal gå for enda.
    Kommer til å legge k-rør til vesentlig flere kanaler enn det som blir brukt pr. i dag, slik at det vil være klart til fremtidige formater - kanskje kan det være greit å ha det i bakhodet ved kjøp av evt. effektforsterker også.

Har laget en ny "planskisse", og TROR jeg begynner å ha litt mer kontroll på hvordan ting skal plasseres nå. (Prøver å forholde meg til THX og Dolby sine "krav".)
    Vedlegg 71492
    I tillegg har jeg sendt en forespørsel om romanalyse hos Acoustic Tuning. Regner med jeg kommer til å bruke de. Etter å ha lest litt om romkonstruksjon og akustikk, har jeg konkludert med at det er et meget interessant tema, men jeg har rett og slett ikke tid til å sette meg godt nok inn i det selv, og da er jeg mer enn villig til å sette bort jobben til noen som kan det

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg endelig i gang!

Tok noen bilder i gårkveld, da rommet grovt sett ble rydda. (Det har vært stappfullt av rot og rask, da hele huset har vært ett oppussingsobjekt, og det er først nå det begynner å nærme seg slutten.)
    Vedlegg 71774Vedlegg 71775
    Tidligere nevnte peis vises på ene bildet, men nå er den borte.

Når jeg kom hjem i dag var peisen helt borte, teppet var borte, og rommet var ellers 100% tomt. (Med unntak av den usannsynlig vakre lampa da...)
    Nå står avretningsmasse til herding i hallen som er rett utenfor så jeg får ikke til å ta bilder der før i morgen.

Planen er av håndverkerne setter opp lekter i morgen, så får jeg brukt helga til montering av bokser og strekking av k-rør

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Breeder81
    ...Wanvik. Vi er i samme situasjon. Har nettopp kjøpt hus selv, hvor kjellerstuen skal oppgraderes. Vi tar ikke over huset før i februar, så foreløpig er det kun planlegging. Morsomt da og følge med deg. Det er også panel i min kjellerstue fra før, så lurer på om den bør ned for å få lagt opp ting skikkelig.
    I dag bestemte jeg meg for å fjerne det gamle panelet jeg også.
    Når peisen var revet, ble det jo selvfølgelig slik at veggen gikk 5-6cm lengre inn der den hadde stått, i tillegg til at jeg fikk sett bak panelet.
    Det viste seg å ikke være stendere der, men klosser og kiler som var spikra fast i Leca, så da fant jeg ut at panelet skal bort!
    På den veggen det er vindu kommer jeg nok til å beholde det, da jeg er ganske sikker på at den er isolert, og ellers bedre utført enn de to andre.

Nå er det sånn at jeg holder på å ta hele kjelleren samtidig, dvs. entrè, hall, vaskerom (bygger bad), og kino, så fremgangen er ikke enorm hver dag, men jeg synes det går tålelig fort med de.
    På badet virket det som det var null fremgang på torsdag, men jeg er ingen snekker, så jeg vet jo ikke bedre Etter en dag hvor det skjedde lite, var stenderverk mm. plutselig ferdig, så det er nok endel tidkrevende arbeide som blir gjort i starten.
    I dag har han som jobber med kinoen revet panelet, lagt vindpapp (!?) på en vegg som er grunnmuren, og han har kommet i gang med lektinga.

Dessverre var jeg litt sent ute med å fortelle det til de, men jeg bestemte meg for å flytte døra, da den blir litt i veien for høyttalere.
    Nå blir inngangsdøra flytta til sideveggen på den "kroken" bakerst i rommet, og jeg regner med det blir mye greiere å montere bakhøyttalere.

Legger ved noen bilder i dag også

Forresten; etter litt diskusjon ble vi enige om å skru fast stendere i gulv/vegg/tak. Planen min var i utgangspunktet å bygge en selvbærende konstruksjon som ikke var i kontakt med det opprinnelige rommet bortsett fra sålen (men med gummi, cellfoam, eller noe slikt under.)
    De mente at lektene ikke var solide nok til å bære konstruksjonen min sånn helt uten videre, og på grunn av bredden på rommet mente jeg det var uaktuelt å gå opp noe særlig i størrelse..

Noen som vet om jeg har gjort noe fryktelig dumt nå?

Lagt vindpapp på deler av veggen

"Restene" av peisen.

Her er han i gang med lekting.

Hadde håpet lektinga skulle komme lengre i dag, slik at jeg kunne bruke morgendagen på strekking av rør til kabler, men men.. Jeg har det ikke så travelt

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du planer om å bygge inn pipen?
    Du er klar over kravet om at minst to sider av pipe skal være synlig?

Bruk av asfaltpapp på lecaveggen ville jeg revurdert.
    Årsaken er at den blir veldig lett offer for muggangrep ved fuktighet.
    Er kjelleren nedgravd utvendig eller står lecaveggen over bakkenivå?

Ser også ut som nye stenderverk blir plassert helt tett på lecaen uten luftespalte?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann,

Nå kan jeg ikke altfor mye om bygnings-tekniske innstallasjoner, men jeg tror du burde kontakte en tømrer ller entrepenør for å få starten forskriftsmessig. Det gjelder fuktsikring, vindtetting etc siden du driver i en semi-kjeller. Vet bare det jeg har sett fra mitt eget rom, ting bør være på stell fra starten av.

Uansett, fint rom for kino, er sikker på at det blir bra .

B

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wanvik
    Lite fremgang her dessverre, men nå skjer det mye fremover

Håndverkerne ble dessverre forsinket en måned, men de begynner i morgen, 100% sikkert.
    De skal ta andre ting i kjelleren først, så jeg har litt tid på meg, men planen var å få de til å sette opp stendere nokså tidlig, så får jeg strekke k-rør og slikt imens de jobber med andre ting

Jeg kjøpte den Adytonforsterkeren, og er meget godt fornøyd med den ihvertfall! :-D
    Nå ser jeg at det er soft-start på den, så jeg trenger ikke en egen 16A-kurs likevel, men det vil uansett bli lagt opp, så jeg har litt å gå på til senere.
    Selv om Denon-receiveren greit klarer å drive bakhøyttalerne, ga det litt mersmak med effektforsterker, så jeg lurer litt på en Emotiva, men er ikke helt sikker på hvor mange kanaler jeg skal gå for enda.
    Kommer til å legge k-rør til vesentlig flere kanaler enn det som blir brukt pr. i dag, slik at det vil være klart til fremtidige formater - kanskje kan det være greit å ha det i bakhodet ved kjøp av evt. effektforsterker også.

Har laget en ny "planskisse", og TROR jeg begynner å ha litt mer kontroll på hvordan ting skal plasseres nå. (Prøver å forholde meg til THX og Dolby sine "krav".)
    Vedlegg 71492
    I tillegg har jeg sendt en forespørsel om romanalyse hos Acoustic Tuning. Regner med jeg kommer til å bruke de. Etter å ha lest litt om romkonstruksjon og akustikk, har jeg konkludert med at det er et meget interessant tema, men jeg har rett og slett ikke tid til å sette meg godt nok inn i det selv, og da er jeg mer enn villig til å sette bort jobben til noen som kan det
    Vel, du har i alle fall i forhold til skissen, tenkt riktig!
    Da mtp at sitteposisjonene ikke er "klint" opp til bakvegg.
    Ettersom du ser ut til å være nesten? like opptatt av musikk som film(?), så har du i alle fall rom for justeringer. Lykke til, dette har potensiale for å bli riktig så bra!

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hullet i pipa skal støpes igjen, og pipa skal kles inn ja.
    Snakka med feieren om dette når de var på kontroll for ett par måneder siden, og det var helt i orden. Tilnærmet to hele sider er tilgjengelig fra rommet på andre sida av veggen.
    Nå vet jeg ikke helt hvordan "de" ser på dette, men selve pipa var forsåvidt godt gjemt med den forrige løsninga også, selv om jeg skjønner at et ildsted blir noe annerledes enn en ordinær vegg.

Det blir noe luft mellom leca og stenderverk, men tror ikke det blir mer enn en liten tomme.

Har en kamerat som er übernøye som er tømrer (holder på med siste delen av mesterbrevet nå, uten at det skulle være av stor betydning), så jeg konsulterer han endel. Er det noe han er virkelig nøye på, så er det fukt etc., og har ikke hørt noe galt så langt, men det er selvfølgelig greit å spørre en gang for mye i denne fasen

Scrooge: Ja, jeg er definitivt opptatt av musikk, og kommer nok til å bruke dette rommet mye til musikk også

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten, i gårkveld/natt ble det endelig så jeg rota meg til å kjøpe litt fra avshop

Det ble en BenQ W5000, Dreamscreen 200cm kurvet lerret, Benq universalt pj-feste, og 2 års pæregaranti.
    Har god erfaring med BenQ fra før av, og tror W5000 vil være midt i blinken for meg nå. Når den i tillegg selges for en såpass hyggelig pris, syntes jeg ikke det var noe å lure på

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg legger ut en liten oppdatering jeg

I dag har jeg vært på Obs! Bygg og handla gipsplater og 50mm Glava.
    Planen var å begynne med gips i morgen, men jeg tviler på at de rekker å montere nevneverdig gips i morgen.

Inngangsdøra skal flyttes, og det er ikke lekter i taket enda - i tillegg til at det skal legges isolasjon.

De er ihvertfall så langt det lar seg gjøre ferdig med de andre lektene, og jeg har boret hull og strukket rør

I kveld har jeg trukket rør til det aller meste i front, men mangler alt som skal gå i taket (bakhøyttalere, strøm og hdmi.)
    På frontveggen er det ikke laget noen ordentlige avslutninger på rørene, med unntak av det elektriske, der det er satt koblingsbokser på enden av rørene.
    Boksene skal monteres mer ordentlig i morgen..

Her ser en vel grovt sett status, og stabelen med gipsplater..

Brakett til èn høyttaler er ihvertfall ferdig

Sånn løses det rundt vinduene, enn så lenge..
    Tror jeg skal lage meg noen klosser for å ha rundt disse, men har ikke helt bestemt meg.
    Det er mulig jeg bytter ut vinduene, men ser ikke helt nytten i nye vinduer heller når ønsket uansett er at de skal være helt tildekket, men de må vel være der for at det skal være lov å bruke det som et oppholdsrom tenker jeg..

Denne tenkte jeg å beholde til tilluft, avsuget blir et annet sted.

Inntak av strøm til rommet kan skimtes bak den ene koblingsboksen der.

Frontveggen for øyeblikket. Her går det rør til høyttalerne på siden og en sub på hver sidevegg.
    Lenger nede ligger det strøm.

Så et lite spørsmål:
    Jeg har som tidligere nevnt tenkt å ha 3 16A-kurser.
    Jeg har funnet ut at receiveren trekker 600W, Projektoren 340W, og vil da anta at andre komponenter ikke trekker noe særlig mer enn dette ihvertfall.
    Effektforsterkeren skal få en egen kurs, punktum.
    I tillegg til receiver, projektor og blu-ray, kommer det til en mac, og med tiden kanskje enda en effektforsterker (eller flere), og muligens andre spillere etc.
    Av andre ting kommer det jo ikke til å bli mye, men det blir downlights, samt 4 2-veis uttak som jeg kan koble til f.eks støvsuger, varmeovn etc. ved behov.

Hvordan er det greiest å fordele de to kursene som ikke skal gå til effektforsterkeren? Det vil ikke være noe hensikt mtp f.eks støy etc å la andre enheter få en dedikert kurs?
    Jeg er ikke veldig inne på strøm i hus, men så lenge det uansett går igjennom samme hovedsikring er det kanskje ikke så farlig med resten så lenge sikringene og ledningene er godt nok dimensjonert?

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden jeg har oppdatert her nå, så tenkte jeg kunne skrive noen ord, uten at jeg har noen bilder å laste opp.

Frontveggen mangler gips og kryssfiner (eller lignende - forsterkning for lerret og front presence), ellers er veggene og taket ferdig med dobbel gips.
    Begynnte såvidt å spakle litt i helga, men er noe usikker på hvor mye arbeid det er hensiktsmessig å legge i dette da det uansett ikke er planlagt å male?

Jeg har sett litt etter teppe, men det begrenser seg egentlig til at jeg har gløttet på det når jeg likevel har vært innom Obs! Bygg...
    Er det noen som har anbefalinger om hvor en kjøper teppeflis billigst mulig? (Disse er vel gjerne myntet på hardere bruk enn hjemmekino, og kvaliteten vil vel da være mer enn god nok uansett?)

Som nevnt tidligere har jeg tenkt å bruke fiberduk og/eller barkduk til å trekke endel vegger. Søkte litt på forumet her om dagen, og fant ut at jeg ikke er den eneste som gjør det, men hvordan festes den?
    Vil den bli skjoldete/bulkete om en bare stifter den, og vil den bli hard og ekkel om en limer den? Kan det være et alternativ å stifte ved gulv/tak og bruke dobbeltsidig tapeflere steder imellom?

Har også prøvemontert projektor og ramme til lerret
    Konkluderte med at beregningen var "ok", men har ikke helt bestemt meg for om jeg skal flytte projektor lengre bak eller ikke.
    Jeg må zoome nokså mye for å fylle ramma, men på en annen side er det vel en fordel med kortest mulig avstand når en benytter kurvet lerret?

EDIT:
    Kom på en liten ting til..
    Fikk "tilbud" på noen Glava akustikkplater av en kamerat som hadde kjøpt inn for mange til et prosjekt på jobben hans.
    Vi har ikke snakket noe om pris, men jeg vil anta at det blir det samme som de betalte for de (dvs. nesten innpris hos grossist), men disse var visst overaskende dyre på grunn av størrelsen. (Tror de var 120x270x5cm.)
    Det er vel helt greit å kjøpe disse?

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosjektet har ikke dødd ut selv om det kanskje ikke har vært den helt store fremgangen - og ingen oppdateringer her..
    (Er innom ett par ganger daglig på jobb for å finne info om ting jeg "står fast på", men aktiviteten har begrenset seg til det..)

Det har blitt noen mindre endringer i planene, så jeg har bl.a. bestemt meg for å male sideveggene i steden for å "tapetsere" de.
    Rommet i seg selv er ferdig nå, dvs. vegger og tak er helt ferdig, så jeg må bare legge et gulv og få noe som ser bedre ut på vegger og tak.

Stabelen med gipsplater har krympet betraktelig!
    Bomma likevel litt når jeg kjøpte 70 plater :? Har fått brukt overskuddsplatene på badet jeg bygger, og regner med å bruke de siste der på gulvet.
    Det har også gått med nærmere 20kg sparkel!

Det er vanskelig å se på bildet, men nå er gipsen primet.
    Ble anbefalt å bruke primer før maling/tapetlim, og det virket forsåvidt lurt nok det
    Har brukt Hey'Di KZ eller noe slikt - samme greia som jeg har brukt på betongen på de andre rommene jeg pusser opp for tida..

Her kommer det ut to 16A-kurser som skal levere strøm til effektforsterker(e), receiver, blu-ray og sikkert en tv-tuner.
    Overkill? Ja, men jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg tror det kan være greit å ha litt å gå på, for jeg har allerede lekt med tanken på monoblokker for hver eneste kanal - og utvide til atskillig flere kanaler,

Er usikker på om hullet i veggen blir større eller ikke.
    Rørene ender litt lengre oppe enn hullet, så ideelt sett skulle jeg kanskje laget hull helt opp til siste stenderen rørene går igjennom?

Rommet sett fra frontveggen.

Har fuget overgangen vegg/tak hele veien rundt, men med nokså variabel kvalitet på fugen

Projektorfeste, 32mm k-rør og strøm til projektor.
    Lurer på å "bygge inn", altså lage en slags boks under projektoren fra den og bak til bakveggen. Demper vel endel støy, men vil det bli problemer med varme inni der? -"boksen" vil jo gå rundt hele rommet, da jeg skal ha kanaler mellom vegg/tak for downlights (led) etc.

Nå er begge sideveggene primet èn gang, lurer på å prime enda en gang i morgen før jeg begynner å male de.
    Planen var å få malt ihvertfall ett strøk på veggene i morgen, samt tapetsert taket og de veggene som skal tapetseres.
    (Har en plan om å være klar til testkjøring til helga.....)

LED-belysning er innkjøpt, og akustikkplatene er også klare.
    Har ikke hentet de enda, men har sett og godkjent de.
    Det blir Ecophon wall type A, 40mm. Kjøper to plater på 120x270cm i to forskjellige farger, såvidt jeg husker en lys og mørk gråfarge.

Malinga jeg har kjøpt til veggene er Lade Purecolor supermatt S-6500N, tror den er nokså nært 50% grå, og er nokså sikker på at den ikke skal reflektere nevneverdig med lys.
    Noen som har erfaring med den?

Fikk et lite drawback her før helga når elektrikeren var innom for å legge nok en sløyfe varmekabel.
    Han rakk ikke noe mer før jul, så det blir ingen ordentlig installasjon av strøm før på nyåret.
    Jeg fikk lov til å montere selv da, så lenge jeg gjorde det pent og ordentlig, hehe Ender opp med å trekke strøm til de stikkene jeg er helt avhengig av, så setter jeg på støpsel i andre enden, og kobler til eksisterende vegguttak. Alle ledningene ender opp i rommet ved siden av, der er sikringsskapet, og jeg har faktisk en 3-fas der som jeg tenkte å bruke til formålet. En "byggsentral" fra Jula eller Biltema skulle vel fikse biffen enn så lenge

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da sier jeg meg fornøyd for i kveld.

Har malt førstestrøket på sideveggene (pluss andrestrøk nærmest frontveggen.)
    "Tapetserte" også mesteparten av frontveggen, men har igjen en stripe på ca 15-20cm på venstresida.
    Som bildet nedenfor viser, ble det også en uforholdsmessig stor glipe helt nederst :evil: Så jo det med en gang, og er helt sikker på at den vil bli skjult av gulvlista, men likevel, liker det ikke.

Malinga syntes jeg ble helt topp!
    Noen synspunkter rundt fargevalg? Vil det være greit i forhold til at det virker forstyrrende på bildet dersom det mot formodning skulle være uønsket lys der inne når en ser film?

Forøvrig vil "boksen"/kanalen mellom vegg/tak bli utsatt til over jul.
    Målet er å komme igang med plassering av komponenter og grovjustere litt i helga, før jeg gjemmer bort verktøy og alt annet som kan minne om oppussing i huset til jula er forbi

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes dette ser riktig bra ut Hva slags tapet er det snakk om?

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk

Det er strengt tatt ikke noe tapet (derav anførselstegn lenger oppe), men fiber- og barkduk.
    Frontveggen ble det brukt barkduk på, syntes det var en nokså tøff struktur på den Skal prøve å huske å ta nærbilde av den i kveld.

Snakka med en kompis som er maler i gårkveld, og landet vel på at taket blir malt. Var ikke helt sikker på om jeg skulle male eller legge duk der, men når han mente det var vanskelig og tidkrevende å tapetsere tak, fant jeg ut at det ligger ikke for meg :razz: (Det på frontveggen er vel det eneste jeg faktisk har tapetsert uten hjelp, så jeg finnes ikke dreven på det...)

Han hadde også endel teppeflis av god kvalitet jeg kunne få kjøpe, så da har jeg enda et alternativ der!

I dag blir det kjøpt teppeflis og takmaling, så har jeg et lite håp om å "få ferdig" både tak og gulv iløpet av kvelden.
    Synes faktisk det ser helt overkommelig ut å få testkjørt ting til helga

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •