Wanviks hjemmekinoprosjekt, første test unnagjort. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av wanvik
    Takk

Det er strengt tatt ikke noe tapet (derav anførselstegn lenger oppe), men fiber- og barkduk.
    Frontveggen ble det brukt barkduk på, syntes det var en nokså tøff struktur på den Skal prøve å huske å ta nærbilde av den i kveld.
    Akkurat, skjønner. Tapetsere med bark/fiberduk, den var ny

Newcomer wanvik sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, her ble det noen skjær i sjøen

Som jeg har skrevet tidligere, holder jeg på å ta "hele" kjelleren på èn gang.
    Dessverre har jeg ikke anledning til å følge opp alt arbeidet hele tida, da jeg selvfølgelig er på jobb på dagtid, og da går ikke alt bestandig som planlagt.
    Hadde glemt å si ifra om at jeg skulle jobbe i/med kinoen, hvilket førte til at når jeg kom hjem fra jobb forrige fredag var kinoen plutselig blitt flislager og ble brukt til blanding av flislim og fugemasse :twisted:
    Som om det ikke var nok, var stabelen med gulvplater som lå i gangen utenfor blitt arbeidsbenk, og jeg fant ut at det kom til å gå bort så mye unødvendig tid for å få omorganisert det, at jeg skulle avvente til lørdag.
    På lørdagen klarte den ene flisleggeren å skade seg på vinkelsliperen, og fokus ble flyttet bort fra kinorom til å hjelpe han - og få han til legevakta.

Måtte nesten bruke den ledige tida denne uka til å vaske og rydde litt (som kjent støver flisarbeid MYE), så ikke bare feilen planen om testkjøring forrige helg, men det ble heller ikke noe kino til jula

Nok om det negative
    Om ikke annet, så er vegger og tak ferdig malt, og det ble veldig bra!
    Endte opp med samme maling i taket som på veggene, altså Jotun Lady Purecolor (S-6500N). Denne reflekterer svært lite lys, og har en farge jeg tror vil passe veldig bra i et kinorom.
    Jeg har også fått ordnet slik at det er klart til å koble på midlertidig strøm til rommet.

Jeg har faktisk tre tre-fasede uttak (to i huset og ett i garasjen), og disse skulle vel være greie tenkte jeg
    De har ikke vært brukt på mange år, så det var gammel type kontakt, men bytta kontakten og brukte en skjøteledning til byggsentralen, så har jeg to ekstra 1-fasede kurser (med to uttak på hver) med sikring og jordfeilbryter

Det hører vel med til historien at den gamle kontakten hadde vesentlig større koblinger, og det gikk en voksen tre-fas videre fra den gamle kontakten og ut til garasjen. Fikk ikke plass til å koble på denne i ny kontakt, så inntil jeg setter på en koblingsboks, er jeg uten strøm i garasjen :roll:

Skal bort i helga, og er litt usikker på hvor mye jeg rekker og/eller orker å gjøre i mellomjula, men satser på å være oppe å gå i løpet av kort tid på nyåret!!

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått til noen få timer både i kveld og i gårkveld
    Strengt tatt burde jeg vel rydda ordentlig ut av rommet først, så det har gått med litt ekstra tid på å flytte ting frem og tilbake i rommet, hehe...

Er kommet godt i gang med gulvspon nå.
    Gikk til min store overraskelse tom for tape til dampsperra i kveld, og da kom jeg rett og slett ikke lengre.
    Siden jeg ikke er noen snekker, tar det litt mer tid enn en regner med, og det kommer nok til å gå med ett par timer til før jeg er ferdig.

Slik ser det ut der nede akkurat nå - som en ser masse masse rot

Forsøkte også å ta nærbilde av barkduken for å få frem strukturen i denne

Egentlig et ganske håpløst bilde. Jeg orka ikke finne frem stativet, og nærbilde med blits får jo i høyeste grad frem detaljene, men det er jo ikke slik det "ser ut" :-P

På grunn av forsinkelsen før jula kan det vel kanskje hende elektrikeren får til å ta seg en tur å fullføre før jeg er klar til drift, men det blir nok så jeg kobler på midlertidig strøm i morgen. Nå går det ikke så bra å ha fullt av skjøteledninger der inne lenger.

EDIT:
    Kom på at jeg kanskje skulle nevne noe på komponentsida også.

Jeg har som tidligere nevnt, en Dali SWA-15, og den har iløpet av høsten fått et problem med during/støy (trafostøy?).
    Etterhvert ble det så jeg helte mer mot at problemet lå i sub'en enn i huset, så jeg sendte en mail til Hi-fi klubben for å høre om det lot seg gjøre å få tak i evt. ny forsterker til denne.
    I morges fikk jeg svar, og heldigvis var det mulig å skaffe selv om sub'en ikke er i salg lenger. Den kosta ca 3500kr, noe som forsåvidt er nok, men jeg må jo betale mer for å få en tilsvarende eller bedre sub, så da er vel regnestykket greit.

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter et lite maraton i kjelleren i helga, fikk jeg til slutt prøvespilt litt i gårkveld

Jeg skulle likt å hatt et alvorsord med han som skrudde gips på veggene, for jeg sliter noe voldsomt med å strekke høyttalerkabel i veggene!
    Det ble testet og funnet ok før gipsen ble skrudd på veggene, men nå er det blitt noen bend som er så krappe at jeg frykter at jeg i verste fall må skru av platene på frontveggen - eller åpne deler av den for å "myke opp" bendene i hjørnene litt.
    HDMI'en gikk til min store overraskelse mye greiere enn jeg hadde trodd, men jeg får rett og slett ikke tredd fjæra hele veien gjennom rørene til høyttalerkablene. Nå hører det med til historien at "den gode" fjæra mi er ødelagt, og den andre er en simpel fjær fra Biltema, så det går forhåpentligvis mye bedre dersom jeg kjøper en ny ordentlig en.
    Rørene fra Biltema angrer jeg også litt på at jeg brukte, da f.eks Pipelife sine er vesentlig bedre å trekke i. (Har brukt Pipelife til strøm stort sett overalt.)

I går la jeg ferdig (mangler 20cm mot bakveggen, det skal tas etter tapetsering og noe modifikasjon av bakvegg) teppeflis, ordnet slik at jeg har to to-veis stikkontakter (via byggsentral med 16A-sikringer og jordfeilbryter), og monterte reclinersofaene.

Har også laget en midlertidig løsning på platået til andre rekke, og det er vel også denne jeg kommer til å bruke på sikt, bare mer ordentlig.
    Til dette brukte jeg rett og slett pallen som gipsplatene kom på, og la gulvspon på toppen slik at sofaen ikke faller igjennom.
    Videre skal jeg lekte den opp/ned 5cm, legge gulvspon el. i bunn, og noe plater på sidene. Tenkte kanskje å ha fronten åpen, og lage en slags bassfelle der

Under testing i går var det kun frontrekke (Audiovector C-serie fronthøyttalere og senter) og subber (Dali SWA-15 og Basis 100) som ble brukt da jeg som nevnt ikke fikk trekt høyttalerkabel til bakhøyttalere.
    Jeg oppdaget ett problem med en gang; subbene har veldig langt ifra ønsket effekt.
    Tidligere har disse stått på stua oppe, vedsiden av hverandre. Når de sto oppe, spilte de "så mye" at jeg ikke brukte mer enn èn i gangen, men når de står på hver sin vegg nede i kinoen virker det nesten som de faser ut hverandre.
    Kan dette skyldes plasseringen, og/eller bør jeg justere fasen på de? (tenker da på at dette har jo fungert mer enn bra nok tidligere, og da er det kanskje ikke "riktig" å justere fasen enda?)

Ellers må jeg si meg meget godt fornøyd med både lyd og bilde hittil!
    Det er jo høyst midlertidig og langt ifra komplett, så jeg har store forventninger til at dette skal bli bra når jeg kommer mer på plass og får komplettert med flere høyttalere, akustikkplater, etc.

Dessverre en lang kjedelig post uten bilder.. Skal legge ut bilder når jeg kommer hjem i kveld.

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått lastet opp litt bilder!

Starter med de fra i går:

Hadde lagt teppeflis midt på gulvet, men kantene sto igjen.

Nærbilde av teppeflisa.
    Husker ikke hva den het.. Fikk tak i den via en jeg kjenner som er maler, og den skulle være av god kvalitet - uten at det har noe som helst betydning i et slikt rom..

Her begynner det å nærme seg.

Ferdig!

Teppeflis er simpelthen genialt! Enkelt å legge, går ganske fort, og gir et bra resultat.

Da var sofaene på plass også.
    Disse er splitter nye, selv om det kanskje ikke ser helt slik ut på bildet.. Må nok belage meg på noen timer med støvsuger og støvklut før premieren

Så over til kveldens "økt".
    Jeg har såvidt rydda litt i alt rotet der nede, montert bakhøyttalere, prøvd meg litt mer frem med plassering av sitteplasser og fronthøyttalere (og verifisert at den på forhånd beregnede plasseringen av bakhøyttalerne stemte.)
    Jeg kjørte en kalibrering av receiveren til slutt, og må så langt si meg godt fornøyd!

Voldtsomt dårlig bilde av den høyst provisoriske plasseringen til komponentene.
    Legg merke til at det er hele èn kabel som går inn i veggen

Sett forfra.

Som en ser, er det _mye_ som gjenstår...
    Skal snart begynne på kanalene i taket slik at jeg får lys der nede, så får elektrikeren komme å gjøre sitt.
    Deretter blir det vel å fullføre bakveggen og platået til andre rekka, samt "innrede" med div. krimskrams.

Forhåpentligvis rekker jeg å hente akustikkplatene i morgen etter jobb, så får jeg begynt med de i morgen kveld

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skulle likt å hatt et alvorsord med han som skrudde gips på veggene, for jeg sliter noe voldsomt med å strekke høyttalerkabel i veggene!
    Det ble testet og funnet ok før gipsen ble skrudd på veggene, men nå er det blitt noen bend som er så krappe at jeg frykter at jeg i verste fall må skru av platene på frontveggen - eller åpne deler av den for å "myke opp" bendene i hjørnene litt.
    Dette slet jeg også med ... Brukte Biltema rør til høytalerkablene, og jeg prøve-dro lengder ca. inntill 9 meter før jeg kledde igjen (også jeg med Biltema trekkesnor), og fant ut at det var svært vanskelig å trekke det, så jeg trakk høytaler-kabler ferdig før jeg la k-rørene i veggen. Det er imidlertid håp, har jeg blitt fortalt i ettertid:

Det finnes noen guffe man kan ta på kablene som gjøre at det visstnok blir veldig mye lettere, eller så er det andre råd om zalo osv som visstnok gjør det bedre. Jeg hadde også gleden av å prøve trekkesnora til elektrikern som hjalp meg med strømmen, og den var av en helt annen kvalitet enn den Biltema-saken, så kanskje en kombinasjon av disse to kan hjelpe deg iland?

Håper det :-)

Lykke til, ser bra ut dette her!

B

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey, dette kaller jeg bra fremgang, et par maratonøkter till så er du i mål

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sof2000
    Dette slet jeg også med ... Brukte Biltema rør til høytalerkablene, og jeg prøve-dro lengder ca. inntill 9 meter før jeg kledde igjen (også jeg med Biltema trekkesnor), og fant ut at det var svært vanskelig å trekke det, så jeg trakk høytaler-kabler ferdig før jeg la k-rørene i veggen. Det er imidlertid håp, har jeg blitt fortalt i ettertid:

Det finnes noen guffe man kan ta på kablene som gjøre at det visstnok blir veldig mye lettere, eller så er det andre råd om zalo osv som visstnok gjør det bedre. Jeg hadde også gleden av å prøve trekkesnora til elektrikern som hjalp meg med strømmen, og den var av en helt annen kvalitet enn den Biltema-saken, så kanskje en kombinasjon av disse to kan hjelpe deg iland?

Håper det :-)

Lykke til, ser bra ut dette her!

B
    Silikonspray hjelper vel bra, men problemet mitt er at jeg ikke får igjennom fjæra i første omgang.
    Finner forhåpentligvis et triks der også, men jeg kan leve med nåværende løsning inntil elektrikeren kommer, så kan han få se litt på det.

Sliter forsåvidt litt med strøm til taket også, men der tror jeg rett og slett jeg må prøve å ta en og en leder, evt. forsøke å få det litt tynnere akkurat der ledningene sammenføyes med fjæra. Også der tror jeg dessverre det ble brukt Biltemarør, men heldigvis er det det eneste punktet på strømnettet hvor disse rørene er brukt.

tols1: Ja, ett par martonøkter så er jeg nok i mål.
    Jeg må nok prioritere litt annerledes de neste dagene, så jeg får ikke brukt like mange timer hver dag..
    Skal være forsiktig med å love meg selv en dato det er ferdig på, men det burde vel være overkommelig å prøve på midten av februar?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk støvsuger og hyssing, det er nødløsning hvis alt annet skjærer seg!

Tre støvsugeren på k-røret,teip rundt sånn at det blir tett, bind hyssingen fast i en bitteliten papirbit, og sats på det beste

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var et veldig godt tips! Tusen tusen takk

Skal prøve det allerede i kveld.
    Høyttalerkabelen som skal inn der er ikke spesielt tykk, så hyssingen holder nok lenge den bare jeg får den igjennom med støvsugeren

Ser forresten at det var et bilde jeg glemte å legge opp i går, så jeg kan jo legge det opp nå før kveldens økt.

Som en ser, er ikke projektoren justert ordentlig enda, men jeg ser også allerede behovet for en maskeringsløsning slik at det blir bedre på 2.35:1

15" Sub'en som virket til å fungere greit med ujordet kabel i kinoen begynte forøvrig å dure igjen i gårkveld, så den skal leveres inn på Hifi-klubben i løpet av uka.

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble ikke hyssing, men fiskesnøre som var det nærmeste jeg kom i kveld.
    Venstresida gikk som en drøm, men høyresida var atskillig værre..
    Klarte ikke engang å lokalisere røret ordentlig med støvsugeren, så jeg ante fort at noe var galt.. Kjørte fjæra andre veien (fra frontvegg), og kom så langt at det var bare noen få cm igjen før jeg var igjennom, men det ville ikke gå.

Til slutt ble det så jeg fant frem en 67mm hullsag og tok hull på alle tre platene (kryssfiner innerst for å ha litt mer hold der høyttalerne skal henges opp), og der fant jeg ut at røret hadde gått av :twisted: :twisted:
    Gikk selvfølgelig som en drøm å trekke kabel etterpå, men jeg har altså et 67mm hull i veggen..
    Egentlig var jo planen min å ha noen bokser/terminaler på alle tilkoblingspunktene, så jeg ser egentlig ikke så svart på det, men jeg vet ikke helt hvor enkelt det blir å montere en boks nå? Tror jeg har sett noe de kaller for "universalboks" på Jula - en slik går vel an å montere etter veggen er satt opp?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble ikke hyssing, men fiskesnøre som var det nærmeste jeg kom i kveld.
    Venstresida gikk som en drøm, men høyresida var atskillig værre..
    Klarte ikke engang å lokalisere røret ordentlig med støvsugeren, så jeg ante fort at noe var galt.. Kjørte fjæra andre veien (fra frontvegg), og kom så langt at det var bare noen få cm igjen før jeg var igjennom, men det ville ikke gå.

Til slutt ble det så jeg fant frem en 67mm hullsag og tok hull på alle tre platene (kryssfiner innerst for å ha litt mer hold der høyttalerne skal henges opp), og der fant jeg ut at røret hadde gått av :twisted: :twisted:
    Gikk selvfølgelig som en drøm å trekke kabel etterpå, men jeg har altså et 67mm hull i veggen..
    Egentlig var jo planen min å ha noen bokser/terminaler på alle tilkoblingspunktene, så jeg ser egentlig ikke så svart på det, men jeg vet ikke helt hvor enkelt det blir å montere en boks nå? Tror jeg har sett noe de kaller for "universalboks" på Jula - en slik går vel an å montere etter veggen er satt opp?
    Multiboks/jukseboks/universalboks går nok fint, men desse krever eit 73mm hull.

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da er ikke det noe problem ihvertfall
    73mm har jeg vel også liggende såvidt jeg husker, så da blir det kanskje kjørt innom en butikk og kjøpt bokser på vei hjem fra jobb i dag.

I går hentet jeg forresten akustikkplatene!
    Ecophon Wall Panel type A, nokså sikker på at det er Akutex overflate på de, en lys grå og en nokså mørk grå.

Wall Panelâ„¢ A

Har ikke all verdens kunnskap om dette, men disse skulle vel være helt ok?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heisann.

skjer desverre med biltema at røra går av.
    Bruk 72mm hullsag , sett inn multiboks /tabbeboks på fagspråk , kjøp et vegglokk å mal dette i samme farge som veggen å skru det på

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk satt på multiboks i går, og det gikk forsåvidt veldig greit

Har ikke kjøpt lokk enda, men får kanskje gjøre det på vei hjem i dag.
    Lurer faktisk litt på å sette inn slike bokser til subbene også, i tillegg til den andre bakhøyttaleren, da det vil bli penere med en slik løsning enn en stubb på 1cm med rør som stikker ut av veggen.
    Skal få en kamerat som er ram på lodding til å hjelpe meg etterhvert, da blir det nok en løsning med ordentlige terminaler på samtlige punkt, og et ordentlig panel på frontveggen

I går begynte jeg med akustikkplatene.
    Tok med meg ca 30 meter 48x48mm lekter bort til pappa da han har greit med sager, kappa de i to, gjæret de, og spikret sammen fire rammer.
    Etterpå tenkte jeg "hvorfor har jeg holdt på å prakket med gjæring her??"
    Det er vel strengt tatt ikke nødvendig når rammene uansett skal trekkes opp med stoff?

Har montert 4 rammer på veggen midlertidig nå, dvs. fire ubehandlede rammer som jeg har lagt i akustikkplater i.
    Jeg vet ikke helt om jeg vil si at jeg merket så mye, men det er jo fryktelig mye som gjenstår før jeg er i mål, så jeg antar det skal litt mer til før jeg merker noe ordentlig.

Etter at jeg kjørte en kalibrering synes jeg forresten at bassen er blitt mer eller mindre fraværende.
    Har brukt bare èn sub etterpå, men gjorde jo såvidt det også før kalibrering, så jeg synes det er litt merkelig.
    Dama sa det var i meste laget med bass på stua rett over da, så jeg må nok ta en grundig runde med plassering av subber når jeg kommer så langt.

Er det en kurant sak å hyre inn profesjonelle til å kalibrere lyd og bilde etterhvert, eller finnes det svært få som tar på seg slikt?

Regner med det kommer endel bilder i kveld

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....men det kom ingen bilder den kvelden, hehe

Faktisk er det ikke kommet så veldig mye lengre siden sist jeg skrev noe her
    Dessverre har huset vært utleid en stund nå, og kinoen ble (naturlig nok) valgt som lager da det er et rom jeg absolutt ikke vil ha leieboere i.
    Etter planen skal jeg tilbake til huset i løpet av våren nå, og om det ikke blir det aller første jeg gjør, tar det ikke veldig lang tid før jeg begynner på kinoen igjen.

Har kjøpt inn endel veggplater med terminaler for å få det litt penere rundt side- og bakhøyttalere.
    Er også på utkikk etter en plate som dekker alle mine behov bak receiver, men har så langt ikke lyktes i å finne èn plate som har alt.
    Flere plater er selvfølgelig en løsning, men ikke like elegant..

Siden sist har det jo skjedd en hel del mtp hvilke produkter som er tilgjengelige for f.eks automatisering av hjemmet, og i dag kan en vel være glad for at en ikke investerte store penger på slikt den gangen..

Er det noen her som har tips til system som kan styre belysning? Jeg ser for meg x antall soner, noen med dimming og noen uten.
    Dette må gjerne kunne styres via en app - gjerne med mulighet for regulering av temperatur, ventilasjon etc også.
    Kan f.eks en Raspberry Pi løse dette på kurant vis? Noen her som har prøvd noe slikt?
    De LED-lysene jeg kjøpte har forøvrig sluttet å fungere, uten at jeg har lagt ned mye abreide i feilsøking. Regner med det er trafoen, men når det kommer til stykket er vel det som er av betydning at de ikke virker, og jeg er dermed åpen for å kjøpe andre løsninger.

Har fått noen nye hobbyer siden sist også, deriblant ølbrygging, og tenker nå seriøst på å lage tappetårn.
    Ser flere alternativer for dette, men klarer ikke helt å bli enig med meg selv om jeg skal ha fatene i kinoen, eller om jeg skal ta hull på veggen og ha fatene i boden på andre siden.. Fordeler og ulemper med begge løsningene, men jeg "må bo der litt" før jeg klarer å bestemme meg.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morro at det blir liv i tråden igjen! Hva slags sofa er det du har, eventuelt hadde?

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har

Jeg er ikke helt sikker, men skal forsøke å sjekke det opp neste gang jeg er i kinoen.
    Det jeg vet er at jeg kjøpte den/de på Domus Interiør (Coop Obs! igrunnen), og at det var et produkt de egentlig tok inn kun for å selge på en kampanje.
    Jeg mener jeg betalte 10 eller 11.000kr, og alt bortsett fra baksida er av skinn. Det er selvfølgelig reclinerfunksjon, og nakkestøttene er justerbare.

Gode å sitte i!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •