Ali's billige mediarom/kjellerstue

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ali's billige mediarom/kjellerstue

Hei folkens, da skal jeg prøve å ordne istand en kombinert kjellerstue og selvsagt mediarom/hjemmekino. Jeg er fullstendig fersk, men har selvsagt lest litt rundt på forumet.

Det blir ikke de mest avanserte greiene.
    Foreløpig skal rommet brukes med en 50" plasma, koblet til en ps3.
    Her blir det mye spill, og en god del film også. Målet er å få til litt skikkelig lyd etterhvert som lommeboka tillater det. I form av 5.1 godlyd som slår deg i mellomgulvet selvsagt.

Jeg trenger egentlig bare å lydisolere oppover, det er en stue rett ovenfor, men det dundrer også i etasjen over der igjen (soverom!), selv med mitt snåle 13-14 år gamle aiwa stereoanlegg, som har cd-veksler og kasettspiller :s høyttalerne har jo noen små subwoofere.

Rommet skal pusses opp, og planen er for det meste å bygge en lydhimling etter oppskriften: lydbøyler i bjelkene, lekte ned, fylle med glava, og doble gipsplater.

Det jeg lurer på er om dette er nok for å stoppe dundringa i stua i 1etg. og soverommene i 2 etg? Er det veldig dumt å droppe å fore ut veggene?

Lurer jo på masse annet også:

Jeg har litt lyst til å ha helt slett tak, og male rett på gipsplatene i taket, er dette veldig dumt i forhold til lyden?

Hva slags fugemasse anbefales til å bruke mellom himling og vegg? Må jeg fuge mellom gipsplatene? (mener å ha lest det er nødvendig)

Rommet er nesten 4.30m x 4.30m x 2.40m. Altså utrolig kvadratisk (sikkert pluss minus 5cm) Så får prøve å gjøre det bedre med bokhyller og diverse.

Tenkte også få til noen akustikkplater etterhvert rundt om i rommet.

Jeg setter igang i løpet av et par dager, etter rydding og innkjøp. Skal legge ut noen bilder etterhvert også, ettersom dette prosjektet utvikler seg.

Takk for alle svar/tips. evt lenker til svar.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GreenGlue blir det snakka masse om her på forumet. Har ingen erfaringer med det selv, men sies å dempe bra. GreenGlue legges mellom gipslag. kanskje dette hjelper på lyd og bass som forsvinner oppover til stue og soverom. Selges her på AVshop

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GreenGlue har jeg hørt såvidt om, men er det noe sted jeg kan dra og kjøpe dette? skulle helst hatt før ferien setter inn på torsdag.

Er det noen gode alternativer?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •