Magnes lille kjellerkino. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har revet hele kjellerstuen og begynner på scratch om noen uker.

Har revet vegger, gulv osv i alle tilhørende rom.
    Tanken er å få et stort rom på rundt 40m2 som skal fungere som både oppholdsrom og kino.

Hadde en del problem med akkustikken i det gamle rommet, siden det var tilnærmet firkantet, så håper det nye rommet blir mer egnet til kino.

Slet også med ventilasjon og lysforhold i det gamle rommet, men det blir hvertfall ordnet nå når alt er revet.

Slenger vel ut noen spørsmål og bilder etterhvert...
    Akkurat nå gjelder det først å få et rom av kjelleren slik den er nå, med bare betongvegger og gulv.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snekker arbeidene er igang.
    Litt utfordringer underveis, blandt annet med vann som kom inn i kjelleren under oversvømmelsen som var i distriktet (mjøndalen)
    Heldigvis var rommet tomt og ribbet for ting, så det var kun betongen somble våt.

Huset er ikke i vater heller, og har seget en god del. Så for å ikke få for stor variasjon i takhøyde gjennom rommet må gulvet legges skjevt. (snakk om ca 15 cm forskjell fra ene enden av rommet til andre enden hvis gulvet er i vater)

Også litt usikker på hvilken vei hjemmekino delen skal snus osv, men det er litt frem i tid foreløbig.

Legger ved bilde av kjellerplanen slik det skal bli. Den delen av kjelleren som er smalest er det som tidligere var kinorom.
    Gule firkanter er planlagte stikkkontakter, og de blå strekene er vinduer.

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må melde meg inn her
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobben går sakte men sikkert fremover.

Snekkeren er desverre ikke av den effektive typen, så jeg kommer vel til å angre på at jeg aksepterte en timepris isteden for fastpris.

Foreløbig er mye av innredning og kino på planleggingsstadiet.

Har funnet ut at rommet skal males i en lys farge, troligvis gul. Siden rommet også skal fungere som oppholdsrom og ikke bare kinorom. Rommet skal ikke bli noen "batcave" men heller en koselig tv stue.

Gulvet blir troligvis lagt med hvitlakket askeparkett.

Må ha litt lyse farger siden det er kjeller og begrenset med hva som kommer inn av lys.

Skal ha muligheten til å avblende vinduene, så det blir nok en løsning med lystett rullgardin i kombinasjon med lystette vanlige gardiner.

Ellers er anlegget kun i planleggingsstadiet, og jeg har lagt ut mange av de gamle komponentene for salg.

Eneste jeg vet forløbig er at det blir kombinert kino og stereo denne gangen, med mulighet for filmmedier over reciever og musikkmedier over egen forforsterker, så kjøres begge til en felles effektforsterker og felles høytalere.

Legger ut noen bilder når rommet er såpass pusset opp at det ikke bare ligger en haug av materialer der.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt nedtur etter at elektrikkeren var og fikset.
    Skulle egentllig få to 16a kurser til kinoen, og en 10a kurs som var der fra før til lys, ovner osv i kjeller.

Desverre viste det seg at 10a kursen manglet jording, så den ble ikke brukt.
    Og det ble kun en 16a kurs til kinoen, og den andre 16a kursen til lys, ovner osv.

Ellers sitter jeg nå og vurderer oppsettet i den nye kinoen.
    En god del av det gamle ligger ute for salg, og det frister å anskaffe mye nytt.

Blir nok dali surround høytalere. On wall type, men usikker på mentor eller ikon.
    Alltid vært imponert over dynamikken til dali i kombinasjon med yamaha når det gjelder kinolyd.

Fronter har jeg foreløbig SA explorer, men vil egentlig selge de og kjøpe audiovector Si3 avantgrade arrete. Men det blir nok en stund til.
    Center er jeg usikker på. Kan godt være at det også blir dali mentor, men kan også være at jeg kjøper audiovector front i samme serie som de høytalerene jeg sikler på. Alternativt kan jo swans tilby noen stor gromme centere i den prisklassen. Men tror det blir best om fronter og center er i samme fabrikat og serie.

Effektsterker har jeg per dags dato hegel H200. Og denne blir nok en stund til. Selv om jeg sikler litt på å bytte til separat effektsterker og egen preamp til dette når jeg skal bruke kinoen til stereo, slik at jeg får god lyd i stereo og kan benytte samme effektsterkere til kinodelen.
    Sikler litt på vincent sp995 effektrinn, etter å ha hørt de sammen med audiovector høytalerene. Men forløbig ser det ut til at importen av vincent i norge har nær forsvunnet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Trondheim
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke gjør som meg og handle for store ting, lang tid før du blir ferdig..
    Nå over ett år siden jeg kjøpte forsterker og prosjektor og ser at for den prisen så kunne jeg selvfølgelig fått nå mye bedre idag. Men men sånn er det bare, snart ferdig nå da.
    Må da brukes litt penger på Impreza å ;-)
    Klipsch Rc 64, RF82, RS 62, RS 42, onkyo,rotel, epson, dreamscreen,svs

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både bil og anlegg koster å drive med :P

Imprezaen er litt på vent. Har brukt så mye penger på den allerede..

Og selve oppussingen av kjelleren blir dobbelt så dyr som forventet.
    Men anskaffer nok nytt oppsett etterhvert som jeg får solgt unna det gamle. Da går jeg hvertfall ikke i minus. Og har jo allerede noe som spiller veldig bra, så oppgraderinger kan kommme trinnvis og etterhvert.
    Men akkurat audiovector høytalerene har jeg siklet på i flere år..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det begynner å gå seg til i kjelleren nå.

Snekkerene er endelig ute av huset, etter å ha gjort mange merkelig tabber :razz:
    Blandt annet skøyt de spiker gjennom ledningene til lampene. Og de trodde de kom til å slippe unna med å montere vinduer og la de stå i fem dager uten å tette inn til selve kjelleren..

Nå har jeg påbegynt maling og listing, før jeg legger gulv.
    Gi det noen uker til, så er jeg forhåpentligvis klar med dette, og kan få inn kinoen :grin:

Trenger litt nye møbler da. Og litt oppgradering av kinoen er på gang.
    Har fått solgt unna PSB høytalerne, så foreløbig blir det SA explorer i front, ny center som ikke er kjøpt inn enda, og nye bakhøytalere.
    Usikker på om det blir focal dome eller Dali mentor LCR som bakhøytalere.
    Må si at jeg elsker dynamikken som man får av dali/yamaha kombo, så jeg sikler litt på de. Og klok av skade bør jeg kanskje kjøpe det jeg sikler på med en gang..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har enda ikke fått tatt noe særlig med bilder.

Men nå er kjelleren ferdig og jeg er i gang med å bære ned ting og møblere

Har ikke fått opp annlegget enda, men er så smått begynt.

Siden forrige oppdatering har jeg fått solgt alt av gammelt som skulle bort, og jeg har anskaffet ny senter og nye bakhøytalere.
    Senteren ble en dali mentor vokal, som foreløbig løsning. Kanskje det holder meg fornøyd så jeg slipper å bytte igjen, men faren er at jeg vil ha senter som macther frontene når jeg kjøper audiovector.

Bakhøytalerene ble 4 stk monitor audio apex a40. De spiller bra med mye trykk og godt med detaljer. Fikk de for en god pris, så hvis jeg skulle hatt mentor lcr bakhøytalere hadde jeg måttet punge ut med det dobbelte av hva jeg betalte for apex a40.
    Og apex a40 passet veldig godt i rommet med tanke på plass og utforming der de skal henge :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da begynner dette å dra seg til.
    Fått anskaffet alt jeg primært trenger.

Bakhøytalerne ble da MA apex A40. De imponerte med meget høyt lydnivå uten å gi tegn til å begynne å slite.
    Og lyden er detaljert og fin.

Har lagt opp kabelkanaler i taket, hvor ledningene skal tres til bakhøytalere.

Har også anskaffet meg oppo bd93 bluray spiller.

Nå gjenstår oppgraderinger som kommer etterhvert.
    Nye fronthøytalere, nytt effekttrinn med sepparat forforsterker til stereodel.
    Ny stor tv evt prosjektor.

Skal prøve å få tatt bilder av resultatet og legge ut hvertfall.:-D

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •