Sette opp falsk vegg - lydtransparent 129" 2.35:1 lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sette opp falsk vegg - lydtransparent 129" 2.35:1 lerret

Vurderer sterkt å sette opp en lettvegg/falsk vegg for å kunne få et større lerret. Har i dag et flatt 16:9 lerret på 106", men ønsker meg et buet 2.35:1 lerret på minst 114", gjerne 129" om det lar seg gjøre.

Har tenkt på dette lerretet:

AVshop.no / DreamScreen V4 ProCurve HD 2.35:1 300cm / 129"

Tanken var å sette opp en falsk vegg bestående av 2"4 el.lignende og kle dette med svart stoff etc, plassere høyttalere og anlegg bak dette, og henge opp et lydtransparent lerret foran.

Dimensjonene på rommet er pr idag ca følgende:

Lengde: 5.5m
    Bredde: 3.5m
    Takhøyde: 2.0m

Dimensjoner med falsk vegg vil blir ca:

Lengde 4.5m
    Bredde: 3.5m

Projektoren (Epson TW2000) står på en hylle lengst bak i rommet like under taket slik at linsa treffer omtrent i overkant av eksisterende lerret. (Midten av linsa er ca 180-185 cm over gulvet)

Pr idag er kasteavstanden fra linsa til eksisterende lerret ca 4.9m, mens om jeg setter opp en falsk vegg vil dette bli redusert til ca 3.9m (Litt avhengig av hvor langt frem den falske veggen blir)

Men så er jeg litt i tvil om følgende:

Vil et buet, lydtransparent lerret på 129" bli problematisk med kasteavstand på ca 3.9-4 m (Sitteavstand omtrent det samme) Tenker da på bildekvalitet, lysstyrke, moire, pixeltetthet etc.

Såvidt jeg kan se av kalkulatoren på Projectorcentral så skal projektoren min klare denne størrelsen såvidt (max zoom på rundt 4m)

Epson Europe EMP-TW2000 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Grunnen til ønsket om et såpass stor lerret (bortsett fra kinofølelsen) er at jeg da kan plassere høyttalerne noenlunde likt plassert som de står idag, men da bak lerretet istedet for foran.

http://img455.imageshack.us/img455/3677/dscn06055gb.jpg

I første omgang ser jeg for meg å beholde projektoren, men jeg har vurdert både Epson TW5500 og Sony HW15. TW5500 burde vel klare disse dimensjonene/kasteavstanden.

Har tegnet noen skisser med mål i Sketchup for å illustrere hva jeg ser for meg

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har du vurdert og sette opp en skikkelig baffel vegg? Og Følge kino prinsippet helt ut? Veldig usikker på hvordan det vill gå utover holografi osv ved stereo lytting. Men de fleste som jobber i kinobransjen mener at dette er det abselutt beste. Og mener dette også er løsningen på hjemme fronten hvis du skal ta den helt ut.

I forhold til buet lerret bør du passe deg litt. Jeg kjøpte et lerret hvor det akkuratt gikk direkte på veggen. Men med kuren kom lærretet nærmere PJ og derfor har jeg 2 svarte striper yters på lærret sidene.
    Vill egentlig fraråde deg litt og gå for buet. Jeg angerer ivertfall litt på mitt kjøp. Imponerings faktoren er der alltid, men den varer i 10 sek også sitter du igjen med ujevn bilde kant.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har forsåvidt ikke vurdert å sette opp noen baffel-vegg nei. Så for meg en kjapp og lett vegg å sette opp, og som raskt kunne tas ned om det skulle bli nødvendig. En baffel-vegg er vel relativt mer solid og massiv enn en falsk vegg?

Lyden slik den er i dag er super i mine ører, men jeg er jo litt skeptisk til å plassere høyttalerne bak et perforert lerret med tanke på reduksjon i lydkvalitet. Men hvis jeg skal få større bilde så må jeg nok plassere høyttalerne bak lerretet.

Jeg er ikke helt sikker på om buet lerret er tingen, men det ser jo unektelig stilig ut. Hva slags svarte striper mener du? Er det fordi projektoren ikke lager stort nok bilde, eller er det forvrengning pga buen?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir jo en kombinasjon. Kantene på sidene kommer jo mye nærmere enn det midten av bilde er og får jo dertil mindre kasteavstand. Så hvis du skal treffe akkuratt med bilde på midten går ikke bilde helt ut til side kantene. Så da må du zome ut en del ekstra for å fylle hele lærrets duken, usikker på hvor mye av bilde på midten som da faller utenfor.

En ekte baffelvegg er ingen spøk nei, og ganske dyrt i matrialer er det også.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lånt et bilde fra AVshop som viser omtrent slik jeg ser for meg veggen med et buet lerret:

AVshop.no / DreamScreen Acoustic ultraHD V2 2.35:1 300cm / 129" <font color="#ff0000"> (kun duk)</font> FOR V4 KURVET (895-5-0-129)

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut fra Projectorcentral sin kalkulator kan det se ut som om Epson TW5500 er mest egnet om man går for 300cm bredde på lerretet (129"). Men dette er jo en LCD-projector og det er kanskje ikke like heldig på lydtransparent lerret, eller?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...du skal ikke legge noe særlig vekt på projectorcentral, da de tar utgangspunkt i produsentens oppgitte lys, som igjen både er kraftig overdrevet og ikke minst målt i "dynamisk" modus.

TW5500 er ikke en spesielt lyssterk kar, men i normal pæredrift (altså ikke økonomi) synes jeg den fungerer helt greit på 330cm bredde, gitt at rommet er godt lyskontrollert.

Når det gjelder LCD og lydtransparente duker tror jeg det vil fungere greit med TW5500 på et såpass stort lerret, for det er jo slik at jo større jo bedre hva angår moire. Får du noe moire kan du ofte løse dette ved å overshoote litt, alternativt snike ned fokus bittelitt...

Jeg hadde nok personlig også vurdert Sonys HW15, for selv om fargekalibreringsmulighetene, FI og generell bildekvalitet selvsagt er veldig bra på Epsonen, kan Sonyen kjøres i full lampemodus nesten uten støy, der Epsonen avgir en hel del i samme modi... I tillegg har Sonyen ingen moire-problemer...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren:

Så du tror at en HW15 vil gå bra på 300cm bredde i 2.35 format? Har finmålt og funnet ut at kasteavstanden vil bli omlag 4.2 meter om jeg setter den nye veggen 70cm fra eksisterende vegg.

Driver og måler nå og såvidt jeg kan se må jeg nesten ha 300cm bredde for å få "plass" til høyttalerne bak, ellers må de for langt inn mot centerhøyttaleren.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...zoomen har jeg ikke tenkt på, men der kan vel projectorcentral hjelpe deg...

Lysmessig tror jeg imidlertid det holder fint, men mulig du som nevnt må kjøre den i høy/normal lampemodus, der poenget er at Sonyen ikke støyer nevneverdig mer enn i økonomimodus.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tegnet en skisse hvordan høyttalerne vil bli plassert om jeg går for 300cm bredde. Kanskje litt synd å gjemme bort høyttalerne, men alt for å få et større bilde

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen vegg som sådan, men et svært enkelt stenderverk som går fra gulv til tak som lerret er montert på. Gardiner/stoff hengt fra taket lager 'veggen'. Høyttalere bak lerret på stativ. Elegant, lagd på et par timer og veldig billig. På siste bilde i profilen min ser du stenderverket. En stender festet med vinkel i taket og står rett på gulvet. En stender fra framvegg til vertikal stender stabiliserer. Kostet meg et par hundrelapper totalt. Billig velour fra Jyst, og noen meter med gardinspiral og kroker.

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/atledreier

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var jo en smart løsning. Trenger jo egentlig ikke å være noen vegg nei

Har vurdert å henge lerretet i et par kroker fra takbjelkene og henge opp svart stoff fra de samme takbjelkene bak/på siden av lerretet. Veggen er jo strengt tatt unødvendig..

Var litt vanskelig å se på det siste bildet, du har ikke noen flere bilder som viser hvordan du har gjort det?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting tar tid, men nå er lerret, akustisk duk og noen meter scene-molton underveis i posten. Regner med det at det er her i løpet av et par-tre dager. Ble et 129" kurvet Dreamscreen V4, 2.35, samt V3 duk. Avshop hadde kampanje med fri frakt og 30 dagers returrett

Skal prøve å ta bilder av byggeprosessen og legge ut i denne tråden.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant denne tråden nå og må si jeg er spent på oppdateringer. Hvordan går det med falsk-veggen? Bestemte du deg for det eller ble det andre planer? Har planlagt falsk vegg i min kino også så er spent på hvordan du gikk frem med høyttalerplassering, oppspenning av lerret osv.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og endelig kom det noen bilder

De er tatt med iPhone så kvaliteten er ikke allverdens, men burde illustrere fremgangsmåten ganske greit..

Først bygget jeg en ramme i 2"4 som rett og slett ligger flatt mot teppet/gulvet., og er festet i taket og på sidene. Underveis testet jeg at rammelerrettet passet nøyaktig inn i åpningen.

Deretter kledde jeg rammen med scenemolton som jeg stiftet fast i selve rammen.

Plasserte rammen ca 80 cm fra bakvegg da dette passet best med tanke på avstand til høyttalere, plassering av toppsvill i forhold til eksisterende takbjelker m.m.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •