Hjelp til liten hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til liten hjemmekino

Vi har flyttet inn i en leilighet for et års tid siden, og etter mye oppussing, så er tiden nå kommet til å bygge "bula" mi

Jeg har et ganske lite rom i loftetasjen som er på ca, 2,6m x 5,1m. Det er forresten skråtak med mye "vinkler" i taket. (Det er et lite "utbygg" på taket, vet ikke hva det heter, skal prøve og ta noen bilder senere...)

Spørsmålet er om dette rommet vil være brukendes til å bygge en relativ enkel hjemmekino/mediarom?

Foreløpig har jeg tenkt følgende:

-Min 2 sitteplasser, helst stresless-type stoler,
    Plass til min PlaySeat Racing Stol (elsker bilspill )

-90" lerret (106" blir vel for stort, men er mulig ved å sette høytalere bak lerretet og bruke lydtransarant lerret...)

-Har fra før en Yamaha RXV-1700, NAD C350, Dali ASK 10K, SVS 12" sub og center/bakhøytalere i Dali Concept serien. En HTPC har jeg og som skal inn.

Det jeg ikke har peiling på er:
    -Lydisolering (må ikke ta masse plass da rommet er lite i utganskpunktet...)
    -Prosjektor (Full-HD skal jeg ha, men hva med 3D?)
    -Andre ting jeg bør tenke på?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    1. Glemt 3D, i det minste på hjemmekinoprojektoren... Ettersom 3D krever masse lysutbytte vil projektorer ENTEN være gode på 3D ELLER film i overskuelig fremtid, og da anbefaler jeg at en velger film til en hjemmekino... Har du liten plass anbefaler jeg å ta en titt på Epsons TW3500, har du litt mer avstand til lerretet tilgjengelig er BenQ W5000 en fantastisk god projektor til prisen.

2. Et lydtransparent lerret gir deg langt mer bredde i et lite rom, "rydder opp" fronten og gir en langt heftigere og mer realistisk kinoopplevelse. Aberet er at du ved bruk av en LCD-projektor på et lite lerret kan oppleve noe moire / interferens. I så måte kan det være lurt å bestille selve lydduken først, teste om det funker med et provisorisk oppheng av duken, og deretter bestille ramma om det funker... Funker det ikke sender du bare den lydtransparente duken i retur og velger en mindre ramme.

3. Jeg brukte 2 gipslag med GreenGlue mellom for å lyddempe min "hyttekino". Det finnes andre løsninger enn GreenGlue, men poenget er å redusere overføringen av lyd mellom platene, som du også kan gjøre med f.eks. "lydtepper" eller andre "lim"-lignende komponenter som GreenGlue.

Vel så viktig er bruk av en lyddør, men husk at ventilasjon blir helt avgjørende om du velger å tette hele rommet (som er nødvendig for å få en lydisolasjon til å funke). En billig metode er bruk av mekanisk avtrekk og 1-2 inngangsventiler, samtlige da i lyddempet utgave. Dette får du tak i på f.eks. Fresh.no.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for bra svar! Ble litt klokere nå!

Her er noen bilder av hva jeg har å jobbe med:

Har lagd et par skisser i SketchUp og funnet frem til det jeg tror blir den beste løsningen:

SketchUp bildene er ikke 100% til scale, så et par steder så ser det litt trangt ut, men vha. et lasermål så har jeg målt at det burde gå med et slikt oppsett...

Jeg har bestemt meg for å gå ned på lærretstørrelsen fra 106" til 92". Da kan jeg få skjøvet det lengere inn mot ene endeveggen, noe som gjør at jeg kan bruke en BenQ W5000 pj. Da burde jeg unngå problemet med moire så vidt jeg har forstått det.

Jeg har plassert stolene inntil den ene veggen. Da kommer den ene stolen nærmere sweetspot, og jeg får plass til mitt Playseat ved siden av, som jeg kan dra frem ved behov. (Tenker jeg kommer til å bruke rommet ca 70% til film, 30% til spilling)

Siden rommet er såpass lite, så trur jeg ikke at jeg kommer til å lysisolere noe særlig. Men jeg lurer på en ting:
    Taket mitt har ganske mange "vinkler" i seg pga konstruksjonen (se bilder). Vil dette være positivt eller negativt for lyden? Har lite peiling på sånne ting, men jeg ser for meg at det kanskje vil hjelpe mot f.eks interferens i bassen?

Har bestilt en BenQ W5000 og Acoustics HD lydtransparent lerret på en V3 kurvet ramme fra avshop. Så for jeg teste når det kommer om det faktisk vil fungere i mitt rom.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...dette er jo et "case study" i bruk av et lydtransparent lerret for å utnytte rommet maksimalt! Her får du massiv fin fra front lyd uten å måtte "møblere" hele rommet med høyttalere.

Da venter vi i spenning på fortsettelsen!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker! Er spent selv på hvordan det blir.

Siden veggen/taket der pj skal henge er såpass skrå, så vil jeg enten måtte henge pj "rett over hodet" ved setene, eller trekke den høyere opp i skråtaket, men da vil den komme nærmere lerretet også... Og da er det mulig jeg ikke får et fult 92" bilde på skjermen, men for se hvordan det blir når jeg får komponentene. Man kan vel måle og finregne til man blir gal, men trur det er først når man får sett det "live" at man finner ut om det funker eller ikke...

Om jeg må henge pj veldig lavt over stolene, vil da pj støy bli et problem tror dere? Har lest at W5000 skal være relativt stille, men litt usikker på om jeg kommer til å merke støyen...

Hvis det blir støyproblem, er det noen måte og dempe denne støyen på? Bygge den inn eller noe?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    W5000 er relativt stillegående, men husk at projektorer generelt genererer en del varme, så det er ikke anbefalt å ha de "flyende" rett over hodet hvis det kan unngås... Et annen vesentlig poeng hva støy angår er hvor effektiv ventilasjon du får til rundt projektoren. Det beste er selvsagt om du kunne fått til enten et direkte utsug i nærheten av projektoren...

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende dette. Kjekt med eget AV-rom

Hvor skal elektronikk plasseres?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektronikken er plassert til venstre for lerretet, sett fra sitteposisjon.

Jeg trenger strengt tatt ikke ha fremme mere en HTPCen, PS3 og Wii konsollen, da jeg skal kjøre styring via Logitech RF fjernkontrol. Har derfor vurdert å ha Yamaha og NADen bak scenemoltonen, men vi for se hva det blir plass til...

Har også spekulert litt i løsninger for å kunne skjule PS3, HTPC og Wii mest mulig, uten at jeg har kommet frem til noe godt forslag enda. Ideelt sett så hadde jeg hatt alt bak lerretet, men jeg må ha tilgang til disse for å kunne sette i spill/blu-rays/DVDs....

Jeg har også tenkt litt på om det kunne vært mulig å hatt yamaha+NAD bak lerretet, og HTPC+PS3+Wii rett i nærheten av stolene, slik at det er enkelt å bytte plater. Har ikke funnet noen god løsning for det heller enda.

Scenemoltonet og lerretet må dessuten kunne "flyttes/fjernes" relativt enkelt, da jeg har behov for å komme til bak i rommet en gang i blandt. (Står bl.a en sentralventilasjon i kneloftet bak veggen der, som jeg må rense filter på en gang i året elns.)
    Så jeg må også finne en løsning for å henge opp lerretet på en slags flyttbar ramme. Scenemoltonet regnere jeg med ganske enkelt kan festes med borrelås/gardinoppheng el.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •