Blekansikt bygger AV-rom: leca vs. tre

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blekansikt bygger AV-rom: leca vs. tre

Hei godtfolk.

Dersom alt går etter planen kommer jeg til å starte byggingen av et dedikert AV-rom i løpet av våren/sommeren. Håper å gjøre så mye som mulig selv. AV-rommet skal bygges som et tilbygg til det som nå fungerer som garasje (med boder), og målene på dette rommet vil bli rundt 7x6m. Pr. dags dato er dette et bygg som måler 14x4,5m utvendig, og planen er å bygge på i bredden, slik at målene blir 14x7.5m.

I anledning byggingen har jeg mange spørsmål som jeg håper noen her kan svare på. Det første spørsmålet kommer her:

1. Dersom jeg skal sette opp 1 ny langvegg med målene 14x2.7m, vil det lønne seg, økonomisk sett, å bruke kun leca (e.l. murblokker) eller blir det rimeligere å sette opp en trevegg?

Kan opplyse om at denne veggen skal stå ut mot nabotomten, skal ikke ha noen vinduer, og jeg har tidligere vært med å sette opp grunnmur i leca, så noe erfaring har jeg.

Er det andre faktorer jeg bør vurdere før jeg bestemmer meg for å bruke tre eller leca. Regner med at leca vil ha bedre lydisolerende eganskaper enn tre.

Mvh
    Sture

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert porebetong blokker? De kommer ferdig isolert, dvs du kun trenger å gjøre akustiske tiltak.

Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med det er svært STORE forskjeller i lydisolerende egenskaper på leca og tre!??!

Men så kommer det også an på hva som er viktigst for deg, lydisolasjon eller byggeutførelse.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •