Akustikktiltak i praksis - invitasjon til demo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 58
    Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Akustikktiltak i praksis - invitasjon til demo

Med henvisning til siste nummer av Hjemmekino og Hjemmekinoskolen, Akustikk del 4. Sitat: "Gjør noe med akustikken selv".

For de som ikke har lest artikkelen så går det mye ut på hvordan man skal behandle førsterefleksjoner, samt stående bølger.

Det er veldig mange meninger om hvordan man skal behandle lytterom der ute, men Glenn Olofsson (forfatter av ovennevnte artikkel) sier: "Hvis man har mulighet for å sette av et rom for gjengivelse av lyd og målet er et så nøytralt lydbilde som mulig, er min anbefaling at man benytter porøse absorbenter i så store dimensjoner som det er plass til. Alle akustiske problemer kan løses med absorpsjon".

Nå viser det seg at det er slik jeg også tenker og har gjort noe med. Når Olofsson sier "så nøytralt lydbilde som mulig", så tolker jeg det dithen som så likt virkeligheten som mulig. Mitt mål er mest mulig ærlig og virkelighetstro lyd. Altså så nærme som min oppfattelse av lyd i det virkelige liv er. Jeg er trommis selv og har spilt mange år i korps , storband og band og vant til å høre ekte instrumenter og sangere. Har også vært mye på intim-konserter og andre større konserter. Som jeg sier til venner og kjente så er ikke dette alltid veldig behagelig å høre på bestandig, men en cymbal låter ganske friskt og vondt når man kliner til, men det er slik også i virkeligheten. Jeg ønsker derfor ikke et anlegg som gjør at all musikk er behagelig å høre på og "slører" til musikken. Da dreper man dynamikken og snevrer inn spekteret som ligger der ute i "real life".

Vil bare si en ting til før jeg kommer til poenget: Jeg skjønner veldig godt at folk vil ha et anlegg som roer det hele ned og man ungår lyttetretthet og slitsomme ssss'eeerr, etc. Det er veldig mange som liker denne måten å lytte på med en del klang fra rommet og behagelig, organisk lyd. Det eneste problemet jeg har med dette er at veldig mange sier at det låter naturlig og ærlig. Og det gjør det ikke når man sløver ned de naturlige lydene til f.eks. en cymbal, eller at klangen i rommet gjør at Kari Bremnes blir 5m høy.

Poenget er at jeg ønsker å invitere folk til mitt lille krypinn for at dere skal få høre min oppfatning av ærig lyd. Jeg har sett utrolig mange folk på messer, i butikker, etc. som setter seg bakerst på siden og sier etterpå at det var jo en fantastisk lyd i det anlegget. Har man ikke vært i nærheten av sweetspot, så kan man heller ikke si noe om hvor godt dette egentlig spilte. Jeg vil gjerne dele mine opplevelser med andre som kanskje ikke har opplevd hvordan hele bandet til ho Kari bretter seg utover mellom høyttaleren og utenfor høyttalerne, eller hvordan man får plass til et helt symfoniorkester i et rom på 30kvm.

Jeg holder til i Nittedal, rett utenfor Oslo-grensa og ønsker å invitere alle som har mulighet og lyst til en demonstrasjon og visning av akustikk i praksis.

Jeg kan ikke påstå at jeg har verdens beste anlegg, men ærlig lyd serverer det ihvertfall - på godt og ondt :-D

Jeg ønsker at de som vil komme en tur og lytte sender meg en PM, så sender jeg opplysninger tilbake med litt info.

1. demo - torsdag 18. mars kl. 18-21.
    Påmeldte:
    freddie
    Tusle (frafall pga sykdom)
    bergli

2. demo - onsdag 24. mars kl. 18-21.
    Påmeldte:
    kenneth Andersen
    tols1
    Valo?
    totto
    Elemental Studios
    HilRam
    RoLe

Jeg kommer til å ta en teoretisk del på ca. en halvtime med visning/forklaring av tiltak i rommet, og så spille av en del testspor med holografi, etc.

Er det noen som ikke ønsker å komme sammen med en gruppe eller dagene ikke passer, så send en PM, så avtaler vi en annen dag.

VIKTIG, VIKTIG, VIKTIG - alle må ta med noe egen musikk som de skal få høre i sweetspot etter demoen.

PS: Jeg ønsker også selvfølgelig en diskusjon på mine sysnpunkter i denne tråden :-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra tiltak mor10! Skarpe sss-er og cymbaler dikteres jo også mye av høyttalere og anlegg ellers, men det kan selvsagt forsterkes i et udempet rom. Det er nok en del som går rundt i den villfarelsen at lyden fra anlegget blir kjedelig og uengasjerende hvis man begynner å dempe. Det er hvertfall ikke min erfaring, og jeg kan jo også bekrefte at det er heller ikke tilfelle hos deg.

Det man oppnår med riktig demping av et rom er å oppgradere anlegget flere hakk, særlig opfatningen av rom og definisjon i lydbildet. Noen akustikkplater på de rette stedene koster under en 1000-lapp og er antagelig den aller beste investeringen man kan gjøre når man ser på kost/nytte. Mitt eget anlegg (som jo ikke er noe high-end på langt nær) vokste flere meter i bredde og dybde, plassering av de forskjellige instrumentene i bandet er mye mer korrekt og nøyaktig, stemmer som skal gjengis fra midten er i midten. Første gang jeg satte på The Expert med Yello trodde jeg det var centerhøyttaleren som spilte...

Skulle gjerne vært på besøk under en av disse demoene. Skal se hva jeg får til, men hvis det blir rift om plassene, så synes jeg det er viktigere at noen uten praktisk erfaring får plass.

Og for andre som leser dette og har tid og nysgjerrighet: sett av tid og dra!

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har iallefall sendt en pm og tar gjerne en tur...

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et utrolig bra tiltak! Håper på å få ryddet litt tid til at jeg får kommet innover. Dette er midt i blinken på hva jeg er ute etter, da jeg merker at det trengs forbedringer i min nykonstruerte kino.

Sender deg en PM, og prøver å komme førstkommende torsdag

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Skulle gjerne vært på besøk under en av disse demoene. Skal se hva jeg får til, men hvis det blir rift om plassene, så synes jeg det er viktigere at noen uten praktisk erfaring får plass.
    Og for andre som leser dette og har tid og nysgjerrighet: sett av tid og dra!
    Det blir sikkert plass, og du er jo uansett invitert en dag det skulle passe deg:-D
    Må prøve å få reist kjerringa litt etter sist besøk :-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Jeg har iallefall sendt en pm og tar gjerne en tur...
    Hyggelig, du er registrert som førstemann :-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Dette er et utrolig bra tiltak! Håper på å få ryddet litt tid til at jeg får kommet innover. Dette er midt i blinken på hva jeg er ute etter, da jeg merker at det trengs forbedringer i min nykonstruerte kino.

Sender deg en PM, og prøver å komme førstkommende torsdag
    Heisann, kan ikke se å ha mottatt en PM, men regner med at du er i ferd med å sjekke opp litt først :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil bare si at dette var et meget hyggelig tiltak, Morten! Selv har jeg dessverre ikke anledning til en slik ekspedisjon (for jeg kunne saktens hatt bruk for denne praksis-kunnskapen).

Men jeg håper flest mulig andre har anledning og tar imot det rundhåndede tilbudet fra Morten!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det Rune!

Bare si fra dersom du er i nærheten en gang, så kan du slenge innom...

Sender deg en PM med mob.nr.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sendte deg en pm nå..
    kommer gjerne på en demo torsdag jeg.
    kjempe bra at noen stiller opp som deg, må høre litt med vepsen først men regner med at dette skal gå bra. vist ikke får jeg bare sende deg en ny pm om dette.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tusle
    sendte deg en pm nå..
    kommer gjerne på en demo torsdag jeg.
    kjempe bra at noen stiller opp som deg, må høre litt med vepsen først men regner med at dette skal gå bra. vist ikke får jeg bare sende deg en ny pm om dette.
    Den er grei - litt info er sendt!

"Vepsen" var litt ny for meg - bra :-D

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

HMMMM Der skulle vi ha vøri Karl.

Kjempe tiltak Mor10, og takk for det. Klarer ikke det første møtet, men skal seriøst vurdere fremmøte på det andre.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Valo
    HMMMM Der skulle vi ha vøri Karl.

Kjempe tiltak Mor10, og takk for det. Klarer ikke det første møtet, men skal seriøst vurdere fremmøte på det andre.
    Takk for det!

Har plass til 6 - max 7 stk. hvis alle skal sitte behagelig, så det er greit å spre det ut litt :-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Det blir sikkert plass, og du er jo uansett invitert en dag det skulle passe deg:-D
    Må prøve å få reist kjerringa litt etter sist besøk :-D
    Ja, det kan vel bare bli bedre . Ikke for dét, det låt da greit mot slutten. Hadde vært artig å truffet noen nye fjes også. Skal se om jeg kanskje tar en tur innom på onsdag.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steike bra tiltak Morten! Håper det blir flere av de, skulle gjerne revet meg løs fra to skrikende unger, men kona har booket kvelden :evil:

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, det kan vel bare bli bedre . Ikke for dét, det låt da greit mot slutten. Hadde vært artig å truffet noen nye fjes også. Skal se om jeg kanskje tar en tur innom på onsdag.
    Foreløpig god plass på onsdag, så bare hiv deg på :-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Steike bra tiltak Morten! Håper det blir flere av de, skulle gjerne revet meg løs fra to skrikende unger, men kona har booket kvelden :evil:
    Som sagt tidligere så trenger det ikke være en spesiell demokveld for at dere kan komme på besøk :-D
    Bare si fra en dag det passer - selv om jeg vet at du ikke så lett kommer unna!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg oppdatert første post med de som har meldt seg på foreløpig.

Flere ledige plasser, så bare hiv deg på hvis du lurer....

Si fra hvis jeg har glemt noen!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Foreløpig god plass på onsdag, så bare hiv deg på :-D
    Fint. Det har faktisk dukket opp noe som gjør at jeg må til Oslo tirsdag- onsdag, så da melder jeg meg herved formelt på Kontaktinfo osv. har vi jo allerede.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •