Akustikktiltak i praksis - invitasjon til demo - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 58
    Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her skulle jeg gjerne likt å være med her, men jobber desverre nesten hver kveld

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Fint. Det har faktisk dukket opp noe som gjør at jeg må til Oslo tirsdag- onsdag, så da melder jeg meg herved formelt på Kontaktinfo osv. har vi jo allerede.
    Hyggelig, hyggelig!

Håper det blir en litt bedre opplevelse nå da:-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g.org
    Her skulle jeg gjerne likt å være med her, men jobber desverre nesten hver kveld
    Vi får se om vi får til en helg etter påsken kanskje ?

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det Burde jo for håpentligvis funke

Intermediate TheNatural sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Som jeg sier til venner og kjente så er ikke dette alltid veldig behagelig å høre på bestandig, men en cymbal låter ganske friskt og vondt når man kliner til, men det er slik også i virkeligheten. Jeg ønsker derfor ikke et anlegg som gjør at all musikk er behagelig å høre på og "slører" til musikken. Da dreper man dynamikken og snevrer inn spekteret som ligger der ute i "real life".
    Det er virkelig tankevekkende, det du her skriver og jeg er med på den. Hvordan er det dog, (med tanke på at du heller til adskillig mere demping enn de fleste slik jeg forstår det) med cymbalen, vil den være mere "naturlig" i et meget dempet rom kontra et mindre dempet rom?

Ellers et flott tiltak med lyttesessions hos deg. Skulle gjerne ha vært med, men dere bor jo alle så usentralt til

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheNatural
    Det er virkelig tankevekkende, det du her skriver og jeg er med på den. Hvordan er det dog, (med tanke på at du heller til adskillig mere demping enn de fleste slik jeg forstår det) med cymbalen, vil den være mere "naturlig" i et meget dempet rom kontra et mindre dempet rom?

Ellers et flott tiltak med lyttesessions hos deg. Skulle gjerne ha vært med, men dere bor jo alle så usentralt til
    Andøya er jo ikke langt unna og det er lenge til neste onsdag

Beklager at "vi" ikke bor litt mer sentralt :wink:

Jeg er av den oppfatning at diskant og mellomtone er mye flinkere til å gjengi bl.a. cymbaler enn veggene eller taket eller gulvet er. Dette grunnet at diskanten er lagd for å stope og starte når "noen" forteller den det, mens rommet anlegget det står i sjelden stopper når man vil :-D

Har ennå tilgode å få skikkelig fokus/pinpointing og virkelighetstro lyd i rom som ikke er godt dempet. Det eneste må være rommet til topline som egentlig tøyde alle mine grenser for hvordan man skal plassere et anlegg og hvordan temme det riktig. Der satt det en trommis langt borte i stua og spilte på settet sitt og jeg hadde ingen problemer med å høre hvor hi-hat, skarptromme eller cymbal befant seg.

Regna ut at jeg hadde rundt 57 akustikkplater fra 30-100mm i rommet mitt nå + bassfellene av Rockwool i hjørnene. Dette er litt grunnet at jeg har store bjelker i taket på tvers som må stoppes for tilbakeslag. Taket er da tettet med akustikkplater med 100mm i front, så 50mm på midten og 30mm bakover. Det er også godt med plater i begge siderefleksjonene på begge sider og på frontvegg, samt bak foran vindu og ved siden av bakhøyttalere.
    Allikevel så klarte jeg å høre en slags flutter ved siden av bakerste seterad da jeg klappet i hendene for å demonstrere etterklangen for en kar i dag. Hmmm.... det var litt merkelig.....

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er første demo gjennomført og jeg må få lov å takke for en veldig hyggelig aften med mye god musikk og ivrig prat (mest fra min side kanskje)...

Nok en gang treffer man på 3 ukjente mennesker i denne AV-verden og de er like hyggelige som alle andre jeg har blitt kjent med her inne.
    Det er noe spesielt med det å samle entusiaster, uansett alder, yrke og sivilstand og bare nyte musikken og praten om teknikk, akustikk o.l.

Håper flere har lyst til å ta en tur neste uke og slå ihjel noen timer med garantert likesinnede mennesker.

Håper alt gikk vel på hjemtur, freddie kom jo tross alt helt fra Rjukan:-D

Er dere i nærheten en annen gang, eller har lyst til å ta en tur, så si i fra....

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemturen gikk fint den, selv med irritasjonsmomenter underveis med omkjøringer både her og der...
    Hyggelig å møte flere AV-nick også!

Vil takke for anledningen til å ta turen innom, og jeg vil anbefale andre å benytte muligheten til å gjøre det samme når Mor10 inviterer...

En ting er utstyret i rommet, som stort sett holder meget høy klasse og i tillegg kanskje er litt utenom det man finner i de tusen hjem forøvrig.

Det andre momentet, som vi (i perioder) prøvde å fokusere litt på i går, er akustikken.
    Her har Mor10 eksperimentert siden forrige kino på loftet med demping i forskjellige varianter. Dette har resultert i et rom som er ganske mye dempet, som var litt uvant i forhold til mitt eget.
    Det er brukt akustikkplater i forskjellige tykkelser på strategiske plasser i de løse veggrammene, i tillegg til i taket.
    Må heller ikke glemme de berømte "høyballene" i hjørnene foran eller Svanå-stabelen med bassfeller bak

Totalen er meget overbevisende, med lyd som kommer fra de punktene den skal komme.
    Resultatet sammen med korrekt høyttalerplassering gir et sweetspot med meget bra definisjon i forhold til bredde og dybde i lydbildet, demonstrert med bl.a. InPhase/OutOfPhase og QSound demo.
    Dette viste seg også på stereo etterpå med et stort lydbilde og en basspunch jeg kommer til å savne her hjemme :evil:

Vi fikk også sneket inn litt demo av film - og jeg fikk ikke mindre lyst til å få senterkanalen bak lerretet...

Mor10 sine tanker, erfaringer og anbefalinger satte nok spor hos alle de besøkende!

Til Tols1 - hvis dette anlegget ikke spilte bass før, så gjør det definitivt det nå...

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Da er første demo gjennomført og jeg må få lov å takke for en veldig hyggelig aften med mye god musikk og ivrig prat (mest fra min side kanskje)...

Nok en gang treffer man på 3 ukjente mennesker i denne AV-verden og de er like hyggelige som alle andre jeg har blitt kjent med her inne.
    Det er noe spesielt med det å samle entusiaster, uansett alder, yrke og sivilstand og bare nyte musikken og praten om teknikk, akustikk o.l.

Håper flere har lyst til å ta en tur neste uke og slå ihjel noen timer med garantert likesinnede mennesker.

Håper alt gikk vel på hjemtur, freddie kom jo tross alt helt fra Rjukan:-D

Er dere i nærheten en annen gang, eller har lyst til å ta en tur, så si i fra....
    Takker for en inspirerende kveld Mor10!

For det første så er det veldig artig å se og oppleve et avrom av et slikt kaliber du har satt opp.

For det andre så er det utrolig bra å kunne oppleve den dempingen du har oppnådd, dette inspirerer meg mye mer enn jeg hadde forventet.

Og ikke minst, for det tredje, så er det flott å kunne sette et ansikt på folk her på avforum og når de i tillegg er så generøse med å utøse sin kunnskap og inviterer til en slik demo, angrer jeg ikke et sekund på at jeg satt av torsdagen til dette.

Tusen takk for en flott kveld og brått tar jeg deg på ordet om å komme innom ved en senere anledning

(Gleder meg til å teste ut akustikkplatene dine, ble desverre ikke hjemmekontor, men tar nok turen hjem etter vaflene er fortært)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Til Tols1 - hvis dette anlegget ikke spilte bass før, så gjør det definitivt det nå...
    Veldig bra initiativ fra Morten dette her, og hvis han har klart å åpne noen øyne og gi inspirasjon rundt dette med demping og akustikk så er jo det helt supert. For det er dessverre et neglisjert og/eller nedprioritert tema for mange.

Og ja, jeg gleder meg til å oppleve denne kinoen slik den skal være, det ble nok noe amputert forrige gang. Men selskapet og praten er jo også vel så viktig. De 3 første dagene i neste uke blir temmelig slitsom i jobbsammenheng, så det skal bli deilig å kunne runde av med en audiovisuell oppkvikker

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen freddie og bergli!

Hadde dere timet innleggene deres? Ikke legg inn noe før kl 09:22, da legger jeg inn 09:23

Takk for hyggelige ord og som sagt, bare hyggelig å invitere slike folk som dere :-D

Passet jo veldig bra at vi tok en tur opp i den gamle kinoen på loftet, der stod jo de gamle akustikkplatene jeg brukte der med rammer og all ting. De burde passe godt til din loftkino også, og bare fint hvis noen kan få brukt for de :-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To til meldt på til onsdagens demo:

totto og Elemental Studios ønskes velkommen.

Må fylle opp lageret med Seigmenn og bamsemums da :-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er også HilRam påmeldt :-)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RoLe er også påmeldt, så da må jeg antagelig sette en stopp for denne gangen.

Er det flere som kunne tenke seg å komme en annen gang, så legg inn et hint i denne tråden, så skal jeg sette opp noen dager etter påske også.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Valo
    HMMMM Der skulle vi ha vøri Karl.

Kjempe tiltak Mor10, og takk for det. Klarer ikke det første møtet, men skal seriøst vurdere fremmøte på det andre.
    Begynner å bli litt fullt, så vil bare sjekke om du kommer en tur?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke ta med kinoen din og dra på turne til Nord-Norge?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke ta med kinoen din og dra på turne til Nord-Norge?
    Har vurdert det....

Den er jo ganske frakoblet fra huset med egen terrasse på toppen, så bare løfte den av og opp på en skikkelig trailer. Mister den ene sideveggen, men da får vi jo testa hvordan lyden egentlig er i friluft. Det er jo det beste for akustikken. Da må jo målet bli å få en side av anlegget(med akustikkplater) til å låte likt med virkeligheten på andre siden som er åpen ut mot "intet" :-D
    Hvis hele kinoen i tillegg henger i en kran i lufta, så er jo vibrasjoner et ikke-tema også?

Hmmm....

Dagens utfordring:
    Klarer noen å få hengt opp et anlegg i en heisekran med en ramme under, hvor vi kan henge opp en stol og to aktive høyttalere i riktige proporsjoner? Det må jo bli den ultimate lydopplevelsen?
    Jeg stiller da gjerne med stol og høyttalere, men er litt usikker på om jeg har lyst til å sitte i stolen :-D
    RuneW: Du klarer kanskje å tegne en slik konstruksjon?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bruke en luftballong?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bruke en luftballong?
    Eller 10?

Er vel nærmere 10 tonn med betong i kontruksjonen :-D

Edit:
    Ehhh....

For å henge opp stol og høyttalere ja - ikke dumt. Sette på en CD med Ambra og sjekke ut Nordmarka fra lufta.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har da sett på Up hvordan man kan gjøre sånt, men da trenger du sikkert mer enn 10 ballonger...

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •