nubben - fra kjellerstue til kinorom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer nubben sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

nubben - fra kjellerstue til kinorom

Etter mye om og men, er tiden kommet for å komme starte opp prosjektet.

Har fulgt med på en del tråder og det er mange flinke folk i aksjon. Mitt utgangspunkt er enklere og betydelig mindre omfattende enn for noen av prosjektene jeg har fulgt med i.
    Utgangspunktet er en L-formet kjellerstue som jeg har tenkt å dele av, slik at det blir et rektagulært rom.
    I ene enden fins en peis som jeg ikke har tenkt å rive, men lager problemer i forhold til en helhetlig løsning. Ser at andre også har ulike dillema i forhold til innredning/bruk. Har lurt på å "gjemme" den bak et forheng. Kan hende at det er noen som har gjort noen lure ting i denne sammenhengen?

Har en utfordring i forhold til lyd mellom 1.etg/stue og kjellerstue som ligger rett under. Det er veldig lytt. Har tenkt å bruke Glava sitt system med lydbøyler og to lag med gipsplater.

Gulvet er skiferbelagt ved peis og filser ellers, varmekabler. Tre kjellervinduer på ene veggen. En halvvegg med leka/pusset. En halvvegg som skal deles av. H-bjelke/drager i taket.

Legger ut noen bilder. Kona ser fram til en mer ryddig framtid...

Rommet måler 6,9 x 3,88 => 26,8 m2 (Målt i forkant av peis)

Utstyrsliste:
    Senter/Bak: JBL-LSR-4326P
    Front: JBL-LSR32
    Sub: JBL-LSR6312P
    Forsterker: Crown XTi-1000 (til LSR32)
    Prosjektor: BENQ-W5000
    HTPC/W7
    HK-AVR230
    Phillips BD9500

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peisen var SÅ stor ja! den ser nesten for dyr ut til å rive også. tenker du på ett fullblods kinorom, eller meir som eit multirom med kinomulighet?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...fram med slegga...

Newcomer Tannoy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som du har et bra utgangspunkt her...!
    Skjønner at du ikke vil ta peisen, men det er ingen problem å fjerne denne i løpet av en ettermiddag...
    Gjorde det samme i fjor i stua da vi tok over et hus fra -73...
    Et par timer med slegge og vinkelsliper så har du det...men skjønner allikevel at peisen må stå...
    Så da er det bare å definere hvor hjemmekino man vil ha det...

Lykke til! Det blir gøy å følge med hvordan prosessen blir...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme hva du gjør med peisen, bare sørg for å beholde rosafargen på veggene

Men vi hadde faktisk en liknende peis i huset til foreldrene mine, den ble satt på i 1979, i skifer og sånne rosa granittsteiner innimellom. Den peisen ble faktisk brukt i brosjyren til Dovre på begynnelsen av 80-tallet. Vi synes det var utrolig stilig den gangen. Men alt til sin tid, enkelte ting vokser man fra og man kommer antagelig ikke til å synes det er stilig igjen noensinne. Men smak og behag kan jo ikke diskuteres som kjent. Personlig ville jeg droppet peisen.

For å stoppe lyd er vel lydbøyler og gips veien å gå ja.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett i forhold til andre prosjekter, tror jeg at det blir noen restriksjoner.
    Starter allerede med peisen da...

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Peisen var SÅ stor ja! den ser nesten for dyr ut til å rive også. tenker du på ett fullblods kinorom, eller meir som eit multirom med kinomulighet?
    Jeg satser på å få til en kino løsning som jeg blir fornøyd med. Sånn sett er peisen et problem i forhold til å "ta den helt ut"

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...fram med slegga...
    Ikke frist meg for mye...

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tannoy
    Ser ut som du har et bra utgangspunkt her...!
    Skjønner at du ikke vil ta peisen, men det er ingen problem å fjerne denne i løpet av en ettermiddag...
    Gjorde det samme i fjor i stua da vi tok over et hus fra -73...
    Et par timer med slegge og vinkelsliper så har du det...men skjønner allikevel at peisen må stå...
    Så da er det bare å definere hvor hjemmekino man vil ha det...

Lykke til! Det blir gøy å følge med hvordan prosessen blir...
    Peisen er et dillemma. Solid stykke håndtverk og fortjener enn bedre skjebne enn å bli revet - syns jeg. Fint med synspunkter og tilbakemeldinger.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Samme hva du gjør med peisen, bare sørg for å beholde rosafargen på veggene

Men vi hadde faktisk en liknende peis i huset til foreldrene mine, den ble satt på i 1979, i skifer og sånne rosa granittsteiner innimellom. Den peisen ble faktisk brukt i brosjyren til Dovre på begynnelsen av 80-tallet. Vi synes det var utrolig stilig den gangen. Men alt til sin tid, enkelte ting vokser man fra og man kommer antagelig ikke til å synes det er stilig igjen noensinne. Men smak og behag kan jo ikke diskuteres som kjent. Personlig ville jeg droppet peisen.

For å stoppe lyd er vel lydbøyler og gips veien å gå ja.
    Rosa i all sin prakt! Men det ligger ikke i planene å videreføre rosa. Kan ta vare på litt tapet til deg

Huset er fra '86 så det stemmer med tidsalderen.
    Ser at det er flere som deler din oppfatning vedrørende skjebenen til peis. Mulig jeg må ta en ny runde.

Ja, taket må ned og opp med lydbøyler/gips. Hadde i utgangspunktet tenkt å droppe rommet som skal deles av i forhold til lydbøyler. H-bjelken/drager er også en usikkerhetfaktor i forhold til lyd. Hadde tenkt å legge isolasjon inn i H'en hulrom.

Ellers har jeg fulgt med på din/RuneW byggetråd og det har vært til stor inspirasjon for meg!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig å kunne være til inspirasjon Fint hvis du kunne ta vare på litt rosa tapet ja, den var skikkelig lekker

Jeg har også sett bilder av peiser som som er blitt malt i hvitt/lyst, det har faktisk blitt ganske stilig, man slipper det monumentale uttrykket skiferen gir. Men uansett kan det vel hende at peisen står litt i veien. For øvrig har jeg også forståelse for konas ønske om litt ryddigere kjellerstue... det råder jo et aldri så lite kaos der...

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig å kunne være til inspirasjon Fint hvis du kunne ta vare på litt rosa tapet ja, den var skikkelig lekker

Jeg har også sett bilder av peiser som som er blitt malt i hvitt/lyst, det har faktisk blitt ganske stilig, man slipper det monumentale uttrykket skiferen gir. Men uansett kan det vel hende at peisen står litt i veien. For øvrig har jeg også forståelse for konas ønske om litt ryddigere kjellerstue... det råder jo et aldri så lite kaos der...
    Jeg syns slike peiser er flotte, men helst i omgivelser så som peisstue, stue (70-80 talls) og hytte. Skjønner at du sender meg en benymringsmelding vedr rot. Årsaken er først og fremst et annet parallellprosjekt som jeg holder på å lande i et nærliggende rom. Når dette er på plass, skal rotet omplasseres. Videre blir det da etterhvert mer alvorlig aktivitet.

Newcomer Tannoy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Omplassering av rot...dette høres kjent ut selv om jeg fylte container nr. 3 til randen i sommer...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nubben
    Jeg syns slike peiser er flotte, men helst i omgivelser så som peisstue, stue (70-80 talls) og hytte. Skjønner at du sender meg en benymringsmelding vedr rot. Årsaken er først og fremst et annet parallellprosjekt som jeg holder på å lande i et nærliggende rom. Når dette er på plass, skal rotet omplasseres. Videre blir det da etterhvert mer alvorlig aktivitet.
    Jo jeg er enig, slike peiser er i utgangspunktet flotte, men på en litt retro og monumental måte. Og dessuten er det jo flott håndverk. Men hver sin smak

Blir spennende å følge dette prosjektet, håper du følger opp med bilder og annen filosofering.

Active commodus sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    va med og rydde litt før bilder

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nubben
    Solid stykke håndtverk og fortjener enn bedre skjebne enn å bli revet - syns jeg. Fint med synspunkter og tilbakemeldinger.
    Det var strengt tatt Twin Towers også , men litt kynisk vinkla så går verden videre om enn velger å neglesjere nostalgi også..
    My 2 cents , gå for det du tror blir den beste løsningen , riv det som må rives i den prosessen..

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tannoy
    Omplassering av rot...dette høres kjent ut selv om jeg fylte container nr. 3 til randen i sommer...
    Det blir nok noe kastet, ja, om ikke i den størrelsesorden.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo jeg er enig, slike peiser er i utgangspunktet flotte, men på en litt retro og monumental måte. Og dessuten er det jo flott håndverk. Men hver sin smak

Blir spennende å følge dette prosjektet, håper du følger opp med bilder og annen filosofering.
    Skal ta en ny runde på peisen, så får vi se hva vi lander på. Har hatt et langdrygt prosjekt på hytta, hvor jeg fikk tak i en brukt Jøtul innsats og
    murt opp en peis og deretter lagt på naturstein. Denne hadde jo passet fint der :???: Har respekt for peiser...
    Skal etterhvert etterkomme dine ønsker om flere bilder og litt planer/framdrift

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av commodus
    va med og rydde litt før bilder
    Kjøper den :-D Regel: 25 - Ryddig før bider tas!

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av halvnakke
    Det var strengt tatt Twin Towers også , men litt kynisk vinkla så går verden videre om enn velger å neglesjere nostalgi også..
    My 2 cents , gå for det du tror blir den beste løsningen , riv det som må rives i den prosessen..
    Skal overveie peisens skjebne nok en gang. I forhold til en god totalløsning, ligger min venn, peisen dårlig ann.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •