Tannoys kjellerprosjekt-ferdigstilt!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 86
    Newcomer Tannoy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Tannoys kjellerprosjekt-ferdigstilt!

Etter mye tid rundt på Avforum de siste ukene, tenkte jeg å dele litt rundt mitt lille kjellerprosjekt. Etter å ha kjøpt hus med påfølgende 2 års oppussing, har tiden kommet for kjellerarealene med mulighet for en liten "kinokrok".

Areal:

Lengde: 6.90
    Bredde: 3.70
    Takhøyde: 2.25

I utgangspunktet kunne hele rommet blitt brukt kun til kino, men planen er at dette skal bli et flerbruktsrom, med mulighet for overnatting. I tillegg er hovedmålet at dette skal bli et rom som kidsa kan kose seg...(det kommer nok en Playstation e.l etterhvert...)

Elektronikk:

-Panasonic TX-PS50G20E Plasma TV
    -Onkyo TX-DS595 reciever
    -Tannoy Saturn S6 fronthøytalere
    -Tannoy Saturn S6LR bakhøytalere
    -Tannoy Saturn S6C centerhøytaler
    -Tannoy MX-10 subwoofer
    -Samsung HD950 DVD-spiller
    -Sonos ZP80
    -Buffalo Linkstation Mini NAS 1 TB
    -Supra Ply Iceblue 3.4 til fronthøytalere
    -Vivanco HPHL 408 Silver flat til center- og surroundhøytalere
    -Monster Interconnect til subwoofer
    -Vivanco coaxial DVD-reciever
    -Proson bananplugger
    -EL-ITX overspenningsvern
    -Soundstyle rørstativ til bakhøytalere
    -DX optisk ZP80-reciever
    -DX HDMI fra TV til DVD
    -DX DIY bordantenne
    -VW Acoustics dempeføtter til fronter, bakhøytalere og subwoofer
    -Panasonic DMP-DB85 BD-spiller
    -Sony Playstation 3 m/250 GB HD
    -DX HDMI 1080p fra PS3 til TV
    -DX optisk kabel fra PS3 til reciever

Rommet består av panel...EVERYWHERE!
    Her er det plank av god norsk kvalitet på vegger og i tak.
    På gulvet er det en påstøp av betong ( av ukjent grunn) på ca 5 cm. Under dette er betonggulv med isolasjon, fuktsperre så det er bare å sette igang...

Utgangspunktet:

Vedlegg 63033

Dessverre så mistet jeg en del bilder under selve starten av prosjektet, men så langt er det gjort:

Byttet ut gamle trevinduer med nye i plast
    2 runder med kvistlakk (boooooring!)
    2 runder med hvit grunning
    Satt inn nye luftventiler
    Blendet av den ene døra (inn til verksted)
    Bygd nye vinduskasser

Etter 2 runder med grunning på vegger, døra er fremdeles synlig.

Vedlegg 63034

Slik ser det ut så langt:

Vedlegg 63035Vedlegg 63036

Videre så er planen å legge 3 mm Depronplater på gulv og legge varmekabler som skal støpes. Sannsynligvis blir det noe slitesterkt vinylbelegg til slutt, men dette er noe frem i tid da dette blir et prosjekt uten tidspress. Veggene og taket skal males ytterligere 2 strøk med hvit maling, det skal listes og i taket blir det en spotvaier som jeg har fra tidligere.

Som bilde er målet å få inn en 50". Jeg kommer til å sitte ca 3-3.20 meter fra denne og har hatt noen runder med meg selv hva som blir best. Hadde egentlig lyst på PJ, men med tanke på at det er eldre elektronikk som skal inn (uten HDMI på reciever) og at det skal opereres av barn, så tror jeg en TV blir best...noen innspill?

Her skal TV en henge:

Vedlegg 63037

Da dette blir på veggen der det tidligere var ei dør, planlegger jeg å legge noe av ledninger osv på baksiden av veggen (på verkstedet) for å oppnå en høy WAF som er viktig i dette prosjektet...

Oppdatering 14. mars 2010:

Selv om tempoet ikke akkurat er på topp, så skjer det ihvertfall litt...
    Fikk hentet dører og dørvridere på Monter igår, men tipper at dette blir noe av det siste som kommer på plass.
    Dørene er fra Dooria, modell Polar 1000, dørvridere er fra Hoppe, modell Stockholm F9.

Vedlegg 63085Vedlegg 63086Vedlegg 63087

Vet ikke helt hvor mye varmekabler i støp og evt. belegg kommer til å bygge og vil gjerne ha dette kant i kant med dørterskel...
    Da jeg holder på med simultanoppussing av resten av kjelleren er det mulig at de andre dørene kommer opp først.

Ellers fikk jeg levert moduler fra Montana til stua i går som skal romme dekoder og DVD spiller. Godt fornøyd når de var oppe på veggen...kan anbefales!

Vedlegg 63089

Var forøvrig en runde på Elkjøp og Expert igår for å titte litt på en 50". Primært var det LG PS8000 jeg skulle se på, men dette ble en skikkelig nedtur! Har lest en del tester at denne skulle ha et knall svartnivå, med dette synes jeg var oppskrytte greier. Etter mye dill med innstillingene ble det noe bedre, men tror ikke dette er Tv en for meg. Tror heller Panasonic er et bedre valg...
    Ellers så får vi se hvor mye tid man får til videre arbeid med kjelleren...
    Slik som det ser ut nå værmessig, skal disse opp så fort som mulig så man kan flytte livet ut på terrassen...

Vedlegg 63088

Ha en super søndag!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en lang ettermiddag på "alle" elektrobutikker i går sitter jeg igjen meg følgende:

Er bransjen kjøpt og betalt?

LG og Samsung stort sett over hele fjøla...

Noe Panasonic spredt her og der, men bare utgående og gamle skjermer...skikkelig skuffende!

Allikevel, idag la jeg inn en bestilling på 2 stk 50" G20 hos HFK med levering neste uke! En til svigers og en til meg... Dette blir knall!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som TV en er i anmarsj, var det greit å komme et lite stykke videre.

Listet rundt 2 av vinduene idag og malt taket med 1. toppstrøk...håper at dette holder!

Ellers har det blitt en runde med akryl og sparkel...det er mye bra på tube!

Vedlegg 63209

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende dette. Min store drøm å få meg et kryp-inn med dedikert kino rom til rådighet.....

Når det gjelder valg av skjerm, blir du garantert fornøyd. Kjøpte selv en V10 nettopp, og er MEGET fornøyd med Panasonic. Kan ikke sammenlignes med andre skjermer jeg har tittet på

Lykke til med prosjektet

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo bli knall dette! Moro, men dog slitsomt, å dra i gang med et såppass prosjekt.. Lykke til, utgangspunktet er jo meget bra!

Sitat Opprinnelig postet av Tannoy
    I utgangspunktet kunne hele rommet blitt brukt kun til kino, men planen er at dette skal bli et flerbruktsrom, med mulighet for overnatting.
    Bare husk at dersom du kun er ét lite vindu i rommet så kan du ikke kalle det for et soverom (gjesterom) ble jeg en gang fortalt. Hadde et maken "gjesterom" i kjelleren i min forrige leilighet, men siden målene på vinduet var så lite kunne jeg ikke kalle det for et soverom pga. rømningsveier.

Ikke drep budbringeren om dette er feil, men mener det er nevnt noe om dette i en eller annen lov.

Newcomer AV-Frexen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Oslo
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

soverom

de kaller det vel for alternativ rømningsvei. Og er vinduet for lite blir ikke det godkjent.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal du ha vinduet godkjent som alternativ rømningsvei
    må vinduet være minst 0,6 meter bredt og 0,5 meter høyt
    og summen av høyde og bredde må være minst 1,5 meter.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Det er 3 stk vinduer i kjelleren og ingen er nok godkjent som rømningsvei (må vel være 1x1 m). Uansett, 2 av de kan svinge innover så dersom det brenner, er det ingen problem å komme seg ut. I tillegg har jeg egen inngang via garasje i kjelleretasjen.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    Spennende dette. Min store drøm å få meg et kryp-inn med dedikert kino rom til rådighet.....

Når det gjelder valg av skjerm, blir du garantert fornøyd. Kjøpte selv en V10 nettopp, og er MEGET fornøyd med Panasonic. Kan ikke sammenlignes med andre skjermer jeg har tittet på

Lykke til med prosjektet
    Takk skal du ha!

I stua har jeg en eldre PV500 som fremdeles holder høy bildekvalitet synes jeg så det skal bli gøy å sammenligne disse to...
    Hadde egentlig tenkt å gå for en LG 8000 serie, men synes Pana går den en høy gang (og da har jeg ikke sett den nye 20 serien ennå...)
    Man kan liksom ikke trå feil når det gjelder Panasonic plasma nå som Pioneer er ute av bildet...

Har du foressten koblet TV en din til nettverk? I så fall, hvordan funker dette?
    Tenkte å teste ut muligheten til å streame f. eks film via NAS.

Jeg har ikke bestilt noe wifi dongle, tenkte evt. å ta dette etterhvert. Har mulighet å dra kabel(snørrogførti meter...), men vet ikke om jeg gidder...

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det har jeg ikke prøvd enda. Har hatt så mye på gang siste tia, hehe

Men det ser utrulig kult ut

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en dag med litt småpusling er i havn.
    Har fått hengt opp spotwire, men endelig tweaking for komme til slutt.
    Da det er dårlig med lys i kjelleren, tror jeg dette blir en grei ordning da det ikke skal bli for dyrt med tanke på å legge opp spotter e.l. Disse kan jeg dimme så jeg tror det kan bli bra med tanke på filmtitting....

Vedlegg 63236Vedlegg 63238

Ellers fikk jeg malt første toppstrøk på halve veggen idag og gitt stereobenken litt ny hvitfarge...tror at sluttresultatet kan bli bra med tanke på at det er en klassiker fra IKEA...

Vedlegg 63237

Har også fått mailet elektrikeren min, så da får vi se om vi kan få noen pris på varmekabler og mulig en ekstra 16A og noen ekstra støpsler...

Nå blir det velfortjent...Vedlegg 63239

Ha en god kveld!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk tatt en liten runde på nettet i går kveld og bestilte noen billige kabler fra Dealextreme. Tenkte jeg denne gangen skulle teste noen latterlige billige HDMI kabler til 12 USD. I teorien skulle disse funke som bare det...
    Slang også meg en optisk lydkabel...8 USD...
    Noen som har erfaring med billige digitalkabler herfra?
    Har bestilt en del andre rareriteter fra Dealextreme og de holder stort sett ok kvalitet i forhold til pris. Fritt levert på døra, og tror ikke disse er noe dårligere enn f.eks de som selges på Clas eller Biltema med en enda latterlig lavere pris...

Ellers kommer elektrikeren på mandag, så det blir "interessant" å høre hvor mye hans arbeid vil komme på...

Ha en god helg!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har elektrikeren vært her og prisen ble som fryktet. Sannsynligvis kommer varmekabler, støp av disse, 10 doble kontakter og materiell på 30 bananer...
    Gulvbelegg eller hva vi lander på kommer i tillegg...

Tenk DEN recieveren jeg kunne ha kjøpt for dette...(ønkser meg en ny...)

Uansett, jeg krysser fingerene at futen er snill mot meg i år...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tannoy
    Etter en lang ettermiddag på "alle" elektrobutikker i går sitter jeg igjen meg følgende:

Er bransjen kjøpt og betalt?

LG og Samsung stort sett over hele fjøla...

Noe Panasonic spredt her og der, men bare utgående og gamle skjermer...skikkelig skuffende!
    Har vel med at de sikter seg inn på ett marked som mange går for:
    -under 10000
    -grei kvalitet
    -bra design
    -størrelse

Og med at spesialmarkedet er såpass lite, og stiller krav til slike forhandlere, så er det lett for at de nedprioriterer. Elkjøp gjort ett forsøk der med Pioneer, Yamaha og ikke minst Abrahamsen, hvor de i flere fora hadde snakket om en seriøs profil, men det har dessverre blitt litt halvhjertet.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Har vel med at de sikter seg inn på ett marked som mange går for:
    -under 10000
    -grei kvalitet
    -bra design
    -størrelse

Og med at spesialmarkedet er såpass lite, og stiller krav til slike forhandlere, så er det lett for at de nedprioriterer. Elkjøp gjort ett forsøk der med Pioneer, Yamaha og ikke minst Abrahamsen, hvor de i flere fora hadde snakket om en seriøs profil, men det har dessverre blitt litt halvhjertet.
    Ja dessverre er det nok rett som du sier. Det som var litt interessant var at da jeg kommenterte dette når jeg var innom Lefdal, fortalte selgeren (nesten hele veggen var dekorert med Samsung Tv er) at Samsung hadde kjøpt veggen. De sponser altså Lefdal for å få opp sine Tv er. På lik linje som andre produsenter kjøper de beste plassene i dagligvarebutikken for å oppnå større salg...
    Dette er virkelig kjipe greier for oss som ønsker "skikkelig" utvalg...
    Men sånn har det vel blitt over hele linja, som regel så det pris som er avgjørende...
    Som en kollega fra Nederland sa etter å ha vært her noen måneder...nordmenn kjører gjerne rundt i Merce til 1 mill, men handler maten sin på Rema (han kunne ikke skjønne det elendige matvareutvalet her til lands...) En liten digresjon der...

Newcomer golfsko sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Adium
    Kan jo bli knall dette! Moro, men dog slitsomt, å dra i gang med et såppass prosjekt.. Lykke til, utgangspunktet er jo meget bra!

Bare husk at dersom du kun er ét lite vindu i rommet så kan du ikke kalle det for et soverom (gjesterom) ble jeg en gang fortalt. Hadde et maken "gjesterom" i kjelleren i min forrige leilighet, men siden målene på vinduet var så lite kunne jeg ikke kalle det for et soverom pga. rømningsveier.

Ikke drep budbringeren om dette er feil, men mener det er nevnt noe om dette i en eller annen lov.

Det som gjør at det ikke er godkjent som soverom, er andelen lysareal.
    Lysareal skal være tilsvarende 10% av gulvarealet.
    Så om rommet er 10m2 stort, skal du ha minimum 1m2 med lysåpning i vinduet. Dette for å definere det som et rom for varig opphold.
    Først da kan man kalle det et soverom
    Men dette har jo kun betydning ved en takst, eller om du skal selge.
    Når det gjelder rømningsvei, ser jeg du har fått svar på det.

-golfsko-

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er du kommet skikkelig i gang, ser ut til å bli svært bra dette!!!

Mye oppussing for deg de siste årene, men nå er det kanskje bare det gøye igjen, nemlig hjemmekinoen?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er utvilsomt sjarmøretappen av det store husprosjektet, selvom det gjenstår en del ute ennå (når snøen går kommer det 100m2 med stein...)

Dessverre så skal alle kidsa ha mat, klær og mange andre banale nødvendigheter så det blir litt prioriteringer...derfor er ikke tempoet helt som ønsket...men, men...vi får ta tida til hjelp!

Tror uansett at sluttresultatet blir en helt ok TV-krok.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabler til bakhøytalere

Etter en samtale med elektrikeren, mente han at det er ingen vits å kappe panelen ved gulvet før støping av ny støp. Han mente at det er vanlig å legge en gummi/plastlist e.l rundt veggen slik at betongen har litt rom å bevege seg noe som høres fornuftig ut. Det er også greit å slippe dette med tanke på at jeg har ganske lite å gå på i forhold til spikerslaget i bunnterskelen hvor panelen er festet. Spørsmålet blir da:

Planen var at jeg skulle legge kabler til bakhøytalere bak gulvlist mellom panel/påstøp. Dette blir ikke mulig nå.

Vedlegg 63455

Noen som har et forslag til hvordan jeg kan få skjult kablene? Kan selvfølgelig frese ut spor i gulvlistene evt. kjøpe ferdig lister med kabelkanal. "Problemet" er at kablene jeg har er noen halvfeite av flatline typen som aldri verden får plass bak ei list..

Vedlegg 63456

Har også vurdert å støpe ned 2 elektrikerrør e.l i støpen, men dette vil da lage hull i gulvet og komme i konflikt med varmekablene...
    Eller vil avstanden mellom vegg/påstøp romme nok plass til kablene? Noen som har erfaring med dette?

Alt. kan jeg kjøpe kabelkanaler på Biltema e.l og legge disse utenpå, men ønsker mest mulig skjult opplegg...

Noen kloke hoder som har noen forslag så hadde det vært supert!

På forhånd takk!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Panasonic TX-PS50G20E i hus!

Da var Tv en i hus! (det kjipe er at jeg ikke får satt den opp på en stund...) Allikevel...førsteinntrykk...kassa den kommer i er virkelig stor..hehe...

Vedlegg 63494

Ellers har jeg fått grunna ferdig vinduene idag (hadde egentlig glemt hvor jæ... kjedelig det er å male vinduer...) så da er det klart til 1. toppstrøk. Må nok en gang ut å kjøpe maling...blir sikkert ikke før etter påske...

Videre fikk jeg kjøpt med med 30 stk Depron 3mm plater hos Megaflis (tilbud 29 per stk) som skal legges før varmekablene.

Vedlegg 63495 Vedlegg 63497

Ikke akkurat tykke greiene...

Noen som har noen erfaring med hva de kan festes med som er billig? Det finnes et produkt som anbefales, men dette er jo dritdyrt...
    Noen tips?

Åja...jeg fikk med denne når jeg kjøpte TV en...

Vedlegg 63496

Noen som vet om den er noe tess?

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •