Tannoys kjellerprosjekt-ferdigstilt! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 86
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    vurderer selv en 50g20 - så blir spennende å høre når du får den opp. når kan det forventes?! 8)

Active Fantonald sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tannoy
    Da har elektrikeren vært her og prisen ble som fryktet. Sannsynligvis kommer varmekabler, støp av disse, 10 doble kontakter og materiell på 30 bananer...
    Gulvbelegg eller hva vi lander på kommer i tillegg...
    Heisann! Leste gjennom tråden din i søken etter litt råd og tips. Så kom jeg over dette. Jeg har selv et noe tilsvarende prosjekt på gang, og snart trenger jeg elektriker.

30 tusen????? F*** i he*****, det koster å ha elektriker i hus, skjønner jeg!? Hvor mye materiell regner du med kommer til å gå med? Hva slags materiell? Kommer du til å gjøre noe selv, eller skal elektriker gjøre alt?

Selv har jeg enda ikke vært i kontakt med elektriker, men jeg skjønner at jeg må høre litt rundt før jeg slår til hos noen. Grunnen til at jeg spør om detaljer, er at jeg trenger å finne ut hva jeg kan spare på 8) .

Newcomer Tannoy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mogul
    vurderer selv en 50g20 - så blir spennende å høre når du får den opp. når kan det forventes?! 8)
    Nei det var det...
    Tror dessverre ikke det blir med det aller første selv om det KLØR i fingrene.
    Tror det er en dårlig ide med tanke på at det skal håndverkere med skarpe verktøy inn i rommet:-D (no offence folkens...)
    Uansett, jeg fikk opp svigers igår kveld/natt (50" G20) og jeg må si at førsteinntrykket er meget bra. Prøvde en del innstilliger inkl THX mode og bildet er rett og slett skikkelig bra! Fine, klare farger, bra kontrast og bra sortnivå. Selv om dette var testet med en gammel dekoder fra Viasat via scart(huff!! ny er under bestilling...) og gratiskanalene i RiksTV pakka.

Ellers synes jeg designet på TV er enkelt og pent uten de helt store krumspringene. Fjernkontrollen er som tidligere...helt ok, men mye plast.
    Virker som om TVens EPG ser ganske bra og oversiktlig ut (tittet bare gjennom).

Det som trekker ned er at nesten alle tilkoblingene er på baksiden. Svigers kjøpte med en brakett som gjør det mulig å henge TVen helt inntil veggen, men dette blir vanskelig med tilkoblinger på baksiden...helt noldus spør du meg. Både strømkabelen og scart spesielt(sikkert ikke tema for noen her inne...) stikker sikkert 2-3 cm ut fra Tvens bakside. 3 av HDMI er over hverandre på baksiden så her må det nesten brukes vinkel dersom man vil ta Tven tett inntil vegg. (det er 1 HDMI på siden). Ellers ble jeg fortalt på Hifiklubben at USB opptaksmuligheter kun kan brukes om man kjører signal via CAM, men dette vet jeg ikke om det stemmer.
    Kan ikke huske at dette er nevnt i flatpanels` test av TVen, men det er mulig at jeg ikke har fått dette med meg. I så fall vil dette være litt kjipt for min del som kun bruker parabol fra Canal Digital.

Så konklusjonen min er ihvertfall at dette er et trygt kjøp i forhold til prisen tross alt. Blir spennende å få testet den ut med litt bedre signal inkl. HD.

Så forøvrig 42" utstilit på Hifiklubben hvor de sendte "Kina" (noe ala Planet Earth I guess...) i HD via BD. Dæven steike...bra bilde!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fantonald
    Heisann! Leste gjennom tråden din i søken etter litt råd og tips. Så kom jeg over dette. Jeg har selv et noe tilsvarende prosjekt på gang, og snart trenger jeg elektriker.

30 tusen????? F*** i he*****, det koster å ha elektriker i hus, skjønner jeg!? Hvor mye materiell regner du med kommer til å gå med? Hva slags materiell? Kommer du til å gjøre noe selv, eller skal elektriker gjøre alt?

Selv har jeg enda ikke vært i kontakt med elektriker, men jeg skjønner at jeg må høre litt rundt før jeg slår til hos noen. Grunnen til at jeg spør om detaljer, er at jeg trenger å finne ut hva jeg kan spare på 8) .
    Heisann!
    Saftig prosjekt du er i gang med...! Du må stå på!
    30 bananer er heldigvis ikke bare elektriker! Har ikke fått noen konkrete tall på bordet ennå, men i følge elektrikeren (som forøvrig har hatt alt arbeid i resten av huset mitt så dette er seriøst) at prisen totalt ville ende på rundt 30 tusen.

Dette inkluderer:

Varmekabler ca 25 m2
    Termostat i gulv
    Termostat på vegg
    10 stk doble stikk ( inkl en til skotørker...hehe)
    Noe strekk av kabler (det ligger en 16A klar i kjeller fra sikringsskap)
    Fjerning av en ledning koblet til gammel oljefyr
    Termomasse (denne er svinedyr og jeg trenger bortimot 1 tonn...ca 4-5k bare for massene. Ved støp av faste varmekabler må støpen være minimum 15 mm, men helst nærmere 20mm)
    Støpearbeidet
    Etterkontroll av elektriker etter støp

Det skal sies at jeg ikke har vært i kontakt med noen murer/flislegger ennå, så dette er elektrikerens estimat, men han har bra oversikt virker det som.

Tenkte jeg skulle vente til jeg fikk noe skriftlig før jeg innhenter neste pris...jeg skal holde deg oppdatert, men dette blir sikkert ikke før over påsken.

Alle håndverkere er svindyre...enkelt og greit..
    Når det gjelder disse oppgavene, kommer jeg ikke til å gjøre noe selv. Kunne sikkert prøvd meg på støpejobben, men det er ikke her man kan spare de store pengene siden selve arb. tiden på å støpe vil være kort og jeg ønsker et 100% resultat. Støpen er dyr og bare tanken å røre ut nesten 1 tonn masse...nei takk! Elektrikerarbeidet er ulovlig å ta selv og her er jeg striks så da er det lite å gjøre...

Men jeg er helt enig...hæ...dyrt! Skulle gjerne brukt pengene på noe helt annet...men jeg er sikker på at sluttresultatet blir bra! Så da er det bare å vente på skattepengene...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en tur over i tråden min og se om en av datoene passer for deg

Newcomer oddis-poddis sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også vurdert å støpe ned 2 elektrikerrør e.l i støpen, men dette vil da lage hull i gulvet og komme i konflikt med varmekablene...
    Eller vil avstanden mellom vegg/påstøp romme nok plass til kablene? Noen som har erfaring med dette?
    normalt legges varmekabler ikke nermere enn ca 5 cm fra vegger, så da er d jo plass til 2 rør ved vegg til bak, men spm da er om du skal avrette så mye som rør høyden?

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noen erfaring med hva de kan festes med som er billig? Det finnes et produkt som anbefales, men dette er jo dritdyrt...
    Noen tips?
    depronen kan du godt feste med flislim om det er betong på gulvet fra før vel å merke. men vær nøye med limet

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oddis-poddis
    normalt legges varmekabler ikke nermere enn ca 5 cm fra vegger, så da er d jo plass til 2 rør ved vegg til bak, men spm da er om du skal avrette så mye som rør høyden?
    Jeg er usikker på hvor mye avstand man pleier å ha til vegg så dette høres bra ut! Skal ta en prat med flisleggeren også, men fint å få litt tilbakemeldinger her også. Gulvet er relativt rett fra før så det blir nok 15-20 mm i høyden. Håper at dette holder til kabelgjemming....evt får jeg kjøpe meg noen slankere kabler...

Når det gjelder Depronen, holder det å punktlime eller må hele plata limes? Dersom jeg kan bruke vanlig flislim, er jo dette mye billigere en hva Depron anbefaler. (http://megaflis.no/Tilbehoer/Folielim_1l.html)
    Og det er jo svindyrt!

Jeg får sjekke litt nøyere opp med dette...uansett...takk for svar!

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er usikker på hvor mye avstand man pleier å ha til vegg så dette høres bra ut! Skal ta en prat med flisleggeren også, men fint å få litt tilbakemeldinger her også. Gulvet er relativt rett fra før så det blir nok 15-20 mm i høyden. Håper at dette holder til kabelgjemming....evt får jeg kjøpe meg noen slankere kabler...

Når det gjelder Depronen, holder det å punktlime eller må hele plata limes? Dersom jeg kan bruke vanlig flislim, er jo dette mye billigere en hva Depron anbefaler. (http://megaflis.no/Tilbehoer/Folielim_1l.html)
    Og det er jo svindyrt!

Jeg får sjekke litt nøyere opp med dette...uansett...takk for svar!
    du får slenge ned 2 16mm rør da vettu evnt. 20mm kan jo legge rørene rett på gammelt gulv å legge depron rett inntil så sparer du no 3mm der også

når det gjelder depronen så må hele gulvet først primes for å binde støv å for å få bra heft i flislimet.
    så må HELE plata limes, har gjort dette flere plasser på jobb å det blir et bra resultat. å mye billigere som du skriver

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Dette inkluderer:

Varmekabler ca 25 m2
    Termostat i gulv
    Termostat på vegg
    10 stk doble stikk ( inkl en til skotørker...hehe)
    Noe strekk av kabler (det ligger en 16A klar i kjeller fra sikringsskap)
    Fjerning av en ledning koblet til gammel oljefyr
    Termomasse (denne er svinedyr og jeg trenger bortimot 1 tonn...ca 4-5k bare for massene. Ved støp av faste varmekabler må støpen være minimum 15 mm, men helst nærmere 20mm)
    Støpearbeidet
    Etterkontroll av elektriker etter støp

Men jeg er helt enig...hæ...dyrt! Skulle gjerne brukt pengene på noe helt annet...men jeg er sikker på at sluttresultatet blir bra! Så da er det bare å vente på skattepengene...
    Dette blir ikke så veldig ulikt det jeg skal gjøre. Selv har jeg ca. 18 kvm. som det skal legges varme i, og det blir derfor en del fratrekk i varmekabler og støp for meg. Men jeg regner med at jeg også ikke vil ligge langt unna ditt prisoverslag uansett. (Skrekk og gru!) Jeg har dóg tenkt å trekke noen rør selv da jeg er så heldig (tror jeg) at jeg kan få kyndig hjelp til dette.

Jeg skal følge med på tråden din og se når du har fått fullstendig prisoversikt. Det blir selvfølgelig interessant også for meg. Jeg regner med det er små lokale variasjoner på tjenester fra håndtverkere.

Jupp, det er vel bare å vente på skattepengene ja. Nå har jeg akkurat fått rede på at bilen min snart er død også, så det må til et nytt kjøretøy oppi alt. Dette kan bli en "festlig" vår... :shock:

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir ikke så veldig ulikt det jeg skal gjøre. Selv har jeg ca. 18 kvm. som det skal legges varme i, og det blir derfor en del fratrekk i varmekabler og støp for meg. Men jeg regner med at jeg også ikke vil ligge langt unna ditt prisoverslag uansett. (Skrekk og gru!) Jeg har dóg tenkt å trekke noen rør selv da jeg er så heldig (tror jeg) at jeg kan få kyndig hjelp til dette.

Jeg skal følge med på tråden din og se når du har fått fullstendig prisoversikt. Det blir selvfølgelig interessant også for meg. Jeg regner med det er små lokale variasjoner på tjenester fra håndtverkere.

Jupp, det er vel bare å vente på skattepengene ja. Nå har jeg akkurat fått rede på at bilen min snart er død også, så det må til et nytt kjøretøy oppi alt. Dette kan bli en "festlig" vår... :shock:

Føler med deg! Det er alltid mye annet å bruke penga på (nevnte jeg at jeg har 3 barn??)...
    Uansett, jeg venter fremdeles på skriftlig prisoverslag fra elektrikeren, tipper det ikke kommer før etter påske. De har mye å gjøre da de er et bra firma så resultatet er ihvertfall sikret. Jeg holder deg oppdatert på byggelinken min...

Ellers "venter jeg" på en malingsleveranse fra Malia. De hadde malingen jeg bruker på tilbud denne uka, men hadde de noe inne...NOPE! Det måtte bestilles! Og fargen en hvit base fra Lady...kan det bli mere basic???!
    Håpløst...håper de ringer i morra så kanskje jeg får malt litt innimellom marsipanspising og pølsegrilling...

Når det gjelder kabelføring til bakkanaler avventer jeg og ser hva flisleggeren sier i forhold til avstand påstøp-vegg. Det var nevnt at det var vanlig med 5 cm, men jeg har litt vanskelig å tro at dette er nødvendig. Betong trenger vel ikke så mye rom i forhold til bevegelse...i så fall blir det noen SKIKKELIG feite gulvlister...hehhe...her holder det ikke med standard 10X58...håper jeg kan klarer meg med litt mindre...

Ser at du har kommet deg litt videre med bygginga di...dette tror jeg blir skikkelig bra! Følger med i spenning i tråden din.

Fikk heldigvis grovt igjen fra futen, men mye er allerede brukt opp på forskudd da det skal legges nesten 100 m2 med stein utenfor...blæh.

La inn 2 Vikinglottokuponger i dag...så at oddsen er 1:13.5 mill...it`s hope in a hanging snore som Nils Arne Eggen sier...:grin:

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder kabelføring til bakkanaler avventer jeg og ser hva flisleggeren sier i forhold til avstand påstøp-vegg. Det var nevnt at det var vanlig med 5 cm, men jeg har litt vanskelig å tro at dette er nødvendig. Betong trenger vel ikke så mye rom i forhold til bevegelse...i så fall blir det noen SKIKKELIG feite gulvlister...hehhe...her holder det ikke med standard 10X58...håper jeg kan klarer meg med litt mindre...
    Ok nå har vi misforstått hværandre!
    det jeg mente var at selve varmekabelen ligger på ca 5cm fra vegg ikke avrettingen, avrettingen går helt ut til vegg bare en tynn skumlist på ca 3mm som avstand ved avretting.

det jeg mente var at det er mulig å legge rør nede i støp/avretting inn ved vegg da det da ikke blir i konflikt med varmekablene læll, med avretting dekkende over rørene og inn til vegg med skumlist avstand.

var dette mere forståbart? 8)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok nå har vi misforstått hværandre!
    det jeg mente var at selve varmekabelen ligger på ca 5cm fra vegg ikke avrettingen, avrettingen går helt ut til vegg bare en tynn skumlist på ca 3mm som avstand ved avretting.

det jeg mente var at det er mulig å legge rør nede i støp/avretting inn ved vegg da det da ikke blir i konflikt med varmekablene læll, med avretting dekkende over rørene og inn til vegg med skumlist avstand.

var dette mere forståbart? 8)
    Hei og takk for tilbakemelding!

Da er vi på nett! Trodde du mente at avstanden til begg skulle være 5 cm og synes dette var i drøyeste laget... Men om det er avstanden til varmekablene så høres det mer fornuftig ut! Ellers hadde det blitt noen kraftige gulvlister...hehe.
    Jeg skal ta en prat med flisleggeren og se om det er mulig å legge noen rør så får vi se...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler med deg! Det er alltid mye annet å bruke penga på (nevnte jeg at jeg har 3 barn??)...
    Uansett, jeg venter fremdeles på skriftlig prisoverslag fra elektrikeren, tipper det ikke kommer før etter påske. De har mye å gjøre da de er et bra firma så resultatet er ihvertfall sikret. Jeg holder deg oppdatert på byggelinken min..
    Det skal være sikkert at det er mye å bruke penger på.

Jeg følger med på prisoverslaget. Tok en prat med bror i går, og han mente at det kanskje var en del å hente på å la være å bruke avretningmasse i min kjeller. Det finnes vel flere typer varmekabler, ikke alle må legges i støp. Men så var det jo sånn at det er din løsning som er penest og mest holdbar da... :???:

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal være sikkert at det er mye å bruke penger på.

Jeg følger med på prisoverslaget. Tok en prat med bror i går, og han mente at det kanskje var en del å hente på å la være å bruke avretningmasse i min kjeller. Det finnes vel flere typer varmekabler, ikke alle må legges i støp. Men så var det jo sånn at det er din løsning som er penest og mest holdbar da... :???:
    Det er sikkert litt å hente ved å gjøre jobben selv og evt. få en elektriker å godkjenne arbeidet. Det er jo "billige" kabler å få på Megaflis o.l, men i følge min elektriker, ville ikke han satse på dette (det sier vel seg selv...)

Uansett, fikk prisoverslaget idag.
    Prisen blir på 17.500 inkl moms.
    Dette inkl. da 8 doble stikk, 2 X kurser og alt arbeid samt materiell.
    Har ingen formening om dette er billig eller dyrt. Det jeg vet, er at denne elektrikeren holder høy kvalitet og at det kan fort bli dyrt å kjøpe billig...
    Tror med denne prisen at jeg kan (håper...!) å komme under nevnte 30 bananer...men det blir sikkert ikke langt unna...så kommer det belegg i tillegg så...

Noen som har noen formening om det holder med en 16 A til et middels hjemmekinoanlegg eller om jeg bør gå for 20 A? En 16 A kan vel dra ca 3500 W og det holder kanskje?
    Noe formeninger der ute?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... På denne prisen må man selvfølgelig regne med legging av avretningsmasse i tillegg, ikke sant? Eller..? Jeg forstår det slik at dette er kun rent elektrikerarbeid?

Noen som har noen formening om det holder med en 16 A til et middels hjemmekinoanlegg eller om jeg bør gå for 20 A? En 16 A kan vel dra ca 3500 W og det holder kanskje?
    Noe formeninger der ute?
    Dette lurer jeg også på! Kjempebra at du kom på å spørre om det! Er en sånn ting som jeg alltid har lurt på, uten at jeg har husket å spørre spørsmålet i riktig setting :P .

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du får slenge ned 2 16mm rør da vettu evnt. 20mm kan jo legge rørene rett på gammelt gulv å legge depron rett inntil så sparer du no 3mm der også

når det gjelder depronen så må hele gulvet først primes for å binde støv å for å få bra heft i flislimet.
    så må HELE plata limes, har gjort dette flere plasser på jobb å det blir et bra resultat. å mye billigere som du skriver
    Supert! Takker! De nevte også på Megaflis at jeg kunne prime for å få litt bedre heft så da går vi for det! Takk for tips!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... På denne prisen må man selvfølgelig regne med legging av avretningsmasse i tillegg, ikke sant? Eller..? Jeg forstår det slik at dette er kun rent elektrikerarbeid?

Dette er kun prisen for elektrikerarbeidet så det kommer en del i tillegg.

Dette lurer jeg også på! Kjempebra at du kom på å spørre om det! Er en sånn ting som jeg alltid har lurt på, uten at jeg har husket å spørre spørsmålet i riktig setting :P .
    Når det gjelder størrelse på kurs skal jeg høre med elektrikeren når han evt setter igang. Jeg nevnte det for han i en mail, men tilbudet var kun beskrevet som 2 kurser så da kan jeg vel velge fra øverste hylle...

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe formeninger der ute?
    du kan ikke ha større enn 16A uansett da vanlige stikkontakter kun er godkjent opp til 16A!
    så 20A er bare å glemme! da må du heller vurdere 2 kurser til anlegget. men 16A holder til middels anlegg uansett.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forundringspakke

Idag kom forundringspakke fra Hong Kong(DXL).

Vedlegg 63647

1 stk HDMI kabel

Vedlegg 63648 Vedlegg 63650

1 stk optisk kabel

Vedlegg 63649

1 stk HDMI vinkel

Vedlegg 63646

Alt ser ihvertfall ikke så verst ut i forhold til pris og det skal bli gøy å prøve disse ut når tingene er på plass...

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •