Flytte bassen bakover

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Flytte bassen bakover

Halloi!

Har et rom her som jeg har mishandla ganske kraftig med diverse hifiduppeditter og akustikkduppeditter.

Rommet ser sånn ut

Det låter ganske tøft på mye musikk nå, men det virker som bassen er veldig ujevn i rommet. Når jeg går frem i rommet der høyttalerne står, er det veldig mye bass, men når jeg beveger meg bakover forsvinner bassen.
    Skal det være sånn, eller har jeg for lite akustiske duppeditter?

Av akustiske tiltak har jeg 4 diffusorer foran og 2 bak, 4 absorbenter i taket, 1 på hver side og en bak. Av basspaneler har jeg en i hvert hjørne foran som på bildet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken avstand snakker vi om da. Fra ht til lytteposisjon. Og fra bakvegg til lytteposison. Mulig det er en utfasing..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er ganske lite. 5 x 5m tenker jeg. Avstand fra høyttaler til sofa er rundt 3m tipper jeg. Har tenkt litt på utfasning jeg og det betyr vel at jeg må ha basspaneler hengende over hele rommet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Du kan flytte litt på sitte posisjon eller ht. Du kan også dempe bakvegg for å forsinke lyd fra bakvegg. Veldig vanskelig med utfasing. Og et rom som er like lang som bredt er ikke helt opptimalt for lyd nei... Har du prøvd å fjerne noe av difusorene dine. Et overdempet rom er like ille som et udempet rom.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er da elektronikk av kvalitet som burde treffe godt på disse justereingen :-D

Er bare og flytte på sweetspot og høytalere frem og tilbake, ryggen kjenner det men det funker når man har plass til det :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med bassen er litt spesielt, fordi dypbassen er veldig god, mens lys bass/nedre mellomtone blir slankere når man beveger seg bakover i rommet.

Etter audyssey grafen min å bedømme har jeg altfor mye dypbass og for lite midbass. Tenkte kanskje noen basspaneler ville hjelpe for å få litt kontroll på bassbølgene i rommet.

Er rimelig begrensa hvor mye jeg kan flytte på høyttalerne i rommet og føler vel egentlig ikke at det hjelper noe særlig.

Diffusorene gjør kun positivt med lyden (sprer den). Absorbentene derimot kan det bli for mange av, men føler jeg har funnet en balanse nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn ser audysseygrafen ut:

Den gir en peak mellom 100 og 600hz ser det ut til.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg ville prøvd å ta vekk de diffusor panelene på frontveggen, da man helst ikke skal bruke diffusor nært HT/ved 1.refleksjonspunkt.

Siden HT plassering ser ut til å være litt låst ville jeg prøvd å flytte litt på lytteposisjon.
    Forstår jeg det riktig at du sitter tett oppi bakvegg?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Jeg tror jeg ville prøvd å ta vekk de diffusor panelene på frontveggen, da man helst ikke skal bruke diffusor nært HT/ved 1.refleksjonspunkt.

Siden HT plassering ser ut til å være litt låst ville jeg prøvd å flytte litt på lytteposisjon.
    Forstår jeg det riktig at du sitter tett oppi bakvegg?
    Har prøvd å fjerne de, men da blir det enda verre, mye verre faktisk.
    Diffusorene gjør en utrolig bra jobb med å spre mellomtone ut i rommet.

De står bak høyttalerne vel og merke, altså ikke i et førsterefleksjonspunkt. Refleksjonspunktene er dekket med absorbenter.

Sitter vel 70 cm fra bakvegg kanskje, men blir ikke bedre om jeg flytter meg fremover, heller motsatt :/

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •