Lydisolering på betongvegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydisolering på betongvegg

Lydisolering av stue i leilighet som har Betongbegger/gulv/tak (ja er i 1 etg)

Leiligheten er i et rekkehus med nabo på høyre, venstre side samt over, men ingen under.

Den er ikke oppført ennå, men blir det i løpet av år og ferdigstilles neste år, i tilfelle det har noe med hva som blir brukt i konstruksjonen av såpass nye bygg i tilfelle det er kommet nye normer og regler på dette punktet.

Er da veldig glad i lyd, og har et rimelgi stort 7.1 hjemmekino system og lurer derfor på om Plasstøpt betong som er hovedveggene mellom leilighetene er greit nok lydisolert i seg selv med dagens standard eller om det vil bli nødvendig med ytterligere lydisolering for at naboene ikke skal gå mann av huset når jeg ser på film.

Det er en vegg som jeg er usikker på først og fremst som skiller min stue fra naboens stue, andre naboen` leilighet er speilvendt og har derfor kjøkken inredning på begge sider samt større avstand til stuen så tror ikke lydisolering har så mye å si der.

Skal ha trinnlydsplater under parkett og avbrudd i støp i gulv som anti-vibrasjon, men vil det nytte å lydisolere veggen som ligger nærmest ha effekt eller må jeg isolere hele rommet for å få noe utav det?

Håper på svar

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ghos2K
    Lydisolering av stue i leilighet som har Betongbegger/gulv/tak (ja er i 1 etg)
    Skal ha trinnlydsplater under parkett og avbrudd i støp i gulv som anti-vibrasjon, men vil det nytte å lydisolere veggen som ligger nærmest ha effekt eller må jeg isolere hele rommet for å få noe utav det?

Håper på svar
    Hvorfor lydtrinnsplater når du ikke har noen under deg? Vil ikke da heller Gramma plater som mange anbefaler, holde?

Spør ut ifra nysgjerrighet, ikke egen kunnskap.

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det jeg ville ha gjort er å satt opp en flytende vegg mot naboen med dobbel/trippel gips med greenglue , betongen er dsv ikke så lydtett som man tror, naboen blir nok ikka glad om koppene hopper ut av kjøkkeninredningen heller:smile:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skille mellom naboer kan enkelt løses med en vegg som er satt litt ifra betong veggen, dette gjør vi alltid når vi bygger.
    tror også dette er ganske standar idag
    vist du vil at dem skal bruke greenglue må du nesten kjøpe inn disse selv.
    ingen snekkere som bruker dette, koster mye gjør det også.
    men det blir bra nokk med akryl i "fugene" bare man bruker nok av det.

men er ikke værre enn å høre med snekkern om han ikke kan sette opp en lydvegg mot naboen.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tusle
    skille mellom naboer kan enkelt løses med en vegg som er satt litt ifra betong veggen, dette gjør vi alltid når vi bygger.
    tror også dette er ganske standar idag
    vist du vil at dem skal bruke greenglue må du nesten kjøpe inn disse selv.
    ingen snekkere som bruker dette, koster mye gjør det også.
    men det blir bra nokk med akryl i "fugene" bare man bruker nok av det.

men er ikke værre enn å høre med snekkern om han ikke kan sette opp en lydvegg mot naboen.
    Skal til med samme problemet jeg også med betongvegg mot naboen. Hvor stor glippe skal det være mellom betong vegg og ny vegg? Skal isolasjonen være inntil betongveggen eller bør det være en luftlomme mellom?

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nabon
    Skal til med samme problemet jeg også med betongvegg mot naboen. Hvor stor glippe skal det være mellom betong vegg og ny vegg? Skal isolasjonen være inntil betongveggen eller bør det være en luftlomme mellom?

3-5 cm avstand fra betong, dette gjelder også isolasjonen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glava mener du bør legge isolasjonen helt inntil:

Lydisolering mot eksisterende vegg

Selv om stenderverket har en avstand til den eksisterende veggen på min. 10 mm, skal isolasjonen legges helt inntil den eksisterende veggen. Lyden vil absorberes i isolasjonen.
    Eller gjelder dette kun når veggen ikke er av betong? Siden du skriver "3-5 cm avstand fra betong", MindWaste.

Ikke til å bli klok på dette. :?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, jeg ville ikke gjort som de skriver på glava sin siden.,
    for det første sier de min 10mm fra eksisterende vegg, jeg ville sagt minimum 30mm.

om isolasjonen ligger intil eksisterene vegg eller ikke tror jeg ikke har noen stor betydning, men setter du veggen kun 10mm fra eksisterende vegg er det vanskelig å legge inn 10cm isolajon i en 4toms vegg med 10mm glippe til å ikke berøre eksisterende vegg.
    med minium 30mm fra eksisterende vegg vil ikke isolasjonen berøre eksisterende vegg.

greia er at du skal hinder lyd bølger å komme inntil naboen, når lyden treffer isolasjonen vil lydbølgene (viberasjoner) bli dempet, i bak kant av isolasjonen er da viberasjonene små, vist du har mellomrom mellom veggene har jo ikke viberasjonene noen sted å gå.

eller jeg kan si det som et annet eksempel.
    tenk på at det er mye varme som du skal holde vekk fra en gitt vegg.
    innerveggen (lydveggen) denne sier vi nå er i metall, denne står det en å varmer med en flamme kaster, vist du setter veggen helt intill bettong veggen vil bettongen bli fort varm, men har du litt mellomrom vil den ikke bli fult så varm, da er det kunn ståligsvarme som trenger igjennom.

strålings varme kan være lik lydbølger mens direkte varm som på plate kan sammenlignes med viberasjoner.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T.F.T
    Glava mener du bør legge isolasjonen helt inntil:

Lydisolering mot eksisterende vegg

Eller gjelder dette kun når veggen ikke er av betong? Siden du skriver "3-5 cm avstand fra betong", MindWaste.

Ikke til å bli klok på dette. :?

Jeg ville fremdeles hatt avstand på 3-5 cm uansett om det er betongvegg eller trevegg.
    Jeg bruker ikke glava sin metode.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vi bruker heller ikke glava sin metode, har heller ikke hørt om noen som gjøre det på den måten.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale alle å styre unna glava som isolasjon å heller bruke rockwool. Den er bedre på alle områder.

Rockwool har høyere densistet (tetthet/fasthet) som hjelper på at den demper bedre lyd å ikke synker inni veggen. Den tåler også dobbelt så mye varme som glava. Har sett sammenligningsbilder etter brann og resultatet er mildt sakt skremmende. Den er også lettere å rive opp i biter å pakke små hulrom med, her er glava seig som et teppe å resultatet blir lankt ifra så bra.

Hilsen byggmester bob
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er ihvertfall konklusjonen den at jeg stoler ikke på Glava sine råd og heller hører på alle flinke folka her inne Lydveggen 3-5cm fra betongveggen med isjolasjon (helst rockwool) som ikke berører betongveggen, 2 lag med gips med skjøtene forskjøvet og greenglue mellom gipslagene og akryl i alle hulrom og skjøter. Da må det bli bra?

Bor i enderekkehus så det er kun den ene veggen i kjelleren som er mot en nabo. Bør egentlig spare så mye som mulig på plassen, så vil det bli et greit nok resultat hvis jeg følger denne oppskriften på kun denne veggen? Resten av veggene tenkte jeg å fore ut med 48x48 og to lag gips pluss akryl. Da med lektene helt inntil de andre betongveggene. Eller har jeg da "ødelagt" arbeidet jeg har gjort mot naboen?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor i enderekkehus så det er kun den ene veggen i kjelleren som er mot en nabo. Bør egentlig spare så mye som mulig på plassen, så vil det bli et greit nok resultat hvis jeg følger denne oppskriften på kun denne veggen? Resten av veggene tenkte jeg å fore ut med 48x48 og to lag gips pluss akryl. Da med lektene helt inntil de andre betongveggene. Eller har jeg da "ødelagt" arbeidet jeg har gjort mot naboen?

Optimalt bør du ikke fore rett på betongen på de andre veggene, effekten av lydisoleringen blir bedre om du ikke har noen koblingspunkt mellom betongvegger og utforet vegger.
    Men det går bra så lenge du tar veggen mot naboen først og setter de andre veggene inntil denne.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du ødeleger ikke arbeide med vegg mot naboen vist du forer de andre rett på resten av veggene.
    blir bare dårligere lydisolert ut.

i forhold til lyd er rockwool bedre ja, men jeg synes det er lettere å jobbe med glava i forhold til hva Quisten syntes.
    men det er bedre å jobbe med rockwool, klør ikke så veldig
    ingen av produktene er brenbart men ja rockwool er nok bedre her også, men det spiller jo ikke noe rolle når det står en brannmur i mellom.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tusle
    du ødeleger ikke arbeide med vegg mot naboen vist du forer de andre rett på resten av veggene.
    blir bare dårligere lydisolert ut.

i forhold til lyd er rockwool bedre ja, men jeg synes det er lettere å jobbe med glava i forhold til hva Quisten syntes.
    men det er bedre å jobbe med rockwool, klør ikke så veldig
    ingen av produktene er brenbart men ja rockwool er nok bedre her også, men det spiller jo ikke noe rolle når det står en brannmur i mellom.
    Ok. Takk for svar
    Da flytter jeg nok ut de andre veggene også litt så jeg er sikker. Er jo så utrolig kjedelig å finne ut at det ble for dårlig i etterkant. Glavaen er jeg nok blitt immun mot virker det som om. Kanskje det kan være en idé å bruke rockwool mot naboen da og så glava på resten?

Verre med taket egentlig; Har bare 217cm og ikke mulighet til å pigge opp, så der er det nok bare plass til å fore ned 36mm lekter og ett lag med gips og ett lag med takplater. Hva er det beste å putte inn over gipsen da? Iom at dette blir såpass lite så kanskje man kunne kostet på seg noe skikkelig der? Er stue og kjøkken rett over kjelleren og soverommene ligger i 2. etasje så jeg vekker jo ikke ungene uansett, men skal jo ikke plage konen heller med den plagsomme høye lyden

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Takk for svar
    Da flytter jeg nok ut de andre veggene også litt så jeg er sikker. Er jo så utrolig kjedelig å finne ut at det ble for dårlig i etterkant. Glavaen er jeg nok blitt immun mot virker det som om. Kanskje det kan være en idé å bruke rockwool mot naboen da og så glava på resten?

Verre med taket egentlig; Har bare 217cm og ikke mulighet til å pigge opp, så der er det nok bare plass til å fore ned 36mm lekter og ett lag med gips og ett lag med takplater. Hva er det beste å putte inn over gipsen da? Iom at dette blir såpass lite så kanskje man kunne kostet på seg noe skikkelig der? Er stue og kjøkken rett over kjelleren og soverommene ligger i 2. etasje så jeg vekker jo ikke ungene uansett, men skal jo ikke plage konen heller med den plagsomme høye lyden
    Over den gipsen ville jeg prøvd rockwool markplater, de er enda mer kompakte enn vanlig rockwool isolasjon og demper støy enda bedre. Mange som bruker disse i akustikkplater pga. den lyddempende egenskapen. tror du får disse i 20-30-50-70mm.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vist du ikke har mer plass enn 36mm tror jeg ikke så mye hjelper uansett.
    men ja kan vel hjelpe litt med markplater.
    ikke mulig å heve gulvet i etasjen over da?.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tips begge to. Markplater skal definitivt sjekkes ut. Hørtes ut som et smart alternativ . er nok desverre ikke mulighet til å heve gulvet over da dette er stue/kjøkken og dette er totalrenovert allerede.
    Som sagt så ligger soverommene til ungene i etasjen over stua så forhåpentligvis så vil ikke lyden bære opp dit.
    Er det forresten noen som har noen erfaringer med innstallsjon av lyddører? Må sette opp to stk der en er til trappa opp til stua og den andre er inn til boder/vaskerom for å forhindre lyd gjennom taket og videre oppover. Hvordan er de å sette opp? Har montert en del vanlige inner- og ytterdører. Er prossessen veldig annerledes?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det forresten noen som har noen erfaringer med innstallsjon av lyddører? Må sette opp to stk der en er til trappa opp til stua og den andre er inn til boder/vaskerom for å forhindre lyd gjennom taket og videre oppover. Hvordan er de å sette opp? Har montert en del vanlige inner- og ytterdører. Er prossessen veldig annerledes?
    Lyddører monteres på samme måte som andre dører.
    Eneste forskjellen er at du i tillegg til å dytte med glava, fuger åpning mellom karm og vegg etter montering.
    Bruk bunnfyllingslister før du fuger.
    Fug både innside og utside av karm for best resultat.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Lyddører monteres på samme måte som andre dører.
    Eneste forskjellen er at du i tillegg til å dytte med glava, fuger åpning mellom karm og vegg etter montering.
    Bruk bunnfyllingslister før du fuger.
    Fug både innside og utside av karm for best resultat.
    Kjempeflott! Det var det jeg håpet på. Lønner seg å være ganske så nøye med å sette av åpning til karmen da skjønner jeg, så man slipper å bruke mange tuber med fugemasse Tusen takk for svar

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •