Kino/ gjesterom under planlegging - Forarbeid - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 53
    Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ser ut til at du har planene klare Georg. Er ikke tvil om at akustikk er et spennende men vrient tema. Problemet er jo at bassabsorbsjon krever volum, noe man jo ikke har i bøttevis i et lite rom. Og målemulighet er alfa og omega, man kommer ikke mål med bare ørene dessverre.

Ta gjerne og kikk litt på denne siden, mh-audio.nl - Acoustic en drøss med forskjellige kalkulatorer, men pass på å lese deg opp litt på de forskjellige prinsippene.
    Takker

Planene er nok klare, men om de er gjennomførbare i dette rommet er jo en annen sak...
    Satser på at det skal bli bra. Skal lese meg litt opp angående Helmholtz også. Virker som om det er noe av det bedre når det gjeller basskontroll uten at man trenger å fylle rommet med rockwool.
    Hvis man kunne klare å lage noe slikt uten de alt for store kostnader. Det er jo fordelen med Rockwool produkter. Prisen.

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo faktisk ut som om Helmholtz paneler ikke bør være så vanskelig å få til som jeg trodde faktisk, og det at man kan tune de til ønskede frekvenser er jo bare helt genialt:-D
    Man kan jo da lage 4 stykker. to for hver ønsket frekvens.

Et lite problem jeg har er jo at jeg ikke skjønner matematikk

Det står jo fine formler og greier der som jeg ikke skjønner en dritt av.
    Kalkulatoren er jo knallbra, men da til firkantede paneler.
    Jeg hadde håpet å kunne lage de trekantede for å få de inn i hjørnene og for at de skulle ta opp mindre av gulvplassen.
    Noen som er stå i matte som kan bistå?
    mh-audio.nl - Acoustic

Mine paneler er tenkt som likebeinte trekanter med front som er 50cm og 2m høyde. Dette gir en dybde på ca 25cm i hjørnet, men går jo ut i null mot kanten, så er ikke sikker på om dette lar seg regne ut...

Rommet må jo uansett måles for å finne ut hvor de eventuelle problemene kommer

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g.org
    Heisann.

Tror jeg skjønner hva du mener:
    Vedlegg 62935

Misforsto innlegget ditt litt, men tok den nå.
    Det jeg trodde du først mente var å lage spielhimling av absorbenter
    slipper jeg å begynne å tegne.

har du tenkt å måle rommet?
    bare engang jeg har vært med på det tidligere, men da leide vi inn folk som kom og gjorde det for oss.
    det var ganske kjekt, men det koster noen kr. fikk beskjed etterpå hva mer som trengtes å gjøre og hvor det skulle gjøres.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bassfelle beregning

Bassfelle beregning
    x = Katet (de korte sidene av trekanten)
    y = Hypotenus (den lange siden av trekanten på motsatt side av 90º vinkelen)

x2 + x2 = y2

2x2 = y x y , y=500mm (oppfattet jeg)

2x2 = 500 x 500

2x2 = 250000

x2 = 250000 / 2

x2 = 125000 (tar rot av x2 og 125000)

x = 353,5533906

Tegningen vedlagt viser objektet sett ovenfra.

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tusle
    slipper jeg å begynne å tegne.

har du tenkt å måle rommet?
    .
    Ja. tenkte å få inn hvertfall to høytalere og sub før rommet blir påbegynt for å se hvilke frekvenser som vil bli de største utfordringene før jeg begynner med demping, slik at jeg kan konsentrere meg om de og ikke alt det andre.

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kamikazee
    Bassfelle beregning
    x = Katet (de korte sidene av trekanten)
    y = Hypotenus (den lange siden av trekanten på motsatt side av 90º vinkelen)

x2 + x2 = y2

2x2 = y x y , y=500mm (oppfattet jeg)

2x2 = 500 x 500

2x2 = 250000

x2 = 250000 / 2

x2 = 125000 (tar rot av x2 og 125000)

x = 353,5533906

Tegningen vedlagt viser objektet sett ovenfra.
    Både vel og bra dette, men er ikke sikker på om det er dette jeg trenger, men takk alikevel.

Litt av det jeg lurer på er jo da i formelen som blir brukt på siden jeg linket til så er dybde på panel en faktor.
    Dybden er jo grei på firkantede eller rektangulære paneler da dybden er lik på hele panelet.
    Men med en likebeint trekant vil man jo ha en dybde på midten, men en helt annen dybde 5cm venstre/høyre.
    Vil dybden av et slikt panel være et gjennomsnitt av trekanten..??

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g.org
    Ser jo faktisk ut som om Helmholtz paneler ikke bør være så vanskelig å få til som jeg trodde faktisk, og det at man kan tune de til ønskede frekvenser er jo bare helt genialt:-D
    Man kan jo da lage 4 stykker. to for hver ønsket frekvens.

Et lite problem jeg har er jo at jeg ikke skjønner matematikk

Det står jo fine formler og greier der som jeg ikke skjønner en dritt av.
    Kalkulatoren er jo knallbra, men da til firkantede paneler.
    Jeg hadde håpet å kunne lage de trekantede for å få de inn i hjørnene og for at de skulle ta opp mindre av gulvplassen.
    Noen som er stå i matte som kan bistå?
    mh-audio.nl - Acoustic

Mine paneler er tenkt som likebeinte trekanter med front som er 50cm og 2m høyde. Dette gir en dybde på ca 25cm i hjørnet, men går jo ut i null mot kanten, så er ikke sikker på om dette lar seg regne ut...

Rommet må jo uansett måles for å finne ut hvor de eventuelle problemene kommer
    Edit: du kom visst før meg...

Vanskelig å si men de formlene som denne panelsaken er basert på, tar utgangspunkt i en firkantet kasse med en fast avstand internt i kassen. Det er mulig du kan bruke samme antagelser her som ved hjørneplassert akustikkplate, nemlig halvparten av maks avstand, i ditt tilfelle 12,5 cm. Men det kan også hende at det blir full kræsj siden hele prinsippet er basert på en firkantet kasse.

Men du kan jo lage noen paneler som er 10 cm dype, 1 m. bred 2 m høy altså 2 kvm. Med et panel på 18 mm MDF så får du allikevel absorbsjon ned til 80-100 Hz.

Et annet eksempel er panelabsorbenter, disse er mer bredbåndet dvs. de dekker et større frekvensområde men går ikke like dypt i frekvens. Hvis du ser på byggmax.no så finner du faktisk vekten til noen forskjellige platetyper, og f.eks. 6 mm MDF får en vekt på 3,2 kg pr kvm. Dette gir en panelabsorbent med senterfrekvens på ca. 100 Hz. Her er tegningene til Ethan Winer http://www.ethanwiner.com/BTPlans.gif

Men først av alt, har du målt noe i rommet for å finne problemfrekvensene? Det kan jo endre seg en del i forhold til teorien når man får inn møbler og utstyr.

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er ikke målt enda da det blir brukt som soverom med stor seng, skyvedørsgarderobe, kommode++.

Har endel som jeg må gjøre før jeg kan begynne med utflytting, så får ikke gjort dette enda.

Jeg er bare litt vel "føre var"...hehe.

Prøver å bruke denne tiden til å lære meg så mye som mulig om dette og håper det da blir letter når dagen kommer og jeg skal begynne.

Det største minuset med rommet er jo at det er såpass lite som det er, men det får jeg jo ikke gjort noe med.

Får ikke plass til noe som er større enn 50cm i hjørnene, derfor ville en modell av Helmholtz i trekant fungert veldig greit for meg.
    Skal se litt på de panel løsningene

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg sendt en mail til Ethan Winer.

Hi Ethan.

I have a question for you about Helmholtz resonators.

Here goes:

I want to build and tune four Helmholtz resonators.
    I don’t have the space to build large square panels cause these are going to be placed in a quite small room(3.7m*2.7m)
    I want to make them in a triangle like this:

(her var det tegnet opp en trekant med mål)

These panels will be approx 2 meters high and placed in all four corners of the room(if needed)

How would I go about to calculate the frequency tuning for these panels/boxes?

Two for low frequency(20hz-60hz) and two for higher bass frequency(60hz-120hz)

Regards

Georg Johansen
    Norway

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått svar fra Ethan:

Hi Georg,

I have no experience with Helmholtz absorbers. You'll do best to ask in the Bass Traps section at Gearslutz, or maybe at the John Sayers Acoustics forum. Google will find both of those for you.

--Ethan

Så da får jeg leite videre.

Kanskje det er noen her på forumet som kan dette..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...eller bare prøve og se hvordan det blir? Litt jobb og materialforbruk men ikke mer enn en kveld med lim og bor.

På et av akustikkforumene er det flere som sverger til noe de kaller SuperChunks, altså hjørnet fylt med isolasjon, og det er nevnt at høyere densitet på isolasjonen ikke alltid har noen positiv innvirkning i den konfigurasjonen, noe som stemmer greit med de kurvene jeg fikk fra det regnearket jeg har linket til i den andre tråden.

Så hvis Helmholtz-kassa ikke virker som tenkt kan du ta bort panelet med hull og fylle opp med Glava/Rockwool i stedet for å lage SuperChunk.

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok litt prøving og feiling her, ja

Men høres jo veldig "morro" ut med Helmholtz da. Vært veldig artig å fått dette til.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, hadde vært artig å testet noe litt annerledes. Tut&kjør

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er slike "superchunks" jeg først tenkte på å lage da det virket som om disse kunne dempe ganske langt ned i frekvens.
    Men så kom jo dette med Helmholtz inn i bildet, og fordelen med disse er jo at man kan "tune" de til ulike frekvenser slika at når man har målt rommmet og funnet ut at man får problemer f.eks. ved 40hz og 90hz, så kan man lage resonatorer for disse.

Men håper jeg klarer å la være å analysere dette i stykker.

Er jo veldig mange som bruker vanlige bassfeller med stort hell, så en slik løsning vil nok også i mitt tilfelle funke veldig bra.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir antagelig bra ja. Men det er et spennende tema.

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En mulighet er jo å lage en "superchunk" og lage ei frontplate til den med hull i.
    Hullene bores slik at de skal dempe en spesiell frekvens i følge en Helmholtz resonator for å se om det er noen målbar og hørbar forskjell.
    Kostnaden for noe slikt vil jo ikke være stor.

Da får man jo hvertfall sjekket om det har noe for seg og lage flere eller bare gå for superchunks.

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedlegg 62985

En liten sammenligningstest med 3 forskjellige absorbenter.

Burde kanskje postes i egen tråd.`

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har satt ned ei lita handleliste. drister meg til å endre litt på prioriterings rekkefølgen til kjerringa og tar det "nødvendigste" først.
    Noen ting må gjøres før kinoen kan påbegynnes.

Lage skap langs vegger på hems:
    35m 1.5"*2" lekt
    15m 2"*2" lekt
    7 stk mdf panel plater, malt cafe latte.
    Dette skal bli ca 8m2 med skap på hemsen. Minuset med dette er jo gulvet som er på hemsen...heltre merbau som skapbunn...det vil bli skapbunn til ca 12000,- kroner...kanskje litt bortkasta penger, men skap var jo ikke planlagt da gulvet ble lagt.
    Satser på å få begynt på skapene i helga og det burde jo ikke ta så lang tid.

Må demontere og selge skyvedørsgarderoben på soverommet også, så hvis noen vet om noen som trenger en komplett Elfa skyvedørsgarderobe på 180cm er det jo bare å si ifra. den er vel 228cm høy og er komplett med innventar.

Når dette er gjort kan kinoen påbegynnes.
    Skal handle inn 12 stk 10cm markplater fra Rockwool og 10 stk akustikkplater.

Markplatene skal hjørneskjæres og skal brukes som bassfeller. enten det lages Helmholtz eller superchunks. Er nok disse to som tar minst plass, så håper de vil fungere.

Skal slenge opp bilder av hele prosessen og det starter vel med skap..

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter ei helg med masse feber og påfølgende vodt i hals,nese,kropp var det ikke mye jeg fikk gjort hjemme.
    Men litt klarte jeg å gjøre igår.

Ikke fått begynt med selve rommet enda, men er på vei.

Fikk igår lagd rammeverk på ene sida av hemsen som skal bli til skap. Fikk også tatt ut 5 hull i to stk fliser på badet. Disse sitter på en kant rundt badekar og skal montere utkaster/blandebatteri i hullene. Ser slik ut:
    Vedlegg 63144

Jeg velger å se på alt dette som konstruksjon av kinorommet da dette var krav fra sjefen.
    Jo fortere jeg blir ferdig med alt det andre, jo fortere får jeg kinorom

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •