Trenger hjelp og tips til lydisolering av ny leilighet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp og tips til lydisolering av ny leilighet

Hei, Har kjøpt ny leilighet i et rekkehus som ikke er ferdig bygget ennå og sitter og tenker på ting jeg kan gjøre for å få det mer lydtett.

Formålet med dette er å få minsket eller stoppet lyden mest mulig slik at det ikke blir til irritasjon for naboer.

Jeg liker å guffe på når jeg ser på en god film og er ellers glad i lyd til musikk og tenkte derfor på om betongveggen i et flett nytt hus som kommer opp i 2011 er lydtett nok eller om jeg burde ta i litt ekstra for å kunne nyte høy lyd uten å få klager. Nå vet jeg ikke om det er normalt med gipsplater utenpå betongvegg heller, men regner ikke med det utgjør den største forskjellen.

Leiligheten på min venstre side er speilvendt så der kommer det et kjøkklen mot mitt kjøkken, og med de ekstra skap samt at det er lenge vei mellom stuene så jeg tror jeg ikke lydisolering der vil bli nødvendig.

Naboen til høyre har stuen mot min stue og vurderer da om det kan være nødvendig med lydisolering mot der siden det er ganske nærmt der høyttalerene i front samt sub vil stå.

Har nabo over meg og men lurer på om lydisolering av tak er nødvendig. Er Betong mellom oss der og.

Jeg kommer til å be om å få lagt lydtrinnsplate (20mm?) under parket for å få mindre lyd/vibrasjon ned i gulvet, men kommer også til å be om å få avbrudd i støpegulv mellom leilighetene slik at ikke lyden/bassen går i gulvet.

På vedlegget har jeg med 2 løsninger på hvordan jeg skal sette opp Tv kroken min, og det er snakk om en 60" tv som skal henges på veggen.

Jeg holder en liten tommel på TV-løsning nummer 1, men håper det ikke blir så langt ifra sofa/tv der jeg ikke har fått de eksakte målene ennå.

Jeg er helt grønn på dette så håper noen av dere som kan dette bedre har noen tips om hva jeg kan trenge, løsninger evnt ca hva diverse løsninger kan komme på i pris.

U Høyre hjerne ved den høyre front høyttaleren vil det slik som jeg skjønner det være pipe som bygger litt ut i rommet i hjørne der som kan være litt vrien å lydisolert pga brannforeskrifter!

Blir det stor forskjell i lydlekkasje med en lydvegg mot min nærmeste nabo der eller er det snakk om små forskjeller?

Håper på respons

MvH
    Ghos2K

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville bare informere om at det er veggen som går langs stuen hvor jeg har notert Plasstøpt betongvegg som jeg ser på som den viktigste delen for en evnetuell lydtetting, men tar gjerne imot andre forslag om jeg har utelatt noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ghos2K
    Jeg kommer til å be om å få lagt lydtrinnsplate (20mm?) under parket for å få mindre lyd/vibrasjon ned i gulvet, men kommer også til å be om å få avbrudd i støpegulv mellom leilighetene slik at ikke lyden/bassen går i gulvet.

MvH
    Ghos2K
    Hva betyr dette? (uthevet)

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T.F.T
    Hva betyr dette? (uthevet)

Det betyr at gulvflaten ikke er støpt i ett, betongplaten i gulvet er delt mellom leiligheter.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer. Godt mulig dette er vanlig, men kommer uansett til å spørre om det, for det er ikke noe store operasjonen å få til sålenge beskjeden kommer før gulvet støpes ;-) (håper jeg)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, jeg ville vel ikke tenkt så mye på dette med lydisolere en ny leilighet før du har prøvd åssen det er først.
    når vi bygger rekkehus bruker vi å støpe seperate gulv,men spør gjerne om det for sikkerhetsskyld.

det samme gjør vi med vegger, brannmuren i mellom ligger ikke sammen koblett med begge leilighetene, altså luft og isolasjon ligger i mellom for å hinder mest mulig lyd, dette tror jeg ganske standar.

vist du synes det er for dårlig isolert så er det jo ikke noe i veien for å isolere mer heller ikke rundt pipe, bare ikke bruk brennbart materiale klistra til pipa.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tusle
    hei, jeg ville vel ikke tenkt så mye på dette med lydisolere en ny leilighet før du har prøvd åssen det er først.
    når vi bygger rekkehus bruker vi å støpe seperate gulv,men spør gjerne om det for sikkerhetsskyld.

det samme gjør vi med vegger, brannmuren i mellom ligger ikke sammen koblett med begge leilighetene, altså luft og isolasjon ligger i mellom for å hinder mest mulig lyd, dette tror jeg ganske standar.

vist du synes det er for dårlig isolert så er det jo ikke noe i veien for å isolere mer heller ikke rundt pipe, bare ikke bruk brennbart materiale klistra til pipa.

takker for god info der

Er klar over at jeg kankje ikke trenger engasjere meg så mye med lydisolering, men i tilfelle det var noe som kunne gjøres før vegger var satt opp hadde jeg hatt litt tidspress på meg. Er jo ting som kan gjøres i etterkant også, men burde jeg spørre om dette med brannvegg mellom seperate skillevegger i betong eller om andre løsninger som kan gjøre det bedre når muren blri satt opp?

Vil også gjøre4 det jeg kan for å få minst mulig bass i gulvet så utenom trinnlydsplater på gulv skal jeg ha subben på en steinplate som har noe anti vibrasjons matte mot parkketten samt spikes fra sub til dene platen. Er det Shifer eller granitt som er best for dette (alså steinplaten subben skal stå på med spikes)?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    brannmuren får du ikke gjort så mye med, den blir bare støpt opp, men det kommer ann på åssen man legger leilighetene inntill denne som kommer ann på lyden.
    bare spøre om de kan ta hensyn til lyd og viberasjoner mot brannveggen, antagelig legger de et lite mellomrom mot branvegg og innervegg
    vist de skal gjøre det så billig som mulig bruker de selve brannveggen som innervegg også,
    dette ble gjort før og er ikke veldig heldig i forhold til lyd.

shifer eller granitt? ikke at jeg kan så mye om det men jeg ville tippe på shifer.
    shifer er jo ganske porøst så ville tro dette ville ha den beste dempingen.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal spørre om dette :-) Takker for tipset