Sitat:
|
Opprinnelig skrevet av Tchortsky
Jeg har 3-400 DVD filmer som jeg ønsker å få over på hardisk slik at de fysiske DVDene kan settes på loftet ettersom jeg er lei av å stadig utvide med nye hyller i hjemmekinoen.
|
Jeg holder også på med dette, er ca. 80% ferdig. Som trondmm sier, det er tidkrevende og tar mye plass, men det er verdt det.
Sitat:
|
Ønsker helst å rippe de med fulle menyer, bonus materiale, ulike språk, slik de fremstår i fysisk form.
|
Jeg har gjort det samme. Ikke noe problem, bare ripp hele DVDen. Du trenger i snitt 7 GB diskplass per film. Av rippeprogrammer liker jeg AnyDVD for Windows og RipIt for Mac, begge er betalingsprogrammer.
Sitat:
|
I menyen/oversikten ønsker jeg bilde av coveret på filmen og en kort omtale eller evt. oversikt over skuespillere, genre, spilletid, osv.
Må være en oversiktlig og "fristende" meny/oversikt ellers blir det til at ingen her hjemme gidder å browse og finne frem filmer.
|
Hvis du bruker Mac mini som frontend er
Plex Media Center for OS X glimrende (se skjermbilde fra Tiger), den laster ned info fra IMDB og noen andre steder. Plex håndterer også serier. Hva som finnes til Windows vet jeg ikke.
Sitat:
|
Jeg kan godt koble til en ekstern hardisk til avspilleren, men det må kapasitet til å romme hele samlingen.
|
Med 400 DVDer á 7 GB (hvis du ripper hele DVDen uten konvertering til annet format) trenger du minst 3 TB diskplass, og de største eksterne diskene du får tak i til hjemmebruk er 2 TB, så én ekstern disk vil ikke være nok.
Hvis du vil ha backup også (fordi du ikke gidder bruke 3 måneder på å rippe samlingen en gang til når disken kræsjer) trenger du 6 TB totalt.
Enig med forrige taler i at det er greiest å skille lagring og avspilling: En liten frontend som driver avspilling og en større PC/server eller NAS (ekstern harddisk koblet via nettverket i stedet for USB eller FireWire) et annet sted i huset som står for hovedlagring og evt. backup.
Jeg bruker en Mac mini og en PS3 som frontend. Minien er koblet til TV og kjører Plex, det gir en fin meny med covere og omtale av alle filmene.
PS3en serveres fra en
Playstation 3 Media Server installert på Macen. Dette fungerer glimrende, men jeg vet dessverre ikke om noen måte å få coverbilder osv. til å vises på PS3. Ellers ville det vært mitt foretrukne oppsett, det er det enkleste jeg har vært borti.
Jeg også PS3 til å spille Blu-ray (fysiske plater), noe Macen ikke kan.
Yahaman: AnyDVD (Win) og RipIt (Mac) er mine anbefalinger. Du får best kvalitet hvis du ripper DVDen 1:1 til harddisk, uten å konvertere eller komprimere.
Hvis du trenger mindre filer eller andre formater må du nesten prøve deg frem. Men MPEG-4 AVC (også kalt H.264) regnes vel som det beste videoformatet per i dag, og støttes av de fleste spillere.