DIY/IKEA-mod: TV-benk med plass til receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY/IKEA-mod: TV-benk med plass til receiver

Vedlegg 60778
    Hvorfor:
    Det finnes et hav av TV-benker, men alle som eier en receiver og har prøvd å plassere den i et møbel har nok funnet ut at receiver er et fremmedord for møbeldesignere. For lav... ikke dyp nok... er motgangen som møter oss.

Pris:
    Ca. 1150 kr.

Vanskelighetsgrad:
    Lett. Krever ingen spesielle forkunnskaper, og kan utføres av "alle". Nesten det samme som en vanlig IKEA-montering.

Utstyr:
    Denne guiden tar utgangspunkt i modding av IKEA Lack TV-benk. Den har en dybde på 55 cm, som er nok for voksne receivere og kablingen som kreves bak. Bredden er 149 cm, og i utgangspunktet er det en åpning på 15 cm mellom hyllene. Etter moddingen skal denne avstanden være økt til 25 cm.
    For å få til det brukes en Lack hylle. Her skal vi bare bruke de små hyllene.

I tillegg til treplugger og skruer som medfølger IKEA-produktene trengs lim (trelim, PL400, etc.), målestokk, drill og 7 mm trebor.
    Vedlegg 60781

Hvordan:
    Start med TV-benkens base/underdel. Monter på de medfølgende føttene etter anvisning. Et tips her er å ta skruene fra hyllen, da disse er svarte.
    Finn to småhyller fra Lack-hyllen. Sett to treplugger i de innerste hullene i begge ender. Plasser hyllene på TV-benkens base. Det fine nå er at trepluggene passer i basens forhånsborede hull. Det samme gjør hullene for skruene! Fra undersiden av basen skrues hyllene fast med medfølgende skruer.
    Vedlegg 60785 Vedlegg 60780
    Da gjenstår det bare å få TV-benkens topplate på plass. Desverre er det ikke like rett fram lenger, da denne har hullene på litt andre plasser. Derfor må vi borre huller til trepluggene. Hullene som skal bores skal være 14,5 cm fra kortsiden på platen, og 1" (2,54 cm) fra enden på langsiden. Hullene bør være ca 2-3 cm dype. En 7 mm trebor gjør at pluggene sitter passe stramt.
    Vedlegg 60779
    Av designmessige og praktiske grunner har jeg valgt og ikke bruke skruer på toppdelen. IKEA-produktene er ikke massive, men pappfylte, så det er ikke nødvendigvis særlig hold i skruer med mindre en treffer forsterkninger av spon.
    Uansett, jeg valgte å legge litt lim (PL400) på toppen av hyllene, og klemme topplaten godt på plass.
    Vedlegg 60782
    Da er hyllen ferdig!
    Et tips for de som skal ha tunge TVer på toppen av benken er å lage en ekstra forsterkning i midten, både mellom hyllene mot gulvet. Siden møblene ikke er massive er de kjent for å "sige" litt ved tung belastning. Bilder av resultatet: (beklager dårlige iPhone-bilder)
    Vedlegg 60778 Vedlegg 60783 Vedlegg 60784

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget enkelt det der ja

Men, på en måte ganske så unødvendig å kjøpe hyllen, da det eksisterer mange andre billigere alternativer som kan brukes.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er egentlig det om man ikke får brukt hyllen til noe annet. Jeg hengte den på veggen (medfølgende fester), med bare hyller på sidene og i midten.

Uansett om man kaster hyllen blir det ingen dyr TV-benk. Håper noen finner tipset nyttig. Har lett lenge etter en benk med de riktige målene.

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips;

IKEA har et meget stort delelager i hvert lokale varehus, her kan du få kjøpt disse platene som hører til LACK serien. På denne måten sparer du i hvert fall noen kroner - eller i beste fall; miljøet, om du vil. høhø

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

genialt!

Genialt! at jeg ikke har tenkt denne tanken før.. har hatet ikea i lange tider for å lage en slik tv-benk, men i den høyden!

Newcomer Tesnev sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, jeg kjøpte meg to lack tv-benker og moddet de ned til en med 2 hyller og toppplate, ble litt mer arbeid og liming, men funker bra. Jeg kappet den også ned til 125cm bredde, noe som medførte at jeg måtte legge inn treverk der det var bare papp inni platene. Brukte rundt 4 timer og prisen ble ca950kr :-)

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er min modda lack-stereobenk.... endra den bare slik at det ble tre rom i den istedenfor fire

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Etaten

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Meget enkelt det der ja

Men, på en måte ganske så unødvendig å kjøpe hyllen, da det eksisterer mange andre billigere alternativer som kan brukes.

Lint til noen benker i denne størrelsesorden? Altså ca. 150 cm i bredde.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra skrevet=)
    Ville bare tipse om at man også kan bruke kjøkkenbenkplater som topp. De er som regel bedre beskyttet enn de vanlige ikeaplatene samt at de ikke er så dyre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •