Byggetråd: Mediabenk - Ferdig

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Byggetråd: Mediabenk - Ferdig

Har endelig kommet i gang med mediabenken. Har fått kuttet alt av mdf i dag, tok tid da det krevdes et ryddesjau i verkstedet for å få opp gjerdesaga med tilhørende bord (5 meter lang). Er ikke helt fornøyd med nøyaktigheten på den, 2-5mm feil på 240cm plater. Ikke så mye i utgangspunktet, men er for mye når man skal ha tight fit på ting til slutt. Får gå på med sparkel.

Bruker mdf på hele konstruksjonen da jeg syns det er greit å jobbe med, samt at jeg har fri tilgang til det. Skal rulles med halvblank hvit oljemaling som finish.

"Skroget" og sokkel er 24mm. Hylla er 12mm. Romdeler og bakplate er 6mm.

Hjørnene er skåret i 45 grader og skal sammenføyes med lameller og lim. Hylla skal plugges og limes. Freser 5mm dype spor til bakplate som limes.
    Hele konstruksjonen er skruefri.

I bunnen blir det forsterker og htpc. Senter ht i midten. Dama får to rom til nips. Platespiller og RIAA blir stående på toppen.

Begynner fresing, liming og sammensetting i morgen. Skal få tatt litt bilder underveis. Legger ved skissene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lykke til med mediabenk, 2-5 mm er ikke mye om du arbeider med betong, men med ett møbel er det alt for mye Men det er rart hva sparkel kan ordne opp i..

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    legg gjerne med noen ekte bilder også..

dette blir spennende og følge med på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har det blitt et par timer med fresing og prøvemontering i kveld. Første gangen jeg prøvekjører lamellfresen fra Clas, og den fungerer jo egentlig overraskende bra. Anlegget kunne dog vært større og jeg bomma litt på den første fresinga, man må følge nøye med at det ligger mot emnet hele tiden. Ser for meg at dette kanskje er enklere når man ikke jobber med 45- gradere.

Freste også spor til bakplate, dette var fort gjort og easy peasy med overfresen.

"Tørrstabla" alt for å se hvordan det passa, og er relativt godt fornøyd. Eneste var baklplata som gjør at ting ikke sklir på plass, kapper en ny i morgen før jeg limer alt i hop.
    Hadde håpet på liming i dag, men er begrenset med tid på kveldene så satser på at prosjektet kan avsluttes til helgen.

Legger ved noen bilder denne gangen

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går kveld ble alt slipt første gang og limt sammen. Unøyaktighetene på saga gjorde seg gjeldene og det blir endel sparkling, men tror ikke det blir så galt at det kommer til å synes. Blir spennende å se om lamellene klarer å holde alt sammen, er litt skeptisk, men brukte bra med lim så får se senere i dag.

I kveld skal jeg prøve å få tid til sparkling og pussing. Bilder kommer.

Tror jeg skal kvitte meg med Ernex saga og se om det er mulig å få tak i en slik manne-maskin New Unisaw

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ut til og bli et veldig bra rack...snekker du eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ttt

Ting Tar Tid!

Benken henger nå sammen av seg selv, lamellene gjorde jobben sin. Fikk sparklet litt i dag tidlig før jeg måtte sette inn ny ytterdør. Aldri fred å få.
    Eksperimenterte litt med forskjellige sparkler. Quick to-komponent glassfibersparkler, Quick Universalsparkel og Jotun finsparkel. Må vel si at det desidert var lettest å jobbe med vanlig finsparkel, kommer til å bruke denne på andre sparkel-omgang også.

Ref. bilde: Så litt etter hjørnetvinger før jeg skulle lime, men tenkte jeg kunne bruke lastestropper til å holde ting i hop.

...snekker du eller?
    Nei, jeg er en flyger som kanskje er middels over interessert i hands-on arbeid og verktøy

I morgen må jeg hjelpe søstern flytte til ny leilighet så blir vel heller laber fremdrift. Håper kanskje jeg får sparklet siste runden. Spørs vel om den står ferdig før neste helg, men en uke forsinka må man kanskje si seg fornøyd med

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av henrikm
    Nei, jeg er en flyger som kanskje er middels over interessert i hands-on arbeid og verktøy
    vi kan godt bytte jobb...blir med glede flyger jeg....viss du er glad i en hands-on jobb mener jeg..

flyr du noe spennende eller? litt off topic kanskje men:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten update fra jobben. Har nå sparklet og pusset noen omganger. Skal lime på sokkelen og midtdelerene i dag. Håper jeg rekker første strøk med grunning i dag også. Se om jeg får slengt ut noen bilder i kveld.

flyr du noe spennende eller? litt off topic kanskje men
    Nå er det veldig stillstand. Som relativt uerfaren og nyutdannet er det ikke et marked. Håper ting tar seg opp til våren igjen og i årene som kommer. Leker også med tanken om å reise til USA til sommeren for å kjøpe meg timer på en turbinmaskin. Vi får se, fly skal jeg uansett

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig!

Da sier jeg meg ferdig med dette prosjektet. Ble lite bilder fra finishen som er gjort denne uka, men fremgangsmåten ble som følger... pussing (240 papir med eksentersliper), sparkling i to omganger, pussing for hånd (240), grunning x 2, pussing for hånd (240), to strøk maling (skumgummirulle) med våtpussing (400) i mellom. Hadde egentlig tenkt å lakke i to omganger, men fant ut at "piano" finish ikke passet så godt inn i vårt interiør.

Er ålreit fornøyd med resultatet, og ble slik som designet i utgangspunktet. Skal ha på plass "midtdelerene" på hver side av senter, men de er ikke klare ennå.
    Skal også bytte plata under senter på sikt da denne ble litt for underdimensjonert og har en liten bue på seg.

Kostnadsmessig endte vel prosjektet på rundt tusenlappen tenker jeg (maling, pussepapir, lamellfres, lameller, treplugger).

Neste prosjekt så blir saga bytta ut med en med høyere presisjon, dette som gjorde at det ble endel sparkling i hjørnene og mye banning.

Legger ved noen bilder av resultatet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En fin benk henrikm, men er det ikke litt langt mellom veggene til å ha en så tynn plate som senteren ligger på? Evnt ha en støtte i midten mellom komponentene i 1. etg. Ser ut som platen bøyer seg litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, som jeg skrev i innlegget over ditt

Skal byttes med en 18mm plate.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av henrikm
    Jepp, som jeg skrev i innlegget over ditt

Skal byttes med en 18mm plate.
    Nettopp, skrev visst svar uten å ha lest hele innlegget ditt Går litt fort i svingene innimellom.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •