Kjølevifter i TV-benk. Hva må til?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjølevifter i TV-benk. Hva må til?

Har lett med lys og lykte etter en TV-benk som passet mine ønsker, og etter mye om og men så har jeg fått meg en som jeg tror vil funke.

(Fant to kandidater: en dritlekker svensk sak til 10.000,- og en helt grei IKEA til 3000,-. Det ble IKEA, gitt...)

Siden jeg ønsker å ha alt blir innelukket må det kjøling til. Noen stillegående vifter trengs derfor.
    Jeg har funnet gode tips, blant annet her:
    http://avforum.no/forum/generell-htp...jolevifte.html

Men jeg har lite peiling på dette, så jeg lurer en del fortsatt.

Ting jeg lurer på:

- hvor mye er egentlig 20dB? Blir det plagsomt, siden det ofter er stille i stua vår?

- Hvor mye (luft)motstand tåler egentlig de Noctua-viftene som er nevnt i linken over? Bør jeg heller satse på noe sånt som Papst 4412F2GLL?
    Tenker meg 2x120mm vifte siden rommet i benken er såpass bredt, 58cm (antar at 2 gir jevnere luftfordeling?)

Alle tips mottas med takk!

Anders

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    20 dB er igrunn *mye* når det kommer til en vifte.
    Hovedproblemet med vifter, er at støyen som blir oppgitt har fint lite med bråket luften gir ifra seg.

luftmotstanden er *uendelig* i værste fall så vil viften trekke inn/ut mindre luft enn normalt når det blir for mye motstand.

Noctura viftene er uansett de viftene som bråker minst, og er nok det rette valget når det kommer til stillhet

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noctua viftene får du ned i 7dB, så de hører du knapt, hvis du ikke har en PC du kan "tappe" 12 V fra så må du ha en strømmforsyning til viftene.
    Det som er viktig å tenke på er luftstrømmen, det er ikke bare å pumpe inn luft, det er viktig at luftstrømmen passerer over komponentene, slik at du eksempelvis tar inn luft i bunn fremme og ut i topp bak.Luften vil ta minste motstands vei, så selv om du har 2 x 12 cm vifter garanterer ikke dette for effektiv kjøling av alle komponenter

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktigere å få varm luft ut enn å få "kald" luft inn. Et hull i ene enden, evt med en vifte som blåser inn, og en vifte i andre enden. Ville kanskje prøvd med bare utblåsvifte først for å få så lite støy som mulig. En stor vifte på lavt turtall vil jeg tro bråker mindre enn en liten vifte på full pupp.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg akkurat modda benken min med en 92 mm vifte link og brukte en avdanket 9V batterieleminator som strømforsyning. På denne spenningen er selve vifta så godt som lydløs. Du hører den nesten ikke før du har stappet hele ørebrusken inni viftebladene Det som skaper støy er vibrasjonene som overføres til benken. Jeg har montert vifta på bakplata til avsug og laget noen hull for å få inn frisk luft, og dette fungerer greit. Jeg har en PS3 stående i skapet og temperaturen blir maks 42 grader.

Men jeg ser at den monteringen her ikke er perfekt, så jeg kommer til å lage en egen plate til vifta og sørge for vibrasjonsdemping, og kommer også antagelig til å sette inn en vifte til av samme type eller en 12 cm vifte, jeg har begge to liggende i beredskap. Kommer kanskje også til å lage flere innsugshull for frisk luft.

Er usikker på om det er nødvendig med luftfilter, men noen fortalte meg at dette trengs bare dersom man bruker vifta til å blåse luft inn og ikke ved avsug. Jeg har ikke filosofert noe særlig mer om dette men ser vel egentlig ingen logisk grunn til at det er slik :-?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme erfaring som tols1. Kjøpte 4 stk 92mm vifter som er oppgitt til 19dB og de er lydløse i friluft, men overfører vibrasjoner til benken som hos meg ble plagsomt.
    For å løse det har jeg koblet 2 vifter i serie, slik at de går på halve turtallet, og hengt de opp i gummistrikk i benken. Det var jo såre enkelt å ta opp hull som er litt større enn viftene utvendig, skru inn en treskrue ut for hvert hjørne av hullet og feste en strikk i hvert hjørne av viftene.
    Med 4 stk vifter hvor to trekker ut og to blåser inn kjøler de bra selv om de går på halvt turtall.

Som nevnt før; jo større vifter jo mindre støy. Jeg vurderer å sette inn to stk 250mm vifter i stedet, hvor man får turtallsregulering på viftene også.
    http://www.microplex.no/Avdelinger/D...12V-24414.aspx

Som strømforsyning har jeg kjøpt en billig sak hos Biltema, 12V 5A. Art.nr 38-116.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Er usikker på om det er nødvendig med luftfilter, men noen fortalte meg at dette trengs bare dersom man bruker vifta til å blåse luft inn og ikke ved avsug. Jeg har ikke filosofert noe særlig mer om dette men ser vel egentlig ingen logisk grunn til at det er slik :-?

Vifter som trekker inn luft, trekker også inn støv.
    Vifter som blåser ut luft, blåser også ut en del av støvet.

Hvor vil du stoppe støvet? ifra å komme inn i skapet, eller ut av skapet?
    Svaret er igrunn enkelt, inn i skapet... ut av skapet er da ingen problem da det bare vil ha en positiv effekt å få ut støv.

Uansett om du velger støvfulter eller ikke:

Stjel en strømpebukse ifra dama, klipp den opp og tre den over viften, da vil du få et meget effektivt luftfilter ^^,

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Samme erfaring som tols1. Kjøpte 4 stk 92mm vifter som er oppgitt til 19dB og de er lydløse i friluft, men overfører vibrasjoner til benken som hos meg ble plagsomt.
    For å løse det har jeg koblet 2 vifter i serie, slik at de går på halve turtallet, og hengt de opp i gummistrikk i benken. Det var jo såre enkelt å ta opp hull som er litt større enn viftene utvendig, skru inn en treskrue ut for hvert hjørne av hullet og feste en strikk i hvert hjørne av viftene.
    Hey, det med strikkene var lurt. :idea:

Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Stjel en strømpebukse ifra dama, klipp den opp og tre den over viften, da vil du få et meget effektivt luftfilter ^^,
    Smart! :idea:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker jo som det fungerer brillefint hos deg, så det er sikkert ikke et problem, men suger ikke viftene litt "falsk luft" med en slik løsning? Du er jo fornøyd så problemet er sikkert minimalt. Og løsningen - ja, den er jo isolert sett genial :-)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først dette med luftfilter fordi vifter drar støv inn i skapet men blåser ikke støv ut

Uansett hvilken vei viftene går må luften som forsvinner ut av skapet erstattes med ny, som på en eller annen måte, på et eller annet sted må komme inn igjen. Så støvet kommer uansett!
    Derimot er det mye enklere å stoppe støvet hvis man lar viftene blåse inn i skapet og sette filter foran viftene, ifht å sette filter alle andre steder hvor luften vil komme inn, om viftene blåser luft ut. SÅ DET SÅ! :-D

"Falsk luft" er sjelden noe problem. Luften går enkleste vei, og poenget er bare å sørge for at enkleste vei er forbi komponentene.
    Benken min er helt åpen både foran og bak nå, og viftene henger "i løse luften" og alle fire blåser luft forover og forbi forsterkerne. En frisk bris er nok!
    Forsterkerne mine er jo konstruert for å avgi varme til luften rundt dem uten ekstra kjøling, og 5cm fritt rom skal være nok. De er garantert kjøligere nå.
    Mitt motto:
    Allt er bedre enn ingenting

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt motto:
    Allt er bedre enn ingenting
    Jepp! Bare man får litt bevegelse i luften er vel egentlig veldig mye gjort.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først dette med luftfilter fordi vifter drar støv inn i skapet men blåser ikke støv ut

Uansett hvilken vei viftene går må luften som forsvinner ut av skapet erstattes med ny, som på en eller annen måte, på et eller annet sted må komme inn igjen. Så støvet kommer uansett!
    Derimot er det mye enklere å stoppe støvet hvis man lar viftene blåse inn i skapet og sette filter foran viftene, ifht å sette filter alle andre steder hvor luften vil komme inn, om viftene blåser luft ut. SÅ DET SÅ! :-D
    Antagelig det som var teorien til han som nevnte at dette med filter var mest aktuelt på innblås. Alle åpninger i skapet vil jo lekke luft hvis man suger luften ut i stedet. Men for komponentene sin del hadde det sikkert vært behagelig å jobbe i et støvfritt miljø.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men for komponentene sin del hadde det sikkert vært behagelig å jobbe i et støvfritt miljø.
    HVA :shock: Er det ikke støvfritt hjemme hos deg? :?:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HVA :shock: Er det ikke støvfritt hjemme hos deg? :?:
    Jo i utgangspunktet. Men noen terroriserer meg ved å drysse støv og rusk utover og særlig i hjørnene. Jeg mistenker naboen...

Newcomer runnis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med et positivt lufttrykk - dvs. mer luft inn enn ut - vil luften inne i benken prøve og komme seg ut gjennom alle komponenter og sprekker. Slik vil støvet finne veien ut.

Med et negativt lufttrykk - dvs. mer luft ut enn inn - vil du få et lavere lufttrykk inne i benken slik at støvet vil samle seg opp mellom alle komponenter/sprekker.

Fordelen med et negativt lufttrykk - ved regelmessig støvblåsing - er at den varme luften trekkes ut før ny, frisk luft kommer inn, noe som gir litt lavere temperaturer.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg ser at den monteringen her ikke er perfekt, så jeg kommer til å lage en egen plate til vifta og sørge for vibrasjonsdemping, og kommer også antagelig til å sette inn en vifte til av samme type eller en 12 cm vifte, jeg har begge to liggende i beredskap. Kommer kanskje også til å lage flere innsugshull for frisk luft.

Men er det ikke godt nok med silikon/gummiplugger til å feste viften med?
    Kan kanskje legge på en silikonforing mellom viftekassen og veggen da?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reedmohn
    Men er det ikke godt nok med silikon/gummiplugger til å feste viften med?
    Kan kanskje legge på en silikonforing mellom viftekassen og veggen da?
    Jeg har brukt de medfølgende gummiproppene samt lagt på gummilist rundt kanten. Det hjalp en del men selve plata er såpass myk at noe vibrasjoner blir overført allikevel.

Men dette var før gummistrikktrikset til norcad, og jeg har stor tro på at det vil hjelpe en hel del siden man da ikke får skruene i nærheten av godset på vifta. Man må bare passe på å lage hullet tight nok til at det ikke blir for mye falsk luft, jfr. RuneWs kommentar.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det ikke medfølger filter til viftene er det en smal sak å lage dette selv av damestrømper / strømpebukser i nylon. Dersom madammen i huset har et avdanket par er det jo faktisk gratis...

Bare trekk stoffet over vifta og sett en strikk over midten av rammen der de normalt er noe tynnere og voilla!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vel blåst!

Takk for innspillene.

Tror jeg har en slagplan, da:

Det blir 2x120mm vifter, seriekoblet og med vibrasjonsvern (norcad rubber edition), powered by Biltema. Monteres for innblåsing i bunnen av bakplata.

Jeg dropper støvfilter foreløpig. Synes faktisk nylonstrømpene virker litt vel tette, så jeg tror de vil påvirke viftene en del.
    I tillegg er ikke anlegget så fancy, og jeg har den underlige vane å faktisk rense elektronikken min for støv innimellom uansett.

Utlufting blir 2stk 50mmx100mm hull i toppen av bakplata.
    Vurderte en enkelt, lang spalte, men med så tynn bakplate vil jeg beholde så mye stivhet som mulig.

I tillegg vurderer jeg å montere en liten, horisontal plate over inntaket for å tvinge luften innover i skapet. Mulig at hylla i midten kan kortes ned (i stedet for å fjernes) dersom det blir plass nok mellom den og forsterkeren. Tar jeg 10cm av den foran får luften rikelig med plass til å stige opp på.

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    biltema har et fint strøm adapter som lar deg stille volt for og finne rett område lydmessig. jeg har bygd av denne.

ellers har mist noen fine 14 cm vifter som virkelig glitrer @ 9V

MIST vifte, MISTYLFA140LSCL, klar plast 140x140x25mm, 93.5 m³/time, 18 dB(A) - 140x140mm - MicroPlex

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •