Kjølevifter i TV-benk. Hva må til? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av leifeinar
    biltema har et fint strøm adapter som lar deg stille volt for og finne rett område lydmessig. jeg har bygd av denne.

ellers har mist noen fine 14 cm vifter som virkelig glitrer @ 9V

MIST vifte, MISTYLFA140LSCL, klar plast 140x140x25mm, 93.5 m³/time, 18 dB(A) - 140x140mm - MicroPlex
    Fractal-viften http://microplex.no/Avdelinger/Datak...dBA-35349.aspx er faktisk hakket stillere, kun 9 dB. På 9 V er de, som nevnt tildigere, lydløse Litt lavere volum/time men antagelig uvesentlig i denne sammenhengen.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La meg bare si noe generelt om vifter, dB-tall, og noctua.

1. oppgitte dB-tall fra de aller fleste produsenter (inkl noctua) er SVADA.

2. oppgitt luftmengde flyttet per minutt/time er målt i friluft, og sier lite/ingenting om ytelsene i virkeligheten. Derfor må dette testes av noen uavhengige for å få resultater som gir noen mening.

3. Noctua sine gamle vifter som skulle være über-silent, med funky form på viftebladene fungerer overhodet ikke bra i forhold til støy om de brukes feil. Feil menes her sammen med cpu-kjøleribber, gjennom støvfiltre o.l. De nyere er bedre, men ikke mitt førstevalg.

Jeg foretrekker Nexus 120mm / 1000rpm, disse er også referansevifte hos SPCR. Disse fås antakeligvis billigst hos datakjeden nå, til rundt femtilappen.

For gode tester av vifter (og andre ting relatert til stillegående pcer) vil jeg anbefale Silent PC Review.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel.. nå er viftene på plass, 2x Scythe 12cm 800rpm. De blåser godt, og er praktisk talt lydløse.
    Strømforsyninga fra Biltema, derimot...
    Uansett er det ikke noe problem, fordi bakgrunnsstøyen i stua allikevel domineres av transformatoren til halogenlampene i taket, og selv den er til å leve med.

Plundret litt med strikk-opphenget, men nå henger de bra og jeg har justeringsmuligheter. Trengte det, fordi jeg har laget hullet så lite som overhodet mulig, måtte derfor henge dem ganske nøyaktig.

Dessverre har jeg laget litt for lite inntak, slik at forsterkeren innenfor sperrer for mye og det går for lite luft inn, men den saken tar hr. Fein og jeg meg lett av.

So far, so good...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren min står i en reol hvor det er åpent rundt og hylla over er ca 5 cm over forsterkeren. Hylla er litt større enn forsterkeren.

Noen som har noe godt forslag til hvordan denne forsterkeren kan kjøles litt? (ev plasseringa av vifte ?)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer til å bruke en tokanals fjenstyring på vifte og lys i tv benken etter hvert.
    IR styrt rele med to kanaler.
    Kommer da til å programere min Harmony fjernkontroll, slik att vifta slår seg av og på når komponenter som pruduserer masse varme slås av og på.
    Lyst slår seg på når jeg bruker LP spilleren, så jeg lyser opp den og plata som spilles.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

er på let selv

Driver selv å titter på viftestyring av TV benken.
    Har den 36cm høye benken fra IKEA. 2 av skapene er uten bakplate fylt med hd-pvr, popcorn hour, reciever, nettverksbokser og et par konsoller. Blir svina varmt inni der, spesielt når noen av konsollene er i action.
    Har tittet mye rundt i dag etter en automatisk standalone viftestyring som skal kunne slå seg på ved behov.

Noen som kjenner til noen slike standalone kontrollere?
    Fant en som kanskje kan være av interesse, Automated Temperature Fan Controller - 2 ports for 12V Fans Har allerede en 12v strømforsyning til en usb disk adapter jeg kjøpte en gang i tiden, så vurerer om jeg skal teste den. Problemet er vel at det bare er 1 temp sensor, så trenger i tilfelle 2, og er heller ikke regulert spenning på uttakene, kun av og på ved 30 grader

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marw1980
    Driver selv å titter på viftestyring av TV benken.
    Har den 36cm høye benken fra IKEA. 2 av skapene er uten bakplate fylt med hd-pvr, popcorn hour, reciever, nettverksbokser og et par konsoller. Blir svina varmt inni der, spesielt når noen av konsollene er i action.
    Har tittet mye rundt i dag etter en automatisk standalone viftestyring som skal kunne slå seg på ved behov.

Noen som kjenner til noen slike standalone kontrollere?
    Fant en som kanskje kan være av interesse, Automated Temperature Fan Controller - 2 ports for 12V Fans Har allerede en 12v strømforsyning til en usb disk adapter jeg kjøpte en gang i tiden, så vurerer om jeg skal teste den. Problemet er vel at det bare er 1 temp sensor, så trenger i tilfelle 2, og er heller ikke regulert spenning på uttakene, kun av og på ved 30 grader
    Du må nok innom PC-verden for å finne litt mer valgfrihet når det kommer til viftestyring.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Luft inn eller ut

Ser man de fleste produkter man kjøper som har vifte (feks bd spiller)
    er det eksosvifte å ikke innsugsvifte fordi varm luft skal transporteres bort.

Ser man produkter med flere vifter feks pc , htpc osv har disse direkte komponentvifter for direkte kjøling av feks prosessor , de har da også innsugsvifter for å tilføre kabinett luft inn men samtidig eksosvifter for å transportere den varme luften i kabinett ut (gjennomtrekk) (ofte luft inn forran og på sider og eksos bak på pc

all varme vil gå opp
    billigste og enkleste ventilering er ved stereo benk som er åpen forran å montere ventilering høyt oppe bak inne i benken.
    (en form for gjennomtrekk) (hull for å slippe lutf ut....hull med ventil om man ønsker)

Har man åpen benk vil også høyt opp eksosvifte/r bak trekke ut varmluft samtidig som utenfra luft fremside stereobenk vil trekkes mot komponentene i benken

Aller fleste komponenter man kjøper (reciver osv) som ikke har egen viftekjøling er bygget slik at de har luftinntak i bunn/langt nede og har åpninger i topplokket for luft som skal ut (varmen går opp)

Lukket stereobenk med feks glassdør vil feks et luftinntak (ventil) montert på underside eller langt nede benk og en eksosvifte montert høyt oppe på bakside gi bra tilgang på friskluft nedenfra og transport av varme ut.

Jeg ser ikke helt vitsen og effekt ved bruk av kjølevifter
    Skulle jeg brukt kjølevifter i en lukket stereobenk ville det vært for å tilføre kald luft (nederst i en benk) men da samtifig hatt eksosvifte høyt opp montert for å transportere varm luft ut igjen.

Bruker man bare kjølevifte i lukket benk kan man risikere å bare gjøre selve rom temperaturen inne i stereo benken noen grader lavere men pga vifte plassering hindre den naturlige luft/kjøletransport feks en reciver har innvendig å dermed faktisk få høyere innvendig temperatur inne i en reciver enn uten vifte.
    Man kan også i en lukket benk få gjevnere temperatur i hele benken men da også høyere temperatur i bunn av benken som gjør det hele til værre enn bedre.

Åpen benk ser jeg ikke grunnen til å blåse varm luft ut til fremsiden for det er fra fremsiden luft inn til benken kommer fra

luft inn kan sikkert fungere greit for mange men som noen har nevnt ...hvorfor ikke tenke luft ut bak.
    Det blir lavere turtall på vifter av eksos løsning
    Blir enkelte komponenter ekstremt varmt å ikke ville satset på eksos ville jeg satset på direkte kjøling av de deler inne i et komponent som bør kjøles enn å blåse litt luft utvendig på lokket på komponenter

om man ikke bygger selv er det mange kjøleløsninger man får kjøpt ferdig , også med fjernkontroll , temeraturstyring osv på nettet.

Google

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kunne tenke seg én god grunn til å presse luft inn i benken/PC-kabinettet. Hvis man setter et luftfilter foran vifta vil man filtrere bort støvet, og siden det vil bygges opp et overtrykk inni benken/PC-kabinettet får man mindre støv i komponentene.

I min benk har aktiv kjøling av rommet der PS3 står. Det er hull i benken fremme til høyre, der hvor PS3 suger luft inn, og en PC-vifte på bakveggen som blåser luft ut. Meget effektivt og nesten lydløst, men siden viften går på halv fart for å redusere støy, blir kanskje luftgjennomstrømningen i minste laget. Etter en time eller to går PS3-vifta på høygir. Jeg har ikke styring av vifta, den står på konstant, men det kunne jeg lett gjort noe med ved å sette på en master/slave strømpadde.

Newcomer PantZman sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte meg nettopp en ny tv benk og ser at PS3en min (60gb) får pusteproblemer inni der.

Noen som har testet noe ala denne?

Ser ikke ut til å være noe problem å bruke andre enn den medfølgende 80x80mm viften på den heller.

Edit: Ser ut til å være en 120x120mm utgave også.

Må vel prøve meg på et par av de sistnevnte.

Noen som finner noen norske selgere kanskje?

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lenge lett etter en slik løsning, med litt modding kan du sette hvilken vifte du vil på det adaptret der.

litl user reviews her

Thermaltake A1888 Mobile Fan II External USB Cooling Fan at TigerDirect.com

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det kan brukes en 220v USB lader så viftene kan gå hele tiden.
    Da slipper jeg i det minste å være avhengig av at PS3 eller Xboxen må være på for at de skal snurre.

En løsning som gjorde at viftene ble aktivert hver gang en av konsollene ble slått på hadde vært noe.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er kanskje ute etter en sånn Clas Ohlson - Grenuttak, grenuttak Litt klumpete, men funksjonen er jo genial.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenkte litt mer på noe slikt.

Kanskje den kan kobles baki Harman Kardon (220v kontakten) så viftene skrues på samtidig som den?

Alternativet blir at viftene går hele tiden. Både PS3 og Xboxen er i samme delen av TV-benken og begge trenger mer luft.
    Et annet alternativ kunne kanskje vært å koble en vifte til hver konsoll...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke ut til at Amazon sender vifte saken til europa. :<

Derfor vurderer jeg nå en slik sammen med en sånn og noen vifter.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at det er mange gode forslag her. Jeg har selv satt opp en stereobenk med glassdør og bakplate (må nesten ha på bakplata for å skjule alle ledningene).
    Det blir veldig varmt, selv om jeg har døre på gløtt, så jeg tenger nok litt utsug av lufta. Har både HTPC, forsterker og PS3 (den svære, bråkete) i dette skapet.

Det finnes jo mange vifter og løsninger, men jeg kom over denne her, som drives av USB:
    Mega Power Mini Cooling System til PS3 - Kr199.00 : Mobilbutikken.com, Velkommen til vår nettbutikk

Noen som har erfaringen med denne? Tenker på støy og kapasitet. Vudere å kutte til hull for denne og sette den øverst i skapet for å blåse ut lufta bak. Kan koble den til HTPC'en, som står på hele tiden, da jeg trenger kjøing til forsterkeren selv om PS3 er skrudd av.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte den temperaturkontrolleren jeg nevnte tidligere, så har nå satt i bakplaten i tv benken, skjært hull til 300mm vifta. og fresa ut bakside av nedre del av døren til benken slik at jeg kan ha den lukket og det blir fin gjenomstrømming alikevel Lute på å kanskje sette inn noe støvfilter der nede, men vet ikke hva det skulle blitt.

Har potmeter på vifta da den ikke trenger veldig mye futt for å flytte nok luft
    Er litt var for støy, så jeg holder meg unna små vepsevifter, selv om det kanskje er midt i blinken for noen andre

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg endte opp med følgende løsning:

- Fikk et vanlig 12v adapter på jobben (ser ut som en vanlig mobillader)
    - Gikk på Digital impuls og kjøpte:
    - Zalman Spenningsregulator - En enkel 120mm vifte
    - 120mm viftefilter
    - Viftefilter
    - En av/på bryter fra Clas Ohlson

Skar et passe hull til vifta i øverst bakplata der jeg satt inn vifta utenpå plata (ikke inni skapet). Denne blåser luft UT. Koblet vifta til spenningsregualtoren og bryteren bak på plata slik at det ikke syntes. Satt også på viftefilteret inne i skapet slik at det skulle se pent ut. Denne var egentlig til innsuget, men det trengte jeg ikke.
    Vifta er stor, så den bråker/vibrerer ikke i det hele tatt. Det eneste problemet er evt. at man kan høre så vidt luft som blåser (om all annen lyd er av), men da er det bare å sette ned farten LITT med regulatoren, så har jeg god, lydløs kjøling av skapet
    Innsug av luft kommer lett fra sprekkene rundt døra, så jeg slipper å dessekrere skapet med eget innsug.

Takk for alle tips Stor vifte er et must for å unngå støy!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Argon Cube 3v3

Hei. Har en argon cube 3v3 Hi-Fi møbel med frontluke som fjernkontroll signal går gjennom (stål med mange små hull)

Har ps3 og onkyo 608 reciever i og det skal i en HTPC, lurer på om de fins smarte løsninger for å montere vifter i møbelen for eksos og eventuellt innsug, ønsker å få best mulig luftgjennom strømming til komonentene.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •