Vis oss ditt DIY møbel - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Side 3 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 220
    Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mon tro om en marmorplate på LECA er DIY. Vanskelig er det hvertfall ikke.
    Vedlegg 52805

EDIT: monget med attachments

Newcomer Yawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mitt bidrag

Mange stilige! og pene bidrag her! Digger DIY... Selvgjort er Velgjort som sagt...

Vel, Her er mitt "brede" bidrag. Fant ingen stereobenker på markede som kunne holde på Vincent (meget dype og varme) blokkene mine på en fornuftig måte (i mine øyne). Planen er også å sette inn RC-64 der som PS3'en og CD-spilleren står med tiden.

Høyttalerene har jeg forøvrig også bygget selv noen år tilbake. Meget stolt av disse...

en kortfatta byggebeskrivelse og få ekstra bilder under bygginga, av stereobenken, kan dere se på min lille hjemmekino samt en liten beskrivelse av høyttalerene

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er ett bilde av de "pluggene" det er snakk om. Jeg kjøper mine i Engeland hos dette http://www.modelfixings.com/ firmaet. Se under "fixings" og scroll nedover til "threaded inserts". Leveres i opp til M8

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, en annen løsning er denne.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er mitt møbel. Ferdig for en stund siden, men visste ikke om denne tråden...
    Med alle frontene skjult:

Og med frontene trekt frem:

Designet slik at det er god plass til kabelsalat bak:

Det ble tungt til slutt, vel 2,5m med med 63cm bred, 42mm massiv eik, og endel 19mm MDF i selve innredningen gjorde sitt... Ikke noen 1mannsjobb å løfte denne...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Dette var meget stilrent, minner mye om Are Moe.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Her er mitt møbel. Ferdig for en stund siden, men visste ikke om denne tråden...
    Meget lekkert eMTea! Ligner en del på den jeg lagde (se lenger opp i tråden). Min er også dyp, noe som gir god plass til kabelsalat bak. Ellers har jeg lagd plass for 2stk suber i min... Et lite tips for å få det helt perfekt: Få orden på kablene opp til fjernsynet!;-)

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Også kunne du jo kledd inn centeren i noe 10mm eik. Så litt blodfattig ut på fargen:wink:

Newcomer runnis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går mye i Ikea skjønner jeg =)

Fire stk LACK; Senket føttene på to av bordene, saget spor i de andre to bordflatene.
    Monterte på noen plast-vinkler og satte på et par gamle høyttalerdeksel 8)
    Demper lysene, samtidig som signalene fra fjernkontrollen slipper gjennom.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rack

Ikke helt DIY, men har tegnet det selv og fått fagfolk til å lage det for meg.
    Svært fornøyd.

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det mye pene DIY-møbler!Det må jeg si!

Kan jo bidra jeg også nå,siden jeg idag ble ferdig med vårt nye DIY Hifi/TV-møbel(Deler kjøpt på Ikea,Clas Ohlson og Obs! Bygg).Det krevde da både en god del uttenking,tid og jobbing for å få til skikkelig,men belønningen etter å ha blitt ferdig gjør det derimot verd strevet føler jeg.Men det skal ikke skyves under en stol at det også er trivelig og sosialt og sette igang slike prosjekt.

Fikk god hjelp av min snille far og er meget takknemlig for det.Uten ham hadde det ikke blitt så bra som i allefall jeg synes det ble.Noen år på baken er ikke å kimse av.Og litt "sjitprat"(humor) var jo også med på å gjøre prosjektet så til de grader mer lettgjort. :-D

Det er virkelig artig og interessant å skape ting selv må jeg innrømme!Det klør i fingrene etter å starte med noe nytt.

Fikk bare tatt et bilde sånn på tampen her og det er ikke den beste kvaliteten,men slik ser den i allefall ut:

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vedlig pent ut dette, BanjoArrne!

Driver faktisk å snekrer min egen benk nå i disse dager selv.
    Var bortimot umulig, for ikke å si det VAR umulig, å finne en benk i handelen som var akkurat slik jeg ville ha den.
    Dvs med riktig bredde, dybde og ikke minst høyde. Jeg kunne ikke ha for høy benk pga lavt lerret - og at komponenter som senterhøytaler, receiver etc må kunne stå oppå.
    I tillegg var de aller fleste benkene med den høyde også for lave til å få noe av rimelig størrelse inn i den.

Så på IKEA Lack og Oppli. Oppli er utgått, men den hadde vært den benken som hadde passet best, og som min ligner mest på. Oppli benken er imidlertid 10 cm smalere enn ønsket (160cm er perfekt), samt vrien å få tak i på brukten her i S&Fj hvor jeg holder til. Dessuten har den feil farge - dog det skulle jeg ha fiksa..
    Lack er også fin men uaktuell pga bredde. Dessuten er den da iflg mål bare 38cm dyp. I såfall er den jo alt for grunn til større komponenter. Men mulig det finnes flere varianter...
    Uansett; Min egen hjemmekokkelerte benk blir klar i løpet av uka . Skal få lagt inn bilder når den er ferdig.

Newcomer O'bello sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BanjoArrne
    Er stålrørene fra OBS? Hvordan er festemekanismen mlm stålrørene og platene? Jobb vel utført - ser meget bra ut!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Backstreets
    Så vedlig pent ut dette, BanjoArrne!

Driver faktisk å snekrer min egen benk nå i disse dager selv.
    Var bortimot umulig, for ikke å si det VAR umulig, å finne en benk i handelen som var akkurat slik jeg ville ha den.
    Dvs med riktig bredde, dybde og ikke minst høyde. Jeg kunne ikke ha for høy benk pga lavt lerret - og at komponenter som senterhøytaler, receiver etc må kunne stå oppå.
    I tillegg var de aller fleste benkene med den høyde også for lave til å få noe av rimelig størrelse inn i den.

Så på IKEA Lack og Oppli. Oppli er utgått, men den hadde vært den benken som hadde passet best, og som min ligner mest på. Oppli benken er imidlertid 10 cm smalere enn ønsket (160cm er perfekt), samt vrien å få tak i på brukten her i S&Fj hvor jeg holder til. Dessuten har den feil farge - dog det skulle jeg ha fiksa..
    Lack er også fin men uaktuell pga bredde. Dessuten er den da iflg mål bare 38cm dyp. I såfall er den jo alt for grunn til større komponenter. Men mulig det finnes flere varianter...
    Uansett; Min egen hjemmekokkelerte benk blir klar i løpet av uka . Skal få lagt inn bilder når den er ferdig.
    Takk for det.Det var skikkelig artig å lage noe selv.Også ble det akkrat slik man vil ha det også.

Ja det med platemål måtte vi til med sirkelsaga for å få til her.52cm er dybden her og lengden er 166cm om jeg ikke husker feil.

Du må legge ut bilder av din når den blir ferdig også da.Blir sikkert lekker.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av O'bello
    Er stålrørene fra OBS? Hvordan er festemekanismen mlm stålrørene og platene? Jobb vel utført - ser meget bra ut!
    Hei.

Stål rørene er ikke bare rør.Det er ben kjøpt på Ikea av typen Grundtal og de er av rustfritt stål så prisen synes jeg var meget bra!

Først ble benkplaten kappet til ønskelig mål (i mitt tilfelle 166cm bred og 52cm dyp).

Dette ble det en del jobbing med i og med at det er 39,9 cm fra senter rør til senter rør på hvert ben som også har sarg i mellom slik at dette målet er konstant med en variabel på 0.1mm slik vi fant ut.
    Vi skulle ha dem forsenket ca.1cm ned i benkplaten i hull som var akkurat samme diameter som benene(30mm).Ble en del måling og merking for å si det slik.
    Så freste vi ut hullene med en bormaskin.En tung jævel(rundt 80kg) far fikk takk i engang for mange år siden som man fikk god bruk for her plutselig(kjekt å ha ).Jeg vet ikke så mye om den men den men den har en skikkelig girboks for riktig og jevn hastighet og trippelhodet håndtak på siden man dreier på når man borer/freser og man kan justere hvor dypt det skal bores slik at alle hullene blir like dype.Etterpå brukte jeg en vanlig bormaskin med sliperondel som ser ut som et rør for å tilpasse hullene slik at benene gikk akkurat i hullene på benkplaten uten å måte presse og bruke for mye makt.

Det andre fine er at under bena er det tatt ut 8mm gjenger slik at man kan bolte fast bena på undersiden av platen(fra butikken egentlig ment for justerbare 8mm bolter med plastikkender som fulgte med bena).Dette var flaks.
    Boltene blir jo skjult i bena som kommer under midtplaten.Først tenkte jeg la vær,men så viste det seg at benkplatene ikke var helt rette men hadde slått seg litt under lagring(tre er jo levende saker så det er jo ikke så rart).Da ble vi enige om at det beste var og bore hull i midten på utfresningene slik at vi fikk rettet opp platene under montering ved å bolte fast bena og gjorde benken mer stødig slik.Brukte 8,8 mm bor slik at gjengene fikk entret lettest mulig.Monteringen ble også lettere slik da bena stod som støpt etter de var gjort fast med 8mm tykke og 35mm lange bolter med skiver mellom bolthodet og treplaten.Ellers,med slike vaklende ben(ikke boltet fast) ville det nok bli mye vanskeligere å tegne på hullene som skulle forbores før man skrudde i de 32,til sammen 64 treskruene under topp og midthyllen som fester alle sargene til benene.
    festene for sargene er også tilbaketrukket i front(fra butikken.Også flaks. )Så de synes ikke i fornt.De er solide og godt sveiset.

Kan legge til at før monteringen ble platene kantslipt på nytt der vi hadde saget,deretter slipt, og til slutt oljet med Butinox Teakolje.Den heter Teakolje men er beregnet for det meste av hardtre/edeltresorter.Den ga treet litt mer liv,så anbefaler den om det skulle være aktuelt for noen.

Til slutt sto vi der med en solid benk på rundt 60 kilo.
    Nå veier den vel rundt 100 med alt som står på og i den,så det var ikke så dumt med hjul under,dog faste og ikke med vendbare da de nok ville blitt litt skrøpelig for slik last(pga foskyvning av aksling som gjør at tyngdepunkt ikke kommer rett på aksling).Men den skal da bare rulles rett fram også da,for å ta litt støv i blant og når man skal koble til og fra utstyr så faste hjul var helt ok.

Det er mye man kan gjøre selv,det er i hvertfall sikkert og man får igjen som man legger i det.Jeg ble fornøyd i allefall.

Artig om andre kan ha bruk for noen av disse ideene videre til eget bruk også.

Her er noen bilder som kanskje kan gi litt inntrykk hvordan den er laget,pluss et hvordan det var før og et par til av hvordan det er nå.Synes selv det ble en del ryddigere og at treet myket litt opp i all elektronikken og det svarte.:Vedlegg 56251

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er benken klar. Godt fornøyd selv

Målene er 160 x 50 x 39 (L X D X H)
    Den er altså laget i 28mm benkeplate med to seksjoner på siden som måler 49,5 x 33 (B X H) som skal være romslige nok til rørslinge komponenter.
    Midtseksjonen er todelt. Begge ca 15 høyde og ca 50 cm bredde.

Receiver på toppen nå, men vurderer å sette den inn i det ledige rommet.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange veldig fine møbler her inne

Kan legge inn nokre bilder av min mediaseksjon også. Bygde denne i forbindelse med svenneprøva mi i trevare- og møbelsnekkerfaget, var ferdig for omtrent en mnd. sidan. Skroget er i melaminbelagte svarte sponplater, frontar- og sider er MDF(som eg overflatebehandla sjølv på lakkrom), topp-plata er ei spesialbestilt mahogny heiltreplate. Bestilte denne uten noko form for overflatebehandling eller profilering, og gjorde dette sjølv. Tre strøk danish oil er påført tilslutt. Dørene er laga frå scratch, ved å skråskjere MDF 45 grader, og henholdsvis false og profilere bak- og framsidene. Sammenføya dette med lamellkjeks. Stålføter frå IKEA under. LED-spottar i skapa. 6 mm herda glasshylle i skapa. To breie skuffer som kvar rommer ca. 150 blu-rayer.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Backstreets
    Da er benken klar. Godt fornøyd selv

Målene er 160 x 50 x 39 (L X D X H)
    Den er altså laget i 28mm benkeplate med to seksjoner på siden som måler 49,5 x 33 (B X H) som skal være romslige nok til rørslinge komponenter.
    Midtseksjonen er todelt. Begge ca 15 høyde og ca 50 cm bredde.

Receiver på toppen nå, men vurderer å sette den inn i det ledige rommet.
    Den ble jo flott denne!DIY er tingen.

Hvlike plater brukte du til dette?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var et pent utført møbel,Tandstad!

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det BanjoArrne