Hjelp til valg av TV/HIFI-møbel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av TV/HIFI-møbel

Hei

Jeg trenger litt hjelp til å finne noen møbler til anlegget mitt, nå som jeg skal flytte inn i en ny leilighet. Jeg tror jeg har saumfart stort sett hele Internett etter møbler som passer anlegget mitt, men har egentlig ikke funnet noe som passer, med mindre jeg vil bla ut alt for mye cash..

De to "problemene" mine senteren og effektforsterkeren. Senterhøyttaleren er en Klipsch RF-64 med målene 20,3 x 83,8 x 34,3 cm. Effektforsterkeren er en Plinius SA100 med målene 22 x 50 x 45,5 cm.

Jeg hadde sett for meg en TV-benk med to hyller hvor den øverste hylla var stor nok til å plassere senteren, men det er utrolig vanskelig å finne en benk hvor den øverste hylla er 21+ cm. HIFI-racket hadde jeg tenkt å plassere ved siden av TV-benken, og fylle den med resten av elektronikken. Den bør ha 5 hyller. Her igjen er det vanskelig å finne noe til en vettug pris som er bredere enn 50 cm..

Som sagt bør det ikke være grisedyrt, men jeg kan strekke meg til ca 10k for begge. Jeg har sett på hjemmekinoen til andre folk her på forumet med lignende komponenter, men de har som regel lerret eller hengt tv-en på veggen. Dette blir ikke aktuelt for meg.

Bare som et eksempel på noe som ser grisefint ut (som også er aktuelt) er Soundstyle til Alphason: Alphason | Soundstyle Series
    Problemet er bare at det er vanskelig å få kjøpt det her til lands..

Noen som kan hjelpe meg litt, eller har erfaringer med lignende komponenter?

PS: Jeg skal IKKE bygge selv, det skal tross alt se litt fint ut og..

PPS: Kan jo nevne jeg har finstudert alle vanlige møbelforretningene her til lands (Skeidar, Bohus, Jysk, Møbelringen, IKEA, Fagmøbler) og de fleste HIFI-butikkene (HIFI-klubben, Oslo Hifi-center, Soundgarden, Stereofil, AVShop, Surround). Finnes det noen flere..?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd du ikke kan bygge selv, for det kan bli bra likevel.

Alt du trenger å gjøre, er å kjøpe hobbyplater til ca 500 kroner og skruer for 100 kr. Så kan du male den som du vil (100 kr), og kjøpe hjul til en hundrelapp. Vips har du en benk til 900 kroner.

Jeg lagde min benk selv, og den er skreddersydd til mitt bruk. Jeg fant heller ikke noe i butikkene som passet for meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Man kan sikkert lage et møbel selv som passer 100% og som ser helt ok ut, men det er jo en grunn til at det finnes hundrevis av designere, ingeniører og møbelsnekkere som lager AV-møbler. Man klarer ikke å få et like estetisk pent møbel som de.

Disse møblene skal stå i stua mi (åpen løsning med kjøkkenet), så det er temmelig viktig at det ser pent ut siden det er det eneste oppholdsrommet jeg har.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter med det samme! Det er helt umulig å finne noen ok møbler i dette landet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett på ikea?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei hadde selv samme problemet med å finne rack, ente opp med at jeg fikk en møbelsnekker til å lage et TV bord til meg. Det ble laget i heltre Eik selve bordet ble på 2m x 40cm med 6 hyller lakert, prisen kom på 7000kr.
    Om du går til møbelsnekker utenfor Oslo så blir prisen ikke så værst.
    Ellers om du ønsker Alphson bor så er det Premium Consumer Electronics AS som har dette i Norge.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med møbelsnekker hørtes egentlig ikke så veldig dumt ut. Jeg har tenkt tanken, men jeg trodde det kanskje kom til å bli for dyrt med en customiza benk fra en møbelsnekker. Men hvis racket ditt i eik ikke kom på mer enn 7k er det definitivt aktuelt! :-D

Når det gjelder Alphason og PCE har jeg faktisk tatt kontakt med PCE. De kunne ikke skaffe Soundstyle serien, men de henviste meg til HIFI-klubben. Jeg har også tatt kontakt med HIFI-klubben, men de kunne heller ikke skaffe det. Argumentet deres var at det ble for kostbart og vanskelig. Jeg syns det var et litt rart argument, for det er nå jeg som skal betale det!

Men da ser det ut til at møbelsnekker er veien å gå. Må bare gjøre litt research på hva jeg faktisk trenger..

Takker for svar!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale denne karen til å bygge:
    http://www.itre.no/

P.S. Han bygger ikke bare i tre, men det man måtte ønske.

Fikk nylig bygget noen stativer av vedkommende, og de ble utrolige flotte og solide. Penere enn noe jeg har sett i butikker. I tillegg har man mulighet til å få nøyaktige dimensjoner, finish osv. slik man ønsker det. Tror ikke nødvendigvis det blir så dyrt heller, men har ikke undersøkt pris på rack.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg gått til innkjøp av Apollo Mezzo TV-benk og HIFI-rack. Kosta litt penger, men det ble knallbra! Stagene mellom hyllene fås i mange forskjellige høyder, så da var det bare å velge høydene som passet i forhold til elektronikken.

Kan jo nevne at HIFI racket ikke var på mer enn ca 45 cm mellom stagene, og effektforsterkeren min er jo på nesten 50 cm. Men med litt lirking gikk det helt fint å få den inn. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av netzach
    Da har jeg gått til innkjøp av Apollo Mezzo TV-benk og HIFI-rack. Kosta litt penger, men det ble knallbra!
    Hvor fikk du tak i den?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte det på Oslo Hi-Fi Center. Siden begge to var utstillingsmodeller fikk jeg 30% avslag, så jeg ga 9 500,- for de. Dette var da i sølv og klart glass (litt grønnskjær i glasset). Jeg tror svart og sotet glass er noe dyrere. Jeg hadde egentlig tenkt å ha møbler i svart siden all elektronikken min er svart, men det ble overaskende stilig i sølv og glass. Man fikk liksom litt brytning så anlegget ikke ble alt for dominerende langs stueveggen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •