Tenker å lage mitt eget tv-bord. Har noen spørsmål.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer azerty sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tenker å lage mitt eget tv-bord. Har noen spørsmål.

Nå har jeg vært på utkikk etter et solid, ordentlig og praktisk tv-bord lenge. Det skal være 1 meter bredt hverken mer eller mindre pga. av plasshensyn på hybelen og det faktum at tven er 99cm bred. Vil ikke at den skal stikke ut.

Det viser seg at IKEA velger å ikke tilby dette. Har sett Aannø på Bohus, men da jeg så prisen var det og uaktuelt.

Så da tenker jeg å lage et selv. Dimensjonert slik (BxDxH) 100x42x60 (cm).

Her er første utkast kjapt sketchet opp i NX.

Jeg tenker å lage platene av 22mm MDF og selve bena i vanlig tre. Skrus sammen med gjengestag og mutter i hver ende. Mutterene blir skjult i topp og bunn av dekselene på toppen i samme dimensjon som bena.

Bredden innvendig i hyllene blir 88 cm og høyden innvendig i hyllene blir 16 cm. Holder akkurat til to stereokomponenter i bredden.

Vil 22mm MDF plater klare å holde vekten av en 40" LCD på toppen, eller trenger jeg støtteben i midten også?

Hvordan er det å frese i MDF? Tenker å frese en 45 graders vinkel på hjørnene på platene.

Hvordan er det å lakke/male MDF? Tenker halvblank maling.

edit: Kom til å tenke på en ting. Jeg kan lage det 150 cm bredt og sette høyttalerene på bordet og droppe høyttalerstativ. Men vil det bli stivt nok? Eller er det best med høyttalerstativ? Tenker på Dynaudio Stand1.

Newcomer azerty sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har bygd i MDF før?

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så ut som et greit rack du har tegna der, tror nokk det skal gå greit å sette et tv oppå uten støttebein men ville nok alikevell lagd suport i bakkant siden du risikerer å få heng på sikt. (Kan jo lage deg støtter bak som også fungerer som kabelskjuler?)

ellers er mdf et utroligt taknemligt materiale å jobbe med, pass bare på å bruk støvmaske da støvet ikke akuratt er helsebringende.
    når du freser i mdf har fresestålet en tendens til å blir fort sløvt pga varmgang, så det kan være lurt å kjøpe noe biligt stål.

lakering kan være en utfordring men er fult muligt å få til det som kan være vanskeligt å få til er "stuene" på platene. Det som er viktigt er å pusse disse godt med eksentersliper, først 180 papir så 320. Det er viktigt at du bruker eksentersliper eller annet verktøy som roterer for å ungå at fibrene reiser seg. dernest må du mette stuene godt med grunning.

ellers får du bare ha lykke til med racket, utroligt gøy med selvlagde møbler:-D

Newcomer Kronisk skeptisk sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tevebord

Utrolig at møbelkjedene ikke klarer å tilby noe så opplagt som det du har tegnet der. Synes hobbins råd er gode.

Selv har jeg gått for en litt annen løsning, siden jeg ville ha noe jeg enkelt kan dra ut av den kroken teven er henvist til når den ikke er i bruk. Det ser kanskje ustødig ut, men det er ganske stabilt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke jeg ille gått for å ha tv samt høytalere på toppen her da 22mm mdf på 150 strekk vil nok begynne å henge litt på midten

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •