Tegnet eget TV-bord, trenger noen mål og meninger.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tegnet eget TV-bord, trenger noen mål og meninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg lagde en selv.
    Kjøpte en benkeplate av eik hos maxbo.

3 meter lang og 60cm dyp og 2.5cm tykk.
    Delte den i to så jeg fikk 2 plater a 1.5meter x 60cm.
    Den hadde fin avbuet front, kjøpte litt klarlakk og ga den 2 strøk.

Kjøpte også 4 små hjul på maxbo, de var vel ca 5cm høye og tåler 20kg hver.
    Satte de ikke helt ute til sides og trakk de litt inn fra fronten så de ikke synes i front. Men satte de rimelig langt bake siden vekten blir der i hovedsak.

Genialt å ha den på hjul for å svinge den litt rundt så jeg kommer til for å kable på baksiden fra tid til annen (samt støvsuge).

Benkeplatene er avstivet i bakkant med en tynn plate de hadde liggende på lageret. Og sideveggene (har kun på endene) var vel ca 2cm også boret jeg hull for tretapper og hamret nedi de og boret hull i eike platene og presset de på plass

Høyden var avgjørende for meg - derfor lagde jeg den selv.
    Fordi jeg ville ha tv'en så lav som mulig på veggen og jeg hadde kjøpt en relativt høy center (JBL Studio LC2, 31,1cm).
    Siden jeg også hadde en Pioneer sc-lx71 som også er høy (20cm) fant jeg rett og slett ikke noe ferdiglaga benk som ble lav nok for meg.

Nå har jeg hjul, 2xbenkeplate, 30cm til lx'en og 32cm til fronten... før tv'en kommer - som vil si at den er på ca 71cm i nedkant (krp-500a).
    Det gjør at øynene nok ikke er midt på skjermen når jeg sitter i godstolen, men nært nok.
    Jeg har da mulighet til å gjøre høyden på benken ca 8cm lavere vil jeg tro før det er kritisk med tanke på lufting for lx71'en.... så om høyden på tv'en plager meg i lengden så kan jeg vurdere å kutte litt av... 8cm høres ikke så mye ut men.... det åpner øynene litt mer

Så til spørsmålene dine...

Hvor høyt du skal lage rom for center er jo da avhengig av hvilken center du har eller tenker å skaffe til bruk i denne benken.
    Bredden tror jeg ikke center avgjør, men mer hva du ønsker å putte inni benken totalt sett og om høyde er greit (sett i forhold til hvor høyt du liker å ha tv'en) eller om du har plass/bør gå for en bredere løsning.

50cm bredde er vel ok på rommene.
    Det gir deg plass til fingrene for å sette ting på plass
    Har du muligheten og synst at litt mer sprik der er ok rent visuellt, så ta et par cm til....

Hvor mange hyller kommer ann på totalhøyden....
    Hvor stor høydeforskjell kommer ann på hva du vil ha inni.
    Skal det inn forsterker og div andre enheter (BD spiller etc) så husk å lag klaring for lufting.
    Skal det inn cd/dvd/bd cover så har du jo målene på de fra før...

Og hjul eller ben.... helt klart hjul, det gjør alt så mye lettere.

Selv har jeg bare 1 stor åpen benk, hvor centeren står i center på toppen.
    Sentrert under tv'en forsåvidt er vel mer rett å si siden selve benken står "skjevt" i forhold til tv'en pga plassering av høytalere på siden (og sub'en tar plass på ene siden).
    Inni har jeg forsterkeren i senter av selve benken, på ene siden har jeg tuner modulen til tv'en (krp-500a) og på andre siden står dvd/cd spiller som etterhvert nok blir erstattet med en bd spiller.
    Så den er nok rimelig "tom" og sett i ettertid så kunne jeg kanskje klart meg med en som var like bred som tv'en (og da fått ting visuellt mer sentrert kanskje, men da med kun 2 "kolonner" av utstyr inni den og på den måten blitt litt "skjevt" igjen) ikke lett det her

Lykke til med selvbyggingen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •