Billig selvbygg, med tips og råd og idèer. (bilder kommer)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Billig selvbygg, med tips og råd og idèer. (bilder kommer)

INNLEDING

Da har tiden kommet for å oppgradere stereobenken min. Har vært litt rundt og kikket på forskjellige løsninger, og har kommet frem til at jeg må bygge selv, da ingen av "ferdigløsningene" som finnes på markedet rommer alt utstyr jeg har.

Kommer noen tips og råd til dere som skal bygge selv her. Så dere kan hente litt inspirasjon. Kommer også noen bilder av bygge prossesen.

I den nye stereobenken skal følgende få plass:

-1 reciver, ca 30kg.
    -2 forsterkere, tilsammen ca 35 kg.
    -1 senterhøytaler ca 20 kg. (70 cm bred, 30 cm dyp og 20cm høy)
    -1 platespiller (ca 60 cm bred)
    -1 plasmatv 42" ca 25 kg, med mulighet for å oppgradere til hvertfall 50".
    -1 stk Ps3.
    - Diverese dvdspillere, med mulighet for å utvide oppsettet til bluray osv etterhvert.

Problemet her blir to ting.
    Å finne en løsning som gjør at alt får plass. Ingen stereobenk på markedet er så stor at den huser hele dette oppsettet.
    I tillegg må benken tåle hele vekten. Er nok hvertfall 100kg med utstyr som skal på plass, så benken skal helst tåle vekten av alt sammen.

Etter ha løpt rundt på diverse møbelbutikker fant jeg mange løsninger, men de fleste kostet minst 10000 kr. For min del var dte relativt uaktuelt å bruke mer enn rundt 2000. Løsningen ble selvfølgelig IKEA.
    Kom i utgangspunktet opp med to alternativ derfra.

DELER OG IDÈER

ALternativ nr 1:
    Kjøpe 3stk glassplater, og bygge opp disse med lekablokker eller liknende.
    IKEA | Bordplater og ben | VIKA system | Ben og benbukker

Det finnes ut utall plater i glass, sølv, tre osv. Og de koster ikke allverden. Bakdelene med dette er at jeg var litt usikker på om glass ville tåle vekten av alt utstyret. Dessuten er det litt begrenset med høyde osv. Du får heller ikke individuelle flyttbare hylleplater. Dessuten syntes jeg det så litt hjemmelaget ut med lekablokker mellom hver glassplater, selv om det er mulig å spraye de sølvfarget eller liknende.

ALternativ nr2:

Dette alternativet er det jeg falt for.
    Hovedsakelig går dette ut på å kjøpe en ferdig stereobenk med grei plass i, for å se å bygge på denne slik at alt utstyret mitt får plass.

Dette er løsningen jeg falt for. Kjøpte denne tvbenken:
    IKEA | TV-løsninger | Møbler til flatskjerm | TOBO | TV-benk

I utgangspunktet ser den ikke så praktisk ut, men det kan den fort bli
    Den er nemmelig usedvanlig stor og romselig.
    I tilegg måtte jeg ha noe å bygge på med, en eller annen type overhylle eller liknende, som ville gi meg plass til å ha senterhøytaleren over eller under tven.
    Her fant jeg to alternativ:
    1, IKEA | Møbler til bilderørs-TV | BONDE system | BONDE | Påbyggingsdel til TV-benk

2, 2stk av denne overhyllen: IKEA | Arkivskap | EFFEKTIV system | EFFEKTIV | PÃ¥byggingsdel lav

For min del ble det sistnevnte alternativ, da den første overhyllen begrenset størrelsen på tven til 40".

BYGGEPROSSESEN:

Det vil komme bilder av dette om noen dager også, er ikke helt ferdig med byggingen ennå, da jeg har støtt på et minimalt problem med vekt.

Bestemte meg altså for å modifisere tvbenken TOBO fra ikea. Kjøpte i tillegg to stk overhyller for å kunne plassere senterhøytaleren under tven.

Begynte med å sette sammen TOBO. For min del var det om å gjøre å mest mulig plass til komponenter og best mulig utlufting rundt disse. Det innebar kort og godt å fjerne bakplate, skuffer og dører fra benken.
    Etter å ha skrudd sammen konstruksjonen uten de nevnte delene testet jeg hvor stabil og holdbar den var. Konstruksjonen så ut til å være meget stabil og fin. (den tålte at jeg sto og hoppet på den... )

Denne delen av av prosjektet må jeg bare annse for å være meget vellykket.
    Fikk en benk med plass til tre komponenter i bredden og mange i høyden.
    Målene innvendig i hver "seksjon" av benken er 43,5 cm i høyden og 54,5 cm i bredden. Med andre ord så er det mer enn nok plass til det som kan tenkes av komponenter
    Tilsammen måler stereobenken uten påbygg da 170 cm i bredden og 66 cm i høyden.
    Legger ut et bilde av hvordan benken ser ut uten påbygg, men med dører, skuffer og bakplate fjernet. Tror nok det er fler som kan falle for den løsningen, da den er lettvint og gir mye plass, samtidlig som den er pen.

Neste del av prosjektet var overhylle. Jeg valgte løsningen med høytaler under tven, men for å ta det enkelt har jeg laget to skisser av hvordan de forskjellige løsningene hadde blitt seende ut. De ligger under. Det som var viktig for min del var også at det ikke skulle se alt for hjemmelaget ut, så det var viktig at form og farger matcher.
    Skisser av løsninger: (er ingen eksepert på paint akurat, så skissene er ikke noe mer enn noen rotete streker..., men det skal hvertfall forstille stereobenkens alternativer sett forfra)

For å få festet overhyllen til stereobenken er det ferdigborrede hull i overhyllen, så med en blyant (så merkene kan viskes vekk igjen) og litt ferdigheter får man festet overhyllene til stereobenken på en trygg måte. De detter med andre ord absolutt ikke av igjen.

Når overhyllen er festet er egentlig benken klar til bruk, men fant ut at med alt utstyret mitt tålte ikke benken helt vekten av alt sammen. Den siger et par cm på midten. Så da var det å ta turen til Maxbo og kjøpe en 2"x4" planke til å lage noen ekstra bein av.
    Det er ganske enkelt, bare å måle de gamle beina og kappe til et par nye som kan stå midt på stereobenken. Beina som allerede sitter på hver sin ende av benken er metall, så de er solide, men benken ser foreløbig litt bananformet ut. Legger ut et bilde av det også.
    Har kappet til beina idag, og skal male de hvite. I løpet av de nærmeste dagene når jeg tømmer stereobenken for å skru på de ekstra beinaskal jeg ta masse bilder av byggeprossesen med overhyller, og hvordan benken ser ut uten overhylle osv.

Resultatet ble hvertfall bedre enn jeg hadde håpet. Benken ser nesten ut som noe man får kjøpt ferdig i butikken. For min egen del ha jeg skjært et stor hull i overhylla der centerhøytaleren står. Dette fordi den har bassport bak og trenger litt avstand til veggen. Heldigvis skjuler høytaleren det hullet ganske bra. I tillegg har jeg skjært et lite hull i overhylle nr2 for å få tredd ledninger osv.

Jeg kan hvertfall si meg meget fornøyd med resultatet. Og trenger du en stereobenk med masse plass er det bare å kopiere fremgangsmåten her
    Samlet kostnad kom på ca 2100 kr. Det forutsetter at du har noe verktøy fra før av. (skrutrekkere, blyant, syl, helst en stikksag for skjæring av hull i treverket, og litt mindre enn ti tommeltotter hvis du skal sette på men overhylle i tillegg til å bygge stereobenken )

Det som trengs for å bygge er følgende:

TOBO tvbenk fra ikea. 1400kr

Overhylle: Bonde eller Effektiv overhylle. 950 eller 500 kr.

En planke til å lage ekstra bein og noen treskruer. Ca 100kr.

Som tidligere nevnt kommer bilder av hele benken og byggeprossesen osv i løpet av nærmeste dagene.
    Resultatet er hvertfall en hvit stereobenk med masse plass og pene glasshyller. Den ser heller ikke særlig hjemmelaget ut, bortsett fra hullene jeg har skjært bak for å tre ledninger i overhyllen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ved noen bilder av opplegget, slik som det står nå.
    Som dere ser er den litt "bananformet" da den trenger bein i midten.
    Flere bilder kommer de nærmeste dagene..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kommer litt bilder:

Utgangspunktet er som sagt Tvbenken TOBO fra ikea på bildet.
    Hvis man lar hver å sette på dører, skuffer og bakplate blir den seende ut som på det andre bildet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man videre legger til et par overhyller fra ikea blir resultatet slik:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diverse bilder av deler og halvferdig bygging.
    Montering av ekstra bein for at den skal tåle mer enn oppgitt maksvekt på 60kg.
    Benken min bærer ca 100kg nå, og med de nye beina tåler den det helt fint.

Denne er i tilegg meget enkel å sette opp. Tok meg maks tre timer å gjøre hele jobben. Alle deler som trengs er inkludert i byggesettene.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferdig resultat med komponenter:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne kan forresten også fåes i svart\mørk brun

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger tips på en Stereobenk?
    butikker nettsjapper.
    skal ha en 26 hdtv øverst
    blu-ray forsterker platespiller er vel alt og center inni .

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnesmurf
    Ferdig resultat med komponenter:
    Ikke for å ødelegge, men det så jævlig ut. Rotete og stort.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde at hele poenget med en senter høytaler er at den skal stå i senter av lerrete/tv-en, men ellers var jo benken romslig.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pr0tec
    Ikke for å ødelegge, men det så jævlig ut. Rotete og stort.
    Hvis du har et bedre forslag for å rydde opp i et hav av komponenter, når man ikke har mulighet for å bruke veggstativ til tven, tar jeg gjerne imot det.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kenneth199
    Jeg trodde at hele poenget med en senter høytaler er at den skal stå i senter av lerrete/tv-en, men ellers var jo benken romslig.
    Ser poenget Problemet mitt er at resten av oppsettet og rommet ikke står riktig heller. Så senterhøytaleren står faktisk midt mellom stereohøytalerene, det er egentlig tven som står skjevt Trenger nytt og større rom før jeg kan bygge om stereobenken slik at senterHT står midt under tven. Evt et rom hvor man kan bruke veggfeste til tven, så jeg slipper overhyllene på stereobenken.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har et bedre forslag for å rydde opp i et hav av komponenter, når man ikke har mulighet for å bruke veggstativ til tven, tar jeg gjerne imot det.

Recivere inni skap m. glass, ps3 som et "møbel" oppå tvbenken sammen med tv, senter, og platespiller. Dvdspillere kan lett settes oppå hverandre, og blueray støtter ps3'en.. Kombi dvd/vhs spiller er det vell på tide og gjemme bort i skapet? Kopier gamle vhs'er som er verdt og ta vare på over til dvd.

Rent og ryddig.

Dette var bare et random møbel jeg fant. Skeidar, Jysk, Ikea, Møbelringen har alle pene og rimelige(fra 1000->?) tvbenker som rommer mye, samt kan skjule mye av anlegget. Det er tross alt ikke alt som er like peng og vise frem... Og hvis du i tillegg har mye utstyr, så blir det fort rot.

Edit: hvorfor har du ikke brukt den tvbenken med glassdører fra Ikea som du har bygget om til det svære greiene? Du vet at du kan sette komponenter oppå hverandre(komponenter som avgir mye varme bør selfølgelig ikke settes oppå hverandre da disse har behov for "frisk luft". Men du har MYE ustyr som lett kan plasseres oppå hverandre.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forklaringen er gankse enkel.
    Proriterte funkusjonalitet før estetikk.
    Måtte bygge på overhyllen for å kunne bruke tven med bordstativ, og måtte ha bordstativ pga dårlige gipsplater i veggen som ikke støtter 30 kg med tv. Selv om jeg gjerne skulle kuttet ut overhylle og fått veggstativ til tven.

Hvorfor er ikke dørene på? Vel av rent temperatur hensyn. Forsterkerne ble en god del varmere med mindre lufting, og jo kaldere de er, desto lenger lever de.

VHS spiller blir kastet så fort Dvd spiller med HDD er i hus, og de filmene jeg ikke får tak i på dvd er blitt overført.

Men den viktigste grunnen til layout på komponenter slik dette står idag er rett og slett at reciveren og forsterkene må stå i bunn, da glass platene ikke bærer vekten av disse. (festene gir etter)
    Og siden det skal noen fler komponenter på plass etterhvert er det også avsatt plass for fremtidige innkjøp.

Som forklart i hjemmekinooppsettet mitt har oppsettet med denne benken mye å gjøre med at jeg har meget begrenset plass for tiden, samt at jeg ikke kan bruke veggstativ. Formålet med denne benken var kun å få god plass. Og det største problemet, med platespiller og centerhøytaler er hvertfall løst, selv om det hadde blitt mye bedre med veggstativ

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her f.ex. bygd opp av 4 små tvbenka fra rema 1000.
    kosta mæ 200kr

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble ting ryddet opp i en gang i høst, men bruker fortsatt samme tvbenk.
    Må dog si at utseendet har hentet seg litt etter ombygging:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble med ett MYE bedre

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pr0tec

Recivere inni skap m. glass, ps3 som et "møbel" oppå tvbenken sammen med tv, senter, og platespiller. Dvdspillere kan lett settes oppå hverandre, og blueray støtter ps3'en.. Kombi dvd/vhs spiller er det vell på tide og gjemme bort i skapet? Kopier gamle vhs'er som er verdt og ta vare på over til dvd.

Rent og ryddig.

Dette var bare et random møbel jeg fant. Skeidar, Jysk, Ikea, Møbelringen har alle pene og rimelige(fra 1000->?) tvbenker som rommer mye, samt kan skjule mye av anlegget. Det er tross alt ikke alt som er like peng og vise frem... Og hvis du i tillegg har mye utstyr, så blir det fort rot.

Edit: hvorfor har du ikke brukt den tvbenken med glassdører fra Ikea som du har bygget om til det svære greiene? Du vet at du kan sette komponenter oppå hverandre(komponenter som avgir mye varme bør selfølgelig ikke settes oppå hverandre da disse har behov for "frisk luft". Men du har MYE ustyr som lett kan plasseres oppå hverandre.
    Den benken som er avbildet her, hva heter den, hvor kan den kjøpes og hva koster den? Så veldig grei ut!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HifiCarl
    Det ble med ett MYE bedre
    Ja, det ble det. Det første ble way to much!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •