Tåler min senterhøyttaler vekten av min Pioneer 507XA og dens fot?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tåler min senterhøyttaler vekten av min Pioneer 507XA og dens fot?

Jeg har nettopp kjøpt meg et komplett hjemmekino anlegg og en 50" Pioneer Plasma. Fikk også med en tv-benk av ukjent produsent.

Men på denne benken er for liten til å få plassert inn senteren i hyllene, og har derfor vurdert å bygge opp en avsats akkurat under tv, med evt. svart steinplate, herdet sort glass eller treverk. (En sort polert steinplate kostet 5400kr med avrundete kanter, noe jeg syntes ble litt dyrt)

Jeg har en Energy Veritas v2.0Ci center som måler (B:58,4cm D:33.3cm H:23.2cm).
    Pioneer har en fot som er ca. B: 57cm D: 40cm.

Som dere ser på bildet har jeg en Ikea lack hylle montert på veggen, og opp fra topp av tv til hyllen er det 23,5cm.

Så til saken! Vil min senterhøyttaler tåle vekten av min pioneer plasma m/fot? (ca. 45kg fordelt på den flaten) Fordelen er at hvis den gjør det, vil jeg kunne få skjermen helt opp i lack hyllen, og alikavell kunne dreie litt skjermen mot sofa (til venstre). Jeg vil også få montert noen klosser i bakkant av senterhøyttaler, for å dekke opp forskjellen vel dybde på Pioneer foten.

Bilde av tvbenk og utstyr.

Kan også legge ved et bilde hvordan jeg planlegger å plassere den senere.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke feste TVen på veggen? Da har du masse plass til senteren på benken.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke feste den på veggen, da jeg bare leier leiligheten. Og så er det kun gipsveggen med alu staver i veggene. Noe som ikke er så hendig å henge en tv på 30-40kg opp på. Jeg raserte nesten denne veggen med den lille Lack hyllen fra IKEA med gipsanker og dritt tidligere.

Har vurdert å kjøpe meg IKEA benkeplater i bjørk eller eik (38mm plater), for så å skru sammen til en slik tv benk selv. Da kan jeg lage alt etter mål, og kunne lage rom/hyller spesielt tilpasset utstyret jeg har nå, og vil eventuelt skaffe meg.

Men tenkte at hvis jeg har kunnet satt tv oppå senter høyttaleren, så har jeg spart meg noen kroner og slit med å få ordnet en ny benk.

Hvis jeg skal henge den på vegg, kan jeg bygge en mediabenk med vegg av MDF bak som jeg maler i samme farge som benken. Har sett flere av de variantene. Krever mye forsterkninger og slikt, og blir jævlig tungvindt å håntere og flytte på.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Holtiz
    Hvis jeg skal henge den på vegg, kan jeg bygge en mediabenk med vegg av MDF bak som jeg maler i samme farge som benken. Har sett flere av de variantene. Krever mye forsterkninger og slikt, og blir jævlig tungvindt å håntere og flytte på.
    Eller du kan kjøpe en, så slipper du mekkingen

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangspunktet vil jeg si et tydelig JA på at din center vil tåle vekten på 45kilo.

Centern din er (B:58,4cm D:33.3cm H:23.2cm).
    Den er vel i heltre kasse?

Tenk deg en uteterrasse - spikerslag med standard avstand på 60cm og oppå der legger man terrassebord av furu som er 21mm tykke - og oppå der går voksne mennesker på 70-120kilo (mer eller mindre)

Men du kan jo teste ut dette ved å sette centeren på gulvet og så stå oppå den - bruke den som en krakk

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med at det skal fungere. Da tvens fot vil jo fordele kreftene ut over hele flaten og ikke i et spesifikt punkt. Altså tyngden vil forflytte seg ned via alle fire sider på høyttaleren, og ned i bordet. (samt også ned via muligens to støtter bak senter)

Vil ikke ha et slikt alustativ med glasshyller, da jeg synes det blir for mye rot og for åpent når man har mye kabler.

Tror ikke jeg skal teste med min lille kroppsvekt på nær 100kg, fordelt på 2 foter i str. 42,5! Det er vel som å slippe en gråstein på ei glassplate, altså dømt til å gå galt!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har laget et lite utkast av noe slikt jeg vurderer å lage.
    Vet ikke om det blir for dominerende på en så smal disk. Alle mål er ganske nøyaktige for både tv og center.

Hva synes dere om denne løsningen? Noen innvendinger?

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Benken såg flott ut den...

Regnet noe på hvor mye den kommer på i materialer?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ved å bruke benkeplater i heltre bjørk fra Ikea, vil det komme på litt over 3000kr.

Arbeid gjør jeg selv som hobby, og da blir det ikke noe utgift på slikt. Kommer litt utgifter på beis og klarlakk, men det er overkommelig.

Får se om det blir laget benk nå eller om jeg skal vente til jeg kommer til å flytte.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Holtiz
    ...
    Hva synes dere om denne løsningen? Noen innvendinger?
    ...
    Likte denne løysinga veldig godt. Enkelt og funksjonelt

Er det SketchUp du har teikna det i? Hadde det i såfall vore mogleg å fått ein kopi av arbeidsfila di? Veit om ein kompis som er ute etter noko slikt, men må sikkert spesialtilpassast litt til han sitt bruk...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •