Bestå fra Ikea - mulig å tilpasse baksiden?

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  3
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2016
    Sted
    Oslo
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Bestå fra Ikea - mulig å tilpasse baksiden?

Hei,

Driver å kikker på Bestå-serien til Ikea, som egentlig passer mitt behov bra med tanke på størrelse og standard tilpasningsmuligheter (og prisen er jo fornuftig ikke minst).

Men, jeg har en forferdelig klase av stikkontakter på veggen per i dag. Se vedlegg.
    Den er cirka 5cm dyp og 21cm høy - hvilket betyr at jeg antageligvis må sage litt på baksiden av treverket (eller hva enn av material som er på baksiden), slik at møbelet kan sitte helt inntil veggen. Noe annet ville vært litt dumt.

Spørsmålet er da om noen har erfaring med å modifisere Bestå-møbelet? Er det forholdsvis enkelt?
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -imag5194-jpg  

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestå-serien har jeg hatt mye av! Nettopp fordi produktene er såpass grisebillig har de passet perfekt for meg som har byttet litt i overkant mye utstyr; den dagen de har ryki pga for mange tilpassinger så har de vært billige å bytte ut.

Personlig pleier jeg la bakplatene sitte på, men skjære ut nok plass til å få inn kabler. Jeg vil imidlertid ikke anbefale deg å skjære ut for store områder siden dette påvirker stabiliteten og jeg vil heller ikke anbefale deg å sette benken så nærme veggen at denne klasen kommer inn i benken. Produktene trenger som regel litt luft og du skal ha inn en del andre kabler der; sjelden en god ide å legge signalkablene omtrent oppe på stikkontakta.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

3. Takk Parallax takket for denne posten
    Liker Parallax har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2016
    Sted
    Oslo
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Det høres veldig bra ut. Er det mulig å evt. legge på nye seksjoner/deler i fremtiden, hvis jeg skulle ha behov for det?

Med tanke på dagens kabelspaghetti planlegger jeg å sable ned antall devicer som står under TVen til 3, så antall kabler blir å minske noe (skal også inn med et praktisk lydsystem etterhvert). Merkelig nok har jeg ikke merket noe crosstalk eller lignende, med all spaghettien på gulvet slik det er nå

Neste steg blir da å plukke ut en bra kombinasjon av Beståen som står til behovet... valgets kvaler :P

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I bredden er det ikke noe problem. seksjonene kan lett skrues sammen. det blir litt mer styr om du tenker å bygge i høyden, men bestå-systemet er i utgangspunktet laget for det så det fungerer så lenge du legger litt innsats i det.
    -------
    Mvh
    Rune
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

6. Takk Parallax takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2016
    Sted
    Oslo
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det passer i såfall veldig bra for meg. Har ingen planer om å bygge i høyden

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det bare å kjøre på.

Jeg er i ferd med å legge ned hjemmekinoen og bygge opp et anlegg i stua; blir mer og mer sikker på at jeg kommer til å gyve løs på bestå-systemet slik at jeg får det akkurat som jeg vil uten at jeg skal prøve å mekke noe selv (som neppe skjer før den dagen min tilårskommene mor tar i bruk vipps!)
    -------
    Mvh
    Rune

9. Takk Parallax takket for denne posten
    Newcomer Vessel56 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -wp_20151124_13_10_39_raw-jpg
    Jeg har brukt Lack bord. Bunnplata fra bord med hjul, skiftet ut hjul med sterkeste type fra IKEA, satte et bord med bein oppå, kun brukt industritype dobbeltsidig teip. Har fått meg en 4031 og etter at dette bildet ble tatt. På kontoret har jeg tre "tårn" som dette, det høyeste består av fire bord og bærer ca 90kg

http://www.ikea.com/no/no/search/?query=lack
    Alt for mye vintage og moderne

Lignende tråder

1. Tvbenk med utgangspunkt i Ikea Bestå Burs
    By Pant in forum AV møbler
    Svar: 29
    Siste melding: 05-10-2013, 22:10
  2. Ikea Bestå Tv Hylle 120x40x64 noen med erfaring?
    By MortenTS in forum AV møbler
    Svar: 5
    Siste melding: 02-05-2013, 22:41
  3. Bestå rack/hylle fra IKEA
    By Bj-h in forum AV møbler
    Svar: 3
    Siste melding: 12-08-2009, 04:23
  4. Bestå-hyller fra IKEA
    By shakudu in forum AV møbler
    Svar: 12
    Siste melding: 12-24-2008, 08:04
  5. Ikea Bestå tv-benk