Subwoffer innvendig i Tv benk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer Biring sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwoffer innvendig i Tv benk?

Hei, skal lage meg en tv benk. For å spare plass vil det fungere bra å sette sub i bunn av tv hylla?
    Tenkte å bygge den opp av dobble 30mm heltre eikeplater, sort beises + lage stoffdører som skjuler alt.

Jeg er redd for vibrasjonene fra sub, hva tror dere? Evt kan jeg kanskje lage et hull i bunnplata slik at den fortsatt vil stå på gulvet.

Lydmessig er dette en grei plassering? (Dere ser hva jeg har i signaturen min)
    Yamaha RX-A2030 - Parasound NC 2250 - Focal Chorus 826W - Focal Aria CC900 - DLS bak - SVS SB12 sub

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme sub (SVS SB12NSD) i tv benken i stuen. Ingen ulyder som jeg kan høre.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken type sub er det snakk om?

SB12 er en trykkammersub og spiller dermed kun ut i igjennom elementet. Jeg ville vært mer skeptisk til å sette en sub som har porter bak inne i selve benken, for da vil kassen farge lyden.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar LarsGr og Midas. Ja det er jo en trykkammer sub, den står på gummiføtter, og vibrerer lite på gulvet. Dere tror, noe vibrasjon i møbelet går bra
    i forhold til forsterker?
    Yamaha RX-A2030 - Parasound NC 2250 - Focal Chorus 826W - Focal Aria CC900 - DLS bak - SVS SB12 sub

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til forsterker er det uproblematisk. Om det vil høres bra ut er bortimot umulig å si noe om. Dersom du vet akkurat hvor i benken du vil ha den, og hvor langt fra sidevegg/bakvegg den kommer til å stå, så ville jeg prøvd å plassert den der før du bygger.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen Vis post
    I forhold til forsterker er det uproblematisk. Om det vil høres bra ut er bortimot umulig å si noe om. Dersom du vet akkurat hvor i benken du vil ha den, og hvor langt fra sidevegg/bakvegg den kommer til å stå, så ville jeg prøvd å plassert den der før du bygger.
    Det høre bra ut! Smart ide å prøve plassering først, før endelig plassering. Hvis jeg får dette til å fungere slår jeg to "fluer i en smekk". Gjemmer sub + får bedre plass
    til Mentorene foran til sidevegg. + at kjæringa også blir ekstra fornøyd

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Perfect trifecta!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om den sterter vibrere så er det vel bare forsterke benken og legge sikkelig demping under og kansje rundt suben.

Trekk suben såpass langt frem at elementet er i forkant med hyllene og gi gass

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kassen vil uansett alltid farge lyden. Bare prøv å sette hode inni kassen og snakk, så hører du fort "bøttelyden". som er kassens er ressonans og et kamfilter. Frekvensene dette oppstår på bestemmes av størrelsen på kassa. F.eks. dersom kassa er 582mm brei innvendig, vil dette ressonnere på 344/(0.582*2) = 296Hz. Denne frekvensen er den frekvensen hvor selve møbelet vil vibrere mest.

Sub spiller aldri så høyt i frekvens og da vil det trolig gå bra fra et boks-lyd ståsted. Mens f.eks. det å plassere senter HT inn i TV-møbel kan ha langt større negative effekter.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Kassen vil uansett alltid farge lyden. Bare prøv å sette hode inni kassen og snakk, så hører du fort "bøttelyden". som er kassens er ressonans og et kamfilter. Frekvensene dette oppstår på bestemmes av størrelsen på kassa. F.eks. dersom kassa er 582mm brei innvendig, vil dette ressonnere på 344/(0.582*2) = 296Hz. Denne frekvensen er den frekvensen hvor selve møbelet vil vibrere mest.

Sub spiller aldri så høyt i frekvens og da vil det trolig gå bra fra et boks-lyd ståsted. Mens f.eks. det å plassere senter HT inn i TV-møbel kan ha langt større negative effekter.
    Tv benken blir ca 130cm lengde x 60cm dybde. Selve "rommet" til sub blir ca 45x45cm. Trekker den lengst mulig frem i kabinettet mot frontramme.

Jeg har nå senter høyttaler integrert i en hylle over TV. Når jeg gjør om på dette vil den stå oppå benken fritt, det blir vel da heller ikke en "ulempe"

Tenkte også å integrerte en alu/stål lufterist i bakkant på toppen av benken med luftespalter (ca 100cm lang)
    Broren min har gjort dette, ser bra ut, og gir bedre lufting.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fundert litt mer, den benken jeg bruker nå har jo ca de målene jeg tenkte, tar bort den løse overdelen og vittige på høyre side. Men den er i bjørkefiner og lakkert... Høyttalere er i sortbeisa eik? For å få tilnærmet overflate på benken er det en ide å bruke pålitelige folie?

Er det noen som hvet om kvalitets folie til dette bruk? Blir det slitesterk nok på toppen? Bruke glassplate?

Bilder vises opp/ned, hvet ikke hvorfor?
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Subwoffer innvendig i Tv benk?-image-jpg   Subwoffer innvendig i Tv benk?-image-jpg  

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig tv benk

Slik ble min ferdige tv benk. Med Sub innvendig.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Subwoffer innvendig i Tv benk?-image-jpg   Subwoffer innvendig i Tv benk?-image-jpg   Subwoffer innvendig i Tv benk?-image-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biring Vis post
    Slik ble min ferdige tv benk. Med Sub innvendig.
    Jeg lurer på å bygge min tvbenk i noenlunde lik stil som din(skjule sub, madammen fornøyd).
    Det jeg lurer på er hvor høy den ble til slutt, gjerne bredden også?
    38 mm benkeplater?
    Material på innmat?

Hvor høyt henger tven din på veggen? (fra gulv til bunn av tven)

Takker på forhånd, kjempestilig tvbenk!

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, takk for ros av tv benk, er fortsatt fornøyd selv også.

Den er 146cm lengde X 61cm dybde X 56cm høyde.

Bestilte laminat benkeplater på mål ferdig kantet. Brukte 28mm på sidene og 38mm topp/bunn plate.
    Innvendig brukte jeg dekksider til kjøkken, 16mm tykkelse, og kuttet disse til.
    For å lime innvendig hyller brukte jeg mest sort Tex7. + noen få vinkler.

Synes benken er høy nok, men var et lite kompromiss, for å få det jeg ønsket inn i den.

TV`n er ca 84cm fra gulv.

Lykke til :-)

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Siste melding: 03-19-2011, 15:08
  2. Innvendig avstivning av bassreflekskasse
    By tripplex in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 8
    Siste melding: 03-06-2011, 20:25
  3. DIY projekt! lurer på innvendig kabling!
    By HiFiEntusiasten in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 21
    Siste melding: 01-29-2010, 23:47
  4. På utkikk etter ny Tv Benk/stereo benk
    By sharko in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 09-01-2007, 22:50
  5. Rasling innvendig B&W 604 S3
    By twelve in forum Høyttalere
    Svar: 8
    Siste melding: 06-30-2007, 14:19

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg