Møbel til gutteromet - et lite DIY prosjekt planlegges

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Møbel til gutteromet - et lite DIY prosjekt planlegges

Heisann godtfolk!

Jeg har snart fått bygget ferdig gutterommet, så det er da på tide å planlegge hvor det tekniske skal bo.

Jeg er ikke spesielt nevenyttig, men siden jeg nå faktisk har klart å få opp mesteparten av kinoen på egenhånd har jeg tenkt å ta sjansen på å prøve meg på en DIY mediabenk. Jeg har sett en del tråder og egentlig kommet frem til at du faktisk kan bygge ganske mye stilig for en relativt billig penge. Jeg trenger imidlertid litt hjelp til å planlegge dette siden jeg har null erfaring med dette fra før. Bare for ordens skyld nevner jeg at jeg har relativt mye verktøy etter å ha gått litt amokk på toolstop, kunnskapen med å bruke det er imidlertid begrenset. En lærer imidlertid så lenge en lever. Jeg forsøkte å lage en plan i sketchup, men det skar seg fullstendig.

Materialer og budsjett:

3 stk gulvsponplater til kroner 99 pr stk (disse har jeg) (22x620x1820)mm Ferdig bredde blir 160, dybde er jeg usikker på. Totalt 297,-
    6 stk gjengestenger (M6) til kroner 22,90 pr stk. Totalt 137,40,-http://www.biltema.no/no/Bygg/Festee...rsinket-19385/
    1 pk hylsemuttere (M6) til kroner 22,90. Totalt 22,90,-http://www.biltema.no/no/Bygg/Festee...-10-stk-86746/
    1 pk låsemutter (M6) til kroner 19,90,-. Totalt 19,90,-http://www.biltema.no/no/Bygg/Festee...smutter-19910/
    OK, so far so good. Totalen er nå oppe i ca 480 kroner, noe som er overkommerlig for de fleste.

I tillegg trenger jeg noen aluminiumsrør til å trekke over gjengestengene. Disse har jeg ikke funnet noe sted lokalt. Ideelt sett hadde det vært om jeg kunne bestille disse ferdig kappet. Noen som kjenner til noe sted som kapper på bestilling. Går det an å få disse ferdig gjenget? Det hadde jo i så tilfelle vært gull.

Hva skal inn i benken?
    Emotiva XPA-5
    Marantz SR7008 (har ikke bestemt meg ennå ang denne, men mest sannsynlig)
    Xbox One (ikke kjøpt enda)
    PS4 (ikke kjøpt enda)
    Mac Mini
    BluRay spiller ( Heller mot Oppo 103, men har ikke bestemt meg ennå)
    Sonos Connect
    Det blir liggende en Klipsch RC-62 på toppen.

Maksimal høyde på denne mediabenken pga lerret er 70 cm, da medregnet senter på toppen. Benken MÅ stå på hjul så jeg kan trekke den frem.

Noen spørsmål fra meg:

Høyde på hyller:
    første hyllerad der Emotivaen skal stå, hvor høy må denne hyllen være. Tenkte en plass mellom 25-30 cm. Tips og innspill?
    andre hyllerad tenkte jeg 15 cm høyde. Tips og innspill?
    Hvis jeg tar utgangspunkt i disse målene med maks høyde får benken (uten hjul) en høyde på 69,4cm. Det er i grenseland, siden de laveste hjulene jeg har sett som takler vekten bygger 45mm.

Dybde på benken. Hva tenker dere her, 50 eller 55 cm?

Burde jeg heller ha senteren i øverste hylle og ikke på toppen?

Er det noe jeg har glemt? Har du tips eller innspill? Har du kanskje gjennomført et lignende prosjekt? Uansett er du velkommen til å komme med kommentarer.

-R
    Sist endret av rassmussen; 01-18-2014 kl 16:47

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi komponentene godt med plass. Spesielt over effektforsterker. Dybden er ikke så kritisk så lenge du ikke skal ha bakplate på benken. Senter ville jeg satt oppå benken.

Hvilke hjul har du sett på? Leter etter noen som ruller fint men som bygger minimalt selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

De hadde noen flotte små hjul på Biltema sist jeg var der, men jeg klarte ikke finne dem igjen på nettsiden. Dette var typen "myke" gummihjul, og ikke sånne hardplast som en ofte får med slike benker fra fabrikk. De hadde dem i alle størrelser, både med og uten drei på. De laveste kan jeg tenke meg var 2 cm, men disse kan jeg ikke huske på om var drei på eller ikke. Det er glidelager på biltema sine, så de skal rulle ok på plant underlag.

Disse har ihvertfall Biltema http://www.biltema.no/no/Verktoy/Arb...orthjul-41144/

-R

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant disse nå. Passer ikke til høyttalere og subber med mindre man vil ha de "utenpå", men på innsiden av en stereobenk burde de fungere fint.

http://www.amazon.com/Profile-Concea.../dp/B0053YNOVK

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men da må jeg vel ha en form for "skjørt" på for å få dem montert skjult? Det må jeg kanskje uansett når jeg tenker over det.

2" er jo marginalt høyere en de fra Biltema, men det er mulig kvaliteten er bedre.

Jeg funderer på om jeg skal gå for en benkeplate på toppen for å få litt pen struktur på avsluttningen. Alternativet er en glassplate, den blir da svart.

-R

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2" er totalhøyden. Tipper at de bygger rundt 5mm montert riktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg på tynn is her, men slik jeg forstår monteringen av disse må de stå på utsiden dersom de kun skal bygge 5mm. Jeg har "flat" underside, slik at jeg ta må sette på et skjørt under for å få hjulene under benken. De vil jo være noen muttere under, så derfor tenker jeg at jeg må ha et skjørt rundt av noe slag. Tenker jeg helt feil her eller?

Det er jammen ikke enkelt å finne ut av hvor en kan bestille slike rør noe sted. Ebay har flere som selger, men det er enklere å forholde seg til en norsk leverandør. Spesielt en som kan kappe i ønsket lengde. Det må da finnes noe slikt oljenorge? Ikke minst så er transporten enklere av 30 cm rør kontra 3 meter.

-R
    Sist endret av rassmussen; 01-18-2014 kl 19:43

Lignende tråder

1. ett lite sommer prosjekt. (lyd i stua)
    By sand19 in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 10
    Siste melding: 08-26-2012, 20:49
  2. Et lite prosjekt på hemsen - dual playseats og to tv på veggen
    By Morten M in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 3
    Siste melding: 12-18-2011, 11:26
  3. Et lite ambisiøst første prosjekt..
    By RadHaz in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 10
    Siste melding: 06-07-2009, 21:56
  4. Ett lite stereo prosjekt (Med bilder)
    By Rizla in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 91
    Siste melding: 04-22-2008, 17:11
  5. Nytt anlegg planlegges! Hegel-System Audio-Velodyne
    By TomH in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 44
    Siste melding: 07-07-2005, 00:45

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg