Lydisolere en vanlig dør?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydisolere en vanlig dør?

Vi har i huset ikke mindre enn 18 stk heltre fyllings dører av denne typen:

-dor_heltre_stor3-jpg

Jeg trenger en lyddør og pga utseende på de andre dørene har vi helst ikke lyst å bytte ut med vanlig slett dør og jeg får ikke tak i lyddør med samme design.

Så derfor begynte jeg å gruble litt... Så vidt jeg forstår er det kun heltre ytterst på døra og sannsynligvis hullt inni, går det da ann å lage ett par småhull på dørsida (slik at det blir minst mulig synlig) og fylle på med tetningsskum eller annen type masse og på den måten få en del bedre lydisolasjon?

Hva er det som blir brukt i en vanlig lyddør for å åpne demping på f.eks. 35dB? Er det massivt tre, isolasjon??

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme utfordring hjemme hos meg - og har såvidt gjort noen små forundersøkelser. Så langt har jeg fått innspill om at selve dørbladet absolutt har en viss betydning - der kan jeg ikke bidra - men også at det er nødvendig med en eller annen form for tetning hele veien rundt mellom dør og karm - og det er der de fleste DIY-prosjekter strander. Hos meg går alle anbefalinger i retning av å montere en skikkelig lyddør.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder lydisloering er det som regel tre ting som gjelder:

-vekt
    -avstand
    -lufttetthet

Så for en eksisterende dør kan du fore ut med glattkant, fylle rommet med isolasjon og lage et lokk av en eller to platelag. Om du føler deg eventyrlysten kan du spe på med GG mellom lagene. Noen mener det hjelper.

Når det gjelder lufttetthet, så er det et hav av muligheter for å lage ekstra tetting. Selv er jeg svak for å legge en ekstra list med en tetningslist på rundt døra ala dette:
    -img_0293_th-jpg

Fordelen med denne metoden er at man kan justere for evt. skjeve dører og få det helt perfekt.

Her litt mer info fra byggetråden min:
    http://avforum.no/forum/showthread.p...=1#post1183479

Det er ikke så lenge siden sist jeg gjorde noe lignende med et vindu, men da gjorde jeg det på en annen måte enn beskrevet over. Da lage jeg ferdig list og tetningslist først og deretter klemte listen mot vinduet mens jeg skrudde den fast. Gjorde altså ingen målinger med avstand til vindu først. Bare holdt den inntil så tetningslisten ble passe klemt sammen og skrudde fast.

Men før du setter igang: Husk å sjekke om hengslene tåler den ekstra vekten døra vil få!

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips innspill!

Tok kontakt med produsenten av dørene mine i dag og de kunne lage en spesialdør til meg selv om de offisielt ikke lagde det og den ikke ville være branngodkjent, med samme design som jeg har bare med 35dB lyddemping Venter spennt på pris, frykter det værste siden det er en spesiallagd dør men kanskje jeg får en positiv overraskelse!

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick Vis post
    Takk for tips innspill!

Tok kontakt med produsenten av dørene mine i dag og de kunne lage en spesialdør til meg selv om de offisielt ikke lagde det og den ikke ville være branngodkjent, med samme design som jeg har bare med 35dB lyddemping Venter spennt på pris, frykter det værste siden det er en spesiallagd dør men kanskje jeg får en positiv overraskelse!
    Gjør som Hunsbedt å legg på akustikkplater så det blir den vell 50cm tykk til slutt

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poster du prisen du får oppgitt her?
    Jeg er ute etter noe lignende selv i kjelleren men pga rare mål på gammel dør så blir prisen for ei skikkelig lyddør ganske hårete...Så da hadde det vært interessant å få vite prisen du får.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Lignende tråder

1. Lydisolere vanlig innedør.
    By Espen84 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 25
    Siste melding: 01-14-2013, 15:02
  2. Lydisolere rom
    By tralltrall in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 5
    Siste melding: 02-28-2011, 18:00
  3. Lydisolere gulv