Tips til DIY møbel med pen bakside og TV-oppheng?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til DIY møbel med pen bakside og TV-oppheng?

Hallo.

Driver å sysler med tanken på å få bygget meg et nytt møbel til TV og resten av dingsene.
    Har i dag et lavt og åpent møbel fra Ikea på hjul som egentlig er helt greit, men da dette står midt i et rom ser baksiden mildt sagt jæ***g ut med alle kabler og slikt slengende.
    Er denne typen her:

Senterhøyttaleren ligger også oppå benken, noe som gjør at TV'n måtte heves litt for at bildet skulle komme over senteren. Dette er gjort med noen sammenlimte sponplater under TV-foten, og er heller ikke spesielt vakkert.

Kunne derfor tenke meg å få laget et møbel i f.eks. eik, der senterhøyttaler enten er plassert i midten i selve møbelet med Tv plassert på toppen, eller senter på toppen med TV hengt på et stativ bak på møbelet.

Ser for meg at senter blir litt lav med plassering inne i møbel, men det er den enkleste løsningen da. Stativ bak på møbel med oppheng til TV krever litt mere arbeid, men jeg tror det kan bli ganske pent.

Baksiden bør ha en eller flere plater som dekker det hele, men enkelt kan fjernes for å koble kabler og slikt. Ser for meg et dobbelt rom bak i benken, slik at det kan lages til kabelkanaler og lignende for orden i kabelrotet.
    Mulig jeg bør hive inn 2-3 120mm vifter siden baksiden blir så pass lukket.

Fronten kan være stort sett åpen, evt. med dører på sidene. Et deksel med høyttalerstoff foran fronten kan være noe å tenke på om den plasseres i møbelet. Om jeg plasserer noen komponenter bak dører, kan jeg bruke en IR-forlenger for å styre de inne i møbelet.
    Bør ha innvendig dybde på 50cm for plass til recieveren, resten av komponentene er ikke så veldig dype. Bredde 150-160 cm, om senter skal ligge i hylle i midten må jeg evt. ha den litt bredere for å få plass til komponenter på begge sider. Er vel ikke mange sentere i min prisklasse som er bredere enn 60cm, så med en total bredde på 165 cm burde det bli plass nok.

Ser for meg at eik benkeplater fra Ikea kan være et utgangspunkt, men sideplater, hyller og bakplate bør jo være noe tynnere grunnet vekt og ikke minst pris.
    Ikke noen super snekker, og har dårlig med verktøy, men har muligheter for litt hjelp gjennom jobben med kapping, høvling og slike ting ihvertfall.

Noen som har tips til gode løsninger på dette, evt. er flink til å tegne og kunne laget noen forslag på skisse? Håper på god hjelp, da jeg vet det er mange flinke folk her inne

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Nettulf..

Jeg vil annbefale deg og ta deg en titt rundt her på forumet på diy tråden og her det er masse bilder her av hva folk har laget og du kommer nok på ett flott design du vil ha Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, sitter å kikker rundt her til øyet blir stort og vått.... :-D

Har en plan på hvordan jeg har lyst til å bygge dette, men det er vel helst mine ferdigheter som snekker jeg er usikker på. ;-)

Har ellers funnet en rimelig TV-benk i eik som ikke ser ille ut og har brukbar dybde, må ut å se litt på den. Der burde det være mulig å få laget til et stativ i bakkant som kan fungere som TV oppheng også.

Om den benken passer blir det nok totalt sett rimeligere enn å bygge en selv, men det vil jo ikke bli skreddersydd helt som jeg ønsker da....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •