Sweetspot i 4-seters sofa

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sweetspot i 4-seters sofa

Hadde bestemt meg for å kjøpe ny sofa, men jeg hadde helt glemt at det egentlig ikke er så ideelt med 4-seter da sweetspot dermed ikke kommer helt i senter av rommet.

Hvor mye tror dere det vil ha å si dersom sofa står ca 4 meter fra høyttalerne at en ikke kommer helt i senter? Er det så ugunstig at jeg bør velge en annen sofa?

Det er lite å gå på i bredden av rommet så det å flytte sofaen sidelengs er egentlig ikke noe reelt valg.

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Hadde bestemt meg for å kjøpe ny sofa, men jeg hadde helt glemt at det egentlig ikke er så ideelt med 4-seter da sweetspot dermed ikke kommer helt i senter av rommet.

Hvor mye tror dere det vil ha å si dersom sofa står ca 4 meter fra høyttalerne at en ikke kommer helt i senter? Er det så ugunstig at jeg bør velge en annen sofa?

Det er lite å gå på i bredden av rommet så det å flytte sofaen sidelengs er egentlig ikke noe reelt valg.
    Det kommer an på hvor "sweetspot"-orienterte høyttalerne dine er. Enkelte merker har en bredere (Dali) sweetspot enn mange andre (B&W, Focal++). Om du merker stor forskjell i lyden om du beveger deg en halvmeter utenfor sweetspot så har du egentlig svaret selv; Kjøp en tre-seter..

Jeg ville aldri kjøpt en fire-seter til min kino/stue nettopp av denne grunn. Når jeg skal høre musikk vil jeg ha fullt utbytte av anlegget uten å sitte på et armlene eller i en putesprekk.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett alternativ er å legge kraftig på seg:-D

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette finner du vel lettest ut på egenhånd.

Det er jo bare å sett deg 1m til venstre i sofaen du allerede har, eller flytte på stolen din. Til ren kino har det jo nada å si. Til 2-kanals, hadde jeg styrt unna.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Dette finner du vel lettest ut på egenhånd.

Det er jo bare å sett deg 1m til venstre i sofaen du allerede har, eller flytte på stolen din. Til ren kino har det jo nada å si. Til 2-kanals, hadde jeg styrt unna.
    Jeg er uenig med deg når du sier at det ikke har noe å si i kino-modus.

Om jeg skal se film alene, eller kose meg med serie-kveld når samboeren er ute - setter jeg meg på siden av sofaen - eller i sweetspot?

Et godt anlegg borger for gode ego-tripper og en seteplass i midten er i min mening obligatorisk, spesielt til stereo (Der er vi altså enige), men også til film.

Prøv skisserte forsøk (der er vi også enige) og se hva som skjer. Er det stor forskjell skal du ha en tre-seter, er det ingen forskjeller så kan du kjøpe deg en fire-seter, men det vil jeg altså fraråde.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får hjem og prøve, det er nok det beste måten...

Det blir ikke mer enn 20-30 cm fra senter på den sofaen så noe vanvittig forskjell er det ikke med tanke på at det er ca 4 meter fra høyttalerne men kanskje likevell nok til at det lager problem

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har forsterker med Auto oppsett av høyttalere, skulle vel det løse biffen?
    Jeg har idag 2 reclinere i kinoen, som stå til hver sin side av center. I center står et lite IKEA kaffebord.

Før hadde jeg en sofa hvor jeg kunne sitte i center (se min hjemmekino), men byttet denne ut med disse 2 stolene for en uke siden. Merket umidelbart at lyden ble dårligere, men etter å ha kjørt auto oppsettet igjen, ble alt som før

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får hjem og prøve, det er nok det beste måten...

Det blir ikke mer enn 20-30 cm fra senter på den sofaen så noe vanvittig forskjell er det ikke med tanke på at det er ca 4 meter fra høyttalerne men kanskje likevell nok til at det lager problem
    Jeg merket stor forskjell med de forrige høyttalerne mine (B&W 803 Diamond), men jeg vet ikke hvor stram spredningskontrollen er på JBL.

Du får avgi en liten rapport, så skal jeg sjekke hvor stor forskjellen er hjemme, med 2,5-2,8m (omtrentlig avstand) til høyttalerne.

En interessant ting er at mange glemmer at høydeplassering ofte har minst like mye å si som bevegelse i det horisontale planet.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvor mye tror dere det vil ha å si dersom sofa står ca 4 meter fra høyttalerne at en ikke kommer helt i senter?
    Musikk stereo: slingringsmonn i sweetspot er ca. ± 2cm og det gjelder "alle" høyttalere

Film: inntil ett sete ± fra midten

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser jo ut som at man greit kan sitte i midten i sofaen som er avbildet i første post... Burde ikke være såååå ukomfortabelt?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får kanskje ta en ekstra prøvesitt i butikken og se hvordan det er å sitte i midten av den men tviler vell på at det er noen veldig god løsning i lengden

Har ikke koblet opp de nye høyttalerne enda og jeg er veldig spennt hvordan det vil fungere med horna som har 90x45 spredning, innbiller meg at det er lettere med de nåværende JBLene som har 90x90. Så for å få ett mest mulig reelt bilde av hvordan det vil fungere bør jeg nok vente med å teste til jeg får lyd i høyttalerne jeg etter planen skal bruke fremover.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •