Første DIY TV benk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Første DIY TV benk

Da det ikke er mulig å finne en TV benk både jeg og min bedre halvdel liker har jeg bestemt meg for å prøve å lage en selv.

Har lest litt rundt her på forumet og hentet litt inspirasjon. Har vedlagt en liten skisse over hvordan jeg hadde tenkt meg at det skulle bli. Den er ikke i målestokk eller med mål enda, da jeg må komme meg til det nye huset for å ta mer nøyaktige mål.

Ideen er å lage 2 L'er som festes sammen med to stolper og en horisontal plate. På toppen skal senterht stå. I den smale åpningen under var planen å ha BD, dekoder og annet småtterier. I den store åpningen under blir det HTPC og receiver.

Hadde tenkt å bruke 40mm eik på de horisontale platene og 27mm på de vertikale. Eller brude jeg bruke 40mm over hele? Redd den kan bli litt vel tung og massiv.

Er det andre ting jeg bør ta hensyn til? Noen standrad feller å gå i med tanke på utformingen?

Newcomer Vort3x sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du planer om å ha rygg/bakplate på benken?
    Dette vil isåfall stive den av en del sideveis.

Nå vet jeg ikke hvor lang du har tenkt å lage benken, men du burde vel strengt tatt ha noe som stiver av langplatene på midten, ellers kommer det sannsynligvis til å kule ned etterhvert som komponentene flytter inn

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt til å ha en plate bak med en 5 cm åpning nederst til kabelsalaten. Der TVen kommer i stua har vi en bredde på 175 cm. Her skal det være plass til en 50" (ca 120 cm bred eller noe) samt 2 stk stativht. Dette betyr at TV benken ikke blir så veldig bred (ca samme bredde som TVen).

Jeg hadde dermed håpet på at jeg ikke trengte noe ekstra avstivning enn de to sylindrene.

Newcomer Vort3x sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal TVen være vegghengt eller stå på benken?
    Jeg ville uansett hatt noe for å stive av på midten, siden du skal ha receiver stående der..
    Du kan jo legge inn avstiver under receiver og evt skjule den med ett "skjørt" ned mot gulvet.

Jeg valgte å bruke 6 hjul på min benk, å skjule dem med ett skjørt, se her
    Det ene paret er midt under bunnplate for å stive av mot nedbøying, dette ble DØNN solid!

Angående hullet for kabler i ryggplaten, bør du sjekke høyden på inngangene på receiver, 5 cm hørtes noe lavt ut, men det spørs jo selvfølgelig hvor langt fram mot fronten av benken denne vil stå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill!

Har funnet benkeplatene jeg skal bruke. De er 28 mm tykke. Benken blir 120 cm bred og ca 44 cm høy. Når jeg er ferdig med tegning med mål osv legger jeg denne ut.

Godt tips det med bakplaten! Tror nok jeg velger din løsning der Vort3x.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •