LP-møbel i plexiglass

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LP-møbel i plexiglass

Hei

Jeg har lyst til å bygge meg et lp-lagringsmøbel til platene mine. Etter at vi flyttet hit jeg bor nå har et utvalg av platene blitt stående inntil veggen i mangel på møbel. Slik ser den aktuelle veggen ut nå:

Jeg har vurdert forskjellige løsninger, blant annet Montana-skap. Men så slo det meg at det egentlig er ganske fint å ha dem slik de står nå. De er vel så lette å finne fram i som hvis de står tradisjonelt på rekke med ryggen ut, og, kanskje finest av alt, det fremste coveret vises i all sin prakt i stuen. Jeg har vurdert å ha dem i en gjennomsiktig kasse, eventuell en lav kasse, slik de står på dette bildet, oppe i lokket på platespilleren:

Men nå har jeg fått en ide om at jeg vil lage en enkel løsning i plexiglass. Jeg tror dette vil passe inn i stua vår, og jeg tror det er såpass enkelt at jeg med begrensede DIY-evner skal greie å få laget det. Planen er å kjøpe en plexiglassplate hos en glassmester og bøye denne to ganger, som på disse tegningene:

Etter å ha søkt litt rundt på nettet og diskutert denne løsningen med halvkyndige venner tror jeg dette skulle la seg gjøre ganske greit med en varmepistol. Jeg er litt bekymret for at bredden kan bli en utfordring. Jeg ønsker å utvide slik at det blir to plater i bredden, så kan to covere være "on display" på en gang, og jeg får plass til litt flere plater.

Noen som har innspill eller har prøvd/sett liknende løsninger selv, eller har erfaring med bøying av plexi?
    Noen som har tanker om belastningen det medfører for LP-ene og coverene å stå slik lent bakover?
    Tar også gjerne innspill på hvor tykk plexiglassplaten bør være. 4x70x75 mm koster ca kr 500 hos glassmester.

Tenker å ta bilder og oppdatere denne tråden ettersom prosjektet skrider fram.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har vert littegrand bort i plexiglass, når man varmer plexiglasset er det svært lett å skape bobler i det, så du bør prøve litt på mindre biter før du prøver på store dyre plater.

Og ett tips er at når du har saget/filt kantene på platen så tar du en gassbrenner og tar den forsiktig og fort over kanten så blir den rund og helt klar

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •