Lukket TV- benk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lukket TV- benk

Tenker på å skaffe meg en lukket TV- benk. Gjerne med høyttalerstoff så fjernkontrollen fortsatt får kontakt med komponentene. Jeg ser for meg å lage denne selv... Benken vil bli 1 meter bred og ca 45 cm bred.

I benken vil det stå en Onkyo HD reciever, PS3, ekstern hdd og Canal Digital PVR.

Mine spørsmål er følgende:
    - Vil en lukket benk (med høyttalerstoff) gi nok lufting?
    - Vil fronten gi noen som helst form for lyddemping?

Både PS3 og CD PVR er komponenter som støyer en del (MYE) så jeg er ute etter noe som er så støydempende som mulig, men som likevel slipper gjennom fjernkontrollen (Harmony One). Noen andre forslag enn høyttaler stoff?

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessverre så er det nok slik, at noe som slipper gjennom bra med lufting og som fjernkontrollen kan se gjennom, neppe demper lyden i det hele tatt.

For å dempe lyd, så må lyden stenges inne slik at den ikke kommer ut, og så må den absorberes på et slags vis.
    Plater med resonanser kan forsterke lyd som allerede er der, men når du lager et møbel selv for denne bruken så blir dette neppe noe problem, fordi du ikke lager den av 1 mm stålplater.

Holder selv med på en mediabenk der jeg skal ha nas som bråker inni.
    Dette har jeg tenkt å løse ved å lyddempe nasen best mulig først (ny vifte og asfaltdemping montert, virker i hvertfall bedre en originalt), og så skal den stå i en lyddempet skuffe.
    Lyden stenges inne i skuffen, og absorberes med dempemateriale, lufting ordnes med kanaler med demping.
    Blir spennende å se ..høre? om dette virker bra.

Luftingen kan du jo ordne med å lage luftespalter under komponentene.

Irriterende at signal-støyforhold med dagens utstyr ofte bestemmes av bråk fra komponentene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har selvfølgelig helt rett. Høyttalerstoff blir jo brukt på høyttalere for å ikke hindre lyden :???: .

Da blir vel det neste naturlige valget glass. Frostet glass hindrer innsyn og kanskje slipper inn IR signalet (dette må sjekkes). Glass hindrer vel en del lyd kan jeg tenke meg. Jeg har jo ikke noe mål om å lydisolere benken .

Kunne tenke meg en glassfront som åpnes horisontalt. Blir som et overskap på kjøkkenet. Så da klikket jeg meg inn på IKEA... Fant dette: IKEA | Innbygde kjøkken | FAKTUM/RATIONELL-systemet | FAKTUM | Overskap horisontalt m vitrinedør

Dette kan også fåes i klartglass hvis IR signalene ikke kommer igjennom.

Dette er 70 bredt og 40 høyt. Perfekt for komponentene. Benken skal bli 90 bred, så da blir det hyller på 20 cm ved siden av til diverse (eks kontrollere til PS3)

Noen som har noen kommentarer på dette?

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glass er sikkert ikke så dumt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dybden er kanskje ikke nok til komponentene dine?

ps3 og en tv boks til kabelen eller parabolen har du nok plass til, men receiver på 45 cm sånn omtrent + noen cm til kabel får du ikke plass til.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare bruke selve fronten (+ hengslene). Bygger selve benken selv. Det blir nok å bruke en front med treramme og glass, gjerne sotet eller med litt mønster som skjuler litt av komponentene, men som tillater bruk av harmony one. Benken vil da beises lik fronten for å få helhet.

eks:
    IKEA | Innbygde kjøkken | FAKTUM/RATIONELL-systemet | FAKTUM | Overskap horisontalt m vitrinedør
    IKEA | Innbygde kjøkken | FAKTUM/RATIONELL-systemet | FAKTUM | Overskap horisontalt m vitrinedør

En jeg kjenner har en TV- benk med glass og PS3 + CD HD PVR. Når han tar ned glasset så begynner de to å svive på full guffe, så regner med jeg må bruke noe vifter av noe slag.

I utgangspunktet så er ikke fruen begeistret for å se vifter på sidene, så jeg tenker på muligheten for å sette viftene under benken og ha åpninger i hylla inne i benken. Men dette med vifter har jeg ingen erfaring med...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vifter ordner du greit med en liten strømforsyning fra en pc som du kobler standard 12 volt vifter på. Går du ikke over 17-20db så vil du ikke høre de.

Feks noe fra:
    Komplett.no - Vifter

Du kan jo kanskje evt legge inn rammer med luftehull på sidene og på toppen med å bruke noen aluminiumsprofiler?

Er ikke så mye som skal til før enhetene har nok luft og sirkulasjon.

Feks, kjøpe noe a la dette med flere hull, lakke sort eller hvitt og montere på hver side og nærme veggen i topplaten:
    Clas Ohlson Internettbutikk

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode tips. Nå har ikke jeg noen pc som skal ligge i benken. Kanskje jeg kan kjøpe en grei 230 VAC til 12VDC omformer. Disse er vel ikke så dyre. Problemet er at vifta da vil stå å svive hele tiden... Det er jo ikke fullt så aktuelt.

Er det noen som har slike vifter i benken og styrer denne uten bruk av PC. Tenker da på noen greie løsninger som får vifta til å kun svive når anlegget brukes.

Jeg har en HD reciever og alle signaler går gjennom denne. Muligheten ville vært å ta styrestrøm (hvis ikke 12VDC så kanskje nok til å trekke et styrerele) fra denne. Men jeg har ikke lyst til å miste garantien på reciveren fordi "lokket" har vårt åpnet...

Jeg hadde en gammel Grundig FineArts stereo forsterker før, denne hadde strømuttak bak til andre komponenter. Det hadde vært genialt, men det er det ikke på min nye reciver...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •