Nytt kamera til ferien...High zoom eller Speilrefleks???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active pølsemaker sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt kamera til ferien...High zoom eller Speilrefleks???

Halla...

Trur jeg snart blir GAL...hva skal jeg kjøpe???

Er ikke nå stor bruker av kamera, glemmer det til tider hjemme. Men no vil jeg iallefall prøv(igjen) og ha ett nytt til ferien, liker å ta bilder av min kjøre datter)

Har flere venner som har speilrefleks (storsett canon), å synes bildene blir KNALL fine...Men som de fleste sier det blir for stort å ha med, er kult den første tiden. Men så dukker de opp med det lille digitalekamerat etter en stund...

Har tenkt og sett på Canon 350D og Nikon D60.
    Har en kompis på Expert...Som annbefalte meg Sony Cyber-shot DSC-H9, skal få det til 2000kr. Som er en god pris...Men det er et gammelt kamera.

Uff da...dette ble litt langt, som dere skjønner jeg er usikker...hehe...

Det jeg vil ha er et kamera som tar Gode bilder, som er i en annen klasse enn midt gamle canon Ixus900 enkelt å greit egentlig )

Tar imot alle forslag, egen erfaringer med åpne armer...

PÅ FORHÅND TUSEN TAKK)

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var i samme situsajon, men jeg hadde et lite kompaktkamera som tok bra bilder. Jeg gikk motsatt vei størrelsesmessig og kjøpte med et Nikon speilreflekskamera.
    Angrer ikke et sekund, for bildene blir jo fantastiske.
    Jeg fikk en ny giv som hobbyfotograf når bildekvaliteten gikk opp mange hakk.
    Dessute så har du mange flere muligheter.
    Jeg har kjøpt 3 ekstra objektiv på de to årene, og alt får elegant plass i en ryggsekk som jeg enkelt tar på ryggen når vi er på tur med barnene.

Greit nok at lite kamera er lett å ta med, men bildekvaliteten veier opp betraktelig for å dra med noe som er litt mer tungvint i manges øyne.

Jeg hadde sett meg om etter et lite brukt Canon 400D eller Nikon D80 på bruktmarkedet. Hva du velger av merke, er nesten hipp som happ. Noen liker mora, og noen liker dattera.

Hvis du har kompisser med Speilrefleks så kan det være greit å kjøpe samme slik at dere gjerne kan byttelåne objektiver.

Skal du ta flotte bilder av ungen din, så er et 50mm fastobjektiv supert å bruke, ti den nette sum av en tusenlapp.

Lykke til med valg.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei...

takk for svar

har no snart lest meg GRØNN på nettet, vil nok drøm om kamera,linser osv inatt...

Men du har mer erfaring enn meg...så jeg tilater meg å spør litt mer jeg

Har sjekke litt på bruktmarkedet, fant noe av interesse...
    fant et Nikon D60 m/18-55mm VR og Tamron 18-200mm + minnekort (3mnd gammelt) til 6300kr ( å han bor i nærheten ) Men den 18-200 er uten VR.
    Men jeg trenger vel ei linse med VR??? (eller IS,om jeg skulle velge Canon)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VR og IS er nyttig noen ganger, men ikke alltid. Personlig har jeg ingen objektiv med VR. Jeg har kun faste blendere på 2.8 som er bedre enn en 5.6 med VR.

Skal du bruke stativ så er VR ubrukelig. Viktig å huske på dette så man får slått dette av når man bruker stativ.

Hvis du ikke vil gå steget helt til speilrefleks så kan Canon G10 være en fin mellomting.

Jeg er en Nikon mann og vil jo da så klart anbefale Nikon. Spesielt når det kommer til de "billige" kameraene. Dette på grunn av byggekvalitet. Canon sine føles som plastikkleker i hånden. Går du for X0D så får du derimot god byggekvalitet og et kamera som ligger godt i hånda. 40D får du billig brukt nå.

Evt. se om du kan få tak i et D90/80 brukt. D40/60 har ulempen med ingen innebygd motor som betyr at du ikke kan autofokusere med litt eldre objektiv. Noe som er veldig kjekt da man kan få tak i en god del fin optikk som er noen år, men om du bare skal ha nyere AF-S objektiv så er det helt fint med en D40/60.

Bare så det er sagt. Har du valget mellom 40D og D80/90 så ville jeg gått for 40D uten tvil... Har du derimot valget mellom D300 og 50D så faller valget på D300. =)

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som om størrelse har en betydning for deg ... som med mange andre; Mange vil legge kameraet hjemme dersom det er for stort. Andre (som meg), drar med et stort speilrefleks og noen objektiver uansett hvor jeg skal.

Anbefaler deg å ta en titt på følgende saker;
    DSLR:
    Olympus E-420 eller E-450: Omtrent samme kamera (hipp som happ), men det er VERDENS MINSTE DSLR! ..., så det får du nesten plass til i lomma. Meget praktisk. Meget god bildekvalitet.., og objektivene som følger med er faktisk ok. Du kan også bruke skjermen som søker her (som på vanlig kompaktkamera)

Kompakt løsning:
    Panasonic FZ7: Et kompaktkamera med 10X zoom (mener å huske). Alt fra ganske bra vidvinkel (25mm) til en bra tele (250mm hvis 10X). Kvaliteten er også bra. Kameraet kan også filme i 720p.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for noen kjempe svar

trur nok det blir et Nikon D60 på meg...har funnet det til 4299kr med VR linse, så det blir 5000kr med minne og veske ( hva maks prisen min da jeg begnyte å se på slike kamera)

Men det er en liten ulempe, som jeg forstår så kommer ikke nikon med norsk instrukjosnbok Å for meg som er en "fersking" er det nok enklest med norsk...hehehe..

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt over budsjett, men en god pris og et godt kamera!

Nikon D80 med objektiv(er) og tilbehør - FINN torget

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •