speilrefleks kamera

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

speilrefleks kamera

Godt mulig dette blir feil kategori men prøver mer likevel;

Har et kompaktkamera jeg er godt fornøyd med; Samsung NV10

og vil nå ha et kamera som er bedre kvalitet på bilder, som ikke nødvendigvis er "så lite at det går i lommen overalt" men til å ta skikkelige bilder når det trengs.

Når jeg først skal handle, tar jeg et skikkeeli kamera jeg kan ha en stund, og hadde i utgangspunktet sett meg ut disse;

-Canon EOS 450D (men nå har jo EOS500D kommet, og kan derfor like greit ta dette)
    -Nikon D90

Hvilket kamera er best av disse ?

utifra hva jeg kan bedømme slo lillebror Nikon d5000, nye eos 500d, og derfor må vel kanskje D90 være enda bedre?

Og i tillegg legg med noen alternativer på objektiv som passer til bilde som er på litt avstand - utover det som vanligvis følger med på 18-55 objektiv.(et greit objektiv til en grei penge er sikkert godt nok)

Håper på litt hjelp på hva jeg bør velge og hvorfor..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første jeg syns du bør gjøre, er å få kjent på begge kameraene du har sett deg ut. Er det et vondt eller dårlig håndgrep på kameraet er det jo et viktig punkt du må tenke på. Kommer aldri til å dra med deg et kamera du ikke får et godt grep rundt.

Bildekvaliteten på de to kameraene du har sett på er så langt oppe i skyene at øynene vil få problemer med å se forskjeller, og det vil ligge mer på hvilke objektiver du ønsker å kjøpe til kameraet, og hvor flink du er til å leke med manuelle innstillinger

En god linse til canon er den nye 55-250mm IS til ca 2500. (zoom)
    En god linse til canon er Canon EF 50mm f/1.8 II til ca 1000 (portrett)

Nikon får noen som har nikon ta seg av

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden ligger vel i feil forum, eller kategori...
    men ellers, Nikon D90, trenger du video funksjon eller det det et rent kamera du vil ha?
    Du får ikke bedre bilder med et bedre kamera egentlig, det er stadig fotografen der tar bildene, men, desto høyere du kommer i pris desto flere funksjoner får du, større lcd skjerm, bedre iso ytelse, bedre hus med forsegling osv.
    Nikon D40 solgtes til 3K og på bakgrunn av ytelse er dette et kjempekupp.
    Med bedre kamera følger også bedre prosessering og dermed må du helst ha bedre linser. En 28-200mm til 3500,- holder desverre overhodet ikke mål da om du sammenlikner med en kvalitetslinse.
    Med et bedre kamera vil du velge å fotografere i RAW formatet, jpg er et lossy format hvor du kan redigere et bildet ét, kanskje to ganger og deretter er kvaliteten på bildet så dårligt at du ikke kan bruke det til noe mer. RAW er tingen, da kan du endre hvitbalanse i etterkant (meget meget kritisk for gode bilder) samt endre eksponering og redigere uten at filen forringes i kvalitet.
    Krever du gode iso kvaliteter, fotograferer du på kvelden uten blitz f.eks., da må du litt opp i pris, Nikon D300 er et kamera du kan vokse med og har svært god ytelse på alle måter, men ingen videofunksjon.
    En utmerket linse til Nikon i forhold til pris er denne : Hardware.no - Prisguide - Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte meg et eldre speilrefleks kamera. Olympus E-1. Det var og er fortsatt et pro kamera.

Og Olympus har gode objektiver. Kamerahuset er lite, lett, fuktsikkert, støtsikkert, og kompakt.

Og mye enklere å betjene en nye E-3.

Jeg har vært i "kamp" med både canon 450 og nikon d80, og ser at jeg klarer lett å ta bedre bilder under vanskelige lysforhold.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke er noen proffotograf kan jeg anbefale deg canon eos1000d.det er akurat samme kamera som 450d men mangler de proffeste innstillingene.og innen du merkbart savner de så har du bytta kamera for lenge siden alikevel.
    Og det er veldig mye rimeligere enn feks 450d så da har du mer penger og putte i optikk.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet MANGE speilrefleks kamera i det siste, synes faktisk at ALLE gir gode bilder. Sony, Canon, Nikon, Olympus og Pentax - flotte bilder hele gjengen.

Så det det står på er pris og ikke minst hvem synes du ligger best i hendene..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips: Se på Foto.no - Hovedsiden -

Merk deg de bildene / sjanger du liker best. Se hvilken linse som er benyttet. Dvs. brennvidden. Det letter valget ditt. Canon har de facto størst utvalg i kvalitetsoptikk. Nikon er på andreplass. Så følger røkla.

Jeg gjorde det samme og valgte Canon. Har ikke angret. Hadde nok blitt like fornøyd med Nikon. Mao. velger du Canon / Nikon så er det hipp-som-happ. Resten (Sony, Olympus, o.l) er mer bevisste valg. Jeg fraråder at du satser på disse dersom du ikke VET hva du vil ha og trenger i fremtiden.

Fortsatt i tvil?

Se Akam.no forumet, og bli enda mer i tvil....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den største forskjellen jeg tror du vil merke på de husene du har ramset opp er størrelsen. Personlig kunne jeg aldri brukt 450d da det blir alt for lite for mine hender, så om jeg hadde måttet valgt hadde jeg heller valgt Nikonen. En ting du også kan vurdere når du er oppe på D90 prisnivå er kanskje en brukt 5d, så får du fullformat i tillegg til et meget bra kamera du kan "vokse" med. Ellers heter det objektiver, ikke linser.

Litt avhengig av ferdighets- og ambisjonsnivå ville jeg heller ikke avskrevet Sony helt. Husk at du her får innebygd bildestabilisator i huset, hvilket er kjekt om du skal ta bilder av ting som ikke er i bevegelse. Stabilisatoren tilsvarer 2-3 blederstopp, men merk at dette kun hjelper deg ved fotografering av stillestående motiver...

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På slutten av dagen er det uansett bildene som teller, og der spiller fotografen vesentlig større rolle enn utstyret... Selv har jeg D300, og er tildels innbitt nikon-fanatiker, men man kjøpe etter sine egne behov og hva man føler funker best for den enkelte, akkurat det samme som med hifi...

Som et generelt råd så er det ofte ganske lurt å kjøpe forrige generasjons prosumerkamera brukt fremfor å kjøpe det nyeste i consumer-segmentet, man slipper gjerne unna litt billigere, og får et vesentlig bedre kamera.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i mye av det som skrives sist her. Linsene er langt viktigere enn selve kamerahuset (gitt at du kjøper et som er 1-3 år gammelt). Gode linser gir skarpe bilder, gode farger og flott dynamikk. Hjelper lite med "verdens beste kamerahus" med ei dårlig linse. Og ja, kitlinsene er ofte dårlige.

Moral: Kjøp et kamerahus under hva du tenkte, men ei linse over hva du trodde du skulle ha bruk for. Du vil garantert IKKE angre på den prioriteringen.

Vanskelig å tenke slikt i starten, men om en kort stund vil de erfare dette selv. Prøver du derimot ikke annet enn kitlnsa og benytter speilrefleks kun på auto"...glem det jeg sa.

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    Godt mulig dette blir feil kategori men prøver mer likevel;

Har et kompaktkamera jeg er godt fornøyd med; Samsung NV10

og vil nå ha et kamera som er bedre kvalitet på bilder, som ikke nødvendigvis er "så lite at det går i lommen overalt" men til å ta skikkelige bilder når det trengs.

Når jeg først skal handle, tar jeg et skikkeeli kamera jeg kan ha en stund, og hadde i utgangspunktet sett meg ut disse;

-Canon EOS 450D (men nå har jo EOS500D kommet, og kan derfor like greit ta dette)
    -Nikon D90

Hvilket kamera er best av disse ?

utifra hva jeg kan bedømme slo lillebror Nikon d5000, nye eos 500d, og derfor må vel kanskje D90 være enda bedre?

Og i tillegg legg med noen alternativer på objektiv som passer til bilde som er på litt avstand - utover det som vanligvis følger med på 18-55 objektiv.(et greit objektiv til en grei penge er sikkert godt nok)

Håper på litt hjelp på hva jeg bør velge og hvorfor..

Hva ble valget? jeg vurdere å kjøpe meg Nikon D90

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Veldig mange gode svar her da synes jeg. Har holdt på med dSLR en stund og har hatt 12 ulike dSLR selv.

Jeg har hatt samtlige kameraer som nevnes og D90 kan personlig anbefales dersom du vil ha et kvalitetskamera fra Nikon. Billedkvaliteten er NESTEN den samme på D5000 og D60 etc, men ikke helt. Dette går LITT på oppløsning og resten på støy. For en forbruker som ikke leverer bilder til byråer, bryllup etc, vil disse forskjellene ikke ha praktisk betydning (kan jeg skrive under på). Det du får ved å velge D90 er en skikkelig LCD skjerm med 900.000 punkter (fire ganger oppløsningen av D60 og de rimeligere modellene), et bedre ergonomisk kamera med flere dedikerte knapper og mindre mulifunksjonsknapper (type hold inne, vri og vent etc).

Dersom du velger Canon er det også gode muligheter. Canon er rå på optikk. Har definnitivt det beste utvalget (men ikke nødvendigvis den beste optikken alltid). Canon og Nikon er omtrent jevne på kvaliteten på optikken etter min mening. Ved kjøp av Canon vil jeg anbefale EOS 500D. Har omtrent samme egenskaper som D90.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •