Styre anlegg og lyd via iTouch/iPhone?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Styre anlegg og lyd via iTouch/iPhone?

Noen som har tips eller linker til hvordan man kan få styrt anlegget og lyset i rommet via en Apple iTouch eller iPhone.

Anlegget blir TV, forsterker og PS3. Lysstyringen blir via EIB/KNX

Noen som har tips, eller vet om tråder om dette emne?

Hvilke utstyr og programmer man bør bruke osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Noen som har tips eller linker til hvordan man kan få styrt anlegget og lyset i rommet via en Apple iTouch eller iPhone.

Anlegget blir TV, forsterker og PS3. Lysstyringen blir via EIB/KNX

Noen som har tips, eller vet om tråder om dette emne?

Hvilke utstyr og programmer man bør bruke osv.
    Du kan jo kjøpe en webserver løsning til å styre KNX anlegget (krever OPCserver. f.eks NetXopc server).

Vet ikke om det finst men om man får IR-sender til pcen med tilhørende OPC server burde det være en relativt smal sak å få dette inn i "SD-anlegget" også. Da vil du jo kunne bruke Safari i fra iphonen i ditt eget konfigurerte skjermbilde for hver av enhetene du vil styre. Det vil forsåvidt bli fritt konfigurerbart, men det tar gjerne litt tid. Eneste som da blir knot er å lære kommandoer, men dette har jeg ingen formening om hvordan det virker så det kan kankje noen andre svare bedre på en meg. =) Er det IR på PS3?

Tror mitt forslag blir relativt dyrt i forhold til å bare kjøpe en ferdig løsning i fra f.eks. logitech, men det hadde absolutt vært stilig. Send en PM om du finner noe av interesse. Bruker pr.d.d. Iphone til å styre itunes biblioteket og spiller av lyden via Airtunes og det er ingen tvil om at ihpone er en super fjernkontroll!

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo også Sonos, som har en dødsstilig Touch/phone-støtte.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det meste av hifi blir styrt av IR. Noen komponenter (når en går litt opp i pris) har RS232 som fungerer til styring.

Iphone/Ipod touch støtter ingen av de grensesnittene. Men den støtter WLAN. Ergo trenger man en LAN-kontroller som konverterer disse signalene til IR/BUS, og et velfungerende program som binder dette sammen med muligheter for programmering av IR-kommandoer og RS232. Meg bekjent eksisterer ikke noe slikt på markedet. Philips Pronto gjør alt dette og mer til (integreres mot det meste), men da kan du ikke bruke Iphone.

Det du derimot kan bruke iPhone/Touch til er produsentenes programmer for lys/varmestyring (Crestron er vel en av de) og ikke minst musikkavspilling som det finnes stadig flere alternativ for (for eks. Sonos). Så fremt vi ikke snakker om customprogrammerte større Crestron & Co oppsett (les: $$$) snakker vi fortsatt om egne program for hver funksjon, og lite/dårlig funksjonalitet for å erstatte den tradisjonelle fjernkontrollen til alle hifi-komponentene.

Selv bruker jeg en kombinasjon av Philips Pronto for fjernstyring av justering/endring lyd og bilde (og snart lys/lerret/alarm/adgangskontroll), og Touch for avspilling av musikkbiblioteket i alle rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammel tråd, men...

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Iphone/Ipod touch støtter ingen av de grensesnittene. Men den støtter WLAN. Ergo trenger man en LAN-kontroller som konverterer disse signalene til IR/BUS, og et velfungerende program som binder dette sammen med muligheter for programmering av IR-kommandoer og RS232. Meg bekjent eksisterer ikke noe slikt på markedet.
    Irtrans har ulike Lan/usb kontroller som gjør dette.

Jeg har 3 av disse rundt om i huset som rekker det meste av IR basert utstyr.
    Krever selvsagt en pc som må stå på. Programvaren som følger er med er ganske enkel, med lite funksjonalitet, men selve IR serveren kan linkes opp mot typiske "home automation" programmer.

Selv bruker jeg Homeseer med plugins (IRtrans for A/v, z-wave for lys, etc.).
    Homeseer har også egen app for Iphone der du kan designe dine egne menyer. YouTube - Hstouch with iPhone
    Jeg bruker Iphone til å styre stort sett alt via denne app'en:-o

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    iPod Touch/iPhone og IR:

RedEye: ThinkFlood Denne bruker WiFi mellom iPod Touch/iPhone og "basestasjon", stasjonen sender deretter IR signaler til dine komponenter.

En litt annen løsning: iRed2 | - Remotes for the rest of us

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en RedEye fra Thinkflood hjemme nå for testing. Ganske kul dings, men jeg må si at jeg ikke helt klarer å venne meg til å bruke touchscreen som fjernkontroll så den havner nok på finn.no snart

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har begynt å leke meg med iRule, som fungerer mot Global Cache sine Gateway'er, med det kan du styre det meste via IR, RS232, relée og web interface, og med Harmony BT adapter får du med PS3 og.

iRule - iPhone & iPod Touch Universal Remote Control Application. Allowing you to control your home theater.

Products | Global Cache' | Simply Connect

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raymagnu
    Jeg har begynt å leke meg med iRule, som fungerer mot Global Cache sine Gateway'er, med det kan du styre det meste via IR, RS232, relée og web interface, og med Harmony BT adapter får du med PS3 og.

iRule - iPhone & iPod Touch Universal Remote Control Application. Allowing you to control your home theater.

Products | Global Cache' | Simply Connect
    Jeg har også lurt på dette en stund og bestilt det idag. Hvordan er erfaringen din? Kan du si litt om oppsett og brukervennlighet/makromuligheter etc? Jeg bruker iPronto idag.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For dem som bruker iPhone som fjernkontroll.

Når den ikke kan multitaske, før med nummer 4 som kommer straks, hva skjer når noen ringer mens man bruker fjernkontroll funksjonen? Får man da mutet før man snakker, eller blir dette borte da?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ablokhus
    Jeg har også lurt på dette en stund og bestilt det idag. Hvordan er erfaringen din? Kan du si litt om oppsett og brukervennlighet/makromuligheter etc? Jeg bruker iPronto idag.
    Det lille jeg har ekspermintert har virka veldig lovende. Responsen er utrolig kjapp, makroer virker håndterlige og brukervenligheten er grei når en får seg litt inn i det. Det er langt i fra intelligent, men det er åpent for det meste av muligheter. 2 veis kommunikasjon er vel rett rundt hjørnet og. Har ikke prøvd pronto, men leser at flere har gått fra den til dette med positive tilbakemeldinger. Gleder meg til å få satt dette skikkelig opp når jeg er ferdig med oppussingsprosjektet mitt.

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For dem som bruker iPhone som fjernkontroll.

Når den ikke kan multitaske, før med nummer 4 som kommer straks, hva skjer når noen ringer mens man bruker fjernkontroll funksjonen? Får man da mutet før man snakker, eller blir dette borte da?
    iOS 4 kom på mandag, så multitaskingen er tilstede. Men det er slett ikke alle "appene" som har kommet med oppdateringer så de kan multitaske ennå. Såvidt jeg kan se har det ikke kommet noen oppdatering til iPeng (Squeezebox), Remoteless (Spotify) eller Remote (iTunes). Men ifølge ryktebørsen skal multitask-update til de fleste appene være på trappene. Men det er altså ikke Apple som ikke har kommet med dette, det er utviklerne for programmen (Spotify-utviklerne f.eks. er ikke akkurat de kjappeste til å komme med oppdateringer ).

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KIMSIZE
    iOS 4 kom på mandag, så multitaskingen er tilstede. Men det er slett ikke alle "appene" som har kommet med oppdateringer så de kan multitaske ennå. Såvidt jeg kan se har det ikke kommet noen oppdatering til iPeng (Squeezebox), Remoteless (Spotify) eller Remote (iTunes). Men ifølge ryktebørsen skal multitask-update til de fleste appene være på trappene. Men det er altså ikke Apple som ikke har kommet med dette, det er utviklerne for programmen (Spotify-utviklerne f.eks. er ikke akkurat de kjappeste til å komme med oppdateringer ).
    Slik jeg skjønte det så funker kun multitaskingen med den nye OSet på ny maskinvare som har den nye chipen, slik som iPad og iPhone 4. De eldre versjonene får det nye OSet men kan ikke bruke multitaskinen.

Men hvordan fungerte det jeg spurte om før det nye OSet?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg skjønte det så funker kun multitaskingen med den nye OSet på ny maskinvare som har den nye chipen, slik som iPad og iPhone 4. De eldre versjonene får det nye OSet men kan ikke bruke multitaskinen.

Men hvordan fungerte det jeg spurte om før det nye OSet?
    Funker på 3Gs og Touch 32GB og 64GB produsert etter en gitt dato i 09.

Hvordan det er med ringing vet jeg ikke da jeg har en dedikert iPod til prosjektet. Mulig det skal en iPhone inn som sone 2 kontroll seinere, men...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Redeye: Er det noen som forhandler den i Norge eller må man bestille den fra USA? Hva blir totalprisen inn i stua?? 188$ (1255 nok) er jo overkommelig men frakt,MVA og toll er jo en faktor her.

Halvor

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •