Mpeg4 generator

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mpeg4 generator

Er det nokon som veit om ein mpeg 4 generator som kan brukes i ein PC eller med ein standar tilkobling? Tenker da ikkje på dei til fleire hundre tusen

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim48
    Er det nokon som veit om ein mpeg 4 generator som kan brukes i ein PC eller med ein standar tilkobling? Tenker da ikkje på dei til fleire hundre tusen
    Hva mener du med mpeg4 generator og hva skal den brukes til?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg var gjerne litt kjapp. Men eg har lyst på ein ting som sender mpeg4/2 på RF/coax. I huset har vi coax nett, sånn at eg kan sende eit digitalt signal rundt i huset som eg dekoder på tvene.

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim48
    Eg var gjerne litt kjapp. Men eg har lyst på ein ting som sender mpeg4/2 på RF/coax. I huset har vi coax nett, sånn at eg kan sende eit digitalt signal rundt i huset som eg dekoder på tvene.
    Aha. Som en god gammel RF modulator - bare med mpeg4 komprimering på UHF a'la RiksTV.
    Det hadde faktisk vært ganske fiffig
    Jeg tror jeg ville ha lagt merke til om noe slikt var komt på markedet, desverre.
    Men gi beskjed hvis du finner noe.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, tror ikke dette blir så enkelt nei. Når du sier "mpeg4-generator" regner jeg med du mener noe som kan generere en DVB-strøm der videosignalet er komprimert i mpeg4. Siden alt i DVB er digitalt helt frem til det skal sendes over en kabel, kan du utføre det meste på en standard PC:
    1. mpeg4 komprimering
    2. Generering av SI data osv
    3. mux'e (flette sammen) alle dataene inn i en Transport-stream (Mpeg2 TS). (Dette tilsvarer en .ts-fil som feks VLC kan lese).

Det meste av dette kan du finne som open-source (gratis) programvare for Linux, men det er ikke trivielt å sette opp. (Dog kan det lønne seg å ha dedikert hardware til å utføre mpeg4-komprimeringen hvis du skal ha nogenlunde bra kvalitet, ellers vi sanntidskoding kreve en veldig kraftig PC.)

Tilslutt kommer moduleringen av dataene (QPSK/QAM for DVB-T og QAM for DVB-C) og generering av errorkorringeringsinformasjon osv slik at du kan sende transport-stream over en kabel (coax). Til dette trenger du dedikert hardware. Det finnes PCI-kort til PC som utfører denne moduleringen. Et slik kort kan du kan koble sammen med programvaren nevnt ovenfor, og således automatisere det meste, men disse kortene koster $2000-3000, så det er ikke billig moro.

Mao, en ganske omstendig prosess. Har ikke hørt noe om at det finnes en rimelig "dings" som gjør dette på en enkel måte dessverre.

Det enkleste er vel bare å koble til en PC til tv-en gjennom HDMI, og sette opp en fil-tjener sentralt i huset. Eller, hvis du har en forholdsvis ny tv (feks de nye Philips-tv'ene med innebygget WiFi), så er det godt mulig du kan stream'e mpeg4 (AVC) rett inn i tv'en over trådløst nett eller ethenet-kabel.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •